finns de någon näring i betet nu??

J

jollan

Eller är de hög tid att börja stödfodra med hö? Vi har nämligen rätt så mkt bete kvar.

Sv: finns de någon näring i betet nu??

Det borde vara hög tid. Jag har höutfodrat länge.

Det beror mycket på hur gräset ser ut och vilket väder ni har.

Så länge gräset ser grönt ut och ser ut och växa så är det ingen fara.

Har det dock varit några frostnätter och/eller gräset ser förvuxet (lite halvdött) ut så är det dags att börja stödfodra.

Det är i vilken tillväxtfas som gräset är i som avgör hur mycket näring det finns i gräset.

Jag har varit med om 3:e skördar sent i september som har haft enormt höga värden.

Mvh

Tora

Börjar dom gå ner i vikt?
Ponnisarna hemma får inget extra, och dom är runda och goa, dom får gå som dom gör tills dom har nått en bra vikt!
Hästarna får ca 4kg hö/dag, mest för att jag vill hålla hullet uppe innan kylan och uppstallning sker på "riktigt".

Men som sagt här i stockholm får vi klippa gräsmattan, så visst växer det!

Tja, i min ogödade hage i Skåne går en ponny, glad i hågen och "tjock som en julagris";), så jag försöker undvika att stödfodra... gräset är ff grönt och växer här.

Vi har precis börjat stödfodra pga några frostnätter som satte p för sensommaren. På några dagar skedde markant skillnad och hästarna blev hungriga trots bra med gräs.

Håll koll på hullet och börja så fort det blir minsta tendens till att hullet minskar.
Det kan mycket väl vara bra med näring i gräset nu. För att ta ett exempel så har jag köpt ensilage slaget första veckan i oktober där analysen sa 150 g smb rp/kg ts (fast det var väldigt blött).
Om gräset innehåller väldigt mycket vatten så blir det svårt för hästarna att få i sig tillräckligt mycket torrsubstans och därmed näring. Det är väl vad som begränsar just nu, för i själva gräset är det gott om näring.
Jag stödfodrar bara i de hagar som är nerbetade.

HeJ!

Våra har stödfodrats i snart en månad. Men vi har inte så mycket gräs kvar i hagarna. Däremot märktes direkt när vi bytte till hage med mera gräs- då var höet inte intressant längre.

Min tjej har gått ner jättemycket på 1 månad med gräs i hagen och extrafodrad med hö- underbart, hon börjar se ut som en häst igen!

/ Lavinia

det beror ju helt på vart i landet du bor och hur mkt gräs som finns kvar!

här i bohuslän verkar det vara gott om näring i gräset fortfarande (tyvärr). det är dock inte bra att ha dom ute dygnet runt nu pga fångrisk! åtminstone bör du ge hö under natten och morgonen så att dom inte äter så mkt gräs då.

Har en fråga angående torrsubstansen i gräset. Den är väl samma året runt? Eller har jag fel? Mina ponnyer och min häst går ute året runt och så länge det inte är snö ute behöver man väl bara fodra så mycket så att det täcker näringsbehovet eftersom de får i sig en del ts i gräset? tex så ska det väl vara 1,5kg hö per 100 kg häst? Alltså 4,5 kg hö till en av mina ponnyer. Men förra vintern( Var nästan aldrig snö ute då) blev ponnyerna väldigt runda och goa när de fick 4 kg hö per dag. Då känns 4,5 kg hö lite mycket. kan jag minska hö givan till 3- 3,5 kg utan att det är skadligt för ponnyn då den går ute dygnet runt?

ursäkta den röriga förklaringen men jag är väldigt trött :P

Torrsubstansen borde vara större ju mer fibrer det är i gräset. Om det alltså är gammalt, gulare lite längre gräs så bör ts vara större än i nytt, kort, gräs. Det kan jag tycka i alla fall. Men jag förstår inte vad det spelar för roll så länge hästen går i en hage med gräs. Då är det ju mängden gräs den sätter i sig som avgör hur mkt ts den får i sig. Näringsbehov är en sak och behov av grovfoder/fibrer/ts eller vad man nu vill kalla det är ngt annat.

Jag tror att man kan räkna med att de får i sig en del ts även på senhösten, kanske vintern. Det beror väl på klimatet? Dvs hur gräset ser ut. Däremot undrar jag om det var därför de blev tjocka? Eller jag kanske inte förstår vad du menar.

Våra hagar börjar bli ganska nedbetade, men våra hästar håller hullet med råge (tyvärr) och att ge dem hö är meningslöst för de vill inte ha, så förmodligen är där tillräckligt i gräset för dem fortfarande, men det börjar väl ändå närma sig stödfodring snart.

Tänk vad det måste skilja sig. Våra hästar vill ha hö och har ätit ganska länge nu.

Ja, jag tyckte när jag gick ut i helgen när det hade ösregnat och blåst halv storm under natten att de kanske skulle vilja ha lite hö att äta då i alla fall, men nix, gamlingen tog några tuggor men shettisarna for mest runt o lekte istället... Dan efter låg höet kvar dessutom..

Då låter det inte som några problem.:laugh:

Här äter hästarna hö för fulla muggar, går åt en rundbal med hö (ca 250kg) på 5 dagar till 5 shettisar, gräset är inte intressant längre. Det andra gänget 4 shettisar o 1 arab har gått om bete kvar men de föredrar höt de oxå, dock går de in nattetid så de har inte fri tillgång än.

Här är det tvärt om.
Jag brukar ge min lite hö när jag tar in honom för lite pyssel, han tar ett par munnar och sen blir det liggande. Inte alls intressant.
Hans hagkompis kan äta lite grann om han får hö i hagen samtidigt som hagkompisarna (som inte går på bete utan bara får hö).

Våra är fortfarande runda och feta så det räcker, så här verkar det finnas en hel del kvar i gräset.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
648
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur