###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Intressant film.
Hur har du fäst innertömmen? Går den från handen till bettringen och sedan till gjorden? Varför i så fall?

Ja precis. Kallas ledande innertöm. Tycker det är bra när man jobbar på volt, blir naturligare när man står bredvid hästen än att ha rak tömsättning som på utsidan och lättare att jobba med lite ställning och böjning än om man har tömmen direkt i bettet.

Ja precis. Kallas ledande innertöm. Tycker det är bra när man jobbar på volt, blir naturligare när man står bredvid hästen än att ha rak tömsättning som på utsidan och lättare att jobba med lite ställning och böjning än om man har tömmen direkt i bettet.
Man tappar möjligheten att köra rakt fram, byta varv mm utan att ändra tömsättning. Det blir dessutom ganska "skarpt" att ha tömmen från handen, genom bettringen till gjorden. Tömmens vikt gör att ryttarens eftergift inte alltid går genom utan blir "hängande" i den glappande tömmen. För att ta åt sig ryttarens eftergift och sträcka ut halsen måste hästen gå emot "tygelhjälpen" som går mellan bettet och gjorden.

Ett annat sätt är att ha tömmen mellan handen och bettringen. Nästan samma effekt utan att riskera att tömmens vikt blir en del av din tömhjälp.

Tycker du det är bättre att tömköra på volt än att longera? Varför i så fall?

Jag gillar tömkörning därför att jag då inte är bunden av volten på samma sätt som vid longering. Vid tömkörning kan jag köra rakt fram, på volt, byta riktning, öppna, sluta mm som inte går lika bra vid longering. Fast det går att göra mkt omväxlande arbete även på lina, tex så här
I början av filmen kortar hästen steget och går lite sidvärts. Var det meningen?

Man tappar möjligheten att köra rakt fram, byta varv mm utan att ändra tömsättning. Det blir dessutom ganska "skarpt" att ha tömmen från handen, genom bettringen till gjorden. Tömmens vikt gör att ryttarens eftergift inte alltid går genom utan blir "hängande" i den glappande tömmen. För att ta åt sig ryttarens eftergift och sträcka ut halsen måste hästen gå emot "tygelhjälpen" som går mellan bettet och gjorden.

Ett annat sätt är att ha tömmen mellan handen och bettringen. Nästan samma effekt utan att riskera att tömmens vikt blir en del av din tömhjälp.

Jag gillar tömkörning därför att jag då inte är bunden av volten på samma sätt som vid longering. Vid tömkörning kan jag köra rakt fram, på volt, byta riktning, öppna, sluta mm som inte går lika bra vid longering. Fast det går att göra mkt omväxlande arbete även på lina, tex så här
I början av filmen kortar hästen steget och går lite sidvärts. Var det meningen?

Jag brukar variera. Tömkörning rakt fram, longering eller tömkörning på volt. Fokus på olika saker och just detta passet var tömkörning på volt. Jag är själv inte så glad att springa efter hästen eftersom jag har svårt att få en jämn kontakt då och jag har inte tillräckligt långa ben för att gå bakom i det tempo jag vill kunna ha på en 3-åring. Tycker också det är svårare att hinna ge eftergift om jag är bakom hästen än mitt i volten.

Som jag nämnde tycker jag inte det ger samma effekt med tömmen direkt från bettet till handen, jag brukar börja med det innan hästen är van vid att ha kontakt i båda tyglarna men det går inte alls att jobba med ställning och böjning på samma sätt.

Jag har börjat med både tempoväxlingar och embryon till sidvärtsrörelser på henne, men ibland blir det missförstånd, så nej, det var inte meningen att hon skulle flytta utan bara korta steget litegrann.

Fast neee det gör man ju inte. Det är ju bara att styra och hålla i yttertömmen. Jag har ofta samma fattning som @Gabby_Ossi när jag tömkör. Vi går både framåt och bakåt rakt. Och åt sidan med ställning och ibland böjning. På både rakt och böjt spår. Oavsett om jag har tömmen satt för höger och vänster varv. Att tömmen sitter på ett visst sätt betyder inte att jag har tryck i hästens mun hela tiden.

Det viktiga är inte hur tömmen är satt, det är vad man gör med den.

Jag brukar variera. Tömkörning ... longering ...
Tips. Långa tyglar är ett annat sätt som man kan variera med. Hippson hade en artikel om det se http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/sa-arbetar-ewa-hasten-pa-langa.htm
En liten film
Jag är själv inte så glad att springa efter hästen eftersom jag har svårt att få en jämn kontakt då och jag har inte tillräckligt långa ben för att gå bakom i det tempo jag vill kunna ha på en 3-åring. Tycker också det är svårare att hinna ge eftergift om jag är bakom hästen än mitt i volten.
Det är väldigt svårt att få en jämn kontakt med en lång töm som inte är sträckt utan rör sig upp och ned av sin egen vikt.
Eftergiften blir inte alltid tillräckligt snabb pga friktionen mellan tömmen och bettringen. Det beror naturligtvis på materialet i tömmen där den går genom bettrimgen.
Som jag nämnde tycker jag inte det ger samma effekt med tömmen direkt från bettet till handen, jag brukar börja med det innan hästen är van vid att ha kontakt i båda tyglarna men det går inte alls att jobba med ställning och böjning på samma sätt.
Ja man måste välja det som är viktigast.
Jag har börjat med både tempoväxlingar och embryon till sidvärtsrörelser på henne, ... så nej, det var inte meningen att hon skulle flytta utan bara korta steget litegrann.
Men nu vet du att det går att flytta sidvärts bara för handen (?), dvs utan skänkel eller spö. Fast hästen kanske flyttade sig undan pga ditt kroppsspråk

Fast neee det gör man ju inte. Det är ju bara att styra och hålla i yttertömmen.
Jag kanske uttryckte mig oklart.
Jag tror inte att du tömkör i VÄNSTER varv med den tömsättning @Gabby_Ossi har på filmen i höger varv. Du flyttar säkert om tömmarna när du byter varv. Om man kör med normal tömsättning behöver man inte göra det.
Jag har ofta samma fattning som @Gabby_Ossi när jag tömkör. ... Att tömmen sitter på ett visst sätt betyder inte att jag har tryck i hästens mun hela tiden.
Om tömmen går från bettringen till handen (och tömmen inte hänger lodrätt eller ligger på marken) så gör tömmens vikt att hästen har ett visst tryck i munnen. Det går inte att komma ifrån. Med en lättare töm blir trycket naturligtvis mindre än med en tyngre töm.
Det viktiga är inte hur tömmen är satt, det är vad man gör med den.
Det ena utesluter inte det andra.
Vad man kan göra med tömmen beror på hur den är satt.

Dagens tömkörning på Escudon. Inte jag som höll i tömmarna. Tycker hon skötte sig bra. Vi jobbar hela tiden med att lossa henne i bogarna och att få henne mer rörlig framåt neråt. Det är svinjobbigt för henne och hon orkar inte riktigt men hon jobbar på väl efter sina förutsättningar. Stäng av ljudet för att slippa vårt tjatter...

https://www.instagram.com/p/BM_g0bzBlm77zHEbYNCIkbs3Dz0JhggoNSCH0Y0/

https://www.instagram.com/p/BM_fO7ZBqxchwaPFpYCihVh_UL1ez8l4X0zWOk0/

https://www.instagram.com/p/BM_hogwhs1UW4kMycYm6HNA5CaSV2D0YAwksRA0/

Fick bara filmer i vänster varv innan min telefon började strula. Höger varv är svårare för henne men det går framåt.
Nästa vecka blir det ny koll av kiropraktor, därefter träning första december och då ska vi även se om vi kan prova ut en lämplig dressyrsadel åt henne.

Dagens tömkörning på Escudon. Inte jag som höll i tömmarna. Tycker hon skötte sig bra. Vi jobbar hela tiden med att lossa henne i bogarna och att få henne mer rörlig framåt neråt. Det är svinjobbigt för henne och hon orkar inte riktigt men hon jobbar på väl efter sina förutsättningar. Stäng av ljudet för att slippa vårt tjatter...

https://www.instagram.com/p/BM_g0bzBlm77zHEbYNCIkbs3Dz0JhggoNSCH0Y0/

https://www.instagram.com/p/BM_fO7ZBqxchwaPFpYCihVh_UL1ez8l4X0zWOk0/

https://www.instagram.com/p/BM_hogwhs1UW4kMycYm6HNA5CaSV2D0YAwksRA0/

Fick bara filmer i vänster varv innan min telefon började strula. Höger varv är svårare för henne men det går framåt.
Nästa vecka blir det ny koll av kiropraktor, därefter träning första december och då ska vi även se om vi kan prova ut en lämplig dressyrsadel åt henne.
Går inte att se då kontot är privat :(

@KrullTroll Jag kunde se filmerna iaf?

@Fritidsryttare Gillar hästen och förstår verkligen att du föll för henne ). Men jag blir lite frågande till den snäva volten och faktiskt tömsättningen om målet är att den ska komma mer framåt-nedåt. Självklart finns det flera vägar till Rom, men jag hade hellre satt ledande innertöm och fått ut den på ett större spår. (...hoppas att du inte tar illa vid dig, vill inte göra en Brille så hoppas du förstår att jag inte vill mästra :)).

Tips. Långa tyglar är ett annat sätt som man kan variera med. Hippson hade en artikel om det se http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/sa-arbetar-ewa-hasten-pa-langa.htm
En liten film

Det är väldigt svårt att få en jämn kontakt med en lång töm som inte är sträckt utan rör sig upp och ned av sin egen vikt.
Eftergiften blir inte alltid tillräckligt snabb pga friktionen mellan tömmen och bettringen. Det beror naturligtvis på materialet i tömmen där den går genom bettrimgen.

Ja man måste välja det som är viktigast.

Men nu vet du att det går att flytta sidvärts bara för handen (?), dvs utan skänkel eller spö. Fast hästen kanske flyttade sig undan pga ditt kroppsspråk

Vad menar du med att det går att flytta bara för handen? Har jag påstått något annat?
Vad för hjälper hästen flyttar för beror såklart på vad man lär in. Något som vi precis börjat med så då kan det bli lite hur som.

Vad menar du med att det går att flytta bara för handen?
Att man inte behöver vare sig skänkel eller spö. Det räcker med kommunikationen med töm/tygel.
Många vet inte det. Men du tillhör visst inte dessa så du får väl ha överseende med det jag skrev. Det var inget illa ment.
Har jag påstått något annat?
Nej inte här (vet inte om du gjort det på annat ställe).
Vad för hjälper hästen flyttar för beror såklart på vad man lär in. Något som vi precis börjat med så då kan det bli lite hur som.
En hjälp är väl en signal som ryttaren ger i avsikt att hästen ska göra något speciellt. Men hästen kan ju svara på andra signaler än de som ryttaren avser att ge. Din unghäst har svarat på en fråga/önskan (hjälp) som du inte vet med dig ha ställt (gett). Inget konstigt med det.

@KrullTroll Jag kunde se filmerna iaf?

@Fritidsryttare Gillar hästen och förstår verkligen att du föll för henne ). Men jag blir lite frågande till den snäva volten och faktiskt tömsättningen om målet är att den ska komma mer framåt-nedåt. Självklart finns det flera vägar till Rom, men jag hade hellre satt ledande innertöm och fått ut den på ett större spår. (...hoppas att du inte tar illa vid dig, vill inte göra en Brille så hoppas du förstår att jag inte vill mästra :)).
Det är lugnt. :) Hon gick ut på större volt och även lite på rakt spår senare under passet, det här är i början ni ser. Nu är jag _värdelös_ på tömkörning så vet inte riktigt varför hon jobbar som hon gör, men jag tror det är för att hästen har varit väldigt svår att ställa ordentligt. Första passet gick hon som en obalanserad unghäst och ställde utåt och när hon inte ställde utåt så vinglade hon in mot mitten istället. Den extrema stelheten berodde på ett muskelfäste uppe i ländryggen, hon har troligtvis rullat över en sten eller nåt på betet för hon hade som ett stort ödem där en dag när jag tog in henne.. Det första jag gjorde innan jag började sätta igång henne vara ett kiropraktorbesök där vi lossade mycket på henne.
Hon har blivit väldigt mycket bättre men vi har flera andra faktorer som spelar in och som vi måste jobba med.

Hon har en tendens att fastna i bogarna, det tror kiropraktorn beror på benstället fram (ena framhoven har en tendens att krypa uppåt om man inte håller efter den och hon är inåttåad b.f). Man såg i slutet av passet igår hur hästen lossade och då får hon också en helt annan rörelsemekanik fram. Även i ridningen jobbar vi nästan enbart med att få loss bogarna genom att stretcha på olika sätt.

Nästa svaga punkt är nacken, hon får lätt spänningar där men vi har inte lyckats få bort dem ordentligt då hon är så rädd om den. Hon är röntgad i nacken u.a i våras av förra ägaren just då hon är så känslig där så antagligen har det hänt nåt med henne nån gång, jag har hemläxa att stå och röra på nacken fram och tillbaka till nästa besök.
Det är knepigt att ställa igenom henne i nacken, framför allt i vänster. Hon som tömkör har tävlat internationell körning i många år med ponny så hon är riktigt duktig, men behöver ändå en ställare på henne för att få igenom det där sista, den vanliga tömsättningen funkar inte på henne.

Hon tog som sagt ut henne på större spår i slutet av passet och det funkade helt OK men man ser att så fort hästen kommer ur sin invanda bubbla så får man börja om lite, hon trivs där på sin volt för hon förstår vad som förväntas av henne och tar man henne från den så fattar hon ingenting och blir spänd igen.

Så är det med ridningen med. Man får ta baby steps hela tiden och successivt utöka. Med tanke på hur det såg ut den första gången så har vi kommit långt men Rom byggdes som bekant inte på en dag... :)
Blev rena rama novellen det här.

hoppas att du inte tar illa vid dig, vill inte göra en Brille så hoppas du förstår att jag inte vill mästra
@Fiorano varför drar du in mig på det här sättet? Du skriver "vill inte göra en Brille så hoppas du förstår att jag inte vill mästra".
Jag mästrar ingen. Tråkigt om du känner dig trampad på tårna eller "mästrad". Den känslan är något du själv får ta ansvar för.

Min fina härliga ponnytant idag. Vi kämpar med att hon ska slappna av och jag kan inte göra så himla mycket än att rida runt och vänta ut henne. Kontakten glappar just för att hon spänner sig och går och fixar och släpper om vartannat. På slutet idag fick jag några korta sekvenser här och var där hon tog tag i bettet och sög framåt. Men som ni vet fastnar ju aldrig dom bra sekvenserna på film :p.

Trav
https://www.instagram.com/p/BNCxfAFhZSK/?taken-by=mysdressyr

Och ett varv galopp. Lite hejsan svejsan med fattningen och det stod en ponny i mitten som hon var en magnet på, så det där med rakriktningen bort från den funkade inte helt haha. Men jag äääälskar hennes galopp!
https://www.instagram.com/p/BNCoW__hrLs/?taken-by=mysdressyr

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 129
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: Lobelia
·
Western Jag red western från att jag var 10 till 12 år gammal på ett litet russ som absolut inte kunde tänka sig något annat, hoppning och...
2
Svar
20
· Visningar
2 380
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar