Film från 1944, Lippizaners

Sv: Film från 1944, Lippizaners

Det borde väl vara troligt... letade inte jättemycket så kan ha missat ngt. Wikipedia ("säker" källa :angel:) säger bara "during WWII", dock står det att Patton räddade ytterligare Lippizaners, efter att Podhajsky berättat om dem, i april 1945.

Och om jag förstog saker rätt så evakuerade Podhajsky hästar till St. Martin, efter detta träffade han Patton som hjälpte till med ytterligare skydd... det här blev rörigt. :crazy:

Länk till wikipedias version http://en.wikipedia.org/wiki/Alois_Podhajsky

Så det bör väl kunna stämma att det var efter evakueringen... Jag vill se filmen! :bump:

Pansi Ny benämning så att man vet vad folk pratar om, roligare än chokladkakepiaff som jag använt (i motsats till torrbrödspiaff) :D

smyger
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Jag anser att man måste ha vinkel i höften och i knäet för att kunna samla hästen. (och många andra sitsteoretiker gör detsamma)

Men visa gärna ett ekipage där ryttaren har raka ben som motbevisar mig! Jag har inte hittat något, vare sig i nutid eller i historien.

Jag menar trots allt är det är lite skillnad på beridarna på SRS och en vanlig hobbyryttare. Absolut har bägge intresse av att lära sig mer och ingen blir någonsin fullärd. Men beridarna på srs har ett enormt försprång. De har så otroligt många fler ridtimmar än vi och har tränats för några av världens bästa tränare. Jag anser att det inte riktigt blir jämförbart...
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Jag är ju sån då, att jag tror att det finns fler sätt än ett, och båda kan vara lika rätt så länge det leder till kunskapen hos individen. Jag tror inte att ridning bara kan se ut på ett sätt, och jag tror ridning genom historien alltid sett olika ut. Det är ju först idag, med globaliceringen som vi har ett helt annat sätt att förhålla oss till kunskap och ridning, vilket är mycket spännande. Jag tror mer det kanske är en etisk fråga, detta med ridning, i förhållande både till häst och ryttare.

Sitsen har ändrats genom åren och den som AR-ryttare gillar påminner mest om den man gick ifrån redan runt slutet av 1800-talet eftersom den var funktionell för den tidens ridning i den tidens sadlar på den tidens tunga hästar (sadlarna liknade nån typ av westernsadlar var gäller funktionen. ) Det var sits och sadlar för rustningar och krigsutrustning. Inte för dressyrridning.

Då (slutet av 1800-talet) infördes den mer engelska sitsen i andra sadlar som var mer optimala för dressyr och som sedan är en en del av den klassiska dressyren och som tillåter hästarna att arbeta och röra sej på ett bättre sätt ur ridsynpunkt. (Både de nya sadlarna och den ändrade sitsen)

Bland annat kortade man även stiglädren en bra bit. F ö håller jag med jacko.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Jag håller med Flash och jacko.

Man låser höften med för långa läder.
Prova vinkla bäckenet stående på raka ben vs med böjda och se vilket som är enklast.

Och kan man inte samla med bäckenet blir det ingen riktig samling. Och ett helvetes pillande i handen för att korrigera både form och ta tillbaks. Det blir i fel ände. Och samlingen blir inte korrekt med satt bakdel och bibehållen pilbåge. Man får istället en häst som är kortare fram än bak. Då kommer inte rörelsen ingenom kroppen och framdlen/ryggen blir låst.

Man ska ju heller inte behöva picka på med sporren som en tok för att få till det. Det upplever jag i vissa ar-tränares filmer. Man pickar satan och småfipplar i handen för att bromsa och runda överlinjen med stången. Sen ska det vara piaff.

Så finns det så klart TR-ekipage som rider med. Men de har oftare kortare läder. Även om de kanske inte använder sitsen iaf.

Men många oavsett inriktning rider med längre läder än man fixar. Jag har själv gjort det lääänge. Jag var för svag i magen för de långa läder jag hade och spände mig bara och hamnade i avbruten anksits och hängde på skrevet. Det fanns heller inget skäl annat än snygghet och mode att ha så långa läder som jag då hade och trodde jag skulle ha.

Men SRS tycker jag har bra sitsskolning. Så skulle jag vilja kunna sitta.
Hade jag suttit på en häst i skolsprån hade jag inte suttit så bra i landningen.. om alls.;) Att kunna hålla balansen så bra utan fältsits tycker jag är rätt imponerande. Sen ser deras sitsar prydliga och funktionella ut i övrigt med.

Rent funktionellt blir det ju även svårt med längre läder för män i den storleken att inverka med sporren korrekt utan att höja hälen.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Håller med. För mig är "rida bakifrån" något som kräver en bäckenvinkel. (Och det är inte bara för "mig", ridning ÄR inte så individuellt menar jag.)
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

***Knapplån***

Här lade jag in ett inlägg med en länk till några bilder.
Tyvärr missförstods mitt syfte och då jag undanbad mig vidare diskussioner om ryttarna på bilderna fick jag inget gehör för detta.
Därför valde jag att radera mitt inlägg och därtill hörande svar.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Jag tycker att hástarna är harmoniska, spänstiga och starka, ryttarna är fantastiska.

Jag har läst Padovskys (hur det nu stavas) bok och han skriver mycket om hur viktig impulsionen (bjudningen) är och att den aldrig fàr saknas. Alla de hära hástarna har mycket impulsion, vilket de màste ha för att göra skolorna över marken.

Kanske är det sà att du föredrar att se hástar som jobbar med mindre impulsion eftersom det ser lugnare ut?

Titta pà kontakten som ryttaren har, försöker hástarna undgà kontakten eller gör de motstànd? är de inte rytmiska och har kadens i sina rörelser?
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Det tycker inte jag, jag ser inte bara dåligt givetvis, men jag tycker mycket ser stressigt ut och arbetet vid handen ser gräsligt ut då hästen går emot handen, kortar överlinjen och pressar ut underhalsen.

Hästen måste absolut ha energi och bjudning men det innebär absolut inte en stressad häst, en häst kan ha bjudning och vara energisk men den måste vara mottaglig för ryttarens hjälper och det blir den inte under stress och spändhet. Hästen måste vara harmonisk i både kropp och själ för att lyssna på ryttaren, passagen där flera ryttare var med tycker jag var bra, och tex arbetet på långa tyglar gräsligt.

Vi har nog lite olika syn på hur hästar och människor ska samarbeta, jag tycker iaf att man ska kommunicera och att det ska vara roligt för både häst och människa, inte att man ska pressa hästen till att göra vad man vill.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Hästen som backade in i en levad var ju inte heller så imponerande... (Men en del annat var imponerande såklart.)

Dock funderar jag på kvalitén på filmen. Det är kanske möjligt att en film anno 44 får det hela att se missvisande ryckigt och stressat ut för oss som tittar 2010?
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

KL:

Vilken massa diskussioner (vilket språk jag har :o).

Sitter med PBL uppgift, borde verkligen koncentrera mig på den men ville bara säga att ni säger massor med klokt och intressant.

Värt att fundera på är att det fortfarande var förhållandevis tidsmässigt nära ett verksamt kavalleri, skulle nästan kunna tänka mig att ge mig ut i strid med en av de hästarna. Däremot vet jag att det finns åtminstone en som skulle anse att hästens protester :eek: var ett stort fel, för är man i strid då ska hästen svara oavsett (oljud, skador etc).

Glad att man slipper sånt och kan glida rundor på räkmackor utan att behöva oroa sig för liknande :p

smyger
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

ja precis, levaden va inte heller imponerande. Jag skulle tro att filmen går i lite högre tempo än själva verkligheten, vilket jag tatt hänsyn till i min personliga åsikt ;)
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

kl

Stigläder... De rider ju vääääldigt ofta utan och då har de banne mig vinkel i knä och höftled. Dessutom sitter de klistrade i sadeln! DET är imponerade!

Sedan om de nu råkar missa lite en i levade på en uppvisning är bara mänskligt.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Jag ville bara be om ursäkt. Jag måste ha läst slarvigt(var otroligt trött och helt slutkörd). Så jag missade att man inte fick kommentera. Det var inte min mening. Jag kommenterade på hej vilt.
Så jag ber om ursäkt för det!
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Jag håller med om att det är mänskligt att inte pricka allt 100%.

Jag tycker inte ridningen är så dålig att man behöver go bananas, inte ens om man tänker på att de som framfört den bör uppvisa hög kvalitet. För det där är lågnt mkt svårare än de flesta klarar ever under sina liv.

Att då lyckas sätta det på uppvisning då pressen på att göra det här och nu och inför kamera är stor tycker jag är bra.
Det är skillnad mot att slumpa till en bra rörelse hemma i sin ensamhet lite när det bara råkade sitta.

Och så tror även jag att filmen går snabbare än irl. Visst vill jag kanske kunna ha långsammare takt. Men vid pressat läge som uppvisning kanske den råkar bli högre än man vill. Det känns som sagt mänskligt.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Då (slutet av 1800-talet) infördes den mer engelska sitsen i andra sadlar som var mer optimala för dressyr
......


Bland annat kortade man även stiglädren en bra bit. F ö håller jag med jacko.

Nu ska historienissen lägga sig i IGEN.

Engelsk sits och sadlar av engelsk typ uppkommer pga av engelsmännens faiblesse för RÄVJAKT under 1700-talet och tidigt 1800-tal.

Jakt i terräng i snabbt tempo där man var tvungen att hoppa över staket, häckar och diken.

Dvs uppkomsten av engelsk sits och engelska sadlar har INTE ETT DUGG Med dressyrridning att göra.

Ej heller den kortare stigbygellängden som även den hänger ihop med rävjaktshoppningen.

Ska dock tilläggas att inom morisk ridning tex i nordafrika och i Spanien så reds det redan under tidigt medeltid med kortare stigläder och i lättare sits än i resten av Europa. Har för mig att det kallas ridning " a la gineta". Skulle tro att det är en praktisk ridstil om man tex ska skjuta båge från hästryggen.
 
Senast ändrad:
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Intressant med historia. Var det inte Caprilli som introducerade den mer följsamma sitsen. Tidigare trodde man väl att man skulle "lyfta" över hästarna i ett språng?

Ett resonemang från mig varför vinklarna kom för att stanna är för att det är mer praktiskt (dels genom krigsföring, men även dressyr dvs lättare med bäcken osv. och säkert (lättare att anpassa efter situation)
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Tack för det! Och mina källor håller med om gineta. Det är iaf det den kallas i ridlitteratur från 1400-talet (Dom Duarte).
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Nu orkar jag inte egentligen ge mig in i en stigläder diskussion men att de rider med vinkel i knä och höft som att de hade haft korta läder när de är utan stigbyglar är inte alls imponerande, det tycker jag låter som att de spänner sig och håller fast sig i sadeln, man ska inte sitta fastklistrad i sadeln, man ska sitta avslappnad och har man inga stigbyglar ska man sitta som att man inte har några för annars spänner man sig i sitsen och påverkar du hästen fel.
Att man inte sitter helt perfekt i alla lägen är oundvikligt det är bara mänskligt :)

Ja rider inte heller med helt raka ben, då når jag ju knappt ner till stigbyglarna, jag sitter som jag tycker är bekvämt och bra så får stigbyglarna sitta på den höjden :)
För övrigt häller jag med Kung Tulle då det gäller varför man började rida med kortare läder :)
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Intressant med historia. Var det inte Caprilli som introducerade den mer följsamma sitsen. Tidigare trodde man väl att man skulle "lyfta" över hästarna i ett språng?

Ett resonemang från mig varför vinklarna kom för att stanna är för att det är mer praktiskt (dels genom krigsföring, men även dressyr dvs lättare med bäcken osv. och säkert (lättare att anpassa efter situation)

Ja det var Caprilli som introducerade den extremt lätta sitsen.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Jag förstår hur du tänker, men jag ser det ändå som att man kan rida med spänst i benen och höften, vilket inte behöver resultera i att man spänner sig. Jag ser "fastklistringen" som en följsam sits här, då hästarna ser ut att vara genomsläppliga.

Personligen skulle även jag vilja ha något längre läder, men jag anser inte att dessa är "för korta". Av just den anledningen att bäckenet är i funktion och bålen är stabil - på så sätt finns det stora möjligheter.

Jag håller med dig om att man inte ska ha raka ben, raka ben gör att man kan hamna i en form avlastningssits då låren helt enkelt gör att man inte kan kontakta hästen med sitt bäcken. Det är fysiskt omöjligt så länge hästen inte är pinnsmal. Raka ben tyder på spänning hos ryttaren då denne eg. bara balanserar på sina lår och det krävs en extrem balans (bålstabilitet) för att följa hästen utan att "tippa".

Kort och gott. Det du säger är inte fel, men jag ser fastklistringen på ett positivt sätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Hästvård Att hästen är knackig och ska till en veterinär det finns det inga tvivel om, tid ska bokas på måndag.. Men jag kliar snart hål i huvet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
13 400
Senast: Domino_s
·
Träning Lite spinoff på den här tråden. Ny sadel och lite bättre förutsättningar, min hand är fortfarande usch men det känns lite bättre i alla...
Svar
10
· Visningar
2 302
Senast: ridtravare
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp