Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

Sv: Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

Det tycker jag låter som en utmärkt ide. Är det från uppfödarhåll intresset varit svalt? Ni som föder upp : tycker ni att det är en bra ide?

Min dotter rider några saluponnysar och det är ju på gott och ont. Kul och bra att träna och tävla flera hästar, tråkigt eftersom det inte går att göra någon längre planering för en ponny som är till salu. Att låna en ponny på längre sikt hade varit bra mycket roligare.

Jag tror att det måste bli ett utökat samarbete mellan uppfödare och exempelvis tränare i alla grenar. Tränarna har ju ofta kolla på vilka som är på jakt efter nya ponnyer av någon anledning.

Små duktiga vuxenryttare borde det också finnas fler av! De kan hjälpa till att utbilda/rida till ponnyer (nu tänker jag ur ett dressyrperspektiv).

Det hade varit perfekt. Bara den här tråden är ju en god start att kanske se hur uppfödare kontra ponnyryttare tänker.

Snuffsan skrev:
Visst finns det de uppfödare som kombinerar utseende och prestation. Men långt ifrån alla. Ett exempel: för några år sedan var "årets ponny" i en viss ras utlånad till en i närheten. Årets ponny. Den var då ca 10 år, gick dressyr LB med hyfsad % och hoppade LB i ett tempo som alltid gav tidsfel. Han var seg och tråkig och en riktig träbock att rida. Och den var alltså årets ponny! Visst var han snygg, men herregud, är detta vad man strävar efter i den rasen så är det illa med avelsmålen. .
Du kan ju inte dra alla över en kam!!! :crazy: Inom alla raser finns det "stolpskott". Jag anser fortfarande att de flesta uppfödare vet vad dom sysslar med! Men kanske inte alla som bara tar ett föl...

Snuffsan skrev:
Att det är svårt att låna ut en kär uppfödning kan jag förstå, men om man säljer är det ju i så fall lika svårt? Och hur ska de annars komma ut på banorna? .

det handlar ju om att förvalta och helst öka ett värde i ponnyn du "lånar" ut. med felaktig ridning/skötsel - you name it- så kan b
man som ägare råka ganska illa ut, och i värsta fall få hem en osäljbar ponny... :eek:
Har du sålt, så har du...händelsen blir inte mindre hemsk för det om ponnyn nu blir förstörd, men det vilar inte på ditt ansvar på samma vis då...

"Du kan ju inte dra alla över en kam!!!" Självklart inte, det är därför jag undrar hur ni uppfödare tänker? Jag själv blev mörkrädd när just den här rasföreningen sa att den här ponnyn är det bästa de kan prestera och utser honom till årets ponny. Den kom dessutom från ett av de ledande stuterierna inom rasen. Och samtidigt vällde det in irländare (detta var för några år sedan då en ponny från Irland var det häftigaste man kunne ha enligt vissa).

Är det för lite prestation överlag eller hur pratar ni ponnyuppfödare? Varför tror ni att de svenska ponnysarna inte kommer ut?

Rodde skrev:
Vi utbildar de ponnyer vi behåller själva men säljer annars ganska många som föl!

Behåller ni "det bästa" själva eller säljer ni även de som ni tror kommer att kunna bli elitponnyer så småningom?

Har du något samarbete med de dressyrtränare som mer aktivt tränar yngre ryttare tex?

Ja,
jag anser att det är alldeles för lite prestationstänkande i svensk ponnyavel - oavsett ras och oavsett om man avlar för flera generationer eller betäcker för att bara ta en fölunge efter sitt sto.

Dressyrtänkande börjar komma, men jag anser att det inte finns någon organiserad hopp-ponnyavel i Sverige idag. Stor vikt läggs numera på treårstester, kvalitetsbedömningar, ungponnychampionat mm, och alla dessa evenemang har sitt berättigande. Men en ponnys prestationsförmåga mäts säkrast på "riktiga" tävlingsbanor, inte vid ett tillfälle som unghäst.

Hlsn Helena

"Avlas det så mycket på utseende så man glömt prestationen? Jag vet flera ponnystuterier som har väldigt stora framgångar på utställningar, men vars ponnysar är helt värdelösa i de högre dressyr och hoppklasserna."

intressant att läsa ... jag är själv bara insatt i shetlandsaveln (o ni vet ju hur mycket de syns ute på tävlingbanorna :/ )
inom Shetlandssällskapet håller aveln på gå åt helt fel håll enligt mej. man avlar på utseende o korrekt extriör. men med en tävlande shettis blir du dubbeltmotarbetad med alla dessa märkliga regler som finns. vad avlar man en bra extriör för? för att ha nått snygg att titta på i hagen eller för att hästen ska hålla arbete??
tråkigt att läsa att även andra ponnyraser lutar åt det hållet. självklart spelar både extriös OCH prestation in!

dimmansstuteri skrev:
. Men en ponnys prestationsförmåga mäts säkrast på "riktiga" tävlingsbanor, inte vid ett tillfälle som unghäst.

Men vad ska man göra åt det då, ur uppfödarsynpunkt alltså? Själv tror jag att man måste satsa även på yngre ryttare så att de kanske får kapacitet att rida och tävla ponnyer av kvalitet. (Nu låter jag som en broilermorsa :o )

Jag tycker att man ska kunna få tillgång till bra tränare redan på lättklassnivå (i dressyren) eftersom grundridningen är så viktig. Tyvärr är väl inte alla dressyrtränare att ta hand om sådana ekipage, men det är ju faktiskt där våra framtida ryttare finns.

Jag tycker att det verkar som att Power Boy är den enda som kan få priset att stiga på en ponny, pga stammen då :confused:
Annars verkar det som att bara en ponny kan hoppa en bana på 1m så kostar den 100.000kr....Sen spelar det ej roll om den är välstammad, trevligt exteriört osv..

Intressant tråd...
jag tillhör de där små vuxna som köper svenskfödda ponnyer (3 åringar), sedan satsar jag på kvaliten vid 4 och championatet vid 5 och 6. Är inne på tredje ponnyn och den är nu 5 hoppas att få behålla henne hela vägen den här gången, de andra två blev sålda tidigare men man tackar ju inte nej till bra spekulanter! Jag pratar mig varm för den svenskfödda ponnyn, sunt uppvuxen och man vet vad som finns längre tillbaka i stammen. Visst finns det fina importer men vi har otroligt mycket fina svenska ponnyer också bara de får komma fram på rätt sätt!

Det finns massor med seriösa dressyr tränare som satsar på barn också. Det viktigaste är att tränaren tar ponnyekipaget på allvar, det är lika viktigt att man tränar ett ponnyekipage korrekt som ett storhäst ekipage.
Den bästa investering man kan ge sitt barn är en aktoriserad dressyr tränare, sedan om man har grundridningen i sig kan man göra allt även hoppa.
Dressyr är ju inte som många ponnyryttare tror endast en tävlingsgren utan det är kontroll och lydnad.
Jag lånar gärna ut ponnyer, samt säljer ponnyer som kommer att kunna hävda sig ute på tävlingsbanorna, i de högre klasserna.
Men mitt krav är att ryttaren tränar för en duktig tränare minst en gång i veckan, vi gör ju gällande att vi föder upp Internationellt gångbara ponnyer som ska hålla både en bra exteriör samt framförallt ett bra temperament och hög ridbarhet men hästen utbildar sig inte själv!

"Men mitt krav är att ryttaren tränar för en duktig tränare minst en gång i veckan, vi gör ju gällande att vi föder upp Internationellt gångbara ponnyer som ska hålla både en bra exteriör samt framförallt ett bra temperament och hög ridbarhet men hästen utbildar sig inte själv!"

Jag håller med om att det bästa man kan ge en ung ryttare är en riktigt bra tränare. En kontinuerlig träning i framförallt dressyr borde utgöra grunden för alla ryttare. Har vid hopptävlingar på regional/ nationell nivå förundrats över små barn som hoppar MSV men ej kan fatta galopp korrekt. Det spelar ju mindre roll vilket land ponnyn kommer från om den får en god ryttare på ryggen som kan matcha den på rätt sätt tillsammans med erfaren tränare? Eller som en bekant uttryckte det; Vissa köper bra ponnyer och rider ner dem i klasserna medans andra köper unghästar och rider upp dem....

savage skrev:
Intressant tråd...
jag tillhör de där små vuxna som köper svenskfödda ponnyer (3 åringar), sedan satsar jag på kvaliten vid 4 och championatet vid 5 och 6. Är inne på tredje ponnyn och den är nu 5 hoppas att få behålla henne hela vägen den här gången, de andra två blev sålda tidigare men man tackar ju inte nej till bra spekulanter! Jag pratar mig varm för den svenskfödda ponnyn, sunt uppvuxen och man vet vad som finns längre tillbaka i stammen. Visst finns det fina importer men vi har otroligt mycket fina svenska ponnyer också bara de får komma fram på rätt sätt!
:bow: :bow: :bow: Hoppas du kan inspirera flera att göra det!!! sådan som du behövs verkligen!!!

Ja verkligen, en sund uppfödd svensk ponny behöver vi fler av. Vi importerar över 1000 ponnyer om året idag därför behöver den svenska ponnyaveln verkligen stärkas och marknadsföras. Men då måste svenska ponnyuppfödare avla som man har börjat göra bland halvbloden använd bara det bästa och var kritisk på vilka ston du använder.

Ponnypoolen är en mycket bra ide, låt talang fulla unga ryttare med supporterande föräldrar låna bra ponnyer, det vinner både uppfödare och ryttare på, vi som föder upp ponnyer har tyvärr få bra ryttare som kan hjälpa till, våra barn växer och blir 18 de också!

Följdfrågan ang att låna ut ponny för att den ska kunna visa framfötterna på tävlingsbanan: Då pratar vi om ponnysar som redan är en bit på väg. Att låna ut en ungponny till en tävlingsryttare kommer ju inte att fungera eftersom man som ponnyryttare endast kan använda just den ponnyn några år. Alltså borde ponnyn vara uppe på en viss nivå redan. Hur fungerar det för er? Har ni kvar ponnysarna då?

Ta min dotter som exempel. Nu tävlar hon hoppning, inte dressyr, men ändå. Hon är 11 år, ganska kort. Rider både B och C-ponny nu. Tränar dressyr för int. erkänd tränare varje vecka. Rider minst ett pass markarbete/vecka och ponny för sin mentor. Tränar dressyr på LA-nivå, har dock inte ponny för dressyrbanan, så hon tävlar alltså inte. I hoppning har hon tävlat LA, sen räcker inte b-ponnyn till mer. Nu ska vi köpa en ponny som räcker hela vägen. Har med hjälp av sin mentor ridit in sin 5 åring. Hade du haft ponny på den nivån? Vi är ju inte intresserade av en ponny som ska gå lokalt, eller en ungponny utan en ponny som kan följa med upp nationellt. Den måste alltså redan vara uppe i LA-nivå. Frågan är om det är de ponnysarna ni vill ha ut, eller är det en ponny som ska grundutbildas först?

Vi håller alltså på att köpa ponny, så detta är inte någon annons!! Dessutom har Rodde väl dressyrinriktning, så det är en hypotetisk fråga, ingen annons. Bara så moderatorn inte blir nervös! ;)

Etoile skrev:
Jag tycker att det verkar som att Power Boy är den enda som kan få priset att stiga på en ponny, pga stammen då :confused:
Annars verkar det som att bara en ponny kan hoppa en bana på 1m så kostar den 100.000kr....Sen spelar det ej roll om den är välstammad, trevligt exteriört osv..

Där har du fel. Det finns flera ponnynamn som höjer priset om de finns i stammen. Poetic Justice, Dizney, Miclas Activ på hoppsidan för att nämna några. De har själv gjort bra resultat på banan, de är välkända i tävlingskretsar pga sina egna resultat och pga avkommer som tävlar höga klasser.

Söker man tävlingsponny är kapaciteten naturligtvis viktigast. Ponnyn kan vara både ful och rutig och krokbent, bara den klarar det den ska. Att hoppa 1m är jättebra för en b-ponny och ingen större merit för en c eller d-ponny. Hittar jag en ponny som går de klasser jag vill, som passar med dottern och som är hel så struntar jag i var den kommer ifrån. Kul om den är svenskfödd, men ingenting som avgör vad jag köper.

Trevlig exteriört kan man ju fundera lite över. På hoppbanan vill man ha ponnysar som inte alltid stämmer med det som bedöms som bra i utställningsringen. Tittar jag på utställningsponnysarna i ridsport så tycker jag att många (inte alla!!) ofta ser tunga och klumpiga ut. Att de kan hoppa högt hjälper ju inte om de inte är tillräckligt smidiga och svängbara. För dressyr kan jag tänka mig att de fungerar, men på hoppsidan vete tusan. Ibland får jag för mig att de flesta svenska uppfödare har gett upp inriktningen ponnyhoppning pga importernas dominans. Är det så (vänder mig till de som är uppfödare)? Jag hoppas att jag har fel.

Vi behåller stona och betäcker dem som 3 åringar de rids och går ungponnychampionaten , sedan om vi vill ha tillbaka ponnyn lånas den ut som 4-5 åring.
Hingstar måste stanna hos oss tills ev bruksprov är klart. Men dom kan sedan lånas ut och då går dom naturligtvis LA men annars är det mest ungponnyer som lånas ut för att vidare utbildas.
Men allt är naturligtvis möjligt med en duktig ryttare.
När man i Ponnypoolen lånar en ponny som är värd ca 40000:- sedan utbildas den i ca två år och om då ponnyn säljs delar uppfödare och ryttare på vinsten, ex om ponnyn säljs för 60000:- delar man på 20000:- lika.
Mycket gynnande för både utbildare o uppfödare.

Jag anser att man ska ha en ponny som både är exteriört korrekt och har kapasitet.

Vi föder upp ponnyer som har i första hand härliga luftiga rörelser, men vi tittar mestadels på hur ponnyn rör sig bak våra ponnyer har även en mycket hög hopp kapasitet. Men det beror på att vi använder hingstar med multikapasitet.....

Ungponnyutlåningen är bra ekonomiskt för både uppfödare och utbildare, precis som du skrev. Jättebra.

Men om man nu resonerar om att få ut svenska ponnys i höga klasser hjälper ju inte det. Då är det utlåning av hästar som går LA och uppåt till satsande tävlingsryttare som vill till. Du nämner att det görs ibland, men skulle inte detta gynna den svenska ponnyn så pass att det samarbetet borde bli större? Man ska kanske till och med ha överseende med att just den ponnyn inte ger så många år i avel medan den å andra sidan gör reklam för stuteriet och blodslinjen på banorna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka