"Fickpengar"?

Magnum

Trådstartare
Läste hästrelaterade jobbannonser och såg att nåt ställe sökte hästskötare och skulle då få kost, logi och fickpengar. Hur mycket ungefärligen kan man anta att "fickpengar" är?
Och om det skulle vara så att man tex bor i närheten eller hittar annan bostad så att man inte behöver bostad och logi på det stället, borde man få samma fickpengar, eller mer?(för att man inte utnyttjar kosten o login då?)
Nu är det ju säkerkligen innebörden fickpengar olika i hela landet men hur mycket kan man anta att det kan vara?

Sv: "Fickpengar"?

Har vart med om det en gång förut, fickpengar var då 1000 spänn/mån. Men jag råder dig att hitta mer seriöst jobb där du får riktig lön.

Tycker fickpengar verkar vara ett skumt begrepp... Om man arbetar förväntas man ju få lön, inte lite pengar till bio och godis?Om man får bo där och får mat så blir ju lönen lägre. Men jag vet faktiskt inte.

jo jag vet. Hade inte tänkt söka jobb nu då, men det skulle vara intressant att veta ungefärligen.
Kanske anser de att det räcker att få kost logi och bla ta med egen häst/ hjälp med träning? Och att det då räcker med nån tusenlapp i "lön".
Men man kan ju inte slita med de dagliga sysslorna och sen inte få lön för mödan liksom..

har också hört att de brukar va kring 1000 kr/mån.

Jag fick 3 eller 4000 i fickpengar när jag jobbade som hästskötare för 8-9 år sedan. Det ingick boende (fint och fräscht i ett mindre hus på gården) och mat, samt stallplats och foder till hästen jag hade med mig. Familjen ställde också upp och körde till och från pendeln när jag åkte hem/till stan.

Det var ju rätt bra egentligen, så mycket har jag aldrig över i fickpengar nu för tiden!

Om det nu var 3000, så får man ju räkna med att en normal hyra för en etta ligger på 3000, och maten går för mig på 1000 kronor/mån, så egentligen tjänade jag ju över 7000 iaf. Och jag betalade ingen el, bredband, telefon och allt annat sånt där... Helt ok tycker jag!

Fickpengar är typ 2.500kr i månaden.

Kost, logi och fickpengar = svartjobb till typ 95%

räkna med att du kommer få jobba arslet av dig flera dagar i veckan, dessutom helt utan någon försäkring alls, dvs stampar en häst dig på foten och du får "men" för livet kommer du inte få ett enda öre.

Leta efter ett riktigt jobb och gå med i facket (kommunal) minimilönen för hästskötare är 15.000 före skatt.

pmm, utbildad och diplomerad hästskötare som vägrar jobba med hästar p.ga alla slav & svartjobb.

Lyssna på P3 ikväll kl 18:00 tror jag, går repris från FRONT i P3 där de gjort ett repotage om just hästtjejer som jobbar arslet av sig för att få jobba med hästar.

Instämmer! Hur roligt jobbet än verkar så är det inte värt det OM något skulle hända. Då står man där utan försäkring och annan trygghet. Dessutom den faktiskt olagliga biten av det hela, svartjobb är svartjobb vad man än väljer att kalla det.

/Hanna, också diplomerad hästskötare som la ner i brist på vettiga jobb....

Så länge folk ställer upp att jobba svart för kost och logi och fickpengar så kommer hästyrket aldrig att få någon status. Vad fickpengar är i detta sammanhanget är därmed helt ointressant.

Håller med övriga. Som svart anställd får man slava hårt utan någon som helst trygghet, i värsta fall.
Har du inte möjlighet att få en godkänd praktikplats istället? Jag har visserligen inte kollat upp det, men om man får en praktik via Arbetsförmedlingen borde arbetsgivaren hålla med försäkring och annat?!

Jag råkar veta att just det här stället är godkänt som praktikplats av arbförm och verkar vara seriösa förutom då att de kanske vill ha billig arbetskraft...

Och faktum är ju att ett sånt "jobb" är ju som en praktik...Men om man skulle praktisera genom arbetsförmedlingen tex så skulle man ju tjäna mer på det (genom stemplingen)än att ta det sk jobbet..... Förstår ni hur jag menar?
Eg är det sjukt att man kan få ut mer pengar genom att stempla än genom att jobba (och det är samma arbete vi pratar om)

Ett annat ställe jag känner till lite ville ha nån som skulle hjälpa till med hästar och stall, rida och så, och få lön för det. MEN man ville att den blivande stalltjejen/killen skulle bo i ett eget hus på gården "så denne kunde vara tillgänglig hela tiden". = Ingen egen fritid.

Jag kommer ju inte att söka nåt liknande jobb, däremot kanske en praktikplats om arbetsförmedlingen senare tycker det är dags;) men tyckte det vore intressant att höra åsikter om detta från andra och från såna som jobbat inom hästeriet. Man hör ju jämt och ständigt vilket slavjobb det är, och hur tungt det är och vilken liten lön(om man nu får lön..) man får.
Och praktik är ju mer ordnat eftersom de har lite koll, och det harde i min kommun iaf efter många fall där praktikanterna blitt utnyttjade och fått jobbat som en ordinarie ist för att anställa folk..

Det behöver ju inte handla om ett svartjobb. Både fri bostad och fri kost är skattepliktiga förmåner som såväl arbetsgivare som arbetstagare är skyldiga att deklarera för. Fri bostad (rum) värderas från 896 kr ner till 600 kr beroende på var i landet man bor. Fri kost värderas till 160 kr/dag dvs 4800 kr per månad ungefär. Vad som sedan ska vara kontant beskattningsbar ersättning därutöver är ju en annan femma. Den grundlön som nämndes baserar sig väl på lantarbetaravtalet och utgår då från att personen har utbildning/viss erfarenhet samt nått en viss ålder.

Vill man fördjupa sig i det här eller jobba med fri kost och fritt boende så är det väl lämpligt att prata med skattemyndigheten för att få veta hur man gör det lagligt liksom med sitt fackförbund och eventuellt med arbetsförmedlingen om man är arbetslös. Så se upp med att peka ut alla anställningar av den här typen som svartjobb. (Tycker dock att 1000 kr är för lite kontant ersättning om inte ytterligare förmåner ingår - som ju då också blir beskattningsbara).

Jag stör mig på när folk begär att man ska gå till arbetsförmedlingen och skriva upp sig som arbetslös, vänta 90dagar och sen få kummunbidrag så att man har "Råd" att "praktisera" hon denna då dem ej har råd att ens betala en skällig fickpeng.
Tro mig jag vet flera även kände hästgårdar som begär detta av en. Skitsmart att låta en hemkommun betala "lön" när man arbetar hos en privat, ofta nån helt annanstans i sverige. jag får inte ihop det.

Jag slutar snart skolan och söker ställen för fullt, har varit och tittat och pratat med ställen, alla vita. hittade sen en kanonfin hästgård och åkte dit. bodde i trevlig lägenhet (fick dela med annan) och det var ett relativt lättjobbat stall. MEN efter två veckor och min skolpraktik var slut och min skolförsäkring inte gällde så pratade jag med dem om att teckna skriftligt avtal och göra upp om betalningar osv eftersom vi sagt att jag skulle fortsätta jobba hos dem,

,....dem titta på mig som frågetecken..."vadå avtal....vi trodde du jobbat med hästar innan. Här betalar vi svart i handen direkt och man jobbar när det finns jobb alltså dygnets alla ljusa timmar och du ska finnas på gården och vara tillgänglig dygnet runt"

behöver jag säga att jag åkte hem direkt :devil:
Jag vet hur det är att vara hästskötare. dt är ingen dans på rosor visst men jag kan väl Iallafall få begära försäkringar och minst 1 och helst 2 dar ledigt i veckan och att jag dessutom får Åka HEM på lediga dagar (får man inte alltid göra på vissa ställen!!!)

Jag inser snart att det jag drömt om i hela livet bara en är en falsk saga och det finns många människor som bara suger efter att få utnyttja en.
Men hittar jag rätt folk, rätt förmåner så ska jag jobba och dt vore underbart om det blev med hästar! :love:

Till trådskaparen, ställen jag har pratat med har lönen varit allt från ingenting första månaderna/året till 5500 kr i månaden. alla ställen med kost och logi förutom ett ställe där de ingick logi och 4000månaden. Av dem jag åkte på intervju hos var bara ett vitt, och det var utomlands (norge)

Förklara vad som stör dig. Jag har för det första inte försvarat svartjobb. Jag inte heller förespråkat att arbetsförmedlingen ska betala din eller någon annans "lön" efter 90 dagar. Det fungerar inte så vilket du säkert upptäcker då skolan är slut (såg att du studerar). Möjligen har du efter 90 dagar utan jobb - om du har rätt ålder -rätt att bli inskriven i ungdomsgarantin vilket innebär att kommunen ska sysselsätta dig genom utbildning eller praktik. Det är inget kommunalbidrag för kommunen betalar ingen ersättning. Det gör staten. Enda pengar en kommun betalar till enskild är ekonomiskt bistånd (socialbidrag) om du inte kan försörja dig på något sätt.

Det jag säger är att bara för att en del av lönen betalas ut i logi och kost är det inte nödvändigtvis ett svartjobb (det KAN vara det men det är farligt att generalisera). Det står jag för. Däremot bör arbetsförmedlingen, framför allt om du är inskriven och söker jobb via arbetförmedlingen, kunna tala om för dig hur den tänkta praktikplatsen/arbetsgivaren fungerar. Att dessutom ha en kontakt med och vara medlem i en fackförening är för att få hjälp med den typ av arbetsgivare du råkat ut för. Du gjorde helt rätt som åkte hem. Arbetsmarknadens regler gäller även för en hästskötare. Det har vare sig jag eller någon annan här protesterat mot. Tvärtom. MEN fortfarande kost och logi är också "lön" i skattehänseende men om det bara är kost och logi eller en eventuell låg ekonomisk ersättning - ja då är det fel. SÅ berätta vad som stör dig i det jag skrivit så ska jag försöka bli tydligare...

Pigan skrev:
Förklara vad som stör dig. Jag har för det första inte försvarat svartjobb. Jag inte heller förespråkat att arbetsförmedlingen ska betala din eller någon annans "lön" efter 90 dagar. Det fungerar inte så vilket du säkert upptäcker då skolan är slut (såg att du studerar). Möjligen har du efter 90 dagar utan jobb - om du har rätt ålder -rätt att bli inskriven i ungdomsgarantin vilket innebär att kommunen ska sysselsätta dig genom utbildning eller praktik. Det är inget kommunalbidrag för kommunen betalar ingen ersättning. Det gör staten. Enda pengar en kommun betalar till enskild är ekonomiskt bistånd (socialbidrag) om du inte kan försörja dig på något sätt.

Det jag säger är att bara för att en del av lönen betalas ut i logi och kost är det inte nödvändigtvis ett svartjobb (det KAN vara det men det är farligt att generalisera). Det står jag för. Däremot bör arbetsförmedlingen, framför allt om du är inskriven och söker jobb via arbetförmedlingen, kunna tala om för dig hur den tänkta praktikplatsen/arbetsgivaren fungerar. Att dessutom ha en kontakt med och vara medlem i en fackförening är för att få hjälp med den typ av arbetsgivare du råkat ut för. Du gjorde helt rätt som åkte hem. Arbetsmarknadens regler gäller även för en hästskötare. Det har vare sig jag eller någon annan här protesterat mot. Tvärtom. MEN fortfarande kost och logi är också "lön" i skattehänseende men om det bara är kost och logi eller en eventuell låg ekonomisk ersättning - ja då är det fel. SÅ berätta vad som stör dig i det jag skrivit så ska jag försöka bli tydligare...

Tack för svaret! märks att du är lite mera kunnig inom detta än vad jag är som mest har humör när allt kommer ikring :angel:

Jag svarade inte på "ditt" inlägg innan utan skrev mest i allmänt utan att tydligt läsa vad andra skrivit innan. Så du får inte tro att jag attackerade dig ;)

Jag har suttit på arbetsförmedlingens hemsida och försökt klura ut hur dem menar. och dem vill ju få ut en på jobb och man får skriva cv osv där. sen har man inget jobb efter 90dar blir dem "skyldiga" att hjälpa den arbetslösa(andras ordval) och man kan få praktisera osv. Men man måste hela tiden vara arbetssökande och beredd på att lämna prakitken för jobb och längre och kortare vikariat.
Har jag förstått rätt`? plus att man får ungefär 3000 i månaden då.

det är väldigt svårt. alltså ställena som velat ha mig har sagt att jag ska ta detta som jag skrivit om ovanför för dem har inte råd att betala mig lön eller något annat. men då ska jag oftast vara där ett år och jag får inte ihop det då om jag samtidigt kanske måste lämna praktiken om jag måste arbeta på annat ställe.
Men dem flesta resonerar så som dem sagt till mig iallafall.

Och jag vet vilka som man får svartjobba hos för dem har personligen sagt det till mig. Medan jag vet att det finns ställen med kost och logi + fickpengar som är vitt lön. och det är jättebra :) För att jag personligen kan tänka mig arbeta för mindre pengar om jag får ut det i annat som erfarenhet och annat nyttigt.

så lite bättre förtydligande så stör jag mig på att jobba oförsäkrad och utan ledighet. Jag skulle aldrig våga arbeta svart.

Jag efterlyser nog att få reda på vilka krav jag som arbetssökande kan ställa och vilka skydd jag har. Ska man gå med i facket för det?
Du är jättesnäll som delar med dig att ditt kunnande!

Jag skulle fått praktik genom ams, den jag praktiserar hos betalar 3.000kr till ams och ams betalar ut lön till mig.

Du kan tjäna på det vid deklarationen fast det är dåligt betalt, bor du där, är skriven "hemma" och jobbar i en annan kommun får du de 3e första månaderna dra av 200kr för varje arbetsdag och resterande månader 160kr. Hyra betalar du ju eftersom det "dras" på lönen. Lite långsiktigt kanske men det ger många tusenlappar året efter.

Jobbar du svart får du dessutom ingen a-kassa Om/När du blir arbetslös.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 828
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 550
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?