finns de transporter för 3 hästar

Sv: finns de transporter för 3 hästar

Tack för svar! Då förstår jag. :bow: Om släpet är tillräckligt högt i tak och hästarna gillar det så verkar det ju jättebra. Min tränares släp är dock inte det (i alla fall är det så det känns när man står på marken - naturligtvis har det godkända dimensioner för häst!), så det känns som att hästarna hoppar upp in i en mörk tunnel med alldeles för lågt i tak. Att de sedan måste hoppa baklänges ut ur denna högt belägna tunnel är riktigt obehagligt. Ungerska varmblodet tvärvägrar att ens gå i närheten av det stora släpet: han åker hellre ensam i den urgamla smala enhästarstransporten som inte har något ljusinsläpp. :eek:

fautras har för både tre och fyra hästar, men då måste du ju såklart ha e kort och bil till det. Vår granne har ett trehästars fautras oblic och hästarna står på diagonalen. ramp fram och step-up bak. när vi lånar den lastar vi ändå ut bak utan rampen.

Fronturlastning plus att hästarna står diagonalt så det går att vända inne i släpet (ja det är så stort) och kliva ner baktill. Om man vill lasta ur hästen som står längst bak först till exempel. Jag gillar inte alls att backa ut hästarna faktiskt vare sig med eller utan ramp.

och jag fullkomligt älskar att lasta ut utan ramp, just därför att hästarna går sakta ut, de känner sig för var golvet slutar och trevar lugnt ner. Annat när vi har släp med ramp, då är det race ut. har tom haft ett benbrott på ponnyn med dödlig utgång pga ramp så jag föredrar när vi åker ramplöst. Har en Rausch med. med ramp.

och jag fullkomligt älskar att lasta ut utan ramp, just därför att hästarna går sakta ut, de känner sig för var golvet slutar och trevar lugnt ner. Annat när vi har släp med ramp, då är det race ut. har tom haft ett benbrott på ponnyn med dödlig utgång pga ramp så jag föredrar när vi åker ramplöst. Har en Rausch med. med ramp.

Alla hästar äro olika. Mitt fullblodssto backar inte ur något släp punkt slut. Min förra valack hade väldigt bråttom ur det ramplösa släpet men gick överhuvudtaget inte att lasta alls i ett släp med ramp. Mitt gamla sto backade lugnt och försiktigt men lyckades ofta kliva på den lilla kanten som ska skydda stängningsanordningen. Därför köpte jag det släp jag har idag då hästarna antingen kan gå ut framåt eller vända och kliva ut baktill.

nu vill jag inte bli sån där besserwisser, men man måste ju träna sina hästar att både lastas och lastas ur. man kan inte bara säga att en häst är si eller så. man måste göra något åt det. Jag lånar ut både släp och mig som lasttränare och de hästägare som påstår att deras häst är svår att lasta får se att det faktiskt inte är hästen det är fel på oftast.

nu vill jag inte bli sån där besserwisser, men man måste ju träna sina hästar att både lastas och lastas ur. man kan inte bara säga att en häst är si eller så. man måste göra något åt det. Jag lånar ut både släp och mig som lasttränare och de hästägare som påstår att deras häst är svår att lasta får se att det faktiskt inte är hästen det är fel på oftast.

Du får vara en besserwisser om du vill jag tycker i alla fall det är bättre att kunna gå ut framåt med alla hästar och inte behöva backa ut oavsett ramp eller inte. Det måste väl ändå bli en större risk för feltramp och vrickningar när man backar ut en häst oavsett vilket släp det är än om man kan gå framåt?

Må så vara att många tycker mitt fullblodssto är den mest bortskämda häst i denna del av landet och ja hon får ibland göra som hon vill. Hon har lite problem med sin rygg och jag tror att det är därför hon inte vill backa ut när det antingen är ett stort steg ner eller en lutande ramp. Eftersom jag har det släp jag har och inte har några planer på att sälja en gammal avelsmärr eller byta släp kan vi tillåta oss att vara lite bortskämda och göra som vi vill här ute i skogen;)

Så då är det lika mycket mig det är fel på som på min häst. Men vi har inga problem med lastning eller urlastning :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 979
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V