finansiering

Sv: finansiering

*kl*
Jag ligger i valet och kvalet om jag ska ta lån eller spara ihop pengarna. Vill ha häst NU och inte vänta i två år.
Mne har bestämt mig för att allt ska vara klart innan (stall, transport, hagar mm) sen så ska jag försöka lägga in det i huslånet så blir det lite bättre :-)
(en häst måste väl anses som renovering??)

*kl*

Jag har många gånger fått uppfattningen att folk tycker det är konstigt att låna pengar till en häst, men egentligen är det ju inte konstigare än att låna pengar till exempelvis en bil eller motorcykel eller liknande...

Det är inte konstigt, bara oekonomiskt om man jämför vilka extra månadsutgifter man drar på sig med häst jämfört med en motorcykel! :p
Fast jo, liite konstigt är första reaktionen att låna till att köpa en levande varelse.
Dock skulle jag lugnt kunna göra det själv om jag visste till 100% att ekonomin finns utan att man kommer behöva snåla med resten eller riskera få lägre inkomster innan lånet är betalt (= svårt att veta). Vill inte bli tvingad att sälja en häst pga ekonomin.

Men bilar/motorcyklar kostar ju också att äga varje månad, och oavsett vad man lånar till så måste man ju veta att ekonomin finns för det... (och nej, jag är ingen förespråkare för att ta lån, tvärtom ;))

Men bilar/motorcyklar kostar ju också att äga varje månad

fast där finns en skillnad, går bilen/motorcyklen sönder så kan du ställa av den (kostar då inget mer än lånet och ev. garageförsäkring) och laga när ekonomin finns ;)

det krävs inte dagliga utgifter eller stora utgifter direkt (en häst som skadar sig kan ju inte vänta med vård någon vecka tills lönen kommer ;))

har man av andra anledningar inte råd att ha bruks kostnaderna för bilen/motorcyklen så kan man även då ställa av och ställa på igen när ekonomin är bättre :D utan dom "rullande utgifterna" :angel:

Tycker inte det är fel att låna visst blir det dyrare än att köpa kontant men har man en budget för det så är det ok tycker jag.
Nästa häst jag köper kommer jag låna till då jag inte kommer hitta någon tävlingshäst under 100-150tusen skulle säkert kunna spara ihop dessa pengar men skulle inte orka,
en häst under 50.000 skulle jag nog köpa kontant.Visst kan det vara osäkert att låna till en häst om man blev tvungen att ta bort den eller den skulle stå skadad och ändå måsta betala på den men det är något man tagit ställning till innan.
Låna gör man ju för övrigt till det mesta dyrare som ny bil och hus.vet inte många som köper hus kontant för flera miljoner.

fast där finns en skillnad, går bilen/motorcyklen sönder så kan du ställa av den (kostar då inget mer än lånet och ev. garageförsäkring) och laga när ekonomin finns ;)

det krävs inte dagliga utgifter eller stora utgifter direkt (en häst som skadar sig kan ju inte vänta med vård någon vecka tills lönen kommer ;))

har man av andra anledningar inte råd att ha bruks kostnaderna för bilen/motorcyklen så kan man även då ställa av och ställa på igen när ekonomin är bättre :D utan dom "rullande utgifterna" :angel:

Många är beroende av sitt fordon, och kan faktiskt inte vänta med reparation tills ekonomin finns (bodde en gång i tiden 1 mil från närmsta busshållplats, jobbade 6 mil hemifrån, så nej, jag hade INTE klarat mig utan min bil i ens en vecka)

Om hästen skadar sig så har man ju buffert till det (på samma sätt som man har buffert till alla andra oväntade utgifter i vardagen), eller, som jag hade som "nödlina" (men aldrig utnyttjade) under mitt första år hemifrån, en beviljad kortkredit som man kan utnyttja i krislägen (= precis innan lön de värsta månaderna)

har man inte råd att ha brukskostnader på hästen kan man ju, helt krasst, ordna fodervärd eller annan ekonomisk avlastning tills ekonomin är bättre, och har då bara lån+försäkring kvar att betala

Men bilar/motorcyklar kostar ju också att äga varje månad, och oavsett vad man lånar till så måste man ju veta att ekonomin finns för det... (och nej, jag är ingen förespråkare för att ta lån, tvärtom ;))

Men om jag tar ett -ganska normalt- exempel:
Jag har årsvis räknat ett genomsnitt per månad på 5500:- i utgifter för hästen.
Tar jag ett lån som är inom såpass kort tid att sannolikheten att jag blir arbetslös eller sjukskriven under tiden (eller hästen bryter ett ben eller går och kolavippar! :eek: )är hyfsat låg, alltså ca 2 år, då blir månadsamorteringen ganska hög.
Säg att månadsamorteringen ligger på 2000:-/månad, då har jag alltså ändå bara lånat ca 45000:-, då är alltså månadsutgifterna 7500:- mer i månaden jämfört med innan jag tog lånet... (hade hästen)

Nu kanske det finns dom som lätt kan avsätta 10 papp eller mer från månadsbudgeten till en sån sak, men själv tänker jag så att utrymmet för "övriga utgifter" rimligtvis borde krympa... För någonstans måste man ju ha öst pengarna tidigare? 7500:- i månaden + extra i budgeten för "övriga utgifter", med dom pengarna hade man knappt behövt vänta ett halvår för att spara ihop motsvarande pengar! :p har man häst så vill man nog gärna ha en buffert och marginal över månadsbudgeten för engångskostnader.

En motorcykel kostar inte fasta utgifter per månad på samma sätt. Bara försäkringen. Den dör inte om den inte blir reparerad direkt när det behövs bara man inte kör den när den är paj, och den kräver ingen bensin om man inte kör den (till skillnad från en häst! ;) ) där blir alltså den extra månadskostnaden nästan bara amorteringen på lånet.

Många är beroende av sitt fordon, och kan faktiskt inte vänta med reparation tills ekonomin finns (bodde en gång i tiden 1 mil från närmsta busshållplats, jobbade 6 mil hemifrån, så nej, jag hade INTE klarat mig utan min bil i ens en vecka)

Jag klarar mig inte heller utan bil (nuförtiden iaf, lyckades på något mirakulöst sätt tills för ett par månader sen då jag tog körkortet! ;) ) MEN är det funktionen man är ute efter så spelar inte priset på bilen någon större roll, en bil för 10000:- går också att använda i brist på bättre.
Skulle det verkligen krisa sig kanske man kan lämna in bilen i utbyte mot en billigare och låta dom reparera den. Eller skaffa en hyrbil/låna av bekant tills att man har pengar nog att reparera.

Med en häst har man ju hänsyn till djuret och den känslomässiga aspekten också + moraliskt ansvar.

Men om jag tar ett -ganska normalt- exempel:
Jag har årsvis räknat ett genomsnitt per månad på 5500:- i utgifter för hästen.
Tar jag ett lån som är inom såpass kort tid att sannolikheten att jag blir arbetslös eller sjukskriven under tiden (eller hästen bryter ett ben eller går och kolavippar! :eek: )är hyfsat låg, alltså ca 2 år, då blir månadsamorteringen ganska hög.
Säg att månadsamorteringen ligger på 2000:-/månad, då har jag alltså ändå bara lånat ca 45000:-, då är alltså månadsutgifterna 7500:- mer i månaden jämfört med innan jag tog lånet... (hade hästen)

Nu kanske det finns dom som lätt kan avsätta 10 papp eller mer från månadsbudgeten till en sån sak, men själv tänker jag så att utrymmet för "övriga utgifter" rimligtvis borde krympa... För någonstans måste man ju ha öst pengarna tidigare? 7500:- i månaden + extra i budgeten för "övriga utgifter", med dom pengarna hade man knappt behövt vänta ett halvår för att spara ihop motsvarande pengar! :p har man häst så vill man nog gärna ha en buffert och marginal över månadsbudgeten för engångskostnader.

En motorcykel kostar inte fasta utgifter per månad på samma sätt. Bara försäkringen. Den dör inte om den inte blir reparerad direkt när det behövs bara man inte kör den när den är paj, och den kräver ingen bensin om man inte kör den (till skillnad från en häst! ;) ) där blir alltså den extra månadskostnaden nästan bara amorteringen på lånet.

Jag klarar mig inte heller utan bil (nuförtiden iaf, lyckades på något mirakulöst sätt tills för ett par månader sen då jag tog körkortet! ) MEN är det funktionen man är ute efter så spelar inte priset på bilen någon större roll, en bil för 10000:- går också att använda i brist på bättre.
Skulle det verkligen krisa sig kanske man kan lämna in bilen i utbyte mot en billigare och låta dom reparera den. Eller skaffa en hyrbil/låna av bekant tills att man har pengar nog att reparera.

Med en häst har man ju hänsyn till djuret och den känslomässiga aspekten också + moraliskt ansvar.

Klistrar ihop båda inläggen...;)

Kostnaden beror ju till stor del på vart i landet man bor, hur mkt hästen är försäkrad till samt vad man betalar för foder osv.

Jag har som MEST betalat 600kr/månad i stallhyra (kallhyra, tillgång till ridhus ingick) hökostnad (9kg/dag) 500kr/månad, kraftfoder 200kr/månad, försäkring ca 1000kr/månad (försäkrad till sitt fulla värde = OM jag hade lånat pengar till hästen och den hade kolat innan lånet var betalt så hade försäkringspengarna räckt att lösa lånet), hovslagare 600kr/månad (snittkostnad, beräknad på 900kr/gång = 1800kr på 3 månader) ger en total kostnad på 2900kr/månad. Sen tillkommer givetvis kostnader för avmaskningar, vaccinationer osv, men utslaget/månad blir det inte många hundralappar, hamnar på max 3500kr/månad totalt.

Vid arbetslöshet/sjukdom (jo, jag var arbetslös under tiden jag var singel och hade hästar, och hade inga problem att klara mig ekonomiskt iaf) har man ju ofta A-kassa som går in (även om det säkerligen blir knapert, men vad gör man inte för hästarna??)

Att lämna in bilen (trasig) i byte mot en billigare är ju verkligen ingen bra affär, snacka om att förlora pengar och i värsta fall sitta med ett lån utan säkerhet, undra vad banken tycker om det...:angel:
Billigare bil, javisst, men för att inte göra ett extremt dåligt byte (byta in sin trasiga bil) så krävs ju att man har pengar att hosta upp för den billigare bilen också
Hyrbil är INTE billigt, och alla har inte bekanta som kan låna ut sin bil dagligen för transporter till/från arbete, tyvärr.

Hänsyn till hästen samt den moraliska aspekten anser jag vara uppfyllda även om man tar beslutet att tillfälligt placera hästen hos fodervärd

nä, ja kan inte heller klara mig utan bil :grin: men det går oftast att låna en bil tills man har pengar till ev. reperation. bilen dör ju inte för att den får vänta några dagar med lagning, medans hästen kan göra det el. bli obrukbar ;)

sedan har Totola beskrivit resten så himla bra, just så jag menade, så det behöver inte jag skriva en gång till.

dom flesta har antagligen budget (jag har iaf. trots att jag köper mina hästar kontant ) men foder värd som vill gå in och betala för tex. skadad häst på dagen växer nog inte på träd. jag har iaf. aldrig hört talas om någon :angel:

Poängen med bilen var snarare att det är funktionen man är ute efter, och den funktionen kan man alltsomoftast få tag på någon annanstans om det krisar. Och ffa kostar den (oftast) inte lika mycket pengar månadsvis att ha vilket ger större utrymme för att spara till en buffert eller varje månad se till att ha några tusenlappar över =utrymme för ett extra lån i värsta fall dessutom.

Hursomhelst, absolut går det att få billigare. (jag har dyraste stallhyran som går att få tag på här i stan och har dessutom räknat med träning för en tusenlapp i månaden och bensinpengar till och från stallet), har haft en kompis som gått på socialbidrag och ändå haft råd (nåja, lite defenitionsfråga!) med en häst.
Men räknar man ihop allt så är bilens fasta kostnader grymt mycket lägre än hästens + mindre moraliskt ansvar gentemot bilen! ;)

Jag har till den minoritet som lånade till min häst. Dock lånade jag inte hela summan och det var ett litet fjantlån som är avbetalat på 6 månader. But still.

Jag har råd att ha häst och jag betalar av mycket på lånet varje månad för att bli av med det - men varken jag eller häst lider för det! Sen att han efter 4 månader fick en fraktur och nu antagligen måste tas bort... det är en helt annan historia, som inte på något plan har att göra med hur man finansierat sin häst egentligen.

Så visst - att låna till sin häst kanske låter dumt i många öron med de flesta har väl ändå en livförsäkring på sin häst? Jag får ju tillbaka allt jag lånat den dagen han försvinner, och kan köpa en ny häst utan att låna på nytt. Drömhästar ska man inte tveka på, handla eller bli utan, och jag valde att låna för att få chansen att äga min drömhäst.

Liknande trådar

Anläggning Hur bra är bromsfällor egentligen? De svarta bollarna. Är de värda sitt pris? Har en skogshage med rätt mycket broms, blåser tyvärr...
Svar
3
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud