Fila Brasileiro

Jag har bara träffat en Fila, den bodde i tättbebyggt område.... Dom gick promenader på tider när folk sov eller inte var hemma, träffade dom någon vara det bara surra hunden runt ett träd och hoppas att kopplet höll. Hunden kunde inte heller var ute ensam på deras lilla tomt. Dom hade barn, och när barnen tog hem kompisar fick dom ha hunden instängd. Jag gick en hundinstruktörsutbildning och skulle ha projekthundar och dom kontaktade mig. Det första jag såg på hunden var att den knappt kunde gå, 85 kilo hund, jag lovar att den inte ens hade E höfter....frågade om dom hade röntgat, men det hade dom inte. Mötte en hund som förmodligen hade riktigt ont. Han släppte in mig på tomten, men jag fick hela tiden vända mig i från hunden, droppa gott godis och absolut inte göra några hastiga rörelser, så var det när vi satt inne och pratade också. Mot slutet kunde jag dock snegla mot hunden och faktiskt klappa lite på honom. Dom åkte sedan till veterinären, och på deras inrådan fick han somna in.

Jag har bara träffat en Fila, den bodde i tättbebyggt område.... Dom gick promenader på tider när folk sov eller inte var hemma, träffade dom någon vara det bara surra hunden runt ett träd och hoppas att kopplet höll. Hunden kunde inte heller var ute ensam på deras lilla tomt. Dom hade barn, och när barnen tog hem kompisar fick dom ha hunden instängd. Jag gick en hundinstruktörsutbildning och skulle ha projekthundar och dom kontaktade mig. Det första jag såg på hunden var att den knappt kunde gå, 85 kilo hund, jag lovar att den inte ens hade E höfter....frågade om dom hade röntgat, men det hade dom inte. Mötte en hund som förmodligen hade riktigt ont. Han släppte in mig på tomten, men jag fick hela tiden vända mig i från hunden, droppa gott godis och absolut inte göra några hastiga rörelser, så var det när vi satt inne och pratade också. Mot slutet kunde jag dock snegla mot hunden och faktiskt klappa lite på honom. Dom åkte sedan till veterinären, och på deras inrådan fick han somna in.

Huvva, stackarn... :(

Där hade jag sagt tack och hej. Ska man bara ha en hund för att den är cool och farlig så är man nog en idiot innerst inne. Finns många som har "farliga" raser där det är genomtänkt och ett bra syfte finns. Sen finns det de som vill ha hund som penisförlängare. Har de dessutom en ACAB-tatuering har de full pott på töntskalan.
Ursäkta en lantlolla, men vad är en "ACAB-tatuering"?

Ursäkta en lantlolla, men vad är en "ACAB-tatuering"?

acab-tattoo-skrytebane-flickr-ccbysa2.jpg

All Cops Are Bastards...

@almitra
Det stämmer bra in på det jag har fått berättat för mig om deras beteende. Släpper absolut inte in folk, utan ägaren måste stänga in hunden någonstans först. Och sedan ha hunden avskiljd med galler under flera veckors tid för att vänja hundarna vid en ny person. Man får absolut inte röra hundarna under invänjningen. Man får inte heller (då eller senare) röra sig snabbt, höja rösten eller liknande, för då reagerar hundarna direkt.

Men ägaren är nöjd över valet av hundras. Själv skulle jag aldrig palla! Verkar vara hiskeligt mycket jobb och krångel.

@almitra
Det stämmer bra in på det jag har fått berättat för mig om deras beteende. Släpper absolut inte in folk, utan ägaren måste stänga in hunden någonstans först. Och sedan ha hunden avskiljd med galler under flera veckors tid för att vänja hundarna vid en ny person. Man får absolut inte röra hundarna under invänjningen. Man får inte heller (då eller senare) röra sig snabbt, höja rösten eller liknande, för då reagerar hundarna direkt.

Men ägaren är nöjd över valet av hundras. Själv skulle jag aldrig palla! Verkar vara hiskeligt mycket jobb och krångel.

Om du inte skulle palla att leva med den typen av hund bör du iaf inte satsa på ett liv ihop med denna person för hundarna ingår ju i paketet.
Har sett en kille skriva om sina "Fillor" i div fb-grupper och den snubben har noll koll på hund och har en del korkade idéer. Undra om han inte också har skrivit här på buke också, i en rasrekomenderartråd?
Tänker att rasen är väl inte så vanlig så om det vore han så hade jag absolut tackat för mig.

Över lag så folk som lockas av att en ras är farlig och förbjuden och ser det som något bra anser jag vara tomma i huvudet.
(Om de verkligen inte har ett behov av en sådan hunds egenskaper)

Om du inte skulle palla att leva med den typen av hund bör du iaf inte satsa på ett liv ihop med denna person för hundarna ingår ju i paketet.
Nej, det är inget som är aktuellt. Det var mest ett konstaterande att det verkar vara en svår hundras. Oavsett hur underbar personlighet hundarna kan ha, förstår jag inte varför man väljer en ras som är så extrem.

Jag har fortsatt ha kontakt med personen och hen verkar ha en helt ok inställning till hantering av hund, åtminstone av vad hen berättat. Jag har fortfarande inte träffat hundarna som så. De används inte enbart som sällskap heller, som jag fattat först. Däremot är jag fortfarande skeptisk till varför man måste ha en så pass extrem vakthund till det ändamål ägaren har hundarna till. Och just den delen att hen delvis blev intresserad av rasen för att den är förbjuden i vissa länder... Det känns i det stora hela fortfarande lite knepigt, men inte så illa som jag först trodde det var.

Jag har stött på 2. En av dem bodde i samma område som min dåvarande kille. Den var riktigt rubbad. Men den som hängde som en vante i kopplet efter var väl värsta problemet. Såg man dem aktade man sig.

Den andra var på ett MH i anslutning till mina tränares Cane Corso testades. Den hoppade upp och markerade med tassar i bröstet och agressiv utstrålning.
Den hade inte jag muckat med direkt. Kändes jävligt skarp.

En hunddomare sa om Cane Corso att dem stoppar man inte fingrarna i truten på som främling hur som helst.
De känns ju som slemmiga nallebjörnar i jämförelse.

Denna tråd är som en deja vu från i våras. Jag började snacka med en kille över internet som hade en "bruksavlad" boerboel hane och som drömde om att föda upp boerboel och fila brasilero med riktigt skarpa hundar från importerade ursprungslinjer. Han var precis spot on på allt som skrivits om sådana människor i tråden. "Gentleman" med skepticism mot polisen, strävade efter att ha en hemmafru/barnmaskin som hade maten på bordet när han kom hem från jobbet/gymmet. Guds gåva till kvinnorna.

Blev inte mycket mer med det...

Denna tråd är som en deja vu från i våras. Jag började snacka med en kille över internet som hade en "bruksavlad" boerboel hane och som drömde om att föda upp boerboel och fila brasilero med riktigt skarpa hundar från importerade ursprungslinjer. Han var precis spot on på allt som skrivits om sådana människor i tråden. "Gentleman" med skepticism mot polisen, strävade efter att ha en hemmafru/barnmaskin som hade maten på bordet när han kom hem från jobbet/gymmet. Guds gåva till kvinnorna.

Blev inte mycket mer med det...

Ja, nog är typen förutsägbar, nog. :meh:

Men att du inte slog till! Tänk så trygg du hade varit, därinne i fortet? Trygg och uppskattad. :up:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 948
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 395
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 669
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar