Sv: Filmer

Nej, jag är med på att det är mest cirkuskonster. Jag har också ridit hästar utan träns, och jag vet hur djurdressyr fungerar.
Filmen kom upp när jag tittade på en av de tidigare länkarna, och tyckte att det var ett svar på temat fjärilslätt.

Och det var roligt att se:)

*delvis knapplån*

Om du syftar på alexander som cirkuskonster så på sätt och vis ja.

Men Alexander använder inte tricken till konster, utan som ett delmål till ridningen.

Efter att hästen klarar av det från backen sitter han upp och använder "tricken" i sin ridning för att kunna göra uppsuttna levader, piaffer, passage och sam skolor ovan mark. Allt utan träns.

Trots att hästen inte kunde komma in med höger bak under tyngdpunkten utan satte ner hoven utanför kroppen i varje steg, var det en imponerande uppvisning tycker jag. Hur ryttaren reglerade takten i piaffen och gjorde såna flytande övergångar.
Den satte sig oxå väldigt mycket i piaffen trots problemet med höger bak.
Vad såg ni andra?

Jag tycker det ser ut som om hästen inte vill vara i piaffen utan tappar den och vill till att fly ur den.
Sedan tycker jag att den visade upp tecken på att inte vara nog stark för så långa piaffer som ryttaren satte den i. Speciellt då den tappar bakbena vid flera tillfällen.

Passagen tycker jag att hästen satte ut bakbenen i stegen och gick vingligt. Det kan ju bero på ryttaren med.

Jag är itne någon expert på piaff och passage dock.

Otroligt vacker häst. Blev kär. Sucker för skimmlar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte heller så imponerad av detta

http://www.youtube.com/watch?v=nCHtXDreH_0&NR

Som nån påpekade är det ju inte dressyr utan snarare cirkus. Imponerande javisst. Men hästarna ser inte direkt glada ut. Bakåtstrukna öron nästan rakt igenom.

Undrar även lite vad som är så fel med första stillbilden, den där vita dressyrhästen. De har lagt en text i stil med "hjälp oss förhindra detta!" Vad är det som är fel med den bilden? Jag ser en rätt trevlig dressyrhäst, i lod eller framför lod och på den en ryttare med bra sits?

Att hästarna har bakåtstrukna öron betyder inte att de inte är glada. När hästar lyssnar bakåt/har koncentrationen bakåt är öronen i den riktningen. Det är inte samma sak som har öronen tätt strukna bakåt av aggressivitet.

De rörelser han gör är dominanta och många hästar reagerar genom att lägga bak öronen.
Sedan kan en koncentrerad häst även ha öronen bakåtstrukna. (Till en viss gräns).

Det är inte frågan om cirkus, utan om förberedelse till ridning. Han leker fram övningarna.
I NHE är det inte ledarskap man strävar efter utan kommunikation som sedan kan tas upp på hästens rygg.

Det är som att säga att longering är cirkus eftersom det inte är dressyr, vilket är felaktigt.

Vissa av Alexanders hästar har haft det tufft genom livet innan de kom till honom.
Hans svarta häst var en känd "skräckhäst" som ingen ville rida efetrsom han skickade åtskilliga hästskötare och beridare till sjukhuset med benbrott.
En häst som haft det tufft i livet blir ofta osäker och detta kan visa sig genom att hästen lägger bak öronen.
Men jag ska inte skjuta under mattan att jag funderat mycket på hur mycket av detta som är koncentration och osäkert självförtroende hos hästarna, och om det finns en irritation hos hästen.

Men jag kan hålla med dig om att den vita hästen inte egentligen är i klass med de andra bilderna som visas efter.
Det är även en målning.
Vad de vill framföra med den bilden kan inte jag svara på.

Som nån påpekade är det ju inte dressyr utan snarare cirkus. Imponerande javisst. Men hästarna ser inte direkt glada ut. Bakåtstrukna öron nästan rakt igenom.

Undrar även lite vad som är så fel med första stillbilden, den där vita dressyrhästen. De har lagt en text i stil med "hjälp oss förhindra detta!" Vad är det som är fel med den bilden? Jag ser en rätt trevlig dressyrhäst, i lod eller framför lod och på den en ryttare med bra sits?

Fanns f ö fler där, såg jag. Passar på medan jag hittat dem att lägga in här.

http://www.youtube.com/watch?v=zv-IydpCLm8&NR

Equiform skulle jubla över formen o nosens placering men efteråt går den med nosen in....

http://www.youtube.com/watch?v=KuZPlOA1ZSk&NR

Den här visar inlärning men liknar lite det vi gjorde med ponnyerna när jag var liten:o :o :cool: Fast vi satt på:o :o

Men jätteintressant ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=xBnaIHLRSnQ&mode=related&search=

Denna har nog kommit lite längre men "fjärilslätt" är det inte där heller.

http://www.youtube.com/watch?v=DSArk9eAB7w&NR

Haha! :D Du tog orden ur munnen på mig. Den som går tydligt bakom lod har faktiskt en ryttare på ryggen. Se hur BBs häst förbereder sig utan ryttare, (trådskaparens länk tror jag) med nosen framför lod (öga-mungipa är i lod) och ryggen "med sig", den är avspänd och uppmärksam samt med bakbenen under sig - lagom mycket med tanke på språnget efteråt.

Dressyr betyder egentligen lydnadsträning - att dressera. Göra styrbar med signaler o s v. Men jag kan hålla med om att han inte får med sig ryggarna på hästarna till hundra på alla hästarna, kanske för att han rider utan bett. För 10 år sen så gick jag min första NH-kurs och då lärde jag mig att rida med bara halsrem på min gamla i alla gångarter (inkl övergångar neråt och halt) - efter 5-10 minuters träning. Dock inte skolorna ovan mark :D .

Den vita hästen (ett av hans skräckexempel) går inte riktigt i en ändamålsenlig form då den sänker ryggen.

Jag har svårt att tänka mig att de flesta ryttare inom denna kategori av ridning vill befatta sig med denna ridning som han visar upp.

Det var ingen vacker syn.
Inte nu att jag säger att jag i nuläge skulle kunna göra bättre. Det betyder inte tat jag itne kan se när något är fel.

Delvis KL

Men det visar väl bara att det finns bra och dålig ridning inom alla grenar av ridning och säger inget annat än om just den ryttaren, precis som annnan dålig ridning.:crazy:

Delvis KL

Men det visar väl bara att det finns bra och dålig ridning inom alla grenar av ridning och säger inget annat än om just den ryttaren, precis som annnan dålig ridning.:crazy:

Mjo fast jag vet inte om jag skulle räkna han till akademisk ridning.

Det han gör är inte akademisk ridning.

Klart det finns rötägg inom alla inriktningar. Det är inte personerna bakom inriktningen utan inriktningen i sig som man ska bedömma.

KL den filmen såg väldigt spansk ut. Till attityden och ridstilen menar jag. inte bara kläder o hästras.
Håller med att det inte kan räknas till klassisk dressyr som vi kanske menar här annars. Mer den spanska traditionens klassiska ridning.
Lite laid back med mycket tryck i stången och ihopdragen häst...

Då platsar väl spanska ridskolans filmer bättre. inte AR men klassisk dressyr..

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: MJLee
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 657
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama