finansiering

Sv: finansiering

Kan man inte köpa hästen utan lån ska man leta efter en billigare häst. Annars kanske men inte har råd att ha hästen sen..

vad har de att göra med vad man har råd med i månaden att göra att man inte kanske har en sån stor summa pengar på samma gång.

de tar ju endå tid att spara ihop pengar även om de går och vill man ta lån istället så är de inget fel med de..betyder ju inte att man inte har råd att ha hästen.

hästar kostar ju lika mycket att ha även ifall de är en billig häst i inköpspris.

Jag har lån på min häst, betarar av ca 1,800:-/månad visst det är mkt pengar men bara man planerar sin ekonomi så får man det att funka, jag har alltid råd med min häst iom att jag prioriterar han högst (och hyran såklart) hellre kämpar jag med att ha han än att lägga massa pengar på kläder och annat varje månad...

Sen har jag nog en av de billigaste stallhyror som går att få i sverige, vilket givetvis hjälper :)

Jag sparar! Skulle inte ta lån till varken att köpa häst eller bil då man kan få problem senare i livet då man kanske vill ta ett större lån till tex ett hus!

Har gjort både och, och aldrig varesig ångrat eller inte haft råd. Har jag råd att spara samma summa varje månad som det kostar att ta ett lån ser jag inget fel i att låna pengarna om rätt häst dyker upp. Har jag inte råd att betala ett banklån + hyran mm lär jag knappast ha råd att spara de pengarna heller. Står jag redan med 2 hästar så halar jag inte upp 80' ur fickan direkt. :grin:

Hur finansierar ni era hästköp? Sparar ni in dessa pengar eller tar ni lån?

Både och. Ska börja leta häst nästa vår och nu sparar jag så mycket jag bara kan och kommer låna resten. Räknar med ett pris på 80-90000kr. Hade säkert kunnat spara ihop allt men jag har helt enkelt ingen lust att vänta längre.

*kl*
Intressant tråd, har funderat mycket på det här. Vill köpa häst såfort jag är klar med min utbildning, alltså om 3 år. Är beredd att lägga upp till 100 000:- för en häst, vilket är mycket pengar!! :eek:
Vill helst slippa ta lån, men det borde gå att spara ihop på 3 år tycker jag.. Sen behöver vi inte låtsas om vilka hemska studieskulder jag kommer ha :angel:

Mina 2 ponnyer köpte jag för sparpengar, men de var inte så dyra direkt.

Håller med de andra. Bättre att ha pengarna innan man köper hästen. Detta fungerar dock inte om hästen är "dyr". Köper du ett halvblod för t.ex. 60 000 så får du ta ett lån på banken.

10 månader hade det tagit för mig om jag sparat pengarna som är avsatta för hästen i budgeten :angel:

Gäller det RIKTIGT dyra hästar, flera hundra tusen, ja då antar jag att de flesta skulle behöva ta ett lån.
Jag personligen hade inte velat köpa en häst för den summan om det skulle ta mer än 2 år att betala av hästen utifrån ekonomin.
Helt enkelt för att det kan hända mycket och skulle det hända något så hästen sjunker i värde, behöver nödslaktas eller dylikt och försäkringen inte täcker hela hästvärdet, då vill jag inte sitta kvar med ett lån att betala av på.
Samma sak gäller bilar, fast kanske i ännu högre grad i det fallet eftersom bilar *garanterat* minskar i värde medans man kan ha tur med en häst.

Både och. Ska börja leta häst nästa vår och nu sparar jag så mycket jag bara kan och kommer låna resten. Räknar med ett pris på 80-90000kr. Hade säkert kunnat spara ihop allt men jag har helt enkelt ingen lust att vänta längre.

Sådär kan det ju bli också.
Men pallar man att vänta och kanske kan vara medryttare eller rida lite lektioner så länge så tror jag helt klart det är värt det.

När man väl har skaffat hästen är det så myckt utgifter ändå.
Jag gjorde samma sak - orkade inte vänta längre - men då köpte jag en billigare häst än det var tänkt från början istället! :p

nuvarande hästen köptes med sparpengar och gamla hästens livsförsäkring då han var tvungen att tas bort i hagen pga brytet ben

Hur finansierar ni era hästköp? Sparar ni in dessa pengar eller tar ni lån?

Häst nr 1, 2 och 3 köptes av mina föräldrar, under förutsättning att jag, när jag började tjäna egna pengar, betalade av på dem för att de skulle bli mina. Häst 1 avlivades innan jag hann betala henne, men föräldrarna fick försäkringspengarna. Häst 2 övertog mamma, och häst 3 såldes för 3 ggr så mkt som han köptes för, så då betalades skulden av helt till mamma o pappa, och resterande pengar gick till nya hästen.

nej nej, visst, 60' är inte dyrt. visst går det att spara ihop denna summa! :) och det finns betydligt dyrare hästar än såhär. men samtidigt, säg att jag har planerat och nu bestämt mig för att köpa häst, då vill jag inte vänta flera år innan jag ens kan börja leta, drömhästen vet man ju aldrig vad den kostar. sedan är det ju annat man måste planera inför detta köp, köa för stallplats kanske? osv.
Men i mitt förra inlägg höll jag iaf med om att det är bättre att spara ihop först, har själv gjort det med alla mina 3 :) fast de kostade inte 60' /st.

Sådär kan det ju bli också.
Men pallar man att vänta och kanske kan vara medryttare eller rida lite lektioner så länge så tror jag helt klart det är värt det.

Det där är precis vad jag gör och har gjort de senaste åren och även kommer fortsätta med tills jag har en egen. Har ridit lektion i tio år och har även medryttarhäst sedan tre år tillbaka. Det har passat mig bra hittills för tiden har inte funnits att ha egen häst.
Beslutet att skaffa egen har fått mogna fram och i början på detta året bestämde jag mig för att nästa vår när jag har tiden som krävs så ska jag börja leta. Sen kan det ju ta ett tag att hitta rätt häst så sparkontot kanske hinner bli större än vad jag räknar med:rofl:.

Och sen några månader senare kommer du på att du "behöver" en sadel för 20000:-. ;) Sen behöver du en transport för minst 50000:- och sen är det en ridkurs för 5000:-...
Ett par av anledningarna att jag inte vågar låna för att köpa häst! :D

Och sen några månader senare kommer du på att du "behöver" en sadel för 20000:-. ;) Sen behöver du en transport för minst 50000:- och sen är det en ridkurs för 5000:-...

Sen räknar ju banken på det också, man lägger ju upp en plan och man får ju inte låna om man banken anser att man inte har råd. :idea:
Sen kan det ju vara bra med lite självbevarelsedrift...;)

om jag skulle köpa en häst så skulle jag nog spara pengar till det. men främst gäller det ju att ha ekonomin för att hålla en häst..

...och en ny bil att dra det fina släpet med...lite flashiga kläder för man kan ju inte åka på 5000:- ridkurs i vilka trasor som helst:rofl:

Sen räknar ju banken på det också, man lägger ju upp en plan och man får ju inte låna om man banken anser att man inte har råd. :idea:

...och så tittar man längst ner på denna sidan och hittar fyra annonser angående lån från olika kreditinstitut. Vilket sammanträffande:rofl:.
Tyvärr är det väl enklare att låna pengar idag än vad det kanske borde vara och räntorna är riktigt stygga på de värsta kreditinstituten.

Sen kan det ju vara bra med lite självbevarelsedrift...;)

Haha, kanske! :D

Jag fick låna till att köpa en sadel (hade skrivit "hästköp" som orsak, men sadeln var dyrare än hästen så... och hästen hade jag redan) med snittinkomst på 7-8000:- i månaden efter skatt! :p
Om de granskat det lite noggrannare hade de nog blivit misstänksamma med bara några tusen i månadsutgifter med häst och allt! :devil: fick åtminstone kommentaren "hade du haft bil så hade du INTE fått det beviljat!"

Så... självbevarelsedrift? Va? :angel:
Men nu har jag mycket dyrare vanor kanske ska tilläggas, och är mycket mer kräsen i hästägandet, att det liksom inte är kul om man inte har råd med det man behöver/vill göra och stundvis behöva vända på varje femtiöring för att få ihop det.

jag har köpt alla hästar utom en kontant. både dyra och billiga, den jag lånade pengar till va hyffsat billig, men det va ett tillfälle jag inte ville missa :D

Den jag tog bort var lånad till, lånet var betalt innan jag fick ta bort hästen. Och för de pengarna som jag fick ut på livdelen på försäkringen så köpte jag den nya.

Liknande trådar

Anläggning Hur bra är bromsfällor egentligen? De svarta bollarna. Är de värda sitt pris? Har en skogshage med rätt mycket broms, blåser tyvärr...
Svar
3
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud