Sv: "Fickpengar"?
Jag stör mig på när folk begär att man ska gå till arbetsförmedlingen och skriva upp sig som arbetslös, vänta 90dagar och sen få kummunbidrag så att man har "Råd" att "praktisera" hon denna då dem ej har råd att ens betala en skällig fickpeng.
Tro mig jag vet flera även kände hästgårdar som begär detta av en. Skitsmart att låta en hemkommun betala "lön" när man arbetar hos en privat, ofta nån helt annanstans i sverige. jag får inte ihop det.
Jag slutar snart skolan och söker ställen för fullt, har varit och tittat och pratat med ställen, alla vita. hittade sen en kanonfin hästgård och åkte dit. bodde i trevlig lägenhet (fick dela med annan) och det var ett relativt lättjobbat stall. MEN efter två veckor och min skolpraktik var slut och min skolförsäkring inte gällde så pratade jag med dem om att teckna skriftligt avtal och göra upp om betalningar osv eftersom vi sagt att jag skulle fortsätta jobba hos dem,
,....dem titta på mig som frågetecken..."vadå avtal....vi trodde du jobbat med hästar innan. Här betalar vi svart i handen direkt och man jobbar när det finns jobb alltså dygnets alla ljusa timmar och du ska finnas på gården och vara tillgänglig dygnet runt"
behöver jag säga att jag åkte hem direkt
Jag vet hur det är att vara hästskötare. dt är ingen dans på rosor visst men jag kan väl Iallafall få begära försäkringar och minst 1 och helst 2 dar ledigt i veckan och att jag dessutom får Åka HEM på lediga dagar (får man inte alltid göra på vissa ställen!!!)
Jag inser snart att det jag drömt om i hela livet bara en är en falsk saga och det finns många människor som bara suger efter att få utnyttja en.
Men hittar jag rätt folk, rätt förmåner så ska jag jobba och dt vore underbart om det blev med hästar!
Till trådskaparen, ställen jag har pratat med har lönen varit allt från ingenting första månaderna/året till 5500 kr i månaden. alla ställen med kost och logi förutom ett ställe där de ingick logi och 4000månaden. Av dem jag åkte på intervju hos var bara ett vitt, och det var utomlands (norge)