Fina hovar!!!

TeamVM

Trådstartare
Mina 2 fjordingar Vilgot och Grynet (båda är oskodda) skulle verkas av vår hovslagare idag, men hovisen sa att Vilgot hade så fina hovar att de inte ens behövde putsas till lite på strålen!
Jag kan ju tillägga att han inte är verkad sedan augusti 2007!!!!

Sv: Fina hovar!!!

Jag rider inte med boots, om du menar sådana "skor" i typ gummi och tyg till hästar. Jag använder bara vanliga ibland.
Gammeltanta Grynet (27 år) var vi dock tvugna att verka.

Jag ska ta kort sedan!!

Vart kommer Grynet ifrån? Vad har hon för härstamning. Ålder stämmer nämligen med en fjording jag red för många år sen, som hette Grynet!

20683702.jpg

Mysiga fina hovar :love:
Nu är jag ingen hovis, men kanske att jag tycker trakten kunde kommit ner ett par millimeter.

Härligt att ha barfotahästar som bara "sköter sig själva" :bow:

Tack för bilder!

Jag ska kolla ordentligt där i morgon när jag ska till hästarna.
Hovslagaren borde väl ha sett om det var något på tok??

Jag ska kolla ordentligt där i morgon när jag ska till hästarna.
Hovslagaren borde väl ha sett om det var något på tok??

Hmmmm, ja kanske det.......

Usch jag vill verkligen inte sitta här och "klaga" utifrån några bilder men jag hade velat att min hovis hade "putsat" till hovarna när han ändå var där. Speciellt om det nu är lamellrandsröta du har där i kanten.

Jag hade också velat att han verkat hovarna för det ser faktiskt ut att vara en del att ta. Men det är min åsikt :)

Kolla i morgon om det är en djup skåra för det ser onekligen ut så i alla fall.

Min häst har haft lamellrandsröta tidigare och då rensade min hovis upp i skåran med kniven så det kommer till luft och sen håller jag så rent jag kan och behandlar med t ex kopparsulfat eller "Rensa strålen". Finns lite olika behandlingsmetoder beroende på vem man frågar. :)

säger inte att det är så i ditt fall, men min häst kom hem med lamellröta, och den var långt gången. Fodervärdens hovslagare hade alltså inte sett det, trots omskoningar.

Tack och lov upptäckte min hovis det i tid, nu är hon bra igen. :)

Hmmmm, ja kanske det.......

Usch jag vill verkligen inte sitta här och "klaga" utifrån några bilder men jag hade velat att min hovis hade "putsat" till hovarna när han ändå var där. Speciellt om det nu är lamellrandsröta du har där i kanten.

Jag hade också velat att han verkat hovarna för det ser faktiskt ut att vara en del att ta. Men det är min åsikt :)

Kolla i morgon om det är en djup skåra för det ser onekligen ut så i alla fall.

Min häst har haft lamellrandsröta tidigare och då rensade min hovis upp i skåran med kniven så det kommer till luft och sen håller jag så rent jag kan och behandlar med t ex kopparsulfat eller "Rensa strålen". Finns lite olika behandlingsmetoder beroende på vem man frågar. :)

Jag var i skolan när hovis kom så jag hade inte mycket att säga till om :( och morfar litar ju på alla, tom. sådana som slår hästen hårt med en bräda när den inte vill gå in i transporten :confused: (inte hovis som gjorde det, det var en annan)

Ja och att behöva ta del av resultatet med bilder oxå, bilder säger mkt både om hovar och svar i inläggen.:angel:

Jag gissar av ditt inlägg, att du inte tycker hoven ser bra ut?
Även med tanke på att den inte verkats sedan aug -07?

Jag tycker den ser superfin ut med de premisserna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
678
· Visningar
49 425
Senast: Ray
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka