Fibergi, bra alternativ?

Sv: Fibergi, bra alternativ?

Tja, vill Du ge halm och massor av socker (melass) så why not. Dyrt är det också...
Jag rekommenderar ngt av Salsa Hästfoder....
MAX 3% melass (socker) och ingen hackad halm, utan förstklassiga råvaror. Kika på www.salsafoder.se så kan Du se vilken sort Du behöver ge som komplement till Ditt grovfoder.
Absolut det mest prisvärda müslifodert för hästar i Sverige och dessutom svensktillverkat med svenska råvaror så långt det går...

Alla andra müslifoder innehåller MINST 8-10% melass (socker) och ofta importerade råvaror istället för svenska!

Litet ologiskt att ogilla några procent melass och acceptera foder med stora mängder havre tycker jag. De har i stort sett identisk effekt på blodsockernivåerna. Andra spannmål har i mikroniserat skick likartad effekt som melass.

Men jag håller med dig om att melasserad halm knappast är något intressant foder. HH

*kl*

Jag har bra erfarenhet av Fibergi. Hade en nordisdam som blev överhet på ren havre men som behövde rejält med kraftfoder då hon jobbade mycket med både skogs- och jordbrukskörning. Gav henne då Fibergi Låg och det funkade utmärkt...halm och melass, till trots;)... Hade även en häst som inte funkade på pellets och även han svarade bra på Bas-varianten.

Under mycket lång tid har jag blandat själv men så tjurade treåringen ihop på det tidigt i år så det blev till att byta och då tog jag till Hippo Müsli Bas. När vi sätter igång jobbet i höst kommer jag att prova Hippo Müsli Harmoni, som är havrefritt, istället då fröken gärna hettar upp sig lite... I övrigt får alla hästarna fri tillgång på grovfoder så kraftfodret är en mycket liten del av deras dagliga giva;)

Ser ingen som helst anledning att tippa i hästen så mycket socker som Fibergi innehåller, det märks om inte annat på tandstenen...

Rek. ALLA att gå på Carl-Fredik Gauffin's (veterinär och häst"tandläkare" på Slöinge vet.klinik, Halmstad) föreläsning om Hästens Munhåla - han håller den lite här och var...Fick bl.a. följande referat från en kompis som hört honom:

KORT summering var-->Föreläsningen började rent anatomiskt med genomgång av hästens munhåla....
Sedan kom lite saker upp…

* Bl.a. Tandsten hos häst? Är detta vanligt och är det ett problem. Den entydiga svaret av Carl-Fredrik var NEJ!

Tandsten hos häst är INGET bekymmer och väldigt ovanligt. Förekommer det ö.h.t. så förekommer det på den s.k. hingsttanden (canistanden, beten, vilken LÄTT förväxlas med en vargtand, men det är alltså INTE en vargtand! Den förekommer vanligen på hingst/valack, men kan även förekomma på ston, denna tand alltså). Och eftersom denna tand inte har någon betydelse (den behöver dock INTE slipas ned eller tagas bort!!!) så inget bekymmer….
Orsakas INTE av foder, eftersom hästar INTE har samma salivsort som vi människor eller hundar t.ex. Ofta beroende, precis som karies, p.g.a. pH-halten i saliven

* C-FG sa vidare att tänder SKA vara vassa (emaljen alltså) och man ska INTE slipa ned för mycket, eftersom hästen behöver det vassa på emaljen att mala/finfördela maten med. Men det får INTE vara sårigt i tandkött och munslemhinna, som hakar och dylikt kan orsaka….

* Karies förekommer på häst men orsakar SÄLLAN problem. Hästen harinte samma salivsammansättning som hund och vi människor och det är därför det sällan blir problem med själva kariesen. Den orsakas av bl.a. – betselskador – bakterier (ej samma som hund och människa!) – trauma – pH-värdet i saliven. Är pulpan inte engangerad orsakar det ej problem, men man kan rotfylla en tand hos häst om pulpan är engagerad. En högst ovetenskaplig teori, som EJ är verifierad, är att den ökande anvädningen av hösilage/ensilage (med lågt pH) kan vara gynnsamt för kariesbildning hos häst. Men det finns inga vetenskapliga studier på att så är fallet. Det är bara något av allt man diskuterat…

* Glest bett är tämligen vanligt. Detta innebär att hästens tänder ej ligger dikt an mot varandra som de ska…d.v.s. det skapas ett mellanrum mellan tänderna. I dessa mellanrum kan det bildas foderinpackningar, som sedan kan ligga där och ruttna…..och ge tandköttsinflammation och tandrotsinflammation. Långvarig behandling!

* Andra skador hos häst i minhålan orsakas av bl.a.

- trauma/fraktur i fr.a. underkäken. Mesta problemet är att hästar står och drar i täckeshängaren! Eller går omkull ute….(Vilken tur att jag bestämt mig för att EJ ha täckeshängare!!!)

- betselskador…ofta fel storlek i förhållande till munstorlek och fel typ av bett!!!! Och att man spänner utrustningen fel (för hårt oftast!)

* Ang. äldre hästar (15 + och därmer) så ska man INTE raspa för ofta och för mycket (!!!!) i tron att de ska lägga på hullet… UTAN man ska FODERANPASSA!!!!! Blöt höet om det är problem – gå över till ensilage om höet är för hårt och blötning ej hjälper – ge luzernpelletts (uppblötta till gröt)….Hästen behöver STRÅ (fiberer) – så FODERANAPASSA!!!!!!!! Gäller även kraftfodret!

* När ska man göra en förebyggande undersökning då? Jo, 1-2 ggr/år fortlöpande men defintivt bör man göra

- vid 6-12 mån ålder

- vid 2 års ålder

- INNAN bett i munnen

- Vargtänder SKA bort, för de tål inte bettets belastning

Jag har själv också hört honom och kan verkligen rek. hans föreläsningar.

Litet ologiskt att ogilla några procent melass och acceptera foder med stora mängder havre tycker jag. De har i stort sett identisk effekt på blodsockernivåerna. Andra spannmål har i mikroniserat skick likartad effekt som melass.

Men jag håller med dig om att melasserad halm knappast är något intressant foder. HH

Salsa finns i 4 olika mixer:
- Salsa BasMix - ja, mest VIThavre här, men precis som man ger vanlig havre, så finns det en färdig mix här ist. för att fodra med ren havre och lägga till bl.a. mineraler och annat....
- Salsa HotMix - mest SVARThavre och NAKENhavre
- Salsa ExtraMix - mest VIThavre och SVARTHAVRE + soja
- Salsa HavreFriMix - som sig säger, ingen havre alls....

Ja, var och en kan ju läsa pdf-dilerna på www.salsafoder.se och själv bilda sig en uppfattning.....JAG är nöjd med fodret, mina HÄSTAR är nöjda och MÅR BRA! Och ser BRA ut!

var och en blir salig på sin tro....Jag på min, Du på Din....

Du kommer med Dina råd och erfarenheter helt OK, jag läser och tar in och använder det jag tycker är bra....

Jag kommer med mina råd och erfarenheter i min tur, som jag också hoppas att de respekteras, precis som ALLAS åsikter SKA respekteras.
Vad man sedan tycker är bra eller mindre bra är upp till var och en, men halshugg inte folk för att de inte tycker som Dig. :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 408
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 036
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 675
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka