Sv: Filmer

Han behöver inte ta mer med det bettet var vad jag menade. Hur hade det sett ut annars?

huginpiaff.jpg

:)

Det här är (skulle jag gissa) Hugin (namn korrekt?) som är blind. Bents häst.

Sen får du ta i beaktning att bakdelen Ser mindre ut än vad den är eftersom hästen har ena bakbenet i luften och därmed sänkt ner höften på den sidan. En synvilla helt enkelt.

Det jag mest tänker på med den bilden är hur sänkt hästen är i ryggen.. kolla bakom sadeln..
Hade man sett den helt från sidan hade nog hängmattan synts ännu tydligare.

Nirak

Den bär på vä. bak med helt rakt ben o lyfter det andra.
en häst som sitter ska inte kunna lyfta det andra benet så mkt, men mer i fram.

Jag kan inte annat än att helt hålla med Axel......hm...ser ut som Bent visar med sina raka armar hur bakbenen ska arbeta dvs raka ? sen undrar jag vad det är för knöl på hasen ?

Se denna ökning....lite bättre andvändning av bukmuskelationen men ryggen är obefintlig och framdelen är enorm.....

bentotrav.jpg

Senast ändrad:

Den bär på vä. bak med helt rakt ben o lyfter det andra.
en häst som sitter ska inte kunna lyfta det andra benet så mkt, men mer i fram.

Jag sa aldrig något om hur den lyfter benen eller arbetar med ryggen.
Jag nämnde om bakdelen, varför den såg mindre ut än den egentligen är.

Sedan var det filmer och inte bilder jag ville ha i denna tråd.

Var snäll och respektera det.
Vill ni såga Bent så ta och fixa en egen tråd till det.

Tack.

Hej!!

Såg en länk på Buke till en film för nu ganska länge sedan. Men nu har jag förlorat vilken tråd det VAR!!! Så jag efterlyser i denna i hopp om att NÅGON vet var den är...

Det var en tråd i Klassisk ridkonst (tror jag - tycker jag har letat genom hela), och det var ett inlägg med en länkt till YouTube. Tror tråden handlade om bilder eller filmer med fantastisk ridning (men jag kan ha fel).

Filmen var från någon sorts uppvisning, lite typ Apassionata, men inte just den. Kanske en spansk uppvisning av något slag. Det var en kvinna som red ett hyffsat svårt dressyrpass på en vit häst (ev P.R.E) utan tyglar och hon "dansade" med armarna i luften hela tiden. Hon hade en lååång fläta längs ryggen. Hon red allt med bara säte och hästen gjorde galoppiruetter och allt möjligt. De ser ut som att dom "satt ihop" och det var rent fantastiskt!!

Skulle bli överlycklig om någon vet vilken tråd detta var i eller ev lägga in länken här!

Ha en suverän dag!

Är verkligen Filur blind som det påstås i texten till filmen? trodde det var hugin...

Senast ändrad:

Jag är inte säker men det var nån som sa att det har nått med rasen att göra eller att det var nått ärftligt inom rasen eller nått:confused:

Hej!!

Såg en länk på Buke till en film för nu ganska länge sedan. Men nu har jag förlorat vilken tråd det VAR!!! Så jag efterlyser i denna i hopp om att NÅGON vet var den är...

Det var en tråd i Klassisk ridkonst (tror jag - tycker jag har letat genom hela), och det var ett inlägg med en länkt till YouTube. Tror tråden handlade om bilder eller filmer med fantastisk ridning (men jag kan ha fel).

Filmen var från någon sorts uppvisning, lite typ Apassionata, men inte just den. Kanske en spansk uppvisning av något slag. Det var en kvinna som red ett hyffsat svårt dressyrpass på en vit häst (ev P.R.E) utan tyglar och hon "dansade" med armarna i luften hela tiden. Hon hade en lååång fläta längs ryggen. Hon red allt med bara säte och hästen gjorde galoppiruetter och allt möjligt. De ser ut som att dom "satt ihop" och det var rent fantastiskt!!

Skulle bli överlycklig om någon vet vilken tråd detta var i eller ev lägga in länken här!

Ha en suverän dag!

var det den här?

http://www.youtube.com/watch?v=ICbUDJJtjV4

den rids ju knappast utan tyglar, hästen går rejält inspänd med genomtagen stång hela tiden...

Jag säger som Piet Bakker: Don't force, don't frighten and don't make them desperate!

Det ska tydligen hänga ihop med färganlaget. Tigrerade hästar och även hundar (kanske gäller det även andra djurslag?) blir nästan alltid blinda förr eller senare.

Kul idé på show, synd på kontakten med stången och hennes mage. Det förstör helhetsintrycket. Om man bortser från det så visar det ju tanken att det som händer i handen ska komma från vad som händer i sitsen.

Jo! Precis den!!
Tack! :bow:
Men jag hade för mig att hon red helt utan tyglar när jag såg den första gången... Jag var visst inte så uppmärksam den gången. Nu ser jag att hon har tyglarna fästa i ett bälte runt magen.

Säga vad man vill om att ha hästen inspänd och vilka bett som nu används... men nog sjutton är det en ganska bra kontakt de har genom sätet ändå. Och hästen bär sig verkligen på bakdelen.

Jag gillar filmen i alla fall...:smirk:

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: MJLee
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 657
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama