###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

@fio Hur gör du när du tömkör med "ledande innertöm" (de ord som @Gabby_Ossi använde)?

Jag tömkör inte med ledande innertöm jag kallar det för att jag dubbellongerar eftersom jag bara gör så på volt! Tömsättningen är samma , men inte sjutton går dom utåtställda och indragna som dom gör på din bild! Det gör den ju för att den inte söker yttertygeln. Gör den troligtvis inte i ridningen heller ser det ut som! Mina söker sig framåt neråt med lång hals , kontakt på ytter och bara ställning på inner och böjda efter voltspåret. Som när man rider, ingen skillnad.

Som den första svarta hästen här på trailern med Anders Eriksson. Du ser oxå tömsättningen på flera ställen i trailern

Jag tömkör inte med ledande innertöm jag kallar det för att jag dubbellongerar eftersom jag bara gör så på volt! Tömsättningen är samma , men inte sjutton går dom utåtställda och indragna som dom gör på din bild! Det gör den ju för att den inte söker yttertygeln. Gör den troligtvis inte i ridningen heller ser det ut som!
Du skriver att du inte tömkör med ledande innertöm OCH att "Tömsättningen är samma". Samma som vaddå, ledande innertöm eller? Vad menar du?
Avsikten med, som du skriver "din" bild (som var lånad från angiven hemsida), var att göra det lättare att hänga med i min omständliga text. För att illustrera mitt resonemang om tömmens vinkel och friktion mot bettringen, mm. Jag la inte dit den för någon betygsättning.
Mina söker sig framåt neråt med lång hals , kontakt på ytter och bara ställning på inner och böjda efter voltspåret. Som när man rider, ingen skillnad.
Bra för dig att du lyckas.
Det var inte ryttarens förmåga jag ville diskutera utan för- och nackdelar med olika sätt att markarbeta.
Som den första svarta hästen här på trailern med Anders Eriksson. Du ser oxå tömsättningen på flera ställen i trailern
Tack för filmen.

Du skriver att du inte tömkör med ledande innertöm OCH att "Tömsättningen är samma". Samma som vaddå, ledande innertöm eller? Vad menar du?

Nej så skrev jag inte. Du har fetmarkerat halva meningar och fokuserat på det som en enda mening när det var två. Jag skrev

Jag tömkör inte med ledande innertöm jag kallar det för att jag dubbellongerar eftersom jag bara gör så på volt!

Vissa kallar det för att tömköra på volt, jag kallar det som sagt dubbellongering. När jag tömkör går jag bakom eller snett bakom, då har jag en annan tömsättning. Dock såg jag i slutet av Anders film att han tömkör med ledande innertöm när han flyttar hästen sidvärtes.

Tömsättningen är samma , men inte sjutton går dom utåtställda och indragna som dom gör på din bild!

Samma tömsättning som på din bild och den tömsättningen det har handlat om ända sen du ifrågasatte @Gabby_Ossi dvs ledande innertöm.

Avsikten med, som du skriver "din" bild (som var lånad från angiven hemsida), var att göra det lättare att hänga med i min omständliga text. För att illustrera mitt resonemang om tömmens vinkel och friktion mot bettringen, mm. Jag la inte dit den för någon betygsättning.

Ja och jag svarade att bilden och ditt resonemang som hörde till är helt felaktigt utfört.

Det var inte ryttarens förmåga jag ville diskutera utan för- och nackdelar med olika sätt att markarbeta.

Det blir konstigt att du dram fram en kass linförare för att visa på dina nackdelar med tömsättningen! Linförarens förmåga har ju i allra högsta grad med resultatet att göra!

Senast ändrad:
Jag dubbellongerar alltså med ledande innertöm om det var oklart! Som Anders gör på första hästen i filmen, den svarta!

Senast ändrad:
Jag dubbellongerar alltså med ledande innertöm om det var oklart! Som Anders gör på första hästen i filmen, den svarta!
Kör en liten minispinnoff eftersom ämnet kom upp nu. Tänkte böra lite smått med min gamla ponny.. Välskolad men inte mkt tömkörd men givetvis longerad en del. Tänkte börja med tömsättningen som skimmeln har bara för att böra lära henne att det finns en yttertygel.. Vad tror du/ ni om det? Tänker att det blir ju en dubbellonge istället för ren tömkörning.

Det blir konstigt att du dram fram en kass linförare för att visa på dina nackdelar med tömsättningen! Linförarens förmåga har ju i allra högsta grad med resultatet att göra!
Den "kassa" bilden och "din" film visar tillsammans något av det jag vill säga. Bilden visar en häst som inte fått eftergift medan filmen visar att linförarens eftergift inte går genom och hästen inte heller här får eftergift (den eftergift som linföraren gett).

Hästen på den "kassa" bilden har inte fått någon eftergift och tömmen är sträckt.

På filmen med den svarta hästen har linförarens eftergift fastnat i den del av tömmen som är mellan handen och bettringen. Den delen av tömmen hänger mot marken. Mellan bettringen/hästens mun och gjorden är tömmen (motsvaras av tygeln vid ridning) sträckt. Detta visar att linförarens eftergift inte går genom.
Dessutom får tömmen, då den inte är sträckt, ett eget liv då den påverkas av hästens rörelse särskilt i galopp. Denna egenrörelse i tömmen blir en del av tömhjälpen. Då/i detta perspektiv har linförarens förmåga inget med resultatet att göra eftehrsom en slak töm rör sig i takt med hästens rörelse.

Orsaken till att hästen på den "kassa" bilden är "hårt hållen" vet vi inget om. Det är en ögonblicksbild och hästen kan, som det brukar hävdas i andra sammanhang, ha blivit skrämd av något. Det är något som alla som använder denna tömsättning någon gång kan råka/ har råkat ut för oavsett skicklighet.

Kör en liten minispinnoff eftersom ämnet kom upp nu. Tänkte böra lite smått med min gamla ponny.. Välskolad men inte mkt tömkörd men givetvis longerad en del. Tänkte börja med tömsättningen som skimmeln har bara för att böra lära henne att det finns en yttertygel.. Vad tror du/ ni om det? Tänker att det blir ju en dubbellonge istället för ren tömkörning.
Det, innertömmen fäst i bettet och går till linförarens hand och yttertömmen från bettet via gjorden till handen, tror jag på.

så du menar att hästen på AEs film inte söker sig framåt/nedåt? för det gick ju inte enligt dig.
Nu är vi 4 som såg din text, vill du göra en pudel?

@Brille du får tycka precis som du vill. Jag sätter ingen större tilltro till din kunskap eller okunskap som det faktiskt handlar om i ditt fall. Du har ingen aning om hur eftergift ser ut! Det är väldigt kristallklart nu.
Hur ser eftergift ut i sånt fall?

Du måste väl också förstå skillnaden på verkan av eftergift (timeingen) mellan tygel direkt till handen vs tygel via gjorden och SEN till handen? Med den vinkeln? Eller sträckt/spänd tygel och slak tygel? Om tygeln mellan handen och gjorden är slak (hängande), samtidigt som tygeln mellan gjorden och bettet är sträckt/spänd, hur bra fungerar eftergiften TILL HÄSTEN då?

Man vill väl inte "fastna" i innertygeln varken från marken eller uppsuttet, eller? Ser väldigt märkligt ut (även på din film), lite som en inspänning som kan regleras från handen. Tänker också på den "kraftöverföring" som uppstår, att den blir väldigt stark i och med att man drar tygeln på det sättet, allra störst effekt just på innertygeln tack vare vinkeln. Det vill man väl undvika?

En märklig teknik måste jag säga. Håller helt med @Brille, som förklarade skillnade på effekten av dom olika teknikerna väldigt bra.

Tekniken med den vita hästen i din film ser mycket trevligare ut...och mer funktionell...

Senast ändrad:
så du menar att hästen på AEs film inte söker sig framåt/nedåt? för det gick ju inte enligt dig.
Det handlade väl om eftergiften? Det finns många många hästar som "söker sig" framåt neråt med fasligt mycket tryck (= ingen eftergift) i tygeln.....tom drar tygeln ur händerna på folk...gör min häst med ibland....(eller försöker)....men jag kallar det definitivt inte för eftergift då ....

Alltså förlåt ... men vad VILL du @Brille ? På riktigt ? Jag förstår att du vill säga ngt, och utöver det tolkar jag som att du försöker men ändå blir det fel ? Eller blir det inte fel utan du vill bara få igång folk ? Jag har svårt sen många år oförändrat att förstå vad du vill varje gång du tar dig an en tråd ?

Jag tror det blir otydligt vad du vill utifrån hur du postar och uttrycker dig .

Det är min mest välvilliga tolkning trots allt du har i bagaget rejält utifrån din trend tidigare att löpa bärsärk i trådar utifrån vad det nu är du vill ha sagt /diskutera. (Och ingen verkar, enligt åratal av poster du gör frekvent i intensiva "ryck" , oavsett när/var/hur ha lätt att se/förstå att du faktiskt vill diskutera alls över huvud taget ?)

Och sen i Sann anda enligt vanligt mönster @Fiador i följe som ett brev på posten såfort du uttalar dig ? :confused:

Jag fattar som sagt inte vad ni vill med era inlägg :confused:

Jag såg fö även jag den formulering som det ägnats en del inlägg över att den inte finns längre .
Även om den i sak inte spelar ngn roll för min kommentar och undran .

Senast ändrad:
Det handlade väl om eftergiften? Det finns många många hästar som "söker sig" framåt neråt med fasligt mycket tryck (= ingen eftergift) i tygeln.....tom drar tygeln ur händerna på folk...gör min häst med ibland....(eller försöker)....men jag kallar det definitivt inte för eftergift då ....

Kolla på filmen, tycker du hästen drar tygeln ur handen? Du med alla dina nick är ju ute och cyklar grande.

...
Då ett inlägg ändrats visas en text, "Senast ändrad" och datum, i inlägget.

@mackan påstår också i sitt inlägg igår (torsdag) kl 23:21 att hen sett att jag ändrat i mitt inlägg. Så nu är ni 5 som sett i syne.

Men @mackan har faktiskt ändrat i sitt inlägg vilket syns längst ner där det står "Senast ändrad: Igår kl 23:30".

Jag har inte ändrat i mitt inlägg Lördag 10:39. Det är nu bevisat eftersom motsvarande text om senast ändrad saknas på mitt inlägg.

Tack @mackan för att du ändrade i ditt inlägg!!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 130
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: Lobelia
·
Western Jag red western från att jag var 10 till 12 år gammal på ett litet russ som absolut inte kunde tänka sig något annat, hoppning och...
2
Svar
20
· Visningar
2 380
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30