Film från 1944, Lippizaners

Sv: Film från 1944, Lippizaners

Dvs uppkomsten av engelsk sits och engelska sadlar har INTE ETT DUGG Med dressyrridning att göra.


Nu får du kanske läsa på lite mer tror jag:D Jag pratar om den lodräta engelska dressyrsitsen och jag tvivlar på att man nånsin använt den i RÄVJAKT:rofl:

Slå upp Gustav Steinbrecht, jag har nyligen läst det själv i helt andra syften (för att begripa mer i en annan fråga ) så om nån cyklar på djupt vatten här är det du:laugh: Hans ridning förusatte andra sadlar än de traditonella på den tiden, där man satt med mycket långa läder, vilket jag hävdar fortfarande att man ofta sett på bilder på detta forum. Vi frågor hur det går om man rider ut eller rider lätt har folk svarat att det gör man inte.....inte alla givetvis, men det förekommer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Då tycker vi olika. Sen låter det inte som vi tidigare pratade just om videon då de faktiskt rider med stygbyglar i videon ;)
Håller man fast benen i en ställning utan stigbyglar och inte låter de hänga som de gör så spänner man benen för att hålla de så och för mig ger det olika signaler till hästen.
Att man sitter fastklistrad i sadeln tyder på att man håller sig fast och inte avslappnat, eller så menar vi olika saker.

Angående raka ben så håller jag överlag med dig :)
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Nu får du kanske läsa på lite mer tror jag:D Jag pratar om den lodräta engelska dressyrsitsen och jag tvivlar på att man nånsin använt den i RÄVJAKT:rofl:

Slå upp Gustav Steinbrecht, jag har nyligen läst det själv i helt andra syften (för att begripa mer i en annan fråga ) så om nån cyklar på djupt vatten här är det du:laugh: Hans ridning förusatte andra sadlar än de traditonella på den tiden, där man satt med mycket långa läder, vilket jag hävdar fortfarande att man ofta sett på bilder på detta forum. Vi frågor hur det går om man rider ut eller rider lätt har folk svarat att det gör man inte.....inte alla givetvis, men det förekommer.

Steinbrecht verkade under mitten och slutet av 1800-talet. Dvs ganska långt efter det att den engelska sadeln utvecklas i England. Och dessutom flera hundra år efter det att a la gineta stilen utvecklas i bla Spanien och Portugal.

Visst de rävjaktande engelsmännen rider mycket länge med långa läder men det är hos dom som den engelska sadeln uppkommer. Därmed ger de förutsättningar för den modernare dressyrridningen som inte hade fungerat lika bra i de gamla tunga bomsadlarna.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

A la Gineta ryttare målad av Rembrandt (1600-tal)

697px-Rembrandt_Harmenszoon_van_Rijn_-_The_Polish_Rider.JPG


Ytterligare en polsk 1600-tals ryttare som rider a la gineta.

M1982_1_1_38.jpg


Med reservationer för konstnärernas tolkning.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Steinbrecht verkade under mitten och slutet av 1800-talet. Dvs ganska långt efter det att den engelska sadeln utvecklas i England. Och dessutom flera hundra år efter det att a la gineta stilen utvecklas i bla Spanien och Portugal.

Visst de rävjaktande engelsmännen rider mycket länge med långa läder men det är hos dom som den engelska sadeln uppkommer. Därmed ger de förutsättningar för den modernare dressyrridningen som inte hade fungerat lika bra i de gamla tunga bomsadlarna.

Men läser du inte vad jag skrev?

Sitsen har ändrats genom åren och den som AR-ryttare gillar påminner mest om den man gick ifrån redan runt slutet av 1800-talet eftersom den var funktionell för den tidens ridning i den tidens sadlar på den tidens tunga hästar (sadlarna liknade nån typ av westernsadlar var gäller funktionen. ) Det var sits och sadlar för rustningar och krigsutrustning. Inte för dressyrridning.

Påstår du att det är fel? Den lodräta dressyrsitsen i mer modern form användes inte innan slutet av 1800-talet, dina bilder visar inte dressyrsits-
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Jag håller med.

Genomgående på båda filmer tycker jag hästarna inte är tillfreds i formen hela tiden. De slår sig fria ibland och flaxar runt med hals och huvud och spänner halsens underlinje.

Jag tycker också de ser ut att ha enorma hängkulor tillbukar på sista filmen(minns inte första).

Kommer de upp med ryggen maximalt? Jag tycker inte det. På något sätt förväntar jag mig mer av SRS än det som visas på båda filmer. Högre genomgående kvalitet på allt liksom..

Men nu kanske jag sett för mycket andra raser sista tiden och är för trött för att analysera något egentligen.
Japp, jag ger mig och sover. Återkommer om jag hinner och vaknar till liv någon dag i veckan.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

*knapplån*

Några tankar om diskussionen...

Angående stigläders längd, så måste man också ta hästens form till beaktande. Med en rund och bred häst, kan man behöva kortare stigläder än med en smalare häst, för att få en optimal sits. I tillägg är detta väldigt individuellt. Min systers häst är vädigt bred, och med denna häst behöver jag kortare stigläder. Medan min syster som har bredare bäcken än vad jag har, kan ha längre stigläder och rakare ben.

Sedan om (gamla) filmen... Har ni tänkt på att hästarna kan ha varit mindre då? Om man ser till gubbarna som sitter på, skulle de har längt stiglädren skuller deras fötter blivit hängandes under magen. Så med kortare stigläder får de optimalare skänkelläge -> stillsammare sits. Bara en tanke.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

KL.

Den senare filmen var en ren fröjd att se efter att ha sett den första. Jag tror Kottas har mycket att komma med!

Det första jag tänkte på när jag såg den första filmen var om den var "upp-speedad" alltså om den var i ultrarapid. Jag tyckte att hästarna saknade allt som kan kallas lösgjordhet och avslappning. Hjälperna och rörelserna var liksom elektriska och det såg mycket störande ut för hästarna. Jag ser ibland denna typ av "elektrisk" ridning här nere i Spanien och det är fruktansvärt att se. Det är liksom om ryttarens hjälper ger en elektrisk chock genom hästen - totalt oharmoniskt.

Konsten ligger i att kunna göra det långsamt med bärighet.

Och PS... är inte hästarna barfota?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Mkt bättre än den från 1944 anser jag. Lite mer avslappnade hästar, bättre sitsar, 2 hål längre läder. Inte så stressat.

Tänk också på att miljön kring hästarna på SR under slutet av andra världskriget säkert var mycket spändare än senare under fredstid. Oro för kriget hos beridarna kan ha medfört en spändare och stressigare ridning, en del kanske var ute och krigade så de hade kanske inte full bemanning, sämre möjligheter att få tag i fullgott foder etc etc. Sådant kan också påverka ridningen.
 
Film från 1952, Lippizaners

KL
100-årsjubileum och vi har här Podhajski till häst år 1952!
SRS kommer in ungefär vid 05:40. Innan där finns det en hel del intressant ridning att titta på!

LÄNK
 
Senast ändrad:
Sv: Film från 1944, Lippizaners

:bump::bump:

Så intressant! Ridskillnader, klorinbad, ytte pytte rosetter och låååånga kavajer :D.

Tycker nog att lippizarna är lite rundare... men kanske lite mer irriterade... Får titta igen imorgon och lite noggrannare.

Tack :bow:

KL/ps: denna är ännu äldre (minus lippiz), bilden är ju lite grynig men man kan se en del ändå. Lite häftigt är det med film från 1920-29 ngt (ska finnas ännu äldre på youtube, ett kort klipp med ett vagnekipage) http://www.britishpathe.com/video/horse-show-1
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Verkligen kul film! Och där finns ju så mycket mer!! :bow: tack för länken!

Undrar just Vilka det är som rider...

Det är en ryttar-show i Tyskland så jag undrar om det är tyskar som rider? undrar just om det är tyska utb. Skalan de utgår ifrån.

Spännande iaf :)
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

:o oops, blev visst dubbelt igår kväll, man borde inte skriva inlägg när man egentligen ska sova :o

Hittade lite namn och info :idea:, vågar iofs inte lova att det är rätt. Är dock inte helt säker på vem som är vem..?

Kathe Franke (tysk ss och red grensle)

Bonde (svensk :D)

Oscar Maria Stensbeck

Älskar gamla filmklipp :banana:.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Shit va trafik!! :eek:
Undra om det är tvåfilig väg? :laugh:
Undra just hur trafikreglerna var på den tiden...

Igen, Tack för att du delar med dig!! :bow:
Gamla filmer är verkligen spännande!!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Hästvård Att hästen är knackig och ska till en veterinär det finns det inga tvivel om, tid ska bokas på måndag.. Men jag kliar snart hål i huvet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
13 400
Senast: Domino_s
·
Träning Lite spinoff på den här tråden. Ny sadel och lite bättre förutsättningar, min hand är fortfarande usch men det känns lite bättre i alla...
Svar
10
· Visningar
2 302
Senast: ridtravare
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp