###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken trevlig häst, härlig taktmässig trav och en mycket bra skritt!
Den där kan du få mycket kul med.
Nu vet jag inte om du vill ha tips men du får det varjefall :D

Hästen är ung, behöver få gå lite mera rakställd för att kunna balansera sig.
Försök att stödja henne lite mer med ytterhjälperna, för mig ser det ut som om hon slår upp huvudet lite när du rider för mycket med innerhand.
Bättre att stödja på ytter och leda med samsidiga hjälper inåt för att lossa insida och få igenom.

Ds- var försiktig med skritten, den är stor och oerhört taktmässig. Det är ganska lätt att få en sådan skritt i mer passgång om man inte är försiktig, dvs pendla själv med handen så den inte backar av för bettet eller hamnar i pass.

Ser fram emot en galoppvideo!

Ja, är så glad varje gång jag rider, hon är superfin verkligen!

Vi jobbar mycket med rakriktning och att få jämn kontakt på bägge tyglar. Vet inte om man hör kommentarerna men denna gång fick jag snarare försöka ta lite mer i inner för att vi jobbat så mycket med att hålla i ytter. Om lilla hästis får välja går hon helst med huvudet lite vridet åt väster, skjuter ut högerbog och överböjer i vänster nedre halskotorna. Om hon får gå där travar hon nöjt med huvudet ner men där har hon ingen spårning och ingen ärlig bjudning till handen. Högerställningen är inte heller en favorit även om hon är "rakare" i högervarvet :)

Jag hoppas få filmerna från slutet av passet snaaart! :)

Om lilla hästis får välja går hon helst med huvudet lite vridet åt väster, skjuter ut högerbog och överböjer i vänster nedre halskotorna. Om hon får gå där travar hon nöjt med huvudet ner men där har hon ingen spårning och ingen ärlig bjudning till handen.

Kanske du behöver en bra kiro?

Jag instämmer med alla innan om att det ser ut att vara riktigt trevliga ridskolehästar där du rider, vad kul ! Ger lite bättre förutsättningar för eleverna att utvecklas. Hästen du rider ser trevlig ut, ser harmoniskt ut :)
Tack, är en av Stockholms största ridskolor :) är en gp ryttares familj som driver den :)
Hon är helt fantastisk den hästen :)

• Gilla
Reactions: m85
För ett par veckor sedan tränade vi för tränare två dagar i rad, mycket nyttigt och snälla sambon var med och filmade båda dagarna.

Blir så glad över att se att det blivit så mycket bättre på många plan men givetvis finns det massor kvar att jobba på. Hur svårt kan det vara att korta tygeln och hålla jämn kontakt ? Att rida in i en övning och "bara göra" och sedan rida där ifrån ? Att sitta still, vänta och inte överrida? Allt jobb på träningarna är med lösgjordhet i fokus, att runda till formen och att stretcha och sträcka ut åt alla håll.

Sidvärtsrörelserna börjar äntligen släppa något och det finns överlag en helt annan motor att jobba med, vilket gör mig så glad då man känner att hästen tycker att det är roligt och vill mer hela tiden. Tidigare har det varit väldigt stumt i sidled och stoppat och stannats vid lite alla möjliga tillfällen då det tagit emot. Man kunde inte påverka mycket utan att han lade i handbromsen, tryckte fram underhalsen och blev kort och hög i nacken. Äntligen börjar han kännas mjukare och mer följsam vilket gör det enklare att komma till ridning. I vissa övningar kommer detta dock tillbaka lite, bland annat när man försöker länga steglängden i traven. Det är en svår avvägning att försöka länga och bibehålla en rund form men vi kämpar på så får det komma med mer styrka och teknik :)

Ni får gärna tycka till, tror det är omöjligt att se det med mer kritiska ögon än vad jag själv gör och jag är väl medveten om att det finns mycket att jobba vidare på :p :D

Lite blandade klipp från dag 2:

Ett klipp på mig och Dizel, från veckan efter det förra klippet.

Kanske tycker ni det ser lika hemskt ut, kanske något snäpp mindre hemskt... Har fått ha honom alla ridlektioner sedan senast och ridit honom några gånger till på egen hand med. Speciellt senaste så har han framför allt inte varit lika lättstressad som han brukar och slappnat av oftare/mer. Inte alls min typ av häst, men väldigt nyttig att rida, och rolig trots allt. Han är så himla sjyst och ambitiös trots att han har lite svårt och lätt stressar iväg. Har kollat upp hans stam och tydligen är han 50% travare och 50% welsh sek B - förklarar hans långa bakben och förmåga att slänga in töltliknande inslag i övergångar eller spända situationer.

Har fortsatt/fortsätter fokusera främst på att hålla min sits och lättridning lugn och försöker vara noga att ge eftergift och berömma när han gör rätt/försöker göra rätt. Inte hänt vidare mycket från förra filmen till denna, men har känts klart trevligare sista gångerna.
Bättre nu! Tänk på att inte dela på dina händer så mkt. Blir väldigt stark och stum då. Lite kan vara ok om hästen är obalanserad. Och igen, bry dig inte om huvudet. Så fort han höjer huvudet drar du i tygeln, använd skänkel istället. Kämpa på!

Årets andra start i MsvC:1. Gick riktigt bra trots storm ute och supertrångt på framridningen med sadeltvångshästar och andra vildar! Några red dock som folk... Väl inne i ridhuset blev han lite tittig men var mycket lyhörd och ridbar. Lite spänningar och orolig mun men fin i formen. Höll sig uppe relativt väl i formen utan ständiga påminnelser. Fick till och med 7 på ökad trav och båda slutorna! På flera ställen tyckte domaren att hästen behövde vila på steget mer för 8 i traven och ha rundare språng för 8 i galoppen.

Red för andra gången Frans på utebanan. Faktiskt andra gången i sitt liv han är där. Inte det lättaste stället när man är bebis då det är rätt mycket liv och rörelse runt omkring med folk som hämtar hästar, barn som leker och allmänt liv från bostadsområdet intill. Idag var det dessutom ett par idiot som åkte runt och tutade... Men det bryr han sig inte om! Stencool! Lite mer energi bara :)

Kan inte fatta att jag faktiskt äger denna härliga häst. Lika hänförd varje gång jag ser honom :love:

https://instagram.com/p/z-vWveCaXC/

Red för andra gången Frans på utebanan. Faktiskt andra gången i sitt liv han är där. Inte det lättaste stället när man är bebis då det är rätt mycket liv och rörelse runt omkring med folk som hämtar hästar, barn som leker och allmänt liv från bostadsområdet intill. Idag var det dessutom ett par idiot som åkte runt och tutade... Men det bryr han sig inte om! Stencool! Lite mer energi bara :)

Kan inte fatta att jag faktiskt äger denna härliga häst. Lika hänförd varje gång jag ser honom :love:

Snyggingar!

Okey innan jag fattade att det var en loop :banghead: Får skylla på att jag har jobbat inatt och ska precis gå och lägga mig.

Den får du nog mkt roligt med :up:

Har inte haft en film att visa på evigheter men i helgen var jag och red min 08.a som varit utlånad sen hon var 3 för första gången.

Det finns en del att jobba på och sadeln lämnade en del övrigt att önska :p
Blir kul att få hem henne i juni.
Stammen är Wilton- Don Schufro

Här kommer ett litet filmklipp från igår på vår Atom CML val f.08 .e Figaro R u. Miramis ELIT ue. Master. Han var fantastiskt fin som föl med extremt långa ben och har sedan växt till en minst sagt reslig individ på 179 cm. Det har tagit väldigt lång tid för honom att hantera både kropp och gångarter, men nu är han på gång..:) Han är i träning hos Yvonne Österholm .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka