Jag har läst alla böckerna, och sett filmen. Gillade båda, även om ingendera är något mästerverk, böckerna dock mer än filmen. Det jag gillade var inte själva sexet (tycker inte ens det är särskilt upphetsande, inte riktigt min grej), utan spelet mellan dem, den psykologiska bakgrunden, funderingarna kring vad som egentligen har hänt honom i barndomen. När jag började läsa första boken var jag väldigt fängslad av deras första möte, känslorna kring det, den där plötsliga attraktionen. Sannolikt för att jag i mitt eget liv just hade upplevt något liknande (som dock slutade på ett HELT annat sätt).
Jag läste vidare lite av samma anledning som man fortsätter läsa en deckare - vad har hänt, vad kommer att hända, hur "löser sig" allt till slut?
Jag tycker inte att böckerna (eller filmen) glorifierar någonting - de skildrar förvisso en man som inte är helt frisk (för att underdriva en smula...), men att skildra är i min värld inte detsamma som att glorifiera. Jag tycker dessutom inte att Ana "lägger sig platt" och accepterar allt han säger, utan en del av det jag fann nöje i att läsa om var just diskussionerna och funderingarna kring "kontraktet".
Jag läste vidare lite av samma anledning som man fortsätter läsa en deckare - vad har hänt, vad kommer att hända, hur "löser sig" allt till slut?
Jag tycker inte att böckerna (eller filmen) glorifierar någonting - de skildrar förvisso en man som inte är helt frisk (för att underdriva en smula...), men att skildra är i min värld inte detsamma som att glorifiera. Jag tycker dessutom inte att Ana "lägger sig platt" och accepterar allt han säger, utan en del av det jag fann nöje i att läsa om var just diskussionerna och funderingarna kring "kontraktet".