***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack så mycket! :bow: Det är jättekul att kunna få dela med sig av vad Ådi fått lära sig och det han kan lära ryttaren!

Tack så mycket! Vi hade ett jäkla sjå att hitta typ filmmusik som var av samma tema och som passade ekipaget, som ska passa "allas musiksmak" och inte vara allt för ofta använt. Detta var det närmsta vi kunde komma :p Övergångarna är väldigt grova för ryttarens skull, hon är total nybörjare på detta och behöver ha så tydligt att hon har gott om tid på sig i övergången samt att hon inte ska kunna missa den :) Vi har tyvärr inte kompositerat själva, fanns ingen tid till det. Den heter glorius morning :)

*KL

Kom på att jag har ju inte laddat upp den sista filmen på mig och Ninya från innan sommarbetet. Inget mindre än en hoppclearround på ridskolan:
http://www.youtube.com/watch?v=wN8XDhqglps&feature=youtu.be

Hur patetiskt det än låter finns det få saker jag är så nöjd över som jag är över att vi klarade den här rundan. Det är första gången någonsin som vi klarat en bana felfritt i galopp i "tävlingssammanhang". Bad om att få rida utan sadel eftersom jag sitter bättre då, och även om det var lite spänt på framridningen så skötte hon sig så himla bra för förutsättningarna. Trots att hon skuttade lite stort och bytte galopp över ett hinder så bockade hon inte.

Vi har ridit hoppclearrounder sammanlagt 4 gånger före detta. Två av gångerna galopperade vi, ena gången med felridning, rivning + nästan avbockad, andra gången avbockad efter 5 hinder och hjärnskakning. Att genomföra en bana i galopp med publik är mer avancerat än det borde vara ;) Hon hoppas inte i ridskoleverksamheten alls pga hur hon blir i huvudet när hinder är inblandade, så enda gångerna hon hoppat senaste åren är vid enstaka tillfällen med en hopprädd stackare som är ännu sämre på att hoppa än Ninya är (aka Jag).

Gud vad långt det blev :o Kontentan av det hela är i alla fall att jag är stolt över denna fantastiska bedrift och oändligt tacksam över att Ninya faktiskt försöker hålla sig i skinnet när jag sitter där på :love:

Tack så mycket, jag är väldigt glad för henne :D Morfar är Solos Landwind.

... Och här kommer galoppfilmen! :) Massor av jobb i samlad galopp, sitta på volt och rida samlad galopp, gå ner i piruettgalopp, rida fram igen, samla och så håller vi på. Utan att vända i själva piruetten, allt för att stärka honom så vi höjer kvalitén på själva vändningen senare.

http://www.youtube.com/watch?v=v8lWe8cm_pQ#t=44

Jättefina som vanligt, en sån härlig häst du har!
Att själv lägga upp ett klipp efter dina känns ju sisådär...:o men well, man ska väl jämföra med sig själv och inte andra :) Var iaf väldans nöjd att få till en öppna där Gul någorlunda kunde behålla sin trav...

http://www.youtube.com/watch?v=4GxOZW0LepY

Jag har precis börjat läsa din blogg så jag har redan sett filmerna men måste bara säga att jäääääklarns vad fin han är :D

oj, tack för info, nu är det ändrat så det går att se :)

KL

Lite travarbete från igår! En galoppfilm kommer också sen :)

Välj HD-kvalité genom att pausa och trycka på kugghjulet nere i högra hörnet, så får ni en skarp bild.

http://www.youtube.com/watch?v=hct6XBcEk4A

Måste få säga, att när jag såg dom första klippen på er så tyckte jag att han var trevlig, men kanske inte ngn direkt wowkänsla. Men jäklar vad ni har utvecklats!!!! Jisses! Du har verkligen gjort ett fantastiskt jobb! Han har gått från "trevlig" till superläcker!! Jag tror att vi bara har sett början på er gemensamma karriär. Jag lyfter på hatten!!!

Jättefin Cela! Kul att se! Några tävlingar på G ?

Första ridfilmen för terminen, självfilmad för bara några timmar sedan :D
http://www.youtube.com/watch?v=2Mo3M4WGSaY&feature=youtu.be
Helt oklippt, har inte tagit bort något ur filmen där jag är i bild. Orkar ni inte se hela så titta hellre på sista halvan än första ;)

Sämsta passet på hela veckan faktiskt, eller idag är i alla fall den dagen det tagit längst tid för att släppa någorlunda. Men till slut kändes det i alla fall bra. Vet inte om det var hon som var stelare idag (möjligt önsketänkande: träningsvärk efter pass i långt gräs igår) eller jag som var en kratta eller en kombination O_o Men till slut hittade vi varandra och det är väl huvudsaken :p

Jag filmade främst för att kunna studera hur bettet uppför sig när jag rider, men det ser man ju knappt :meh: Nackremmen är lite lös (hon ville ha bettet där), bettet är lite långt och hon har ganska slappa mungipor/läppar så jag tycker bettet vippar lite väl mycket egentligen. Blir dock inget direkt tryck i nacken och förhoppningsvis kanske det blir lite mer stilla i rätt storlek med. Men hon verkar tycka om det i vilket fall. Blir nåt pass till innan jag bestämmer mig för vilket bett som ska inhandlas till tränset.

Jättefin Cela! Kul att se! Några tävlingar på G ?

Tack :) Har inte startat öht i år, har bestämt att traggla på vidare hemma tills vi är klara för MSV C, hade kanske trott/planerat att vi skulle vara där nu men i vanlig ordning blir det inte alltid som man tänkt sig...;)

kl

film från dagens tävlingsstart. Hotties 4e tävling och LA-debut.
Hon orkade inte riktigt hålla ihop sig och kändes som att hon tappade bjudningen så jag slarvade med övergångarna för det kändes som att hon skulle bryta av ;)

Kommentarerna i slutet:
"Häst med härlig takt i traven. Blir idag lite lång i galoppen och tappar bärighet/balans. Försök rida lite lugnare i galoppen med mer halvhalter för att hjälpa hästen hålla balansen. Snygg sits och trevligt ekipage. Lycka till!"

http://www.youtube.com/watch?v=1iI-LiebXLQ&feature=share&list=UUrrFYC5q0D0JsKJGKXe5LcA

Senast ändrad av en moderator:

Alltså hon är så fin:love: och du sitter otroligt trevligt!

Något som stör mig är att sadeln ser ut som om den kasat fram? eller är det så att hon har väldigt lång rygg och schabraket kasat bak och att det därför ser ut som du och sadel hamnar långt fram?:p

Jag är i sadeldjungeln för tillfället. Hon har väldigt kort rygg och sadlarna åker fram så fort hon börjar arbeta. Sadeln jag red i igår är en lånesadel och är den som legat bäst hittills :S den går ej att fästa "framstroppar" i för schabraket så olyckligtvis gled det iväg igår.
Haha, har en krislösning på hemmaplan tills jag hittar nåt som ligger kvar -har fått köpa en svanskappa.....
Vet faktiskt inte vad jag ska ha för sadel till henne som inte ska åka iväg... Funderar på att prova Amerigo (någon kort variant).
Hennes sadelläge är lite svårare än tex min andra hästs. Hon har lång, bred manke, kort rygg och liiite överbyggd. Bred över rygg/revben och sadelgjordsläget är längre fram än sadelläget så sadeln dras liksom framåt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det "låter" som om en Amerigo är vad du behöver. De har bra modeller för hästar med något knepigt sadelläge där sadlarna gärna åker fram. Det skadar ju inte att prova i alla fall.

*KL* Här är en film från tävlingen i söndags. Jag tycker det ser aningens ofokuserat ut men samtidigt finns det bra moment också. Ska sägas att hon behöver komma loss mer i ryggen, men där har vi ändå kommit en bra bit nu det här halvåret jag ridit henne. Har lagt in poäng och domar-kommentarer i filmen. http://youtu.be/hEfQDLlW_QU

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
724
· Visningar
48 599
Senast: sthu
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama