###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med @mandelblom och blir, som tidigare ridlärare på ridskola, faktiskt lite upprörd över sådana här okunniga uttalanden.
Jag tror det är ytterst få hästar som "jobbar perfekt" överhuvudtaget. Det måste dessutom utgå från vad hästen används till, en ridskolehäst ska inte användas på samma sätt som en dressyrhäst som går GP. Sedan handlar det ju mycket om planering en ridskolehäst ska inte gå flera avancerade lektioner på samma kväll. Hela upplägget på en ridskola går ju ut på att lära ryttarna att rida, för att göra det behövs hästar som gör rätt när ryttarna gör rätt. Vilket betyder att hästen ska fortsätta trava snällt rakt fram när nybörjaren studsar omkring och ger massor av hjälper samtidigt. För att någon timme senare svara på små fina hjälper hos en mer balanserad ryttare. Det är inte alla hästar som klarar detta.
Självklart kan en utvecklas som ryttare även på en ridskola! Jag har haft många elever som endast rider lektion, visserligen ofta mer än en dag i veckan, som utvecklats massor och verkligen har börjat lära sig att RIDA.
Jag håller verkligen inte med om att ridskolehästar måste vara avtrubbade, de måste dock sortera bland hjälperna. Varför hjälperna kan behöva renodlas när en duktigare ryttare sitter upp. Men som i tidigare exempel hade det inte gått att ha en häst som svarade på alla hjälper när Lisa 6 år ska galoppera för första gången.
De ryttare som verkligen vill kan bli duktiga trots att de "bara" rider på ridskola.

Håller helt med, och vill lägga till att de ridskoleryttare som verkligen vill utvecklas ofta blir skickliga ryttare. Att lära sig rida så många olika typer av hästar som man får på en ridskola är få privatryttare förunnat och utvecklar ridkänslan något enormt. På ridskola måste grunderna sitta innan man kan avancera till svårare övningar, helt enkelt för att man inte vill slita på hästarna med t.ex. höga hinder och avancerade dressyrrörelser när ryttaren inte är balanserad och skicklig nog för att hjälpa hästen på ett schysst sätt. På en privathäst kan man göra lite som man vill, och det lockar ofta med höga hinder och snabbt avancemang i klasserna etc, här tappar man förstås många elever ffa i en viss ålderskategori. Men det har ju ingenting med ridskicklighet att göra, snarare tvärt om.

@Nielaa , visst stämmer det att man inte nödvändigtvis vill ha hästar med extrem gång på ridskola, men det är det inte många privatryttare som vill heller. Om jag inte missminner mig så har du en islandshäst som har en gång som inte heller är speciellt stor och flashig. På en vanlig tregångare skulle den nog i gemene halvblodsryttares ögon kvala som "typisk ridskolegång".

Vad jag föstår är detta en ridskolehäst?? Ingen ridskola vill att eleverna sitter och rider en häst i korrekt form.. gör man de är ridlärare mkt snabb med att säga åt en att låta hästen pusta ut och skritta på lång tygel. ingen häst klarar av att jobba perfekt i 3 timmar om dagen..
Men konstigt nog håller dom om de får lulla på och gå på framdelen och kröka lite på nacken bara.
Hästen i filmen har en typisk ridskolegång.. korta steg går på bogarna och lullar på snällt.
Ridskolor kan lära dig grunderna men när man kommer upp till en viss nivå ger ridskolan inge mer..
Ska man utvecklas som ryttare behöver man trampa vidare och bli medryttare på en privat häst där man kan ta ridlektioner på och verkligen jobba igenom hästen, så den är trött efter 45 minuter. Att den fått jobbat rätt med muskler och rygg.

Ridskolehästar är nästan alltid avtrubbade... de går 3 timmar om dagen med olika ryttare dag ut och dag in.. år ut och år in...
Så det är guld värt att börja lära sig rida på.. men sedan är det dags att lämna ridskolan OM man vill utvecklas!

När jag haft folk som ska provrida min häst för att bli medryttare har vissa skrivit att de ridit på ridskolan i 10 år.. och när de kommer för att provrida rider de riktigt illa.
och efter 6 månader som medryttare har de utvecklats med stormsteg genom att de har ridit ridlektioner 1 dag i veckan i dressyr privat=)
Min häst har lärt många ungdomar att rida genom åren=)

Jag håller med de andra som svarat, vad fasen?! Så skulle vi ALDRIG resonera på någon av de ridskolor jag jobbat på. "Ingen ridskola vill att eleverna sitter och rider en häst i korrekt form.. gör man de är ridlärare mkt snabb med att säga åt en att låta hästen pusta ut och skritta på lång tygel." Det här är ju bara skitsnack.

Jag håller med de andra som svarat, vad fasen?! Så skulle vi ALDRIG resonera på någon av de ridskolor jag jobbat på. "Ingen ridskola vill att eleverna sitter och rider en häst i korrekt form.. gör man de är ridlärare mkt snabb med att säga åt en att låta hästen pusta ut och skritta på lång tygel." Det här är ju bara skitsnack.

Precis!!! Det finns en anledning till att man strävar efter att rida en häst i korrekt form - att den ska hålla. Och på ridskolor, om någonstans, är man VÄLDIGT mån om att hästarna ska hålla. Så, ja... vad ska man säga. Suck.

Precis!!! Det finns en anledning till att man strävar efter att rida en häst i korrekt form - att den ska hålla. Och på ridskolor, om någonstans, är man VÄLDIGT mån om att hästarna ska hålla. Så, ja... vad ska man säga. Suck.

Håller med. Och sen förstår jag inte varifrån det kommer att det skulle vara jobbigare för en häst att gå i rätt form än i fel form. Samling är jobbigt, och längningar sliter, men att arbeta i form handlar ju om att aktivera rätt muskler. Att jogga hästen rund och låg är också "rätt" form, även om den är annorlunda.

Sen måste jag bara säga att jag är lite fascinerad över en helt annan, men relaterad sak: jag håller på och löptränar en hel del när jag inte rider, och jag har gått hos löpcoach under våren. Att spänna bålmusklerna, vinkla in bäckenet, driva med sätesmuskulaturen och rakrikta axlarna över höfterna -låter hemskt likt det sätt vi vill att våra hästar ska jobba på. Så häftigt att man är ute efter samma, även om vi är konstruerade så olika som däggdjur.

Vad jag föstår är detta en ridskolehäst?? Ingen ridskola vill att eleverna sitter och rider en häst i korrekt form.. gör man de är ridlärare mkt snabb med att säga åt en att låta hästen pusta ut och skritta på lång tygel. ingen häst klarar av att jobba perfekt i 3 timmar om dagen..
Men konstigt nog håller dom om de får lulla på och gå på framdelen och kröka lite på nacken bara.
Hästen i filmen har en typisk ridskolegång.. korta steg går på bogarna och lullar på snällt.
Ridskolor kan lära dig grunderna men när man kommer upp till en viss nivå ger ridskolan inge mer..
Ska man utvecklas som ryttare behöver man trampa vidare och bli medryttare på en privat häst där man kan ta ridlektioner på och verkligen jobba igenom hästen, så den är trött efter 45 minuter. Att den fått jobbat rätt med muskler och rygg.

Ridskolehästar är nästan alltid avtrubbade... de går 3 timmar om dagen med olika ryttare dag ut och dag in.. år ut och år in...
Så det är guld värt att börja lära sig rida på.. men sedan är det dags att lämna ridskolan OM man vill utvecklas!

När jag haft folk som ska provrida min häst för att bli medryttare har vissa skrivit att de ridit på ridskolan i 10 år.. och när de kommer för att provrida rider de riktigt illa.
och efter 6 månader som medryttare har de utvecklats med stormsteg genom att de har ridit ridlektioner 1 dag i veckan i dressyr privat=)
Min häst har lärt många ungdomar att rida genom åren=)

:confused::confused: Va?:confused::confused:
Som flera skrivit: -Varför i hela friden skulle ridskolor INTE vilja att hästarna rids i korrekt form?
Detta inlägget var något av det underligaste jag läst på länge.

Här kommer då en liten film från dagens pass.
Som sagt -2 dagars vila i kroppen. Sedan är vår paddock ganska hård och stum, vilket känns (och syns) när man rider. Ida blir lite trippig och springig, och det känns skillnad när man kommer ut på gräset där det är lite mer svikt, då tar hon i mer.
Men hursomhelst, såhär kan det se ut en helt vanlig dag på bäbishäst. Have mercy ;)

(och höj gärna kvalitén på filmen -kugghjulet nere till höger för den som inte vet).

Ni är ju som handen i handsken! Såååå fina ihop!

Gårdagens träning! Första gången på 1,5 år! Är imponerad över hur stark och fräsch han är! Vi checkade av inför helgens start i Int. I. Känns lovande!

Jag har nog aldrig fattat vad för skada han hade som skulle helt sätta stopp för karriären?

Jag har nog aldrig fattat vad för skada han hade som skulle helt sätta stopp för karriären?

Han fick en svullnad på gaffelbandet på högerbak, vilket gick tillbaka men reaktion kvarstod. Om än bara lite, vilket fick veterinären att tro att det i fästet fanns förkalkningar som inte syntes på röntgen/UL. Med tanke på hans ålder avrådde vet från de högre klasserna och tyckte att det dumt att riskera någon större skada när han fungerar och håller sig fräsch på lägre nivå.

Jag har hållit mig på någon medelväg nu med mycket vila och mys i skogen. Låtit honom jogga runt på LC-LA nivå två dagar i veckan med elever och bara lekt lite med de svårare sakerna någon gång i veckan på sin höjd. Får väl se om jag gör rätt eller om det tar stopp...

Det v ar bra med lite träning!
Idag var vi iväg och tävlande! En INT. I. Det var väldigt roligt trots den fruktansvärda värmen då Ådi var mycket avspänd och ridbar. Fortfarande så finns det massor att förbättra men 66% och en 3e placering är jag otroligt nöjd med!

Första halvan av programridning Msv C1, klippet avslutas när piloten tog fel väg...:) Första gången vi öht rider igenom hela programmet så kunde varit lite bättre förberedda...Piloten är dödstrött och pålle väldigt matt, nåväl, red iaf ihop 62.34% vilket kanske var lite snällt dömt...

Första halvan av programridning Msv C1, klippet avslutas när piloten tog fel väg...:) Första gången vi öht rider igenom hela programmet så kunde varit lite bättre förberedda...Piloten är dödstrött och pålle väldigt matt, nåväl, red iaf ihop 62.34% vilket kanske var lite snällt dömt...

Men vafasen! Va ni där?! Det är ju min "hemmaklubb" där jag är typ uppväxt.... Och jag var där i söndags! Men missade er då....
Fina är ni!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka