###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det som behövs är en förändring. Du behöver rida med ett spö mellan händerna eller ett snöre framför dig. Så du inte kan röra händerna i bredd. Du måste få din kropp att sluta känna att det är fel, kosntigt och märkligt och bara nöta tills kroppen accepterar att det är rätt läge och det du gör idag är fel läge. Lägg ned resten, de problemen är symptom på dina händer.

Jag har gjort det många gånger, visserligen "bara" 30 min/pass eftersom Ninya inte trivs med att jag blir så stum i handen med spö emellan. Så du tycker att jag har snett bäcken/rygg som gör att jag måste aktivt vrida till min kropp hela tiden för att sitta någorlunda rakt, att jag inte följer rörelserna med bäckenet ordentligt, att jag inte länger ner benen ordentligt, att jag drar upp/bak hälen för långt när jag skänklar, att mitt ena skulderblad låser sig, att jag tittar neråt, att Ninya är sned i kroppen och skjuter in baken till höger hela tiden (med olika ryttare och utan ryttare), och mycket mer, enbart är symptom på mina händer? Nej det är inte en lista på saker jag är sugen på att lägga ned. Händerna, av många anledningar, är självklart en faktor i det hela, men de är långt ifrån det enda jag behöver förbättra.

Det kommer alltid finnas massor av saker man behöver förbättra men snedheten kan du aldrig rätta till med cykelstyre. Fick du händerna på plats skulle Ninja rätta ut sig varpå du kunde sitta mer korrekt. Du ska inte blir stum, du ska bli stadig. Hon gillar inte det du gör idag heller för du är inte mjuk, du är ostadig. men det kan hon lättare smita ifrån genom att bli sned.

Jag vet att jag inte SKA bli stum med spö mellan händerna, men faktum är att jag blir stummare än utan.
Att hon är sned beror inte på mina händer. Tvärtom är hon mycket mer liksidig och rakare när jag rider än hon är utan ryttare och med andra ryttare.
Som sagt, jag vet att det är ett problem och jag jobbar med det. Men jag håller inte med dig om att jag ska skita i allt annat för det.

Jag vet att jag inte SKA bli stum med spö mellan händerna, men faktum är att jag blir stummare än utan.
Att hon är sned beror inte på mina händer. Tvärtom är hon mycket mer liksidig och rakare när jag rider än hon är utan ryttare och med andra ryttare.
Som sagt, jag vet att det är ett problem och jag jobbar med det. Men jag håller inte med dig om att jag ska skita i allt annat för det.

Fast i dagsläget sågar du henne i munnen, så att vara stum ett tag innan du blir stadig är ju bättre för hästen alla dagar i veckan.
Jag säger inte heller att du ljuger som du påtalat innan, du tror säkert att du försöker jobba bort det. Ett tips är att titta på många duktiga ryttare och klipp och sen när du rider visualisera hur din förebild ser ut till häst och rider. Låtsas att du är hon eller han.. Hjälper mer än vad man kan tro, tankens kraft är stark! Lycka till! Hoppas verkligen att du får bukt på ditt "problem"!

Fast jag tror att det där med att bli stum mest är en känsla du har, skit i om händerna blir stumma, det är inte dem du ska rida med, att du blir lite stum innebär inte att du behöver bli hård, så ett spö mellan händerna men en mjuk och stilla hand. Det jag tror är problemet är att du har svårt att rida när du inte kan handrida, jag vet, jag känner likadant men det är jättebra att verkligen tvinga kroppen att rida. Du måste sluta handrida och det gör du enbart genom att koppla bort händerna. Jag faller själv i den gropen med jämna mellanrum och då låser jag mina händer med ett spö eller en rem, det är sjukt obehagligt, men det är bara att inse att om man inte kan rida utan att händerna är så centralt så har man ett problem. Det är faktiskt bara att bita i det sura äpplet, eller aldrig utvecklas i sin ridning.

@Minstral Ja alltså jättestum blir jag inte av spö, men stummare än utan. Märks väldigt tydligt på Ninya att hon trivs med min hand sämre då. Som sagt har jag ridit med spö mellan händerna många gånger, tycker inte det är obehagligt längre för min egen del (hemskt jobbigt första 1-2 gångerna dock). Om jag sätter dit spöt i slutet av passet så fungerar det bra, får lite mer i handen och lite svårare att skilja mellan böjning och svängning sas, men form och känsla i övrigt känns ungefär lika bra som utan. Har jag spöt emellan händerna innan hon är uppvärmd och på hjälperna reagerar hon väldigt mycket mer på att det blir stummare.

två månader gammalt filmklipp.
Programridning på ridskolan, tror jag suttit på hästen max två - tre gånger genom åren.
Fick sendrag i vaden under framridningen så kunde inte riktigt driva eller ja typ använda skänkeln så som jag ville, tack och lov lättade de när jag skulle in på banan.
upp och ihop med handen och korta tygeln, upp med blicken blandannat vet jag att jag hade behövt.

@Miedo Poängen är att det vi andra ser på dina filmer är att Ninya inte trivs med din hand som den är du. Själv tycker jag att det har blivit sämre då hon numera kryper betydligt mer bakom lod än vad hon gjort tidigare, hon är även mindre framme för skänkeln. Det finns ingen av oss andra som säger detta till dig för att vara dumma eller som inte själva har massor att jobba på i sin egen ridning.

Jag har själv det senaste halvåret lagt om min ridning väldigt mycket, så jag vet vad det innebär att lägga om och hur svårt det är att tänka på ett nytt sätt. Men grunden i det är att dels våga gå ur sin komfortzon-det du är bekväm med är just vad som ska ändras på. Acceptera att det kommer se ut som skit ett tag! Det är inte gjort i en handvändnig att ändra ett invant mönster och för att lyckas måste annat försakas på vägen och sen får man sätta ihop allt på nytt.

@Minstral Ja alltså jättestum blir jag inte av spö, men stummare än utan. Märks väldigt tydligt på Ninya att hon trivs med min hand sämre då. Som sagt har jag ridit med spö mellan händerna många gånger, tycker inte det är obehagligt längre för min egen del (hemskt jobbigt första 1-2 gångerna dock). Om jag sätter dit spöt i slutet av passet så fungerar det bra, får lite mer i handen och lite svårare att skilja mellan böjning och svängning sas, men form och känsla i övrigt känns ungefär lika bra som utan. Har jag spöt emellan händerna innan hon är uppvärmd och på hjälperna reagerar hon väldigt mycket mer på att det blir stummare.
Fast jag tror inte det är det hon reagerar på, utan hon reagerar nog mer på att hon blir tvungen att jobba på ett annat sätt. Jag hade inte brytt mig om hur hon reagerade utan jag hade verkligen försökt fixa problemet eftersom det kommer att ge så mycket senare.

Lite film från i fredags:

Härlig känsla i passet överlag. Lite väl glappigt med tyglarna delvis, men som sagt bra känsla, fick henne härligt liksidig och mjuk.

Vet inte om du vill ha mer kritik, men jag måste säga att jag håller med det flesta andra här. Det kommer kännas skit att göra en förändring, men en ändring är nödvändig!

När jag ser din film så tänker jag lite att hästen måste lätta i framdelen, just nu så arbetet den i nedförsbacke och den ger inget (får inte möjlighet) sug fram till bettet alls. Ditt tänk är rätt, mycket övergångar och snabba växlingar för att få igång motorn där bak, MEN, det kommer aldrig lätta i framdelen och arbeta fram till din hand om handen inte kommer fram och tillåter att hästen suger tag.
För det första tycker jag du ska rida en annan häst, för att komma ur ert invanda mönster (jag har uppfattat det som att hästen inte är din utan den är en lånad av ridskola?) Och när du rider denna häst så skit fullständigt hur det ser ut!
Handen SKA vara framme, handen SKA vara still, förhållningar och avsaktningar sker med din kropp, INTE handen. Detta är svårt då en korrekt förhållning eller avsaktning i min värld sker i samspel mellan en stadig hand med ett jämt sug i bettet, jag har fruktansvärt svårt att rida hästar som inte kommer fram och vågar "lita på bettet", det blir aldrig 100% enligt mig när alla basickomponenter funkar som de ska.

Så mitt tips är att sätt dig i sadeln och bara bestäm dig för att från och med nu så är det fokus på händer och stadighet och att ge hästen en chans att lita på att du är stadig.

Tänk dig att dina händer alltid ska vara framför dig och sadeln och alltid be hästen gå fram till bettet, aldrig ta bettet till hästen

Hemma idag med krassligt barn, då blir det alltid en stund över att sitta vid buke.

Jag undrar om någon har tips/förklaring på ett problem jag har. Jo min häst (den ovan, riden regelbundet 6 mån tillbaka) vill gärna skjuta ut vänsterbogen och förböja halsen åt höger. Jag ägnar hela ridpasset åt att hålla koll på bogarna, särskilt vänster, och försöker få henne att länga högersidan. Det känns som om det har gett resultat, hon är stadigare, inte lika förböjd och bogarna är lite bättre på plats. Jag har även problem med att jag gärna sitter på hästens högra sida, även detta tänker jag på hela tiden och försöker sitta mitt över hästen. Känns bättre och bättre.

Men när jag red igår dök ett nytt problem upp. Hon lägger huvudet på sned! Nosen går åt höger . Är detta en följd av att jag försökt "rätta" henne, hon tycker det är jobbigt och gör det här I något slags försvar? Hon tjafsar inte med munnen eller så men huvudet är snett om man ser framifrån.

@Miedo Du skulle behöva rida utan tyglar ett tag. Hitta en väl balanserad, avslappnad sits utan inblandning av händer eller armar. Prova även att cykla ett tag utan att hålla i styret.

Härlig känsla i passet överlag. Lite väl glappigt med tyglarna delvis, men som sagt bra känsla, fick henne härligt liksidig och mjuk.

Miedo, håller med flera av tidigare inlägg. Tycker du har gjort ett jättebra jobb m Ninja och din sits från det att jag såg er i början, verkligen. Har tidigare oxå tipsat dig om spö/pinne mellan händerna, en tanke är att om du kunde prova med ett gummiband mellan händerna som ett första steg? Tänker mig ett lite grövre gummiband typ 2 cm brett och beroende på elasticitet kanske 15 cm långt, då får du en påminnelse hela tiden så fort händerna går isär men du kanske inte upplever dig som lika "låst" som med spö/pinne?

Oh hujedamej vad svårt det kan vara att rida ibland :eek:
Royal kämpar med att hålla koll på sina långa ben och matte försöker sitta djupare i sadeln, ge bättre stöd med handen, yttertygeln gör lite som den vill emellanåt:angel: och så ska visst armbågarna intill kroppen oxå!:banghead: Jaja, sakta men säkert. Vi är taggade till tusen iallafall!!:up:

Du skulle kunna använda två spön, ett lodrätt i vardera handen. Det gör att du blir mer uppmärksam på var du har händerna utan att du blir stum. Ena handen kan inverka utan att påverka den andra handen, som det lätt kan bli med ett spö mellan händerna. Dessutom blir handställningen korrekt med tummen uppåt.

Mycket har det hänt sedan de första filmerna och bilderna på er kom upp. Imponerande hur du kämpar på med henne och förstår att det inte måste vara helt enkelt att vilja mycket när man inte har så mycket att säga till om själv ! Ni verkar ha en speciell kontakt du och Ninya.
Hennes exteriör gör det ju inte direkt enkelt men det känns som att hon hamnat mer bakom lod och på bogarna än tidigare. Jag tror som flera andra att det skulle hända en hel del om du fick ihop och upp händerna och blev lite stadigare. Att ändra vanor är som bekant såklart allt annat än enkelt men det är bara att kämpa på och ta att det går dåligt en period innan man hittar rätt med nya tänket :)

Min fyraåring tränar galoppfattningar, på denna video går höger bra och vänster halvbra, men på en veckas träning gör hon nu båda ungefär lika! Snart blir det lite sommarlov innan vi ska försöka kvala till Flyinge, gulp.

Vilken trevlig häst, lycka till !

Oh hujedamej vad svårt det kan vara att rida ibland :eek:
Royal kämpar med att hålla koll på sina långa ben och matte försöker sitta djupare i sadeln, ge bättre stöd med handen, yttertygeln gör lite som den vill emellanåt:angel: och så ska visst armbågarna intill kroppen oxå!:banghead: Jaja, sakta men säkert. Vi är taggade till tusen iallafall!!:up:

Imponerande hur du kan sitta ner på den där stora hästen :D

Miedo, håller med flera av tidigare inlägg. Tycker du har gjort ett jättebra jobb m Ninja och din sits från det att jag såg er i början, verkligen. Har tidigare oxå tipsat dig om spö/pinne mellan händerna, en tanke är att om du kunde prova med ett gummiband mellan händerna som ett första steg? Tänker mig ett lite grövre gummiband typ 2 cm brett och beroende på elasticitet kanske 15 cm långt, då får du en påminnelse hela tiden så fort händerna går isär men du kanske inte upplever dig som lika "låst" som med spö/pinne?
Tack :) Som jag skrivit tidigare så har jag ridit med spö mellan händerna (och gummiband några ggr) många gånger. Var dock ett tag sedan det blev senast och ska helt klart komma igång med det igen.

Du skulle kunna använda två spön, ett lodrätt i vardera handen. Det gör att du blir mer uppmärksam på var du har händerna utan att du blir stum. Ena handen kan inverka utan att påverka den andra handen, som det lätt kan bli med ett spö mellan händerna. Dessutom blir handställningen korrekt med tummen uppåt.
Intressant tips jag inte hört tidigare, absolut värt att prova! :)

Mycket har det hänt sedan de första filmerna och bilderna på er kom upp. Imponerande hur du kämpar på med henne och förstår att det inte måste vara helt enkelt att vilja mycket när man inte har så mycket att säga till om själv ! Ni verkar ha en speciell kontakt du och Ninya.
Hennes exteriör gör det ju inte direkt enkelt men det känns som att hon hamnat mer bakom lod och på bogarna än tidigare. Jag tror som flera andra att det skulle hända en hel del om du fick ihop och upp händerna och blev lite stadigare. Att ändra vanor är som bekant såklart allt annat än enkelt men det är bara att kämpa på och ta att det går dåligt en period innan man hittar rätt med nya tänket :)
@Miedo Poängen är att det vi andra ser på dina filmer är att Ninya inte trivs med din hand som den är du. Själv tycker jag att det har blivit sämre då hon numera kryper betydligt mer bakom lod än vad hon gjort tidigare, hon är även mindre framme för skänkeln. Det finns ingen av oss andra som säger detta till dig för att vara dumma eller som inte själva har massor att jobba på i sin egen ridning.

Jag har själv det senaste halvåret lagt om min ridning väldigt mycket, så jag vet vad det innebär att lägga om och hur svårt det är att tänka på ett nytt sätt. Men grunden i det är att dels våga gå ur sin komfortzon-det du är bekväm med är just vad som ska ändras på. Acceptera att det kommer se ut som skit ett tag! Det är inte gjort i en handvändnig att ändra ett invant mönster och för att lyckas måste annat försakas på vägen och sen får man sätta ihop allt på nytt.
Jag vet om att mina händer måste förbättras och jag kämpar på med det. Detta pass fokuserade jag på att hon skulle vara avslappnad och mjuka upp ryggen extra genom att arbeta i lägre/rundare form än jag annars brukar vilja ha som arbetsform, då hon varit spänd bakom manken till och från senaste veckan efter lektioner på ridskolan. Och då vandrade tyglarna iväg och bidrog till att händerna blev ännu yvigare. Givetvis är det ingen ursäkt förstås.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka