Fibergi = turbomat??

T

_Tigerlilja_

Rider ett fullblod som gått på krafft groov över sommaren, tidigare även havre och betfor.
Nu är foderstaten omräknad och han får, förutom grooven, fibergi bas (låg?)

Nu har vi en herre som studsar, letar spöken och är allmänt stressig.
Han rids på samma sätt som tidigare och har aldrig betett sej så här när han gick på havre.

Kan det vara så att han reagerar på något i fibergin?
Någon mederfarenhet av detta foder som har något förslag?

Sv: Fibergi = turbomat??

fibergi innehåller ju havre... men fullblod är ju typ uppfödda på havre från tiden på banan ;)

min kan vara virrpanna, men hon reagerar inte på fibergin.... å nu har jag ändå bytt ut 1kg stud (stud sätter inte energin i huvet) mot 1kg havre... å hon sköter sig ändå...

har ni bytt hö nydligen? det kanske innehåller mer energi?
gräsbetet kanske var kraftigt?

Min systers halvblod som får hjärnsläpp av havre, och en del andra foder, fick fibergi låg och bas i vintras utan att reagera. Har heller aldrig hört någon häst som fått tossiga ideer av fibergi, men det behöver ju inte betyda att det inte finns någon som kan få det.
Kan det kanske vara så att han får för mycket energi? Kanske vore idé att minska ner fraftfoder givan? Men om foderstaten är uträknad boder det ju stämma. Ni/du får prova er fram.

Senast ändrad:

Fullblod kan ofta gå på havre, även fast många ridhästmänniskor som köpt ett fbl inte ställer dom på havre.
De kan behöva lite extra motion, lite hårdare ridning, men så länge man inte har en skadad häst är väl det bara bra, om hästen orkar mer efter ett tag?

Ett fullblod som bara går som skogsmullehäst och rids några dagar i veckan, skulle jag inte ställa på någon havre. Hästarna behöver bli aktiverade, de är smarta hästar, som behöver tänka när man rider och inte bara ridas runt, runt..

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 386
Senast: Heulwen
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama