"Finnar/ knölar" på ryggen !

Sv: "Finnar/ knölar" på ryggen !

Aha :D Bra o. veta ... Ska kasnke ta lite o. kolla x)

nej .. de innehåller mycket fiber o. nå annat ..

...och proteiner och fosfor.

Fast som jag skrev tidigare, det låter klockrent som tilltäppta porer. Håll hästen ren, svampa den om den blir svettig och byt schabrak/vojlock oftare så ska du se att det inte kommer nya. De gamla tar lite tid innan det läker ut. Dessa typer av knölar kommer bara under sadeln.

Senast ändrad:

...och proteiner och fosfor.

Fast som jag skrev tidigare, det låter klockrent som tilltäppta porer. Håll hästen ren, svampa den om den blir svettig och byt schabrak/vojlock oftare så ska du se att det inte kommer nya. De gamla tar lite tid innan det läker ut. Dessa typer av knölar kommer bara under sadeln.

Aha okey :D Så man behöver it använda fårskinnsvojlock ?

Min häst har fått små knölar ibland på våren, jag testade förra året och tog bort mineralerna och knölarna försvann på 1-2 veckor.
Han har bara fått någon enstaka knöl i år men inte under sadeln (han äter mineraler som vanligt igen)

Det har inte med sadelns passform eller om du har pad eller ej att göra, det har med rengöring att göra.
Om hästen är svettig och inte svampas ren ordentligt eller schbraket/vojlocken under sadeln är smutsig så täpper det igen porerna och hästen får små miniinfektioner (typ finnar).

Men visst, om hästen ömmar kanske en fårskinnspad kan avlasta lite under tiden bulorna läker. Men tänk då på att sadeln blir väldigt trång, om den inte är utpassad med pad.

Allt under förutsättning av att det är bulor som kommer av smuts. Men den enklaste förklaringen är oftast den vanligaste, som man brukar säga.

knapplån

jag har kanske missat ngt i tråden. Men jag tycker inte att det verkar som om de bara finns där sadeln har legat?
Min häst får knölar ibland, var som helst. Det beror inte på ett allmänt överskott av protein för det kan inte hästar vara överkänsliga mot. Det står nog redan i tråden. Eftersom de finns överallt kan det inte bero på sadeln. Det tar mkt lång tid innan de försvinner. Om hon får dem där sadeln ligger så lägger jag ett fårskinn mellan.
Jag har förstått det som att det är ngn sorts allergi, kanske mot ngt foder.

Hon ahr de endast på ryggen under sadeln,

Vet du vad, min häst har också små finn liknade saker lite här och där. Och dom sitter lite överallt. Jag frågade veterinären när hon var här och besiktigade han och hon sa att det va inkar.
Men jag vet dock inte hur man får bort dem:confused:

Det har inte med sadelns passform eller om du har pad eller ej att göra, det har med rengöring att göra.
Om hästen är svettig och inte svampas ren ordentligt eller schbraket/vojlocken under sadeln är smutsig så täpper det igen porerna och hästen får små miniinfektioner (typ finnar).

Men visst, om hästen ömmar kanske en fårskinnspad kan avlasta lite under tiden bulorna läker. Men tänk då på att sadeln blir väldigt trång, om den inte är utpassad med pad.

Allt under förutsättning av att det är bulor som kommer av smuts. Men den enklaste förklaringen är oftast den vanligaste, som man brukar säga.

en tunn pad hjälper jättebra, då ventilerar det bättre.
det har tagit mig ca 17 månader att bli av med mina. att tvätta med hexosil hjälper åxå bra. oxh som en kickoff kan man ta en kur med fucudin. då kan man dock inte rida.....

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Mat Någon som har tips på en enkel men smakrik hummersås? Något i stil med den som finns i Abbas fiskbullar fast något mer fancy :o Jag...
Svar
4
· Visningar
178
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka