Klipper du upp ett långfilspaket så är filen lite "puddinglik" men skakar du den så blir den rinnigare..

jag klämmer ur filen ur tetran. :)
Så är det ju med fil i bunke också :confused:

Fil I bunke går att ta upp med en sked och klicka ut på tallrik utan att den tappar form. Om man blandar ut den med sked blir deb däremot lösare och slemmig så det är omöjligt att äta utan att långa trådar hänger över kanten på skeden och en hsr fil överallt.
 
Jag vet inte om jag blir sugen eller äcklad av denna tråd.
Fin linje, tydligen. :cautious:
Håller med! :D
Har precis ätit fil med havrepuffar och kände ett litet illamående som jag försökte lugna, och så snubblade jag ovetande in i denna tråden.....

Bara tanken på att låta mejeriprodukter stå i rumstemperatur i ett dygn, beskrivning som "snor" och "långa trådar" i något man ska äta får mig att nästan behöva göra ett besök någonstans!

Jisses vänner, kylskåpet är uppfunnet och filmjölken likaså- den ska stå däri! :p :heart
 
Håller med! :D
Har precis ätit fil med havrepuffar och kände ett litet illamående som jag försökte lugna, och så snubblade jag ovetande in i denna tråden.....

Bara tanken på att låta mejeriprodukter stå i rumstemperatur i ett dygn, beskrivning som "snor" och "långa trådar" i något man ska äta får mig att nästan behöva göra ett besök någonstans!

Jisses vänner, kylskåpet är uppfunnet och filmjölken likaså- den ska stå däri! :p :heart
Nä , då blir det ju ingen delikat filbunke!
 
Håller med! :D
Har precis ätit fil med havrepuffar och kände ett litet illamående som jag försökte lugna, och så snubblade jag ovetande in i denna tråden.....

Bara tanken på att låta mejeriprodukter stå i rumstemperatur i ett dygn, beskrivning som "snor" och "långa trådar" i något man ska äta får mig att nästan behöva göra ett besök någonstans!

Jisses vänner, kylskåpet är uppfunnet och filmjölken likaså- den ska stå däri! :p :heart

Att inte stå i kylskåp gör mig inget, kylskåp är ibland en ren styggelse.
Men konsistensbeskrivningen lämnar en del att önska. :wtf:
 
Håller med! :D
Har precis ätit fil med havrepuffar och kände ett litet illamående som jag försökte lugna, och så snubblade jag ovetande in i denna tråden.....

Bara tanken på att låta mejeriprodukter stå i rumstemperatur i ett dygn, beskrivning som "snor" och "långa trådar" i något man ska äta får mig att nästan behöva göra ett besök någonstans!

Jisses vänner, kylskåpet är uppfunnet och filmjölken likaså- den ska stå däri! :p :heart
Filmjölk görs på samma sätt!
 
Filmjölk görs på samma sätt!
Ja, har ett svagt minne av att mamma berättat att hennes mamma tog mjölk och satte in i skafferiet när mamma var barn, och att hon när det stått ett dygn elelr hur länge det nu var, smög dit och smakade på det och tyckte det var såååå gott. Själv har jag svårt för att höra sådant så jag brukar be henne vara tyst och vara lyckligt ovetande vetande om hur man gör fil! :D
 
Ja, har ett svagt minne av att mamma berättat att hennes mamma tog mjölk och satte in i skafferiet när mamma var barn, och att hon när det stått ett dygn elelr hur länge det nu var, smög dit och smakade på det och tyckte det var såååå gott. Själv har jag svårt för att höra sådant så jag brukar be henne vara tyst och vara lyckligt ovetande vetande om hur man gör fil! :D
Vänta tills du får höra om ost!
 
Vänta tills du får höra om ost!
Du, hade det på fingerspetsarna att ta upp! :p Jag älskar ost, speciellt lagrad.... men jag kan inte med ost som börjar lukta "sur", vilket ost gör rätt fort. Och äter bara av en ost i en vecka, så... sedan får något barn den, och ungen skakar på skallen åt störda morsan, för det är ju inget fel på osten!

Jag kan bara INTE äta den, lite som en slags fobi eller något. Mammas fel, som serverade en ostmacka med möglig gammal ost på en gång när jag var typ 11. Ovetandes förstås, men den smakade ILLA och därefter fann jag möglet...

Mögelostar är också favoriter här, men de köper jag i små bitar och äter upp fort för att de inte ska bli gamla, hur ser man en mögelost har möglat liksom??
 
Bara tanken på att låta mejeriprodukter stå i rumstemperatur i ett dygn,
Hela poängen med att syra mjölk är ju att bakterier ska växa i den...
Du får tänka på att det man ställde in på det sättet förr var mjölk med sin naturliga bakteriekultur från kon kvar. Alltså inte samma sak som om du häller upp mjölk från ett köpepaket och ställer i värme. Därav att även "sydsvensk" fil behöver tillsättas bakterier från fil man redan har om man vill göra det hemma idag.
 
Hela poängen med att syra mjölk är ju att bakterier ska växa i den...
Du får tänka på att det man ställde in på det sättet förr var mjölk med sin naturliga bakteriekultur från kon kvar. Alltså inte samma sak som om du häller upp mjölk från ett köpepaket och ställer i värme. Därav att även "sydsvensk" fil behöver tillsättas bakterier från fil man redan har om man vill göra det hemma idag.
Jo, jag förstår det. :)
Mamma sa att i dag går det inte att bara ta lite mjölk och sätta undan så som hennes mamma gjorde när hon var barn, just av den anledningen, då blir det bara gammalt och äckligt.
 
Du, hade det på fingerspetsarna att ta upp! :p Jag älskar ost, speciellt lagrad.... men jag kan inte med ost som börjar lukta "sur", vilket ost gör rätt fort. Och äter bara av en ost i en vecka, så... sedan får något barn den, och ungen skakar på skallen åt störda morsan, för det är ju inget fel på osten!

Jag kan bara INTE äta den, lite som en slags fobi eller något. Mammas fel, som serverade en ostmacka med möglig gammal ost på en gång när jag var typ 11. Ovetandes förstås, men den smakade ILLA och därefter fann jag möglet...

Mögelostar är också favoriter här, men de köper jag i små bitar och äter upp fort för att de inte ska bli gamla, hur ser man en mögelost har möglat liksom??

Mögel på ost är ju bara att skära bort, så går det fint att fortsätta att äta av osten.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 373
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 156
Senast: Jahaja
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 853
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp