Sv: Filmer
De rörelser han gör är dominanta och många hästar reagerar genom att lägga bak öronen.
Sedan kan en koncentrerad häst även ha öronen bakåtstrukna. (Till en viss gräns).
Det är inte frågan om cirkus, utan om förberedelse till ridning. Han leker fram övningarna.
I NHE är det inte ledarskap man strävar efter utan kommunikation som sedan kan tas upp på hästens rygg.
Det är som att säga att longering är cirkus eftersom det inte är dressyr, vilket är felaktigt.
Vissa av Alexanders hästar har haft det tufft genom livet innan de kom till honom.
Hans svarta häst var en känd "skräckhäst" som ingen ville rida efetrsom han skickade åtskilliga hästskötare och beridare till sjukhuset med benbrott.
En häst som haft det tufft i livet blir ofta osäker och detta kan visa sig genom att hästen lägger bak öronen.
Men jag ska inte skjuta under mattan att jag funderat mycket på hur mycket av detta som är koncentration och osäkert självförtroende hos hästarna, och om det finns en irritation hos hästen.
Men jag kan hålla med dig om att den vita hästen inte egentligen är i klass med de andra bilderna som visas efter.
Det är även en målning.
Vad de vill framföra med den bilden kan inte jag svara på.
Jag är inte heller så imponerad av detta
http://www.youtube.com/watch?v=nCHtXDreH_0&NR
Som nån påpekade är det ju inte dressyr utan snarare cirkus. Imponerande javisst. Men hästarna ser inte direkt glada ut. Bakåtstrukna öron nästan rakt igenom.
Undrar även lite vad som är så fel med första stillbilden, den där vita dressyrhästen. De har lagt en text i stil med "hjälp oss förhindra detta!" Vad är det som är fel med den bilden? Jag ser en rätt trevlig dressyrhäst, i lod eller framför lod och på den en ryttare med bra sits?