Fifty shades of Grey - filmen

Det har varit jätteintressant att läsa alla olika tankar och synpunkter om filmen. Jag skulle kunna tänka mig att se den för att bilda mig en egen uppfattning. Men eftersom jag misstänker att jag inte skulle uppskatta den, vill jag inte gynna den ekonomiskt. Alltså blir det inget!

Det har varit jätteintressant att läsa alla olika tankar och synpunkter om filmen. Jag skulle kunna tänka mig att se den för att bilda mig en egen uppfattning. Men eftersom jag misstänker att jag inte skulle uppskatta den, vill jag inte gynna den ekonomiskt. Alltså blir det inget!
Det går utmärkt att hitta den på nätet redan nu ;) är förvånad att filmen dragit in storkovan på biograferna faktiskt utifrån hur tunn litteratur böckerna är och att folk skulle vallfärda till biograferna publikt utifrån det .

Det går utmärkt att hitta den på nätet redan nu ;) är förvånad att filmen dragit in storkovan på biograferna faktiskt utifrån hur tunn litteratur böckerna är och att folk skulle vallfärda till biograferna publikt utifrån det .
Du menar "fusktitta"? Det törs jag inte. Vet inte hur jag skulle göra heller för den delen. Och i princip tycker jag inte om sådant - men just i det här fallet skulle jag kunna frångå det, i så fall. Men den kommer säkert på tv någon gång...

Poängen fansen verkar vilja ignorera är att A inte tycker att det är roligt och upphetsande att bli slagen. Om hon tyckte det skulle det inte vara något att diskutera, ser öht inget fel i att ha den typen av relation om båda njuter av det men så är ju inte fallet här! Hon gråter och tycker att det är fruktansvärt men pga att hon är helt förblindad och dum av kärlek går hon med på misshandlingen och kontrolleringen. Han slår henne, förföljer henne, behandlar henne som en leksak han bestämmer över.

Det är inte romantisk, det är sjukt!

Har man läst hela trilogin så landar den i att mr Greys agerande kan ursäktas med den barndom han haft , och dessutom att Anastasia lyckas "bota" honom från det såtillvida att deras förhållande blir jämnlikt i fråga om deras harmoni sovrumsmässigt och allmänt i övrigt i stort .
Ganska ytterligare problematiskt i fråga om att normalisera/ursäkta mr Grey , Anastasia och hela storyn . Men det säljer ju helt klart oavsett . Framför allt tangerar den ju många kvinnors tendens att sträva efter att ändra sina män och att det går bara de härdar ut och är tålmodiga i destruktiva förhållanden .

Har man läst hela trilogin så landar den i att mr Greys agerande kan ursäktas med den barndom han haft , och dessutom att Anastasia lyckas "bota" honom från det såtillvida att deras förhållande blir jämnlikt i fråga om deras harmoni sovrumsmässigt och allmänt i övrigt i stort .

Det där fascinerar mig, för som jag tolkar böckerna (jag har läst alla, tyvärr) så kan inget han gör "ursäktas" med hans barndom, Ana botar honom inte utan hon normaliseras utav bara helvete och deras förhållande blir aldrig någonsin jämlikt.

Det är väldigt uppenbart att folk har på sig väldigt olika glasögon när de läser de här böckerna.

Det där fascinerar mig, för som jag tolkar böckerna (jag har läst alla, tyvärr) så kan inget han gör "ursäktas" med hans barndom, Ana botar honom inte utan hon normaliseras utav bara helvete och deras förhållande blir aldrig någonsin jämlikt.

Det är väldigt uppenbart att folk har på sig väldigt olika glasögon när de läser de här böckerna.

Vad intressant då har vi som sagt helt olika glasögon och trilogin slutar ju med blommor och blad att Mr Grey även i enighet med sista bokens tema och titel är "friad" . Han har inte längre sina mörka barndomsminnen som styr/ursäktar honom och han och Ana lever lyckliga i alla sina dagar med barn, lyx, och sen sina överenskomna småkinkiga preferenser i sovrummet .

När jag skriver att Ana botar honom så hoppas jag det är tydligt hur mkt jag kritiserar hela grejen och just "bota" är själva delen av kritik i sammanhanget .

Senast ändrad:
Vad intressant då har vi som sagt helt olika glasögon och trilogin slutar ju med blommor och blad att Mr Grey även i enighet med sista bokens tema och titel är "friad" .

Med mina glasögon: Trilogin slutar med att en kvinna som upprepade gånger blivit frihetsberövad, misshandlad och våldtagen sitter på en filt på en äng med mannen som frihetsberövat, misshandlat och våldtagit henne.

@Tassetass jag tror vi har samma åsikt ? Du har nog missförstått mina inlägg ? Redigerat medan du skrev och svarade också så läs gärna.

Om ngn tolkat mitt inlägg som att JAG tycker det kan ursäktas med barndom etc så undrar jag över glasögon när man läser böckernas budskap /illustration av vad som är ok/eftersträvansvärt är det jag kritiserat .

Senast ändrad:
Då är vi HELT på samma sida! :up: Jag missförstod dig först!
Ja verkligen det är vi . Ser att det tydligen går att missförstå det jag skrivit även om det i min värld var självklart och tydligt , jag förutsatte ngnstans också att alla hade insikt av att ha läst böckerna och kritik och problem allmänt runt dem osv, och ffa allt att alla läst hela trilogin och inte bara sett filmen nu , vilket jag tror några bara gjort .
Filmen är katastrof både om man inte läst böckerna och att det känns som filmkossorna räknar med att casha mer pengar på del 2 osv . Har man inte läst böckerna eller greppat problematiken lär man fatta noll av filmen i stort inkl slutet .

Tycker inte det blir mer jämställt i slutet. Ana har bara lärt sig att trippa runt på tå och inte göra honom arg. Grey är lite mindre gnällig och grinig i slutet men det är ju för att han lyckats få Ana att göra som han säger mer än förut. Så tolkar jag det.

Ja verkligen det är vi . Ser att det tydligen går att missförstå det jag skrivit även om det i min värld var självklart och tydligt , jag förutsatte ngnstans också att alla hade insikt av att ha läst böckerna och kritik och problem allmänt runt dem osv, och ffa allt att alla läst hela trilogin och inte bara sett filmen nu , vilket jag tror några bara gjort .
Filmen är katastrof både om man inte läst böckerna och att det känns som filmkossorna räknar med att casha mer pengar på del 2 osv .

Man ska aldrig förutsätta saker, det är livsfarligt. :D

Det var faktiskt en nyhet för mig, att Twilight-böckerna och 50 shades-böckerna ens har med varandra att göra... Har läst båda med viss behållning, men tyckte inte att det var några slående likheter mellan dem.
Tja. Förutom likheterna med storyn så har vi, i ett axplock:

*Mammans personlighet, nya make, sätt att vara och uttrycka sig + delar av situationen med resan är kopierat från Twilight.

*Pappan har gjorts om till styvpappa, men i övrigt är han en kopia av Bellas pappa i precis allt. Fiske som hobby har gjorts om till flugfiske, men i övrigt har han exakt samma personlighet, använder samma språk, har samma relation till dottern osv. Han köper till och med en gammal bil åt dottern, som dottern älskar för att den har personlighet men som pojkvännen klagar på och gör sig av med.

*Delar av konversationen Christian/Ana är nästan direktkopierad från Twilight. På ett flertal ställen. Så också en del händelser, typ den söta servitrisen.

*Ana har precis samma personlighet som Bella och uppfattas exakt likadant av omgivningen.

*Christian är överbeskyddande på exakt samma sätt som Edward, även om Christian blir mycket mer creepy eftersom han inte har någon rationell anledning till det.

*Christians familj är typ = Edwards familj.

Och så vidare, med reservation för att jag bara har läst första boken av FSoG. Däremot så tycker jag att det är stor skillnad på kvaliteten (där FSoG är plågsam smörja med läskiga huvudpersoner, och Twilight är riktigt bra om man bortser från 1-2 episoder som inte riktigt är ok).

Tycker inte det blir mer jämställt i slutet. Ana har bara lärt sig att trippa runt på tå och inte göra honom arg. Grey är lite mindre gnällig och grinig i slutet men det är ju för att han lyckats få Ana att göra som han säger mer än förut. Så tolkar jag det.
Ana är lycklig enligt henne själv utifrån att Mr Grey blivit lite mer "balanserad " det är väl hela grejen i stort utifrån det som lyfts i tråden som är problematiskt så att säga .

Kl

Som sagt etablerat är FSG en tilltvistad vuxen spinoff på Twilight .

Du menar "fusktitta"? Det törs jag inte. Vet inte hur jag skulle göra heller för den delen. Och i princip tycker jag inte om sådant - men just i det här fallet skulle jag kunna frångå det, i så fall. Men den kommer säkert på tv någon gång...
Ja den kommer säkert gå på tv, eller så kan du låna den om någon du känner köper den på dvd.

Ja den kommer säkert gå på tv, eller så kan du låna den om någon du känner köper den på dvd.
Ingen jag umgås med skulle köpa den :p Och det är inte superviktigt för mig att se den heller egentligen. (Jag har valt att inte läsa böckerna.) Men det är intressant eftersom det är svårt att få ihop alla skilda beskrivningar. Det är som om det är olika filmer som beskrivs.

Ingen jag umgås med skulle köpa den :p Och det är inte superviktigt för mig att se den heller egentligen. (Jag har valt att inte läsa böckerna.) Men det är intressant eftersom det är svårt att få ihop alla skilda beskrivningar. Det är som om det är olika filmer som beskrivs.
Ja jag vet vad du menar, man blir lite nyfiken på hur man själv skulle se den.

Såg filmen på lite halvkass kvalité gratis på nätet nu och det var väldigt vad seg och tråkig den var. Jag hade inga förväntningar alls och blev ändå besviken, iallafall om man jämför med boken. Är glad jag inte la pengar på att gå på bio och se den iallafall.

Visst kan det skildras, den mörka delen av människa är ju intressant, men när det resulterar i sådan här merchandise blir jag fan mörkrädd:

41lJP59CPgL.jpg

Ladies_Sportsgrey__20934_std.jpg

3b981a8bf3e7017b0362cd578ab1bbb3.jpg

Och det bästa, bäbiskläderna:

enhanced-buzz-24584-1351994919-2.jpg

Kom just att tänk på att en stor svensk klädkedja gjorde ju en underklädesserie som de kallad 50 shades..... och så som de gjorde reklam för den så kändes det som de ville att det skulle kännas romantiskt.
Jag tyckte mest det kändes konstigt när jag såg den i butiken...

Liknande trådar

Mat Är det någon mer än jag som tycker att alla Earl Grey-tesorter förlorat i smak de senaste åren? Har prövat många olika märken men...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 616
Senast: geting
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 484
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 202
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka