Filbunke görs på icke homogeniserad mjölk. Dvs mjölk där grädden flyter upp.
Tror att vi gjorde den på långfilsämne?
Dvs en långfil köptes och därifrån togs kulturen till bunkarna. Mjölken hade vi själva.

Så gjorde jag i alla år tills jag fick sluta med mjölk. Mkt enkelt, och man har aldrig slut fil :) Bästa resultat får man om man har mjölk med hög fetthalt. Några matskedar långfil + ca 2 dl mjölk per portion brukade jag göra på.
 
Så gjorde jag i alla år tills jag fick sluta med mjölk. Mkt enkelt, och man har aldrig slut fil :) Bästa resultat får man om man har mjölk med hög fetthalt. Några matskedar långfil + ca 2 dl mjölk per portion brukade jag göra på.
Vad är långfil?
Är det du beskriver samma sega sak som fillebonken min mormor gjorde? :idea:
 
Intressant!
Men konsistensen lär vara fel om den går att ha i en vanlig mjölkförpackning..
Långfilen jag minns från norrmejerier kom i vanliga tetrapack (mjölkförpackning) och var precis som beskrivits sådär så att den nästan gick att skära av. Tippade man skeden med långfil i var skeden ren igen och man var tvungen att klämma på paketet för att få ut det, typ.
Jag kunde inte med att äta det men det var ju roligt att leka med. :wtf: :D Jag var team filmjölk när jag bodde hemma!
 
Okej, confused. Här går det vara att köpa fil i två dl förpacking. Den är seg och sur, och har ett gräddlager högst uppe. Går inte att dricka. Så det är filbunke? Eller långfil? So many questions
 
Okej, confused. Här går det vara att köpa fil i två dl förpacking. Den är seg och sur, och har ett gräddlager högst uppe. Går inte att dricka. Så det är filbunke? Eller långfil? So many questions
Än så länge lite oklart men kanske ger sig när @athena kommer med ett recept för jämförelse? :)
 
Än så länge lite oklart men kanske ger sig när @athena kommer med ett recept för jämförelse? :)
För att görs fil tar man lit efärdig fil i en bunke med mjölk. Blanda och dela upp j portions skålar och låt stå i rumstemperatur typ ett dygn. Klart.
Innan man äter upp det sista tar man lite fil för nästa batch.
 
Okej, confused. Här går det vara att köpa fil i två dl förpacking. Den är seg och sur, och har ett gräddlager högst uppe. Går inte att dricka. Så det är filbunke? Eller långfil? So many questions
Långfil är speciell, inte som att det bara är fil med tjockare konsistens. Att den drar ut sig och fortsätter sitta ihop. Min uppfattning är att om man sett det så vet man att det är det och om man aldrig stött på det kan man inte föreställa sig det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 373
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 156
Senast: Jahaja
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 853
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp