Sasse
Trådstartare
Jag håller på och träffar en person som säger sig ha den här rasen, som vakt-/gårdshund här i Sverige. Hen berättade lite om hundarna, bland annat att de är väldigt skarpa vakthundar. Jag har varit inne och läst på SKK för att få en lite bättre uppfattning om rasen. Men jag är inte så kunnig inom hund, och tänkte därför höra med er vad ni anser om hundrasen. Hur skulle ni reagerat om någon sa sig ha rasen (och haft i tanke att skaffa fler?) Hur skarp är den? Kan den anses som farlig, likvärdigt Ovtjarka?
Jag kände mig faktiskt lite obehagligt till mods av att få veta att det är en skarp vakthund, trots att jag inte ens träffat hundarna. Men jag är som sagt inte insatt och vet inte om känslan är överdriven eller om jag bör känna mig tveksam.
Om det varit en ny bekantskap, skulle ni fortsatt träffa personen då, utifrån att den har denna ras?
Jag kände mig faktiskt lite obehagligt till mods av att få veta att det är en skarp vakthund, trots att jag inte ens träffat hundarna. Men jag är som sagt inte insatt och vet inte om känslan är överdriven eller om jag bör känna mig tveksam.
Om det varit en ny bekantskap, skulle ni fortsatt träffa personen då, utifrån att den har denna ras?