Filmtråd hältor

YlvaG

Trådstartare
Kan vi skapa en tråd med videoklipp på hältor?

Jag är urdålig på att se hältor, jag erkänner det direkt, men jag vill ju såklart bli bättre. (Ni behöver inte oroa er, jag är hästlös så det finns ingen häst som får leva med min okunskap ).

Så lägg jättegärna upp klipp på era hästar som visar någon form utav hälta och gärna en förklaring till vad som orsakat den, grad eller vad ni känner att ni vill dela med er.

Jag vet att jag faktiskt inte är ensam med detta problem varav en annan medlem här gärna hade haft en sån här tråd, men inte vågade skapa en själv.

Jag tycker en sån här tråd kan bli jätteintressant! Det var ju någon tråd för ett par månader sedan där TS visade en video på hennes (?) häst som var halt, men sen tog hon bort den vilket var tråkigt då det var intressant att se.

Jag har inte heller någon film. Eller tja, jag filmade för någon vecka sedan när min häst svullnade upp rejält på ena frambenet eftersom han antingen trampat sig själv eller blivit sparkad i hagen. Men han började aldrig halta såvitt jag såg, utan var bara svullen (svullnad som gick ner nästan helt efter jag longerat han), lite varm och hade en knöl. Nu är bara knölen kvar och det blir väl ett till överben (vid kotan, så inga senor var i farozonen). Om hästen varit halt skulle jag kunnat dela med mig, men "tyvärr". ;)

Jag har några gamla filmer från när jag skrev mina uppsatser förra terminen.. Ingen hälta men rejäla rörelsestörningar som ni kan öva på att hitta om ni tycker det är intressant?
Lovar att vara tyst tills ni slutat gissa :angel::angel:

Ok laddar upp till vimeo nu, lägger upp här asap :D

Edit: nu när jag ser filmerna igen kom jag ihåg att en av hästarna faktiskt är halt.

Den här tjejen är ca 7 år gammal. Hon har relativt bra fötter, men hade precis fått skorna avtagna samma vecka. Ca en månad tidigare reds hon över 2,5 dagar rätt upp för ett berg för att flytta ett gäng kor från vinterhage till sommarhage. Fågelvägen är inte så lång, men det är uppförsbacke konstant i 2,5 dagar. Efter det bad jag personen som rider henne att se över hennes hälsa med veterinär etc då hon visade tecken på smärta (på ett par ställen som någon kanske kan hitta på filmerna :) ).
Edit: Vill förtydliga.. hon har inte bara ett problem och ett område hon har ont men det är ett område som speciellt är akut på de här filmerna. Hon har även ett par andra områden som är uppenbara, men det ser ut som att hon gått med det en längre tid. Så kör på med era tankar!

Här har vi lite diffus rörelsestörning.
Veterinären som kollade vid detta tillfället ansåg att allt var inom felmarginal och skickade hem oss. Åkte till annan klinik när det konstaterades förändingar båda bakknäna (syntes både på röntgen och ul). Han opererades i slutet av februari, men blev inte bra utan fick tas bort i augusti.

Här har vi lite diffus rörelsestörning.
Veterinären som kollade vid detta tillfället ansåg att allt var inom felmarginal och skickade hem oss. Åkte till annan klinik när det konstaterades förändingar båda bakknäna (syntes både på röntgen och ul). Han opererades i slutet av februari, men blev inte bra utan fick tas bort i augusti.

Han tittar väldigt mycket utåt i höger varv, har hört att det kan vara tecken på att nåt är fel.
Annars är det väldigt svårt att se för mina otränade ögon:)

Hittade den här artikeln av en slump när jag surfade. Beklämmande! Om inte ens veterinärerna är överens om vilka ben hästarna visar hälta på hur ska då vi amatörer lyckas?? Sitter just nu och funderar om mitt odjur är ofräscht eller ej..

HÄLTUTREDNINGAR

LONGERING VID HÄLTUTREDNING – ETT FORSKNINGPROJEKT

25 MARS, 2015 PER SPÅNGFORS
Longering av häst utan ryttare är en populär metod för att försöka lokalisera hälta eftersom låg-gradiga hältor tycks öka i hältgrad på böjt spår. Metoden undersöktes vetenskapligt av ett forskarteam vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala (M. Hammarberg, A. Egenvall, T. Pfau och M. Rhodin). Studien publicerades nyligen i Equine Veterinary Journal den 2 februari 2015 och hela studien finns att läsa här och heter ”Rater agreement of visual lameness assessment in horses during lungeing”. Det framkom att metoden var ett dåligt sätt att lokalisera hältan till och med för erfarna veterinärer. Framförallt när det gällde hälta från bakbenen.Gruppen lät 86 veterinärer (43 som ansågs erfarna hältutredare och 43 med mindre erfarenhet) studera 60 olika inspelningar på hästar som blev longerade. Hästarna hade diagnosticerade hältor eller var helt friska. De filmades på hårt och mjukt underlag i båda varven. Uppgiften som veterinärerna hade var att identifiera benet med hälta (benet som uppvisade mest hälta). Det gällde alltså ”bara” att se VILKET BEN hästen hade mest ont i eller om den ansågs helt ohalt. Man skulle också ange hältgraden på en skala från 0 (ohalt) till 5 (kraftigt halt).Resultatet var nedslående. Veterinärerna i den minst erfarna gruppen var kraftigt oense om vilket ben hästen hade mest ont i eller om den var frisk och i gruppen av erfarna veterinärer var resultatet bättre men inte tillfredställande. Särskilt svårt hade man i båda grupperna att fastställa hälta på bakbenen medan resultatet för frambenen var bättre.I tidskriften ”The Horse” berättar en av forskarna i gruppen, Veterinärmedicine doktor Marie Rhodin, att hon anser att det är svårt att använda longering vid hältutredning, vilket visas av att gruppens veterinärer hade svårt att komma överens om vilket ben hästarna var halta på eller om de var friska. Hästens snabba rörelser och det mänskliga ögats dåliga upplösning anser Marie Rhodin vara orsaken till det nedslående resultatet. Läs hela artikeln iThe Horse här. Den cirkulära rörelsen skapar en asymmetri i rörelsemönstret även för friska hästar och det är svårt att avgöra när denna asymmetri övergår i hälta säger Marie Rhodin vidare.

Hittade den här artikeln av en slump när jag surfade. Beklämmande! Om inte ens veterinärerna är överens om vilka ben hästarna visar hälta på hur ska då vi amatörer lyckas?? Sitter just nu och funderar om mitt odjur är ofräscht eller ej..

HÄLTUTREDNINGAR

LONGERING VID HÄLTUTREDNING – ETT FORSKNINGPROJEKT

25 MARS, 2015 PER SPÅNGFORS
Longering av häst utan ryttare är en populär metod för att försöka lokalisera hälta eftersom låg-gradiga hältor tycks öka i hältgrad på böjt spår. Metoden undersöktes vetenskapligt av ett forskarteam vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala (M. Hammarberg, A. Egenvall, T. Pfau och M. Rhodin). Studien publicerades nyligen i Equine Veterinary Journal den 2 februari 2015 och hela studien finns att läsa här och heter ”Rater agreement of visual lameness assessment in horses during lungeing”. Det framkom att metoden var ett dåligt sätt att lokalisera hältan till och med för erfarna veterinärer. Framförallt när det gällde hälta från bakbenen.Gruppen lät 86 veterinärer (43 som ansågs erfarna hältutredare och 43 med mindre erfarenhet) studera 60 olika inspelningar på hästar som blev longerade. Hästarna hade diagnosticerade hältor eller var helt friska. De filmades på hårt och mjukt underlag i båda varven. Uppgiften som veterinärerna hade var att identifiera benet med hälta (benet som uppvisade mest hälta). Det gällde alltså ”bara” att se VILKET BEN hästen hade mest ont i eller om den ansågs helt ohalt. Man skulle också ange hältgraden på en skala från 0 (ohalt) till 5 (kraftigt halt).Resultatet var nedslående. Veterinärerna i den minst erfarna gruppen var kraftigt oense om vilket ben hästen hade mest ont i eller om den var frisk och i gruppen av erfarna veterinärer var resultatet bättre men inte tillfredställande. Särskilt svårt hade man i båda grupperna att fastställa hälta på bakbenen medan resultatet för frambenen var bättre.I tidskriften ”The Horse” berättar en av forskarna i gruppen, Veterinärmedicine doktor Marie Rhodin, att hon anser att det är svårt att använda longering vid hältutredning, vilket visas av att gruppens veterinärer hade svårt att komma överens om vilket ben hästarna var halta på eller om de var friska. Hästens snabba rörelser och det mänskliga ögats dåliga upplösning anser Marie Rhodin vara orsaken till det nedslående resultatet. Läs hela artikeln iThe Horse här. Den cirkulära rörelsen skapar en asymmetri i rörelsemönstret även för friska hästar och det är svårt att avgöra när denna asymmetri övergår i hälta säger Marie Rhodin vidare.
Det där är ett ganska välkänd fenomen med friska hästar som kan se orena ut på volt. Därftligt har man tagit fram lameless locator, för att kunna undersöka hästar som inte lämpar sig att longeras :-) Du hittar mer om ämnet på hästsverige, en ganska intressant text finns där :-)

Den här tjejen är ca 7 år gammal. Hon har relativt bra fötter, men hade precis fått skorna avtagna samma vecka. Ca en månad tidigare reds hon över 2,5 dagar rätt upp för ett berg för att flytta ett gäng kor från vinterhage till sommarhage. Fågelvägen är inte så lång, men det är uppförsbacke konstant i 2,5 dagar. Efter det bad jag personen som rider henne att se över hennes hälsa med veterinär etc då hon visade tecken på smärta (på ett par ställen som någon kanske kan hitta på filmerna :) ).
Edit: Vill förtydliga.. hon har inte bara ett problem och ett område hon har ont men det är ett område som speciellt är akut på de här filmerna. Hon har även ett par andra områden som är uppenbara, men det ser ut som att hon gått med det en längre tid. Så kör på med era tankar!

Bak. Dock behövs film rakt bakifrån för att se bättre :).

Äldre modell av ponny som ska besöka klinik, så jag vet inte vad felet är ännu. Ni kan få spekulera så länge ;)

.... men ni behöver inte skrämmas för mycket tack... :grin:

Äldre modell av ponny som ska besöka klinik, så jag vet inte vad felet är ännu. Ni kan få spekulera så länge ;)

.... men ni behöver inte skrämmas för mycket tack... :grin:
Ganska kraftigt halt bak åtminstånde, svårt att se ben, men högt bak, typ knän, has tror jag.

Ganska kraftigt halt bak åtminstånde, svårt att se ben, men högt bak, typ knän, has tror jag.

Fortsätter här, och tycker höger bak.
Och jag skulle vilja säga att den ser oren ut i båda bak, tycker att hästen flyttar hältan när den byter varv. Sen betyder inte det att den måste vara halt på båda, utan den kan likväl avlasta.
Med tanke på att 80% av alla hältor i bak sitter högt, så skulle jag chansa på det.

Fortsätter här, och tycker höger bak.
Och jag skulle vilja säga att den ser oren ut i båda bak, tycker att hästen flyttar hältan när den byter varv. Sen betyder inte det att den måste vara halt på båda, utan den kan likväl avlasta.
Med tanke på att 80% av alla hältor i bak sitter högt, så skulle jag chansa på det.

Tror ni har rätt alla tre. Jag tror att det sitter högt, att höger bak är värst men att kanske båda bak är inblandade. I september var han halt på ett framben i 1 vecka. Ibland tänker jag att han är halt på alla 4 nu. Han är helt ren på rakt spår.

Är rädd att veterinären ska stirra sig blind på kotan hö bak som är tjock och vägra leta uppåt, men hältan är betydligt äldre än kotan som blev tjock i förra veckan. Tror nämligen detta är 2-3 problem samlade, hoppas veterinären är villig att kolla förbi det uppenbara.
Tycker det är konstigt att en häst som under de dryga 8 år jag haft han, aldrig har varit halt och då ändå tränats och hoppat mycket, men nu när han bara gått som unghäst-sällskap i skogen senaste året blir halt överallt :(

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 353
Senast: IngelaH
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Finns många sådana trådar men tänkte starta en egen då tankar virvlar runt i huvudet. Jag vill leva med hund och känner att jag skulle...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 185
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka