Fin-dressyr för "ridskolefolk" ?

Sv: Fin-dressyr för "ridskolefolk" ?

Är inte en ridskola till för att UTVECKLA eleverna? När de kommit upp till bytes-nivå, ska man då sluta rida på ridskolan?
Jag blir tom upprörd på ditt resonemang.
Hur kan det vara synd om en ridskolehäst som kan byta galopp? Då tycker jag mer synd om de halvdana ponnierna som får stå ut med än det ena än det andra bara för att de finner sig i det.

Jag red ett enda pass på en riktig läromästare som gått MSVdressyr med placeringar. Red byten i vart andra och vart tredje språng, red en massa sk "krumelurer" och det var sååå roligt! Vilken känsla! Jag hade bara ridit enkla byten på RIDSKOLAN men detta var helt annat. Bara känslan och bekräftelsen att JAG som ryttare klarade av att göra alla dessa "konster" och att hästen gjorde exakt som jag bad den om.
För att lära sig som ryttare måste man sitta på en häst som kan. Någon gång ska man rida den första passagen eller piaffen och det är ju solklart att det är bättre att sitta på en häst som utför det i sömnen än på en "avdankad" ridskolehäst som har svårt för den grad av samling det kräver. Krävs ju en hel del energi och kraft för att utföra dessa rörelser.
Sämsta kombinationen är ju grön ryttare på grön häst.

TILL TS

Prata med din ridlärare. Eller sätt ut en annons om att du helt enkelt vill prova och lära dig, kanske finns någon äldre tävlingshäst som behöver en medryttare på äldre dagar?

Är inte en ridskola till för att UTVECKLA eleverna? När de kommit upp till bytes-nivå, ska man då sluta rida på ridskolan?
Jag blir tom upprörd på ditt resonemang.
Hur kan det vara synd om en ridskolehäst som kan byta galopp? Då tycker jag mer synd om de halvdana ponnierna som får stå ut med än det ena än det andra bara för att de finner sig i det.

Jag red ett enda pass på en riktig läromästare som gått MSVdressyr med placeringar. Red byten i vart andra och vart tredje språng, red en massa sk "krumelurer" och det var sååå roligt! Vilken känsla! Jag hade bara ridit enkla byten på RIDSKOLAN men detta var helt annat. Bara känslan och bekräftelsen att JAG som ryttare klarade av att göra alla dessa "konster" och att hästen gjorde exakt som jag bad den om.
För att lära sig som ryttare måste man sitta på en häst som kan. Någon gång ska man rida den första passagen eller piaffen och det är ju solklart att det är bättre att sitta på en häst som utför det i sömnen än på en "avdankad" ridskolehäst som har svårt för den grad av samling det kräver. Krävs ju en hel del energi och kraft för att utföra dessa rörelser.
Sämsta kombinationen är ju grön ryttare på grön häst.

TILL TS

Prata med din ridlärare. Eller sätt ut en annons om att du helt enkelt vill prova och lära dig, kanske finns någon äldre tävlingshäst som behöver en medryttare på äldre dagar?

Håller med dej helt och fullt! :bow:

*delvis knapp*

Var om inte på en ridskola ska man lära sej även de högre skolorna. Alla har inte råd med Grand Prix hästar.. Hur ska man få reda på om man är redo för en uppgift om man inte får prova på först? Hellre att hästarna är välutbildade och kunniga än okunniga. Hur annars ska de kunna lära ut nått.

*kl*

(har inte läst igenom hela tråden)
Jag tror det är nyttigt att testa rida väldigt känsliga och välskolade hästar emellanåt. Inte då nödvändigtvis för att kunna utföra svårare rörelser utan för att checka av sin egen ridning och få prova på hur det ska kännas när det går bra (visst, det är väldigt olika mellan olika ridskolor men jag upplever det svårt på ridskola att få tag på en SJÄLVbärig välskolad häst som är stark och smidig, där kan man uppleva vikten av balans och små sitssignaler på ett helt annat sätt!).

Sen tycker jag personligen att det i nuläget skulle ge mycket att få känna på de svårare rörelserna. Som i Zab´s exempel - att tränaren får hästen utföra rörelsen och man själv får känna hur det känns - får instruktioner om hur man "ska" göra när hästen kan, och framförallt upplevelsen av vad man strävar mot! :) Jag skulle t ex grymt gärna vilja känna på piaff för att kunna spara känslan tills det är dags med egna kusen. Sen har jag väl ärligt talat "lekt" lite med de välutbildade hästar jag fått chans att rida, t ex början till galoppiruetter och tramp. När knapparna på hästen sitter bra =välskolad häst, då är det lättare att själv lista ut vilka knappar som ger vilken effekt! :)
På en oskolad häst som själv inte lärt sig rörelsen så blir det lite svårare att veta när man gör rätt.

Tycker Portugal- alternativet lät bra för där misstänker jag att hästarna faktiskt ÄR välskolade.
I Sverige upplever jag att hästarna inte alltid blir så skolade utan att det krävs rutinerade ryttare för att kunna få hästen bärig/i balans/lyhörd för sits+vikt, att det inte finns så många hästar som är riktigt välskolade men däremot många ryttare som är skickliga på att plocka fram rörelser/bärighet ur hästar. Då känns det inte som att det ger lika mycket, inga garantier att man ens skulle få till rätt "känsla" och de rörelser man vill ha...

Var om inte på en ridskola ska man lära sej även de högre skolorna. Alla har inte råd med Grand Prix hästar.. Hur ska man få reda på om man är redo för en uppgift om man inte får prova på först? Hellre att hästarna är välutbildade och kunniga än okunniga. Hur annars ska de kunna lära ut nått.

Vissa tränare som har egna hästar tar ju emot elever för träning på de egna skolade hästarna. Det blir inte ridskola på samma sätt upplever jag eftersom man oftast rider själv = mer uppmärksamhet och hjälp, och eftersom tränaren kan instruera hur just DEN hästen (som de oftast skolat själva) ska ridas för att undvika alltför mycket felinlärning av nybörjare, sen tror jag inte de går lika många lektioner som majoriteten av ridskolehästarna som går med 2-3 olika ryttare per dag.

Men om man ser realistiskt- de flesta ridskolor har inte RÅD och plats för hur många hästar som helst. Vad är snittet, 20-30 hästar? Och i första hand är alltid de trygga avtrubbade läromästarna viktigast. Sen är det ju faktiskt så att många faller bort när de börjar bli riktigt duktiga - för att de får tag på medryttarhästar (lätt för skickliga ryttare), för att de får tävlingsintresse, för att de skaffar egen häst. Alltså finns det majoritet på nybörjare och medelmåttor. Om det inte finns minst en skicklig grupp per dag, helst flera, då kommer den där känsliga välskolade läromästaren som gått Grand Prix-dressyr successivt bli avtrubbad. En mycket oekonomisk sak för en ridskola.
Då tycker jag att det är bättre att ha hästar på runt LA-nivå som enstaka ryttare isf får försöka satsa mer på (privatlektioner, flera lektioner i veckan) och med hjälp av ridläraren skola lite högre om ryttaren börjar komma längre.
För ridskolor tycker jag SKA prioritera de gröna och mediokra ryttarna. Sen passar inte utbildningsformen med ridning i grupp och inte jätteskickliga instruktörer lika bra (kommer man upp på hög nivå vill man ha högre nivå på tränarna).

Men om man ser realistiskt- de flesta ridskolor har inte RÅD och plats för hur många hästar som helst. Vad är snittet, 20-30 hästar? Och i första hand är alltid de trygga avtrubbade läromästarna viktigast. Sen är det ju faktiskt så att många faller bort när de börjar bli riktigt duktiga - för att de får tag på medryttarhästar (lätt för skickliga ryttare), för att de får tävlingsintresse, för att de skaffar egen häst. Alltså finns det majoritet på nybörjare och medelmåttor. Om det inte finns minst en skicklig grupp per dag, helst flera, då kommer den där känsliga välskolade läromästaren som gått Grand Prix-dressyr successivt bli avtrubbad. En mycket oekonomisk sak för en ridskola.

Fast det finns ju flera möjligheter för ridskolor, man maste ju inte ha bara stadiga nybörjarhästar. Manga ridskolor har tävlingsgrupper, som aker ut och tävlar med ridskolehästarna. Just tävlandet är ett rätt smart sätt att behalla de duktiga ryttare, för det är inte helt lätt att hitta en medryttarhäst man far tävla med. Dessutom tappar man inte ryttarna bara för att de vill börja tävla.

Sen haller jag med om att Grand Prix-hästar är att ta i, och helt onödigt i de flesta fall. Däremot hästar som är genomsnittliga lättklasshästar - för mycket bättre än sa är inte de flesta medryttarhästar heller (om man ska fa göra annat än att skritta ut.). Dvs hästar med en prislapp pa runt 60-70 000.

Fast det finns ju flera möjligheter för ridskolor, man maste ju inte ha bara stadiga nybörjarhästar. Manga ridskolor har tävlingsgrupper, som aker ut och tävlar med ridskolehästarna. Just tävlandet är ett rätt smart sätt att behalla de duktiga ryttare, för det är inte helt lätt att hitta en medryttarhäst man far tävla med. Dessutom tappar man inte ryttarna bara för att de vill börja tävla.

Sen haller jag med om att Grand Prix-hästar är att ta i, och helt onödigt i de flesta fall. Däremot hästar som är genomsnittliga lättklasshästar - för mycket bättre än sa är inte de flesta medryttarhästar heller (om man ska fa göra annat än att skritta ut.). Dvs hästar med en prislapp pa runt 60-70 000.

Ja såna grupper finns på "min" klubb också, säkert 4 grupper som rider två lektioner i veckan vardera. Ändå är inte det tillräckligt för att motivera inköp av en dyrare högre utbildad häst! :p För att det inte täcker tillräckligt många lektioner för en enda häst, den skulle fortfarande råka ut för "medelmåttor" som trubbar av, och som kanske skulle behövt en mindre känslig häst. Sen verkar det vara nog svårt att få tag på normal-utbildade hästar coola och härdade nog för ridskolan, de nyinköpta brukar behöva en lång inskolningstid med skickligare ryttare innan de funkar på nybörjarlektioner (och vissa gör aldrig det), de pålitliga, trygga, coola nybörjar-läromästarna blir till slut en bristvara... Jag tycker att det verkar gett skickligare mer motiverade ryttare, men inte fler som skulle ha nytta av högutbildade hästar för det! :p Alltså som TS skriver, att man tycker det är dags att prova på piruetter/passage/bytesserier osv, inte vad jag som ser det utifrån tycker iaf! ;) Utan de som går LA räcker gott och väl. Vilket ridskolan ändå satsar på att skaffa vid inköp av hästar.

Det kan jag hålla med om. Jag verkligen älskar när det kommer en ny häst. De brukar vara så himla fina och oförstörda, sen blir de sönderdragna i munnen och som du sa: avtrubbade.
Jag har inte ridit så där jättemånga dyra hästar som inte går på ridskola, men de har varit som de nya hästarna på ridskolan. Underbara!
Längtar till den dagen jag kan köpa en egen oförstörd häst :love::angel:

Ja såna grupper finns på "min" klubb också, säkert 4 grupper som rider två lektioner i veckan vardera. Ändå är inte det tillräckligt för att motivera inköp av en dyrare högre utbildad häst! :p För att det inte täcker tillräckligt många lektioner för en enda häst, den skulle fortfarande råka ut för "medelmåttor" som trubbar av, och som kanske skulle behövt en mindre känslig häst. Sen verkar det vara nog svårt att få tag på normal-utbildade hästar coola och härdade nog för ridskolan, de nyinköpta brukar behöva en lång inskolningstid med skickligare ryttare innan de funkar på nybörjarlektioner (och vissa gör aldrig det), de pålitliga, trygga, coola nybörjar-läromästarna blir till slut en bristvara... Jag tycker att det verkar gett skickligare mer motiverade ryttare, men inte fler som skulle ha nytta av högutbildade hästar för det! :p Alltså som TS skriver, att man tycker det är dags att prova på piruetter/passage/bytesserier osv, inte vad jag som ser det utifrån tycker iaf! ;) Utan de som går LA räcker gott och väl. Vilket ridskolan ändå satsar på att skaffa vid inköp av hästar.

Men manga ridskolor har inga nybörjarlektioner alls, just därför att de lite känsligare hästarna som passar tävlingsryttarna kan bli direkt farliga med nybörjare pa ryggen. Om jag tar min egen ridskola som exempel (men det finns manga liknande) sa har vi ibland diskuterat om vi borde ha nybörjargrupper, men det faller pa att vi bara har 2-3 hästar (av 15) som kan ga med nybörjare, och det är inte tillräckligt för att kunna starta en grupp. En bra ridskolehäst behöver inte automatiskt vara en bra nybörjarhäst.

Det kan jag hålla med om. Jag verkligen älskar när det kommer en ny häst. De brukar vara så himla fina och oförstörda, sen blir de sönderdragna i munnen och som du sa: avtrubbade.
Jag har inte ridit så där jättemånga dyra hästar som inte går på ridskola, men de har varit som de nya hästarna på ridskolan. Underbara!
Längtar till den dagen jag kan köpa en egen oförstörd häst :love::angel:

Har du provat att vara medryttare sa vet du att de flesta privathästar inte heller är sa väldigt annorlunda att rida än ridskolehästarna. :cool:

Jag skulle snarare säga att det är en prisfraga: en häst för 150 000 är vanligare bättre utbildad och har mer kapacitet än en för 50 000, oavsett om den är pa ridskola eller i privat ägo.

Jag är medryttare sen ett par år tillbaka på en islänning, innan dess har jag ridit på två andra hästar i samma stall, men ingen av dem är så välutbildade som ridskolehästarna.
De gångerna jag ridit på välskolade hästar här hemma har det varit väldigt lyhörda och lättsamma att rida. Många av hästarna på ridskolan går också väldigt bra, men det är faktiskt skillnad på när de kommer nya och när de varit på ridskolan i ett par månader.
Det behöver inte bero på att det är nybörjare, det kan vara medelmåttor som inte rider med så fina hjälper också. Men framförallt beror det nog på att det är så många olika som rider varje dag. Man vänjer ju sig vid varandra och det går inte att komma ifrån att man rider olika, även om det bara är duktigare ryttare som rider hästen.
Om en rider mycket med sits och vikthjälper på en häst som 3 gånger av 4 rids av ryttare som bara använder hand och skänkel, så är det inte så konstigt att hästen inte direkt lyssnar på vikthjälperna. De gör som de är tränade till och om de ska vara stabila ridskolehästar går det inte att ha en häst som fattar galopp av en enkel vikthjälp.
En enmanshäst lär sig ganska snart vad den ryttarens hjälper betyder, vilket är svårt om det rider 10 olika personer i veckan.

Men självklart är privathästar och ridskolehästar i grunden samma, men jag tycker ändå att det kan skilja en del. Det är ju inte alla hästar som klarar av att gå som ridskolehästar, just för att det är så många olika som rider dem och som ger olika hjälper, men förväntar sig perfekt lydnad. Vilket kan leda till ganska jobbiga situationer med dragkamp om tygeln för vissa.

Det haller jag med om. Ofta upplever jag ocksa att privathästar kan vara lite svarare att "hitta knapparna" pa, eftersom de är vana vid en enda ryttare, och ett enda sätt att rida pa. Hästar som är vana vid olika ryttare är lättare pa det viset, de är mer vana vid att olika ryttare gör olika.

Om de funkar som ridskolehästar eller inte har i mina ögon mest med temperamentet att göra. En viss hardhet är inte fel, sa att de inte blir stressade eller olyckliga om det blir fel, utan tar det hela med jämnmod. Det skulle jag säga är det absolut viktigaste, annars blir de olyckliga pa ridskolan.

Men manga ridskolor har inga nybörjarlektioner alls, just därför att de lite känsligare hästarna som passar tävlingsryttarna kan bli direkt farliga med nybörjare pa ryggen. Om jag tar min egen ridskola som exempel (men det finns manga liknande) sa har vi ibland diskuterat om vi borde ha nybörjargrupper, men det faller pa att vi bara har 2-3 hästar (av 15) som kan ga med nybörjare, och det är inte tillräckligt för att kunna starta en grupp. En bra ridskolehäst behöver inte automatiskt vara en bra nybörjarhäst.

Ah, så långt hade jag inte tänkt. Kanske blir så när det bara finns en enda ridskola i sta´n! ;)
På såna ridskolor är det såklart en annan femma. Kan tänka mig att det då är de som vill rida på ridskola trots sin utbildningsnivå som söker sig till ett sånt ställe, och att det finns fler pga fler personer öht runtomkring (jämfört med 20000 invånare :p ).

Det kanske är just detta fenomen som gör att vi verkar tycka så olika...Att de nya ridskolehästarna är bättre att rida än de som varit där, då är det något galet. Då kanske det inte är så konstigt att man känner att man måste leta efter andra hästar för att få rida en välriden häst, men det är synd tycker jag.

Det här har ju spårat ur nu, men jag förkastar verkligen inte sk. "läromästare", då är man ju dum. Men en läromästare tycker jag är en välutbildad och lätt/välriden häst som kan lära sin ryttare någonting, där håller jag självklart med! Men en häst som är välutbildad som folk bara sitter upp på en gång för att få prova massa svåra rörelser, det är något helt annat i min bok...Cirkushäst? Nä, men skämt åsido, som jag sa i början, förstår bara inte vad det skulle ge en att bara rida en sån häst en gång, härlig känsla? Säkert men inget i ens framtida utbildning tror jag.

Kände bara att jag måste göra ett litet tillägg.
Det finns väldigt många fina och duktiga hästar som tävlas på ganska hög nivå på min ridskola. Visst tycker jag att de är extra bra i början, men de är för den sakens skull inte dåliga.
Jag tror inte att det var så många som trodde det, men kände ändå att jag behöver göra hästarna rättvisa. De är trots allt väldigt fina och om man jäför med min gamla ridskola så är de verkligen mycket bättre!

kanske är det dags för dig att bli medryttare eller hel/halv fodervärd på en häst som kan lite mer och du kan ta privata lektioner för tränare?

därför att du såklart får KÄNSLAN av hur det SKA kännas när hästen gör rörelserna med lätthet, vilket underlättar otroligt när man rider i vardagen sen, man vet vad man strävar efter.
för att hitta motivation till fortsatt träning
för att det ger en egokick
för att det ger insikt att ridning kan vara en dans med små små hjälper
för att det ger ryttaren en avcheckning av kunskaper och känsla

fler argument ? :p

Den som suttit på en högt utbildad, stabil och känslig häst vet att det är värt det - varje sekund i resten av sitt hästliv, det gör att man strävar efter just DEN känslan av perfektion och lätthet i sin egen träning.
Jag VET hur det kändes att rida det där stoet, även om säkert en duktigare ryttare fått hästen att göra spikraka byten, ännu bättre samlingar etc så VET jag hur det kändes och den känslan bär jag med mig varje dag på min egen häst när jag nu utbildar honom.

Så det är värt det. Varje sekund. Fast det bara är "ones in a lifetime"

Håller med dig till 110%

Alltså, nu har jag inte läst igenom tråden. Men.
Jag tror att det är väldigt nyttigt att sitta på en häst som kan.

För, om man fått känslan för hur det ska vara så kan man leta efter den på eventuella mindre utbildade hästar.

Om jag skulle lägga fram det såhär;

En person frågar;

Hur smakar och hur är jordgubbsylt?

Beskrivning;

Det är rött eller kanske lite rosa aktigt? det kan vara lite geléaktigt med lite frön i och så är det sött, ibland sliskigt.

Själv så skulle jag ge personen i fråga en stor sked med jordgubbsylt så att denne själv får avgöra om det är geléaktigt och sliskigt.
Eftersom att jag tvivlar på att alla människor delar min högst personliga åsikt om saker och ting.

Även svar till anni0301:

Jag håller med, klart det är nyttigt att rida en häst som kan sina saker, MEN det är den där flickdrömmen jag är så allergisk mot, att kunna säga att man ridit passage en gång, förstår inte hur det kan hjälpa en, vissa kanske uppfyller någon slags barndomsdröm av det, inte vet jag. Men jag kan hitta den där känslan på den hästen jag rider idag, små små ögonblick som får mig att fortsätta träna, längta och njuta. Man behöver inte "åka" GP-häst för att veta hur det ska kännas.

Kl
Förstår vad du menar.
Jag rider själv på ridskola, har tagit upp intresset efter lite uppehåll.
Även på den tid då det begav sig hade jag långt kvar till svårare dressyr och nu är det ännu sämre men jag har inte de ambitionerna riktigt, rider för att det är roligt och det är bra motion.

Det som jag har lite problem med är att få eller inga ridskolor kan eller vill utbilda ryttare till den nivån. Det är massor av ryttare som står och stampar på samma ställe, å då menar jag inte piaff.

Som lektionsryttare betalar man faktiskt för en utbildning oavsett vilken nivå man befinner sig på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka