###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Vad menar du med "har inte sett"?

Bara sett inte praktiserat?

Du skrev själv att du inte har sett detta göras, ändå hävdar du bestämt att du vet hur det funkar.
Nej, jag tömkör nästan aldrig då jag känner mig dålig på det. Istället har jag en jätteduktig tjej som gör det åt mig på mina hästar. Jag har sett henne plus tränare vi använder använda denna metod med gott resultat där hästen söker sig framåt.

@Brille Det är din förutsättning att de som visar filmer när de tömkör inte vet vad de gör och inte haft en tanke med sin valda tömkörning. Naturligtvis måste en få fråga varför de använder en specifik tömsättning och komma med egna erfarenheter, det är väl lite poängen med tråden. Men att säga att du borde göra så här, eller så här, eller så här istället TROTS att du själv inte har egen erfarenhet om arbetssättet utan att du bara läst en artikel om det. Då blir det mästrande i mitt tycke.

Men att säga att du borde göra så här, eller så här, eller så här istället TROTS att du själv inte har egen erfarenhet om arbetssättet utan att du bara läst en artikel om det. Då blir det mästrande i mitt tycke.
@Fiorano
- Nu har jag inte skrivit varken bör eller borde i den här tråden. (Jag har sökt på de orden.)
- Var får du alla felaktiga idéer ifrån, tex att jag inte har erfarenhet av tömkörning (eller av riktig körning eller av longering eller av "långa tyglar")?
- Vilken artikel om tömkörning syftar du på?

@Brille Jag anar att jag och @Pontevecchio har exakt samma synfel för jag hade kunnat svära på att du skrev "nu har jag inte gjort det själv men att jobba på lång tygel är ett bra alternativ, läste en artikel i Hippson om det" el liknande, det var iaf innebörden. Men jag antar att jag och Ponte hade samma hallucination.

..och nej, jag har inte den blekaste aning vad du har för erfarenheter eftersom du fortfarande inte delar med dig av foton och filmer som kan stärka din trovärdighet.

@Brille när du tömkört med ledande innertöm, vad har du för slags tömmar eftersom du anser att det blir ett motstånd? Mina tömmar är runda i nylon på den delen som går igenom tömmen . Tömmen blir inget motstånd alls . Man ger ju handen som du ger innertygeln när man rider.

@Brille Jag anar att jag och @Pontevecchio har exakt samma synfel för jag hade kunnat svära på att du skrev "nu har jag inte gjort det själv men att jobba på lång tygel är ett bra alternativ, läste en artikel i Hippson om det" el liknande, det var iaf innebörden. Men jag antar att jag och Ponte hade samma hallucination.

..och nej, jag har inte den blekaste aning vad du har för erfarenheter eftersom du fortfarande inte delar med dig av foton och filmer som kan stärka din trovärdighet.

Exakt så Fiorano!!

Nu börjar det trollas här på buke också :turd:

@Fiorano @Pontevecchio jag har inte skrivit det eller ändrat texten som du påstår.
Jag har använt "långa tyglar" väldigt mycket och tycker det är ett bra komplement till longering och tömkörning. Därför skrev jag Lördag 10:39 detta tips
"Tips. Långa tyglar är ett annat sätt som man kan variera med. Hippson hade en artikel om det se http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/sa-arbetar-ewa-hasten-pa-langa.htm "
En liten film om "lång tyglar"

@Fiorano du skriver nu att du inte har den blekaste aning om vad jag har för erfarenheter. Du har tydligen ändrat dig. I ett tidigare inlägg påstod du nåt helt annat "TROTS att du själv inte har egen erfarenhet om arbetssättet utan att du bara läst en artikel om det. Då blir det mästrande i mitt tycke".

@Brille när du tömkört med ledande innertöm, vad har du för slags tömmar eftersom du anser att det blir ett motstånd? Mina tömmar är runda i nylon på den delen som går igenom tömmen . Tömmen blir inget motstånd alls . Man ger ju handen som du ger innertygeln när man rider.
Diskussionen gäller när tömmen går från gjorden, genom bettringen till handen.
Jag har använt bla lädertöm, skotlina av bra dimension och kvalitet (sådan som används vid segling).

När tömmen passerar genom bettringen blir det en vinkel på tömmen då den passerar bettringen. Då uppstår en friktion mellan bettringen och tömmen. Friktionen ger ett visst motstånd så att tömmen inte löper helt fritt genom bettringen.
Då ryttaren ger handen och ger en eftergift hamnar denna först i den del av tömmen som är mellan handen och bettringen och tömmen bildar, pga tyngdlagen, en båge mot marken.
Därefter kommer, om eftergiften är tillräcklig, eftergiften till den del av tömmen som är mellan bettet och gjorden (som motsvarar tygeln). Först då blir det en eftergift som kan påverka hästen.
tomkorning-068.jpg

Jag har lånat en bild från "http://korsning.ifokus.se" som bakgrund till denna text.

Diskussionen gäller när tömmen går från gjorden, genom bettringen till handen.
Jag har använt bla lädertöm, skotlina av bra dimension och kvalitet (sådan som används vid segling).

När tömmen passerar genom bettringen blir det en vinkel på tömmen då den passerar bettringen. Då uppstår en friktion mellan bettringen och tömmen. Friktionen ger ett visst motstånd så att tömmen inte löper helt fritt genom bettringen.
Då ryttaren ger handen och ger en eftergift hamnar denna först i den del av tömmen som är mellan handen och bettringen och tömmen bildar, pga tyngdlagen, en båge mot marken.
Därefter kommer, om eftergiften är tillräcklig, eftergiften till den del av tömmen som är mellan bettet och gjorden (som motsvarar tygeln). Först då blir det en eftergift som kan påverka hästen.
tomkorning-068.jpg

Jag har lånat en bild från "http://korsning.ifokus.se" som bakgrund till denna text.

Ja men gör man sådär så tro fan det blir fel? Sådär har det aldrig någonsin sett ut när jag dubbellongerat.

@Brille Ja jag svarade ju utifrån vad du skrev INNAN du ändrade ditt inlägg.
Jag har INTE ändrat inlägget. Det är min uppfattning att det inte är möjligt annat än inom några få minuter efter det är publicerat. Mitt inlägg gjordes lördag 10:39 och ditt svar måndag 15:37.
Dessutom har jag ingen anledning att göra den ändring du påstår.

@Gunnar
Är det möjligt att ändra ett publicerat inlägg? Hur länge i så fall?
@Fiorano påstår att jag ändrat mitt inlägg om en artikel i Hippson lördag 10:39.

@Brille Jag läste inlägget redan på lördagen (precis när jag vaknat vid halv elva och gjorde vanliga sociala mediersvepet) men ärligt talat så suckade jag och tänkte "jag bara orkar inte". Men när det bara fortsatte skrivas inlägg som jag anser vara mästrande så skrev jag ett svar. Med mig i minnet hade jag just formuleringen jag hänvisar till, finner det otroligt underligt att både jag och Ponte uppfattat ditt inlägg precis lika om du inte ändrat.

(Och än igen har en tråd urartat pga sånt här trams. Tackar därför för mig och återkommer med nya filmer på ponnierna framöver :))

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 130
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: Lobelia
·
Western Jag red western från att jag var 10 till 12 år gammal på ett litet russ som absolut inte kunde tänka sig något annat, hoppning och...
2
Svar
20
· Visningar
2 380
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar