https://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=item;in=6362sort=1
hittade en sida där man ser tydligt hur långfil ser ut!
hittade en sida där man ser tydligt hur långfil ser ut!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så är det ju med fil i bunke ocksåKlipper du upp ett långfilspaket så är filen lite "puddinglik" men skakar du den så blir den rinnigare..
jag klämmer ur filen ur tetran.
Håller med!Jag vet inte om jag blir sugen eller äcklad av denna tråd.
Fin linje, tydligen.
Nä , då blir det ju ingen delikat filbunke!Håller med!
Har precis ätit fil med havrepuffar och kände ett litet illamående som jag försökte lugna, och så snubblade jag ovetande in i denna tråden.....
Bara tanken på att låta mejeriprodukter stå i rumstemperatur i ett dygn, beskrivning som "snor" och "långa trådar" i något man ska äta får mig att nästan behöva göra ett besök någonstans!
Jisses vänner, kylskåpet är uppfunnet och filmjölken likaså- den ska stå däri!
Håller med!
Har precis ätit fil med havrepuffar och kände ett litet illamående som jag försökte lugna, och så snubblade jag ovetande in i denna tråden.....
Bara tanken på att låta mejeriprodukter stå i rumstemperatur i ett dygn, beskrivning som "snor" och "långa trådar" i något man ska äta får mig att nästan behöva göra ett besök någonstans!
Filmjölk görs på samma sätt!Håller med!
Ja, har ett svagt minne av att mamma berättat att hennes mamma tog mjölk och satte in i skafferiet när mamma var barn, och att hon när det stått ett dygn elelr hur länge det nu var, smög dit och smakade på det och tyckte det var såååå gott. Själv har jag svårt för att höra sådant så jag brukar be henne vara tyst och vara lyckligt ovetande vetande om hur man gör fil!Filmjölk görs på samma sätt!
Vänta tills du får höra om ost!Ja, har ett svagt minne av att mamma berättat att hennes mamma tog mjölk och satte in i skafferiet när mamma var barn, och att hon när det stått ett dygn elelr hur länge det nu var, smög dit och smakade på det och tyckte det var såååå gott. Själv har jag svårt för att höra sådant så jag brukar be henne vara tyst och vara lyckligt ovetande vetande om hur man gör fil!
Ordet delikat är en ny beskrivning av det, annars har jag sett "trådigt" och "snorigt" här!Nä , då blir det ju ingen delikat filbunke!
Du, hade det på fingerspetsarna att ta upp! Jag älskar ost, speciellt lagrad.... men jag kan inte med ost som börjar lukta "sur", vilket ost gör rätt fort. Och äter bara av en ost i en vecka, så... sedan får något barn den, och ungen skakar på skallen åt störda morsan, för det är ju inget fel på osten!Vänta tills du får höra om ost!
Hela poängen med att syra mjölk är ju att bakterier ska växa i den...Bara tanken på att låta mejeriprodukter stå i rumstemperatur i ett dygn,
Jo, jag förstår det.Hela poängen med att syra mjölk är ju att bakterier ska växa i den...
Du får tänka på att det man ställde in på det sättet förr var mjölk med sin naturliga bakteriekultur från kon kvar. Alltså inte samma sak som om du häller upp mjölk från ett köpepaket och ställer i värme. Därav att även "sydsvensk" fil behöver tillsättas bakterier från fil man redan har om man vill göra det hemma idag.
Du, hade det på fingerspetsarna att ta upp! Jag älskar ost, speciellt lagrad.... men jag kan inte med ost som börjar lukta "sur", vilket ost gör rätt fort. Och äter bara av en ost i en vecka, så... sedan får något barn den, och ungen skakar på skallen åt störda morsan, för det är ju inget fel på osten!
Jag kan bara INTE äta den, lite som en slags fobi eller något. Mammas fel, som serverade en ostmacka med möglig gammal ost på en gång när jag var typ 11. Ovetandes förstås, men den smakade ILLA och därefter fann jag möglet...
Mögelostar är också favoriter här, men de köper jag i små bitar och äter upp fort för att de inte ska bli gamla, hur ser man en mögelost har möglat liksom??
Mögel på ost är ju bara att skära bort, så går det fint att fortsätta att äta av osten.
Jag vet, jag skulle dock aldrig äta av en möglig ost någon gång mer i mitt liv. Det liksom går inte.Alltså, ost blir verkligen inte dålig på det sättet. Det går ju att lagra ost i flera år?
Absolut, det vet jag. Jag skulle själv inte äta en ost som möglat, det är något jag inte kan få mig till att göra.
Jag vet, jag skulle dock aldrig äta av en möglig ost någon gång mer i mitt liv. Det liksom går inte.