Status
Stängd för vidare inlägg.
W

wanis

min sköthäst är fet coh ägaren verkar inte bry sig mycket, jag har hästen ca 4 ggr/v och jag försöker att ge llite hö till henne och rida ordentligt, men de brukar int gå så bra ja e lite slö me ridande för tillfället... men vad ska man göra?? finns de något bra bantningssätt för hästar??

Sv: fet:(

Vad har den för foderstat nu?

Den hemliga ingridiensen är oftast just motion.

Ut och rid i skog och mark. Långa skritt-turer i rask takt, klättra, rid på småstigar i skogen :)

Man kan inte dra ner på höet hur mycket som helst, det måste hästen ha i viss mängd för att må bra, både i magen och "i huvudet". Äter hästen kraftfoder är det det som skall tas bort, men du kan inte göra det utan att meddela ägaren.

Annars är det bara mer motion som gäller, och om du rider 4 dagar i veckan så borde det kunna göra en hel del. :)

vet ägaren om att du ge hästen "lite" hö?.

Jag hade blivit jättearg om du hade gett min häst för lite mat och du hade aldrig mer fått komma tillbaka.

min sköthäst är fet coh ägaren verkar inte bry sig mycket, jag har hästen ca 4 ggr/v och jag försöker att ge llite hö till henne och rida ordentligt, men de brukar int gå så bra ja e lite slö me ridande för tillfället... men vad ska man göra?? finns de något bra bantningssätt för hästar??

Men, du kan väl inte smygbanta hästen några dagar i veckan utan att ägaren vet det? För det första så mår hästar inte bra av att ha varierande foderstat, så där kan du göra skada, och för det andra så är det väl ägaren som ska ta ansvar för vad hästen äter. Det enda rätta är att börja med att prata med honom/henne och påpeka att du anser att hästen är tjock. Dessutom skriver du att du inte orkar rida ordentligt, vet ägaren det? Annars kanske h*n tror att hästen får riktig motion och beräknar fodret utifrån det.

Jag hade blivit GALEN om min medryttare gjorde som du.

Du hade varit fd skötare fortare än du hinner blinka om det hade varit min häst du misskötte om dagarna, att dra ner på höet skulle göra att du åkte ut på öronen så det visslade om det! :mad:

Som många andra här så skulle jag bli duktigt förb......ad om jag hade någon som gjorde som du gör nu! :mad:

Det är möjligt att den här hästen är fet, men det är INTE din uppgift att minska grovfodret! Och om du är slö för tillfället och inte orkar rida, är det något som hästen ska straffas för tycker du!? :confused: Samt att det är inte grovfodret man i första hand ska minska, utan ett ev. kraftfoder. Sedan så behöver, som tidigare skrivits, hästar en viss mängd strå och tuggtid per dygn för att fungera och må bra. Vore ju bättre att se sig om efter ett grovfoder med lägre värden. SAMT att öka motionen, och inte som du gör skita i den!

Tycker att du OMGÅENDE ska avsäga dig medrytteriet för den här hästen, du verkar inte ha det rätta kunnandet eller motivationen!

Senast ändrad av en moderator:

int ger ja nu vitto FÖR lite hö heller!! bara minskar lite! o no rider ja ganska myki men vitto om veterinären säger att de nästan e DJURPLÅGNING att ha en häst sådär fet så MÅST ju nånting göras!! en liten häst klarar sig nog på 7 kg hö/dag!! och det är riktigt ägarens fel om int hon själv kan banta henne utan proppar fullt av bröd i henne istället!! och jag skulle nog märka om hon skulle må dåligt av sin hömängd!! hon e pigg o glad o har välmåendefläckar överallt!! dessutom så går jag faktiskt på 9 nu och det kan vara lite stressigt att rida en h per dag, plus att jag bord 12 km från stallet så jag får nu åka hem då det passar mina föräldrar, och om jag rider en halv 1 per dag och ägaren rider också de flesta dagarna ½-1h!! o ni visst vitto int om hela jutton, tex hu myki hö ja ger, hur mykke ja rider osv så börj vitto int klaga någå!! de e hästen som ska må bra och jag sku aldri göra någå som inte skulle va bra för hästen!!

Det är fortfarande inte DIN häst, DU ska inte korrigera foderstaten! Om du tycker att hästen får för mycket mat ska du prata med ägaren! Som andra tidigare skrivit mår en häst inte bra av att fodret varieras hela tiden. Om du inte har tid att rida de dagar som du åtagit dig som medryttare måste du ju också berätta detta för ägaren så h*n ev. kan göra förändringar i foderstaten för minskat arbete.

Jag håller med föregående skribenter om att en medryttare som ändrar i hästens foderstat utan min vetskap inte skulle bli långvarig.

Edit: jag vet inte om jag förstod allt som du skrivit så mitt svar är utifrån det jag förstod (eller tror mig förstå) och vad är "välmåendefläckar", det har jag aldrig hört talas om?

Senast ändrad av en moderator:

Det är skit samma om hästen står på fri tillgång, vilket de flesta hästar dessutom mår bäst av, det är inte din sak att ändra på foderstaten! :devil: Jag hoppas att hästägaren ser den här tråden och vilken opålitlig typ du är. :crazy:

int ger ja nu vitto FÖR lite hö heller!! bara minskar lite! o no rider ja ganska myki men vitto om veterinären säger att de nästan e DJURPLÅGNING att ha en häst sådär fet så MÅST ju nånting göras!! en liten häst klarar sig nog på 7 kg hö/dag!! och det är riktigt ägarens fel om int hon själv kan banta henne utan proppar fullt av bröd i henne istället!! och jag skulle nog märka om hon skulle må dåligt av sin hömängd!! hon e pigg o glad o har välmåendefläckar överallt!! dessutom så går jag faktiskt på 9 nu och det kan vara lite stressigt att rida en h per dag, plus att jag bord 12 km från stallet så jag får nu åka hem då det passar mina föräldrar, och om jag rider en halv 1 per dag och ägaren rider också de flesta dagarna ½-1h!! o ni visst vitto int om hela jutton, tex hu myki hö ja ger, hur mykke ja rider osv så börj vitto int klaga någå!! de e hästen som ska må bra och jag sku aldri göra någå som inte skulle va bra för hästen!!

För det första, hästen är INTE din! För det andra, vad beror det på att du i ditt andra inlägg stavar så OTROLIGT dåligt om man jämför med det första!? Det är ju i princip oläsligt bitvis! Sedan är det ju fullständigt ointressant hur lite tid du har att rida, bara att sluta iom. att det inte är din häst!

Kicki :bump:

tanken är säkert god men man gör INTE så. Det är inte din häst och du kan inte fiffla med foderstaten de dagarna du är där.:mad:

Som många andra här i tråden redan har sagt, så kan jag säga att om du gett min häst mindre hö eller fpder äver huvud taget, än vad hon ska ha enligt foderstaten utan att diskutera saken med mig som hästägare. Då hade du åkt ut med öronen före. Man bantar INTE hästar genom mindre hö, man bantar hästar genom MINDRE KRAFTFODER, havre, korn, krafft, müsli eller vad man nu ger. Om höet är bra, behöver den kanske inte ens det. Men HÖ är vad hästen SKA ha, då den är gräsätare. 7 kg är INTE mycket, ens för en liten häst.

Och i övrigt är det motion. Om du inte är intresserad av ridning även om det bara är skritt eller att gå med hästen vid hand 1-2 timmar, eller longera 20 minuter, en halv timme VARJE DAG för att få den att gå ner i vikt, bara för att det är kallt och dåligt väder, så är du kanske inte så intresserad av "egen häst" utan skulle kanske passa bättre som skötare på en ridskola.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

*Knapplån*

Ni som klankar på stavning och liknande. Wanis, är från vårt grannland Finland, så jag tycker att hon stavar svenska riktigt bra med tanke på DET. Trevligt med ett mångkulturellt bukefalos, kan jag tycka. :bow:

Senast ändrad:

som ingelaH sa, så är jag från Finland och här bryr vi oss om våra hästar och är viktiga med att dom har det bra! jag har aldrig ridit i <3sverige<3 så ja vet int hur det är där men som det låter så tror jag nog att jag stannar i finland, så som ni verkar bahandla ägaren bättre än hästen, jag tror inte att ägaren bryr sig om jag ger 2 kg hö mindre om dagen eftersom det är väldigt många som påpekar att hon får för mycket hö, och jag har nog nångång sakt till ägaren att vi borde försöka banta henn, och hon har nog tykt att de varit en bra ide, men hon har endå int gjort något. men om ni i sverige int förstår att feta hästar inte mår bra så är det riktigt ert problem!! hu gör ni sen då om ni säger till ägaren att vitto hästen håller på o ö o den säger bara näää att mulliga hästar e söta, vi ökar lite på fodre!! men då sku ni fortsätta att slicka reve vaaah???

Det skulle ju vara bra om ni skulle kunna ge tips,på hur hon kan banta utan att ändra på forderstaten..
Sedan om hon pratar med ägaren eller inte,så är ju hennes sak.Så som jag förstod,så matar ägaren bröd och dylikt till hästen så att den blir fet.Om hästen verkligen är så fet att det nästan är sjukligt och även veterinären har påpekat detta,så vore det ju vara en bra ide´ att prata med ägaren om detta,men att även hon skulle få tips på hur HON kan hjälpa till med.Ge tips till ägaren tex.

Så jag tycker alla kan bidra med tips,om hur just hästen blir normalviktig:)

Nu får du försöka läsa, vad vi skriver...

Hästen blir inte fet av sju kg hö om det är det du tycker är mycket. Jag ger min häst som står på halm och är ett ganska "litet ädelt" halvblodssto, med "fulblodsinslag" ca 12 kg hö om dagen plus halmen hon stoppar i sig om nätterna och den kraftfodergivan hon får, som dras ner på, de dagar jag slarvar med motionen.

Hästen blir fet av ANNAN mat och för LITE motion.

Jag tycker absolut INTE att du ska slicka röv, som du säger. Jag har själv varit skötare i liknande stall. Men där har jag "samarbetat" med hästägarens sambo om jag inte har fått hästens ägare att ta reson och på så vis, kunnat dra ner på övrigt foder. Och så har vi ökat på motionen.

Det är bara att försöka ÖVERBEVISA hästens ägare, med källor i böcker, internet, från foderrådgivare och veterinärer. Om veterinären har sagt att hästen är sjukligt fet. Då tycker jag att DU ska ringa veterinären och be om tips på hur man bantar hästen på bästa sätt. Rådgivning via telefon är gratis, i alla fall här i Sverige.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Usch, jobbig situation. Vet hur jobbigt det är att se en häst få tokmycket mat och vara äckligt fet utan att ägaren reagerar.. Hade en fjording i gamla stallet som var kopiöst tjock men som enligt ägaren började bli lite smal.. Hästkraken kunde knappt vrida på huvudet utan att magen tog emot. Dessutom hade h*n Cushings..

Prata med ägaren om foderstaten. Läs på om foder innan så du ger ett seriöst intryck. Ibland funkar det att hänvisa till hästens hälsa. Får hästen kraftfoder? Kanske står någonstans, jag har läst lite slarvigt (orkar inte med all pajkastning..).
Det är tufft att hinna med både häst och skola, men det kan också vara väldigt avslappnande att umgås med hästen mellan studierna. Jag har pluggat deltid, jobbat mellan 14-23 tre dagar i veckan och haft egen häst + stalltjänst varje helg och en pojkvän som bara var hemma på helgerna. Jobbigt, men det gick. Om man släpper alla krav när man kommer till stallet och bara tänker på att ha det trevligt går det mycket lättare. Nu går jag på universitetet, och utan hästen hade det inte gått!
Försök göra det bästa av de dagar du orkar rida, det tror jag både du och hästen tjänar på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17