Fifty shades of Grey - filmen

Jag tyckte den var bra, kan bara inte sätta fingret på vad som gjorde den bra men kändes inte som jag satt 2 timmar på bion och filmen gav några skratt.

Har inte läst boken.

Jag tycker att man ska behöva försvara varför man tycker att en film/bok som glorifierar ett förhållande som byggs på sjukligt kontrollbehov, fysisk och psykisk misshandel och våldtäkt är bra.

Ska bli intressant att se om även de resterande böckerna följer boken "till punkt och pricka" som en skribent skrev att den första filmen gör. Skulle verkligen älska om de får med scenen när Grey säger att det är säkrast för deras ännu ofödda barn att det är en flicka, för vad ska han vara tvungen att göra med barnet om det visar sig vara en pojke? Grey är ju den enda som får vara nära Anas privata delar. :yuck:

Jag skulle säga att dessa delar finns i filmen men inte att de glorifieras?

Tyckte det var lite spännande att se in i en okänd värld för mig, och jag tycker man ofta förstod att Grey hade problem psykiskt, och den biten tyckte jag var mest intressant, hade velat ha mer av den biten.

@Tassetass Precis, OM det nu var så att det är just det enda man ser och kan fokusera på i storyn. Jag gör inte det. Det spelar liksom ingen roll hur jag ser det för så som du beskriver den är så man måste se den, för att vara politiskt korrekt. Därför är det så få som vill "erkänna" att de tycker den är bra, ungefär som att det är få som erkänner sig som SDare, det är liksom inte ok. (Fast skillnaden är att detta är fiction och påhittat, SD är verklighet).

Jag kommer inte att gå in i djupare diskussioner i ämnet än så.

@aprilmaj Du ser redan varför men för att ge dig ett kort svar. Jag är obotlig romantiker och fascineras av människors resor med sig själva, båda är tongivande ämnen i böckerna.

Jag är ingen cineast och känner inte att jag kan säga att skådespeleriet var vare sig bu eller bä. Hade egentligen inte tänkt att se filmen för att jag inte vill se massa sex i storbild men när det kom fram att det hade tonats ner så tänkte jag ok. Så jag hade inte så stora förväntningar.

Om man ska gå in på att tycka olämpliga saker är bra på film så är det ju många filmer som är så. Mord i komedier (tex En värsting till syster), tragiska olyckor (Mannen som kunde tala med hästar) osv osv.

Har för övrigt varken sett filmen eller läst boken som tråden handlar om och kommer nog inte göra det heller, inget som jag finner intrssant helt enkelt.

Jag tyckte inte filmen va något att hurra för. Den kändes som att de snabbspolade sej igenom boken eller hur man ska beskriva det? Jag gillade böckerna men filmen, nja..

Jag tror dock att jag blev besviken för att jag precis sett Outlander serien som baseras på Diana Gabaldons böcker, där har dom lyckats riktigt bra med att få till känslan man får när man läser.

Då filmen följer boken till punkt och pricka
Åh, innebär det att Grey faktiskt kommer rädda Anastasia från det hemska ödet att bli påkörd av en jättefarlig cykel även i filmen? :D
//Zebra som av ren nyfikenhet över bokens dålighet ganska precis börjat läsa första boken och hittills ser den mest som en komedi :p

Jag tyckte filmen var bättre än boken. Vad jag minns iaf eftersom det gått mer än två år sedan jag läste boken. Skådesplarinsatserna var sådär. Dialogen var onödig men det var en del snygga bilder. Och de två timmarna passerade fort! Pang så var det klart :)

Jag har bara läst en 3:e del av första boken.

Jag och killen hade oerhört låga förväntningar efter alla sågningar och det dåliga betyget den fått överallt. Men vi bestämde oss ändå för att se den på bio. Jag måste säga att jag blev positivt överraskad! Jätte bra är den ju inte, men helt okej bra.
Killen tyckte inte heller att den var så dålig som många hävdade. Det jag kan känna är att det inte hände så jätte mycket på 2 timmar man satt där, alltså det kändes inte som att vi hade sett en hel film när vi kom ut från bion men det är ju tänkt att det skall komma fler filmer.

En film som innehåller mycket sex, skall vara riktigt riktigt dålig om jag inte ska tycka om den ;) (Älskar sex) Jag kommer helt klart se den flera gånger.

Jag gillar filmen! Den är sjukt het och sexig och superromantisk på ett sådär orealistiskt plan. Jag håller inte alls med i all kritik, men så är jag också av åsikten att det liksom bara är en film som jag kan tillåta mig själv att gilla utan att gräva ner mig i politik.

Jag älskade skådespelarna, sjukt heta!

Åkte hem och beställde böckerna direkt efter bion och nu har jag precis läst klart tredje boken. Gillar massor!

Jag tycker att man ska behöva försvara varför man tycker att en film/bok som glorifierar ett förhållande som byggs på sjukligt kontrollbehov, fysisk och psykisk misshandel och våldtäkt är bra.

Ska bli intressant att se om även de resterande böckerna följer boken "till punkt och pricka" som en skribent skrev att den första filmen gör. Skulle verkligen älska om de får med scenen när Grey säger att det är säkrast för deras ännu ofödda barn att det är en flicka, för vad ska han vara tvungen att göra med barnet om det visar sig vara en pojke? Grey är ju den enda som får vara nära Anas privata delar. :yuck:

Ang spoilern så har jag precis läst böckerna (på engelska om det gör ngn skillnad) och det där stämmer ju inte alls.

Vet flera som tycker att den var bra. Mest yngre men även folk i min ålder (30+).

Jag tyckte den var helt intetsägande, inget hände, den var öht inte erotisk eller chockerande! Tyckte bara det var tragisk hur en skadad pojke som missbrukats och misshandlats växt upp till en man som inte är kapabel att visa kärlek men använder dominans och våld pga att han är för trasig för att visa känslor, och en ung tjej som mår jättedåligt av att han slår henne och dominerar henne och som inte alls finner det upphetsande.

Det har öht inget med S&M att göra! Fifty shades är inte erotisk, bara tragisk....

Jag har läst ett kapitel av boken och det räckte, så fruktansvärt dåligt språk, som om den vore skriven av en 16 år gammal tjej. Hoppades att filmen skulle vara bättre men icke.

Men musiken var bra. :p

Ang spoilern så har jag precis läst böckerna (på engelska om det gör ngn skillnad) och det där stämmer ju inte alls.

Kände inte heller igen det där och tänkte att det är någon som inte gillade böckerna som "ironiskt" spånat. Nu slipper jag att bläddra i boken för att kolla om det stämde. :)

Däremot var han väl orolig för att om det blev en pojke var risken större att den skulle bli som honom, vilket är grundanledningen till att han inte vill ha barn, rädslan att nedärva sina dåliga/störda egenskaper.

Kände inte heller igen det där och tänkte att det är någon som inte gillade böckerna som "ironiskt" spånat. Nu slipper jag att bläddra i boken för att kolla om det stämde. :)

Däremot var han väl orolig för att om det blev en pojke var risken större att den skulle bli som honom, vilket är grundanledningen till att han inte vill ha barn, rädslan att nedärva sina dåliga/störda egenskaper.

Tack för den spoilern.............

Oh my, så ledsen. :o Ursäkta miljoner gånger. :banghead::banghead: Kan jag göra om det så jag inte förstör för någon mer? Ska genast kolla. Jag är verkligen hopplös. :(

Skit, tiden hann gå ut. :( Jag ber verkligen tusen gånger om ursäkt, igen.

Jag såg filmen utan att ha läst böckerna och hade inte några större förhoppningar. Måste ändå säga att filmen har några bra delar och jag känner inte att jag slösat bort tid på att se den. Däremot var jag fruktansvärt arg på Mr grey när jag gick från bion. Var tvungen att läsa böckerna efteråt och nu är han nästan förlåten.

Jag såg filmen utan att ha läst böckerna och hade inte några större förhoppningar. Måste ändå säga att filmen har några bra delar och jag känner inte att jag slösat bort tid på att se den. Däremot var jag fruktansvärt arg på Mr grey när jag gick från bion. Var tvungen att läsa böckerna efteråt och nu är han nästan förlåten.
Ja slutet var ju fruktansvärt frustrerande! Gah!

Nu ska jag se andra säsongen av the Fall för att gotta mig lite mer i ögongodiset Grey, fast i annan karaktär då såklart ;)

Har börjat läsa böckerna för att bilda mig en egen uppfattning och håller på att ta mig igenom första boken nu.

Jag förstår att man blir kåt av att läsa om själva sexet men hur man kan få deras förhållande till romantiskt övergår mitt förstånd?
Har varit i ett förhållande med liknande mekanismer och det är inget annat än psykisk misshandel och manipulation.

Ni som tycker att det är en romantisk kärlekssaga, ser ni inte hur han använder sexet för att kontrollera henne och få henne att göra saker hon egentligen inte vill? Eller är det "okej" så länge det bara är en fantasi och inte verkligheten?

Liknande trådar

Mat Är det någon mer än jag som tycker att alla Earl Grey-tesorter förlorat i smak de senaste åren? Har prövat många olika märken men...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 616
Senast: geting
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 484
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 202
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod