Finns det dementa hästar?

karamelldrottningen

Trådstartare
Kan hästar få demens? Jag håller på att läsa om demens i en bok nämligen bara för det höga nöjes skull och började tänka på om hästar kan få demens precis som vi? Hundar kan ju få demens så varför inte hästar?

Finns det nån forskning inom detta område: demens hos djur? Och då är det ffa hästen jag är nyfiken på.

Sv: Finns det dementa hästar?

Jag har aldrig hört om demens på hästar, däremot katter är det inte helt ovanligt när de blir riktigt gamla, enligt veterinära utsagor och diagnoser jag sett på gamla katter som börjat bete sig mkt konstigt. Jag har hört att även hundar kan få diagnos men har aldrig erfarit ngn själv.

om det inte är vanligt som diagnos på häst tror jag det kan ha att göra med att ofta har hästen tacklat av i andra avseenden innan den blir så pass gammal, dvs vi har tagit bort den av andra anledningar.

Jag träffade på nån med en gammal fjording, typ 25+, som var övertygad om att denne häst blivit dement på äldre dagar.

har lite kunskap om demenssjukdommar hos människor o sk vanlig åldersdemens som vad jag förstår beror på åderförkalkning i hjärnan borde ju kunna inträffa på djur ..... hade en katt som blev 16 år o han var rätt snurrig sista åren jag var helt säker på att han var dement då han fö var frisk.... aldrig hört talas om en dement häst men klart intressant fråga btw kan hästar bli åderförkalkade i kroppen o få blodproppar? fall de kan inträffa så borde de kunna få det i hjärnan med

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 094
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 278
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 901
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka