Fila Brasileiro

Sasse

Trådstartare
Jag håller på och träffar en person som säger sig ha den här rasen, som vakt-/gårdshund här i Sverige. Hen berättade lite om hundarna, bland annat att de är väldigt skarpa vakthundar. Jag har varit inne och läst på SKK för att få en lite bättre uppfattning om rasen. Men jag är inte så kunnig inom hund, och tänkte därför höra med er vad ni anser om hundrasen. Hur skulle ni reagerat om någon sa sig ha rasen (och haft i tanke att skaffa fler?) Hur skarp är den? Kan den anses som farlig, likvärdigt Ovtjarka?

Jag kände mig faktiskt lite obehagligt till mods av att få veta att det är en skarp vakthund, trots att jag inte ens träffat hundarna. Men jag är som sagt inte insatt och vet inte om känslan är överdriven eller om jag bör känna mig tveksam.

Om det varit en ny bekantskap, skulle ni fortsatt träffa personen då, utifrån att den har denna ras?

Jag håller på och träffar en person som säger sig ha den här rasen, som vakt-/gårdshund här i Sverige. Hen berättade lite om hundarna, bland annat att de är väldigt skarpa vakthundar. Jag har varit inne och läst på SKK för att få en lite bättre uppfattning om rasen. Men jag är inte så kunnig inom hund, och tänkte därför höra med er vad ni anser om hundrasen. Hur skulle ni reagerat om någon sa sig ha rasen (och haft i tanke att skaffa fler?) Hur skarp är den? Kan den anses som farlig, likvärdigt Ovtjarka?

Jag kände mig faktiskt lite obehagligt till mods av att få veta att det är en skarp vakthund, trots att jag inte ens träffat hundarna. Men jag är som sagt inte insatt och vet inte om känslan är överdriven eller om jag bör känna mig tveksam.

Om det varit en ny bekantskap, skulle ni fortsatt träffa personen då, utifrån att den har denna ras?

Ja. Jag skulle inte ta avstånd från någon på grund av rasen (men det skulle jag inte göra om hen hade ovtjarkor heller, så jag är inte säker på att mitt svar är riktigt relevant för dig), men däremot kanske beroende på varför och hur hen har hundarna. Visst kan en fila vara farlig - liksom de flesta hundar, det som varierar är snarare graden - men de är ju inga monster.

Så tänker jag ofta när folk berättar om vad de har för hund :angel::angel:
Jag med :p Däremot är det ju lite skillnad på om någon vill ha en chihuahua för att den går att ha som "liten och söt väskhund" eller om de vill ha en skarp vakthund för att vara coola.

Till TS:
Jag hade troligen inte tagit avstånd till personen pga rasen, däremot hade jag garanterat frågat varför personen har den typen av hund och agerat utifrån vad personen svarade på det.

Någon som har en hund just som statussymbol (oavsett ras eller hundtyp) är inte en person jag vill ha kontakt med. Däremot om det är en person som har hundar med starka instinkter åt något håll och på ett bra sätt låter hunden använda dem, då kan det istället vara en person som jag tycker extra bra om. (Tex jakthundsägare som jagar, vallhundsägare som använder hunden i vallningsarbete osv). Hundar i arbete är oftast helt fantastiska och otroligt fascinerande. Ägare som tar tillvara på det brukar vara mycket trevliga de med.

men däremot kanske beroende på varför och hur hen har hundarna.
Men såklart! Jag är säkert bara nojig för att jag inte är så kunnig och inte kan läsa hund så bra som jag velat. Om jag nu skulle träffa hundarna och någon situation uppstått.

Jag blir också frågande till varför man skaffar en sådan extrem ras som den beskrivs som. Vad kan den tänkas användas till här i Sverige?

Nu har jag frågat personen mer om hundarna, och mig veterligen används de inte till något specifikt, däremot skaffade personen hundarna efter att ha läst om dem och förstått att de är förbjudna i vissa länder och "dödsmaskiner i fel händer", en sådan hund skulle henom ha.

Sedan vet jag inget om hurdan personen hanterar hundar, hen kan vara jätteduktig. Jag reagerar mer på rasvalet och anledningen till att skaffa rasen från början.

Hur skulle ni uppfatta en person utifrån ovan?

Nu har jag frågat personen mer om hundarna, och mig veterligen används de inte till något specifikt, däremot skaffade personen hundarna efter att ha läst om dem och förstått att de är förbjudna i vissa länder och "dödsmaskiner i fel händer", en sådan hund skulle henom ha.

Som en idiot som förmodligen kan mindre om hundar än du, tyvärr. Garanterat en machosymbol, människor som använder sina hundar som penis-/vaginaförlängare har jag inget som helst utbyte av.

Men såklart! Jag är säkert bara nojig för att jag inte är så kunnig och inte kan läsa hund så bra som jag velat. Om jag nu skulle träffa hundarna och någon situation uppstått.

Jag blir också frågande till varför man skaffar en sådan extrem ras som den beskrivs som. Vad kan den tänkas användas till här i Sverige?

Sedan vet jag inget om hurdan personen hanterar hundar, hen kan vara jätteduktig. Jag reagerar mer på rasvalet och anledningen till att skaffa rasen från början.

Jag läste nånstans att i hemlandet så klappar/rör inte ens domaren hunden på utställning för deras medfödda misstänksamhet

:down::down::down:

Personen är en skitstövel, idiot, och jag hade över huvud taget inte sett eller hört någon som sa något sådant igen...

Där hade jag sagt tack och hej. Ska man bara ha en hund för att den är cool och farlig så är man nog en idiot innerst inne. Finns många som har "farliga" raser där det är genomtänkt och ett bra syfte finns. Sen finns det de som vill ha hund som penisförlängare. Har de dessutom en ACAB-tatuering har de full pott på töntskalan.

Hur menar du då? Kan du utveckla?

Jag menar att typen med den sortens inställning till hund (kopplat till macho självbild, kunna "dominera jättetuffa hundar", attraheras av att de är förbjudna och potentiellt farliga, mm) även har en variant av det gentemot kvinnor som regel. De har en väldigt stereotyp bild av könsroller, de blir väldigt hotade av kvinnor som på något sätt sticker utanför detta och har behov av att uttrycka samma dominansbeteende mot kvinnor som mot hundar.

Kort sagt, stor risk att det är en misogyn skitstövel (med "gentleman"-självbild :cautious:) som är rent farlig.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 948
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 395
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 669
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar