Claudia2

Trådstartare
Hej
Är det någon som vet något om Figaro R eller har en avkomma efter honom?
Vill veta allt om denna fina hingst.

Sv: Figaro R

Om ca en månad vet jag!! :bump: Då fölar "min" häst!! :) Återkommer... har jag tid på mig?

Har ett 9-månaders stoföl e Figaro R - Magritte - Stratos xx!

Hon är hur fin som helst:love: Men i den här åldern är det ju oerhört svårt att veta åt vilket håll de utvecklar sig! Just nu har hon stor rumpa, kort hals och litet huvud = växer så det knakar.
I höstas hade hon passartad skritt som faktiskt ser betydligt bättre ut nu. Som tur är har hon hela tiden haft en underbar trav:bump:

Tempramentsmässigt är hon cool, social nyfiken och lätthanterlig. Går med på det mesta här i livet...;)

/Kristin

Hej igen.
Du har nog lite tid på dig, ska betäcka i maj ;)
Är det någon som har sett honom live?

Hej . Har en 11 månaders tjej e Figaro-Warsteiner- Good Future.
Hon är väldigt vacker(fick 987) på fölmönstringen, var dock i växtfas så hon visade då inte upp någon gång att tala om, men nu rör hon sig jättebra. God takt o balans.
Hon är mycket snäll i all hantering o har varit det från start. Dock väldigt blyg första månaden men nu är hon först framme o hälsar i hagen.
Men då är mamman ledarsto o har överfört mycket dominans till sin fölunge.
Allt har varit utan bråk, avmaskning, lastning, duschning , hovslagare o vetrinär. Total tillit o ändå oerhört vaken o reaktionssnabb, men reagerar på ett sunt sätt.
Hon var väldigt stor när hon föddes 110 cm(3 dygn senare 112cm) o mamma hade det jobbit att få ut henne.
Mamma väntar ett helsyskon till henne i juni.

Hade tänkt betäcka med Figaros far Friendship som ska stå i år på Markebäck sen Danmark igen, men går hon 3 v över tiden i år också så blir det en sådan sen betäckning o fölning året därpå så jag tar det på skick nästa år istället.

Kul att det blev så lyckat. Mitt sto är efter Rotspon-Welhtrum. Hon är just nu på inridning så jag vet inte ännu hur hon är att rida.
Har ditt föl ärvt mest av mamma eller pappa?
Har Figaro varit populär, ska nog sälja fölet så det är ju alltid intressant om hingsten är poppis.

Svårt att säga ännu vad hon har ärvt och av vem. Vi köpte stoet och fölet samtidigt, pg a en skada har jag inte kunnat rida modern så mycket så jag håller fortfarande på att lära mig stoets bra och dåliga sidor! Vad gäller traven som är:love: Så har hon nog ärvt den av både mamma och pappa eftersom stoet har en 9 a och Figaro R en 10 a....;)

Tyvärr har jag inte kunnat se Figaro R live ännu vilket ju också gör det svårt att veta vilka egenskaper han har. Än så länge har ju avkomman hans korta hals - har också för mig att Florestan linjen nedärver små huvuden (???) Hon är fortfarande väldigt feminin och söt:)

Rent socialt så är hon som sagt väldigt cool och tar det lugnt men är ändå vaken på sin omgivning, hon är lätt att ha o göra med. Mamman är lite bitchig och är den som bestämmer i hagen - så där kan hårda nypor ibland behövas men dottern har bara mopsat sig ett par gånger och då har tillsägning funkat. Man behöver alltså inte vara försiktig kring henne utan hon litar på oss människor och förstår att vi bestämmer (för det mesta:devil: )

Vad jag förstår så fick många av Figaro R's avkommor klass 1 på fölmönstringen i somras - det kanske gör att i a f just de avkommorna är lättsålda. Figaro R ligger väl i ropet ännu - men jag antar att det handlar mycket om hur just din avkomma blir. Jga har inte försökt att sälja vår avkomma utan vill ta henne till treårstestet först, sen får vi se;) Lycka till!

/Kristin

Känner Per och Mia. De tycker att Figaro är en fantastisk hingst! Och Per säger inte det till vem som helst, det lovar jag dig! Figaro fick 10-10-10 av test ryttarna. 987910=43p.
Dressyrindex: 22,0
Figaro har en helsyster som vann fölchampionat i Tyskland 2003. själv var han seger hingst i Verden 2003.

Han är säkert en fantastisk gångartshingst ! Men jag är skeptisk till en som inte kan kravla sig över hinder på BP med poängen 3-4 eller vad det nu var. ÄVEN om man inte förbereder dem för hoppning om det skall bli en gångartshingst - så borde de ÄNDÅ hoppa minst 5-5, annars saknar jag iallfall en viktig del, i form av smidighet och balans

Om de är oförberedda så kan de få 3-4 och ändå ha bra balans och smidighet :angel: . Mitt sto har alltid haft grymt bra smidighet och balans - har gjort spanska ridskolan och sett allmänt farlig ut i hagen sen hon var ett år. Men när hon skulle löshoppa de första tre gångerna som treåring = katastrof! :eek: Hon hade ingen aning om hur hon skulle hantera det, så hon testade allt - tex att plöja rätt igenom o mkt mera... Så är en hingst dåligt förberedd och får så låga poäng måste det inte alls betyda att de egenskaperna saknas. :p

Du skall nog förhöra dig lite om hingsten innan du utalar dig. Pga den fick 3,0, 3 3 var pga att han var änslig och svårpåverkbar och för att han inte rättade sig. Gränsbo fick sitt första föl nu i Torsdag. Ett jätte fint hingst föl efter Figaro R.
Hans kritik i gångartsprovet: "Avspänd hingst med naturlig lösgjordhet, kunde stundtals vara ngt mer engagerad bak. Skritten är rörlig, avspänd och vägvinnande. Traven är taktmässig, avspänd och med lätt framdel och god ryggverksamhet, kunde vara ngt mer aktiv bak. Galoppen är avspänd och välbalandserad med väl undersatta bakben, kunde vara något mer aktiv."
Han fick 22 i dressyrindex som är sky högt!

KL

varför tävlas han inte? typ unghäststarter o sånt?

Hej
Jag valde till slut Bocelli. Nu går jag bara och väntar på om hon är dräktig eller inte. Hoppas att jag har gjort rätt val.

Han är helt underbar:love: Har träffat honom I IRL och han är jättemysig.. Han tom la huvudet i famnen och sådant.. jättegulligt:love: och de skadar ju inte att han är otroligt vacker och en underbar dressyrhäst:D

På min hemsida finns bilder på 4 Figaro R killar!!

//Tina

*kl*

och han har varit ute och tävlat: Figaro R gjorde sin tävlingsdebut i dressyr och vann Lätt-A för unga hästar med 76%. (kopierat från hemsidan)

Fler fina resultat kan vi nog se i höst gissar jag. :)

Det tog lite längre tid än vad jag trodde! Det blev ett fuxföl, en liten tjej som det verkar vara drag i! :bump:
Lycka till med ditt val i alla fall! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
661
Senast: ameo
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Danmark har ställt sig upp för att föda upp Schäfrar som kommer hålla genom lågkonjukturen! Avel över rasgränser för att en Schäfer som...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 541
Senast: Gunnar
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 004
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar