Fin-dressyr för "ridskolefolk" ?

Sv: Fin-dressyr för "ridskolefolk" ?

Det är väl de som är en bra ridskolehäst, dom ska klara nybörjare som inte kan och som gör fel utan att bli stressade eller irriterade men ska sen också klara att gå med dom duktigare ryttarna som har kommit längre.

Varför skulle de vara så många dåliga ryttare som 98% på ridskolor som inte kommer komma så långt som till byten? Finns en hel del duktiga ryttare som inte har råd eller tid med egen häst som rider på ridskola som är lika bra som andra.

Sen ha användning av de, jag har egentligen inte användning av byten på min häst heller om man tänker på tävling och sånt men tränar det endå för att jag tycker det är kul.

En passage är ju iofs mer samlad än en samlad trav. För det är ju skillnad mellan passage och balanstrav.

Ang. ridskoleryttare så ÄR det faktiskt så att det är få ridskoleryttare som kommer högre än LA nivå.
Även i de mest såkallade avancerade grupperna har de flesta ryttarna för dålig sits och timing för att klara övningarna på ett bra sätt. Har sett väldigt få ryttare som faktiskt ridit hästarna i en korrekt form (oftast går hästen bara med krök på nacken). Det blir svårt att rida byten och passage på en häst som inte går i en bra grundform. Man missar liksom grunden.

Jag red själv ett år på ridskola när jag läste på universitet och tävlade nån ridskoletävling på LA nivå. Jag tog hästen som ingen annan hade skrivit upp sig på (ridskolans sk "stjärnkikare" eller "galning").
Jag vann samtliga tävlingar och tror att jag som mest hade 35 poäng mer än tvåan :crazy: . Och då är jag en helt normalbegåvad hobbyryttare.
Det säger kanske lite om nivån på ridskoleleverna. Detta var ändå en stor ridskola med mkt bra hästmaterial.

En eloge till ridskolehästarna dock. De var hur fina som helst. Många hade dessutom riktigt bra gång! Jag tävlade några ridskoletävlingar och kunde ta vilken ridskolehäst som helst och rida ut i LA utan att ha ridit hästen tidigare. Det hade antagligen inte gått vilken privathäst som helst!! :bow:

Hästarna var toleranta, snälla och stadiga med bra takt. De rörde sig klart okej, vissa en bra bit över medel!

Jag tycker att ridskoleryttarna ska lära sig att uppskatta alla fina ridskolehästar som antagligen har mer kapacitet än vad de kan tro!

Senast ändrad av en moderator:

Kan ju bara tala för mig själv och efter de erfarenheter jag har. Jag har hu kommit upp på den nivån där vi övar på galoppombyten. Och det finns minst tre likvärdiga grupper och 4-5 grupper som bättre. En del mycket bättre till och med.
Vad är det som säger att folk slutar rida på ridskola innan de lär sig galoppombyten. Och jag tycker definitivt att en bra ridskola ska kunna vända sig till alla ryttare på alla nivåer, även de som kommit en bit i sin utbildning. Ett galoppombyte är inte sä värst avancerat. Så det tycker jag definitivt att de flesta ridskolehästarna ska kunna, dessutom så är det ju många ridskolor som erbjuder sina elever att kunna tävla med hästarna, och då är det ju desto viktigare att hästarna håller hög klass.
En bra utbildad häst är väl aldrig en nackdel?!:crazy:

Varför skulle det vara en seriös ridskola för att alla hästarna kan byta? 98% av alla ridskoleryttare kommer ALDRIG ha användning för det öht. bara taskigt mot hästarna att bli missförstådda av ryttare som inte kommit dit än.

Förstår inte riktigt vad du menar med att 98% av alla ridskoleryttare aldrig kommer ha användning av att kunna göra ett galoppombyte. När har man egentligen användning för det då?

Jag är ridskoleryttare sedan 11 år tillbaka och tävlar i hoppning och anser att jag har användning av att kunna göra ett galoppombyte om hästen landar i fel galopp efter ett hinder. Vill givetvis kunna göra det med bibehållen rytm och balans och inte bara "välta" över hästen. I dressyren kan jag däremot inte se att man egentligen har någon praktisk användning av det även om det ingår när man kommer upp på en viss tävlingsnivå. Då är det ju mest för att visa att man kan och inte för att det finns ett behov.

Om man tävlar i hoppning förstår jag absolut att man har användning av det. Men i genomsnitt på landets ridskolor så tror jag att det är en väääldigt liten del som tävlar hoppning, kanske tog i lite förut, kan vara mer än 2%, men ändå. I hoppning på ridskolan går det precis lika bra att sakta av och fatta ny galopp.

Jag kanske ska tillägga att jag själv aldrig haft egen häst, eller ens medryttarhäst. Har ridit på ridskola sen jag var 3 år (är 22 nu) och har varit ute lokalt och regionalt både på ponny och nu stor häst (ridskolehästar). Hästen jag rider nu och jag har precis debuterat LA:6 ute och blev placerade i den, och han kan INTE byta. Så jag har absolut inget emot att rida länge på ridskola för jag vet hur långt man kan komma och hur duktig man kan bli av att "bara" rida ridskolehästar. Jag känner dock absolut inget sug av att sitta upp på en högutbildad häst bara för att få "känna" på en passage tex.

Se mitt förra svar + att jag fortfarande menar att varför ska man lära massa elever byten när de aldrig kommer tävla där det ingår? Okej hoppning som sagt. Då tycker jag att det är mycket nyttigare att träna på grundläggande saker, man vill väl lära sig rida, inte bara lära sig massa krumelurer?

+ att jag fortfarande menar att varför ska man lära massa elever byten när de aldrig kommer tävla där det ingår? Okej hoppning som sagt.

Ja det är ju stor skillnad mellan byten i dressyr och i hoppning. Många hyfsat balanserade hopphästar byter ju galopp när de byter varv per automatik. Det är dock inget "regelrätt" byte ur dressyrperspektiv

Jag känner dock absolut inget sug av att sitta upp på en högutbildad häst bara för att få "känna" på en passage tex.

Jag tror att det utvecklar en väldigt mkt som ryttare att testa på att rida en riktigt duktig och välriden häst. Ridskolehästar är underbara men det ÄR en speciell känsla att sväva fram på en riktigt bra häst! När man har provat det är det nåt man längtar efter att få göra igen! :D

Se mitt förra svar + att jag fortfarande menar att varför ska man lära massa elever byten när de aldrig kommer tävla där det ingår? Okej hoppning som sagt. Då tycker jag att det är mycket nyttigare att träna på grundläggande saker, man vill väl lära sig rida, inte bara lära sig massa krumelurer?

Så man kan inte vilja utveckla sin ridning och träna om man inte vill tävla? Jag har nästan aldrig tävlat med min häst och trots det så tränar jag intensivt och har mål med träningen, men jag är inte det minsta intresserad av tävling.

Dressyr är inte bara för tävling, jag tränar byten osv för att det är lösgörande och bra för hästen, som alla andra övningar i dressyren. Ska man då bara lulla runt i skogen bara för man inte vill tävla?

Sen tycker jag det ger galet mycket att sitta upp på en riktigt bra utbildad häst så man verkligen känner hur alla rörelser ska kännas, det behövs tror jag för att man ska kunna utvecklas, annars får man ju i princip sitta och gissa och tro lite hur det ska kännas.

Senast ändrad av en moderator:

Säger som några andra.. det finns några få av oss som vill lära oss rida utan att tävla. Jag tex.. Och krumelurerna är en rätt viktig del av ridningen, om det är vad du kallar dressyr rörelserna?

Att sitta på en välskolad häst och känna hur det ska kännas är nyttigt, för då vet man bättre vad man ''letar efter'' när man ska försöka lära sig på de andra hästarna. Det hade kanske inte varit helt fel om du provade själv?

Men självklart måste grunden sitta innan man ska ge sig på att träna krumelurer. Fast att åka duktig häst en gång och känna på kan man alltid göra.

Sen är det ju inte alltid så lätt att rida en mer välutbildad häst, då denne oftast är känsligare och går på mindre signaler osv.
Men det är absolut lärorikt och som du säger, det är bra att uppleva hur det känns och ta med sig detta när man sen kanske ska utbilda en mindre skolad häst

Som du resonerar är alltså begreppet "läromästare" något att kasta i sjön?

Jag vet att det är en annan sak än att rida på en trevlig, högutbildad häst någon enstaka gång men faktum är att det är otroligt givande även om det bara är ett eller två träningspass.

Jag är ocksa langvarig ridskoleryttare som tävlar med ridskolehästar, men jag haller med om att det kan vara väldigt lärorikt att rida en timme eller tva pa en välutbildad häst, för att fa in känslan. Jag motionsred mina förra ridlärares tva dressyrhästar en del förut, och för mig gav det faktiskt en hel del de fa ganger jag red dem pa bana. Mest för att fa känslan - aha, det är sahär det ska kännas när hästen gör en ökning, det är sa här det ska kännas när man har "bakbenen i handen", det är sa här det ska kännas när hästen är riktigt rakriktad. Sen kan man ta med sig den känslan till andra hästar, när man vet lite vart man ska sträva.

Problemet är väl snarast att fa tillgang till sana hästar - det är ju inte sa manga som vill lana ut sina fina tävlingshästar för att mindre rutinerade ryttare ska fa öva upp sin ryttarkänsla.

Däremot sa vet jag inte om man behöver göra sa avancerade saker, för mig räckte det gott med volter och en liten längning för att det skulle trilla ner poletter.

Som du resonerarkan man ju lka gärna skita i att lära sig en korrekt fattning, det är ju bara att sparka på hästen tills den springer in i galoppen. Vilket de flesta hästar gör förr eller senare. Busenkelt ju! :crazy:

Menar du att man lär sig och utvecklas med tävling som enda målet. Jag tävlar inte på grund av att jag inte är någon tävlingsmänniska, jag har tävlat nån gång men jag tycker inte att det är roligt, då tycker jag att det är mycket roligare att ha en givande träning.
Lär du dig ingenting för din egen skull, utan bara för att kunna visa upp det för domare?
Jag vet många som inte tävlar eller som tävlar för att det är kul och som en extra utmaning, inte som enda syfte med ridningen!

Om man tävlar i hoppning förstår jag absolut att man har användning av det. Men i genomsnitt på landets ridskolor så tror jag att det är en väääldigt liten del som tävlar hoppning, kanske tog i lite förut, kan vara mer än 2%, men ändå. I hoppning på ridskolan går det precis lika bra att sakta av och fatta ny galopp.

Ja, du tog nog i lite grann så vi kanske kan enas om att 95% är en mer rimlig nivå;).
Nu har vi kanske ovanligt många ridskoleryttare som tävlar i vår klubb och det finns en del som är väldigt duktiga. Några av dom har tidigare haft egen häst men har pga av ekonomi och/eller familjeskäl valt att rida på ridskola istället.

Kan också hålla med om att det går alldeles utmärkt att sakta av och fatta ny galopp om man hoppar bana på låg nivå men ju mer hindren höjs desto mer krav ställs på ridningen mellan hindren. Jag kan lätt "åka" runt en bana på 80cm på den hästen jag tävlar (hon kan för den delen hoppa både i fel galopp och i korsgalopp på den låga höjden) men när det blir högre funkar det inte. Det blir också väldigt hackigt och orytmiskt om jag måste hålla på att bryta av hela tiden. Målet är ju att kunna rida hela banan i ett jämnt tempo med bibehållen rytm och balans.

Instämmer med vad många andra säger här om begreppet "läromästare". Det är otrolligt givande att få rida en häst som kan så att man vet hur det "ska" kännas.

Visst är ridning fantastiskt för man kommer alltid ha massor att lära sig så det är i princip omöjligt att tröttna, eller hur?

Tyvärr är det väl så att ridskolan är ett speciellt forum på så sätt att hästens förutsättningar inte alltid kommer till sin rätt. Alla Hästar kan alla rörelser som man kräver av den, naturligtvis inte utan träning, men en ridskole häst bör åtemindstonde klara piaff och galoppombyte. Lyssna på dom klassiska mästarna

Sen är det ju inte alltid så lätt att rida en mer välutbildad häst, då denne oftast är känsligare och går på mindre signaler osv.
Men det är absolut lärorikt och som du säger, det är bra att uppleva hur det känns och ta med sig detta när man sen kanske ska utbilda en mindre skolad häst

Jo, jag tänkte väl mest på hur jag gjorde; när jag testade piaff bå en häst som gjorde det vid hand :)
Även om man får rida själv så brukar en god tränare kunna hjälpa en lite så att man får ganska rätt på det iaf:P Men det är ju inte bara att hoppa upp och så går det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka