"Finnar/ knölar" på ryggen !

P

piupau^^

Min finnhäst har underderliga knölar, små som finnar. Va är de ?? -.-

Sv: "Finnar/ knölar" på ryggen !

Det kan vara proteinknölar eller så ligger inte sadeln bra. Har du kollat sadeln?

Sadeln ligger bra ... Kolla de, de va de första vi gjord . Proteinknölar, går de att ta bort ??

Våran Fjording har haft det på halsen. Är som små knölar. Och det kan vara samband med högt näringsvärde i fodret. Så vi gav han mer näringsfattigt hö.
Jag tror man kan spruta kortison så försvinner dem.

Okei, hon får endast vetekli nu så :P

Det kan vara sk regnskållor. Det är som en inflammation i hårsäckarna som uppkommer om det är för fuktigt, t.ex. om hästen svettas mycket under sadeln och sen torkar långsamt för att pälsen är tjock. Eller om den står ute i regnet utan täcke och inte hinner torka upp ordentligt emellan. Kan också vara att vojlocken inte är riktigt ren.

Rekommenderar att du rengör under sadeln ordentligt, raka gärna bort pälsen där knölarna är. Tvätta vojlocken efter varje användning. Om knölarna ömmar kan man ju ta en gammal vojlock och klippa hål över knölarna så det inte blir tryck på dem. Bäst är det ju om man kan motionera på annat sätt utan sadel tills de läkt.

Tycker att det verkar troligare med regnskållor än med proteinknölar, speciellt om de bara sitter under sadeln. Proteinknölar beror väl dessutom oftast inte på proteinet i sig, utan på att hästen är överkänslig mot ngt foderämne? Annars skulle ju alla hästar vara fulla med knölar när de går på bete, där är ju smrp RIKTIGT högt. Kvoter upp mot 15-20 i försommarbete är ju inte ovanligt.

Tack för alla svar <'3 tror mycket nu på jsut regnskållarna pga hon går för de mesta utan tcke, nu går hon me pga så kort päls (skrapat mycket på halsen o. tapapt vinterpölsen ...

Regnskålalrna är de int ... Läst mo de på adnra sidor o. så nåra bilder. Knölarna är int lätta att få bort osv ..

Tycker det låter som inflammerade porer/hårsäckar. Kommer under sadeln pga svett och smuts som täpper igen.
De som redan finns måste läka ut. Förhindra att nya uppkommer genom att alltid ha ett rent schabrak/vojlock under sadeln.

Även B-vitamin i överdos kan ge upphov till knölar liknande proteinknölar har jag förstått. Har aldrig varit med om det själv.

Även B-vitamin i överdos kan ge upphov till knölar liknande proteinknölar har jag förstått. Har aldrig varit med om det själv.

Jag har förstått att överskottet kissas ut, då det är vattenlösligt, så det borde inte gå att överdosera?:confused:

Kan vara inkar din häst har fått.

Min förra häst hade problem med knölar på ryggen på sommaren. Jag kom till att jag inte hade varit tillräckligt noga med att byta vojlock:crazy: Alltså då hästen svettades så öppnades porerna och det kröp in bakterier, sen tvättade jag med KALLT vatten och porerna drog ihop sig = smutsen blev instängd -> inflammation i porerna.
Det här är min teori på min hästs problem, men blev bättre på att byta vojlock och började tvätta hästen med ljummet vatten efter ridturen. :idea: Blev bra!

Våran Fjording har haft det på halsen. Är som små knölar. Och det kan vara samband med högt näringsvärde i fodret. Så vi gav han mer näringsfattigt hö.
Jag tror man kan spruta kortison så försvinner dem.

Vår nya ponny har sk proteinknölar lite här och var på kroppen, mest på länden och halsen, men även några under sadeln. Är själv lite gammalmodig med kraftfodret, och har alltid givit hästarna korn/havre/krafft + betfor+mineraler. Denna ponny behöver nog något med inte lika mycket "sprutt" i, så jag behöver lite input om vad som kan vara bra..

Vilket kraftfoder ger ni andra som har samma åkomma era hästar för att minska de sk proteinknölarna? :confused:

Haha är det bara jag som är trött och därav har lite dålig humor eller var det inte lite småkul att din finnhäst har som finnar på ryggen:rofl:;)

Haha :P Okey, ska kolal lite in på just inkar, o. kasnke proteinknölar ? Okey, min häst får endast vetekli o. mineraler/ salt :P Inget kraftfoder av den orsaken hon är pigg nu redan x]

Vetekli innehåller väl jättemycket protein väl?

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Mat Någon som har tips på en enkel men smakrik hummersås? Något i stil med den som finns i Abbas fiskbullar fast något mer fancy :o Jag...
Svar
4
· Visningar
178
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka