Men om jag tar ett -ganska normalt- exempel:
Jag har årsvis räknat ett genomsnitt per månad på 5500:- i utgifter för hästen.
Tar jag ett lån som är inom såpass kort tid att sannolikheten att jag blir arbetslös eller sjukskriven under tiden (eller hästen bryter ett ben eller går och kolavippar!
)är hyfsat låg, alltså ca 2 år, då blir månadsamorteringen ganska hög.
Säg att månadsamorteringen ligger på 2000:-/månad, då har jag alltså ändå bara lånat ca 45000:-, då är alltså månadsutgifterna 7500:- mer i månaden jämfört med innan jag tog lånet... (hade hästen)
Nu kanske det finns dom som lätt kan avsätta 10 papp eller mer från månadsbudgeten till en sån sak, men själv tänker jag så att utrymmet för "övriga utgifter" rimligtvis borde krympa... För någonstans måste man ju ha öst pengarna tidigare? 7500:- i månaden + extra i budgeten för "övriga utgifter", med dom pengarna hade man knappt behövt vänta ett halvår för att spara ihop motsvarande pengar!
har man häst så vill man nog gärna ha en buffert och marginal över månadsbudgeten för engångskostnader.
En motorcykel kostar inte fasta utgifter per månad på samma sätt. Bara försäkringen. Den dör inte om den inte blir reparerad direkt när det behövs bara man inte kör den när den är paj, och den kräver ingen bensin om man inte kör den (till skillnad från en häst!
) där blir alltså den extra månadskostnaden nästan bara amorteringen på lånet.
Jag klarar mig inte heller utan bil (nuförtiden iaf, lyckades på något mirakulöst sätt tills för ett par månader sen då jag tog körkortet! ) MEN är det funktionen man är ute efter så spelar inte priset på bilen någon större roll, en bil för 10000:- går också att använda i brist på bättre.
Skulle det verkligen krisa sig kanske man kan lämna in bilen i utbyte mot en billigare och låta dom reparera den. Eller skaffa en hyrbil/låna av bekant tills att man har pengar nog att reparera.
Med en häst har man ju hänsyn till djuret och den känslomässiga aspekten också + moraliskt ansvar.