Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: fet:(

Så jag tycker alla kan bidra med tips,om hur just hästen blir normalviktig:)

Det hon kan göra är ju att motionera hästen, vilket flera redan har tipsat om.

Hur hon ska prata med hästägaren är ju svårt att säga utan att känna människorna ifråga eftersom alla är olika och behöver bemötas på olika sätt. Det verkar ju som om hon har försökt och inte nått fram. Det bästa tycker jag dock är att komma med sakliga argument om varför hästen inte mår bra av att vara överviktig och komma med förslag på hur man ska lösa problemet. Att i första hand minska grovfodret ser dock inte jag (och många andra i tråden med mig) som den rätta vägen att gå. Först och främst minskar/tar man bort kraftfodret och så ser man till att hästen motioneras ordentligt - vilket också redan tipsats om i tråden.

min sköthäst är fet coh ägaren verkar inte bry sig mycket, jag har hästen ca 4 ggr/v och jag försöker att ge llite hö till henne och rida ordentligt, men de brukar int gå så bra ja e lite slö me ridande för tillfället... men vad ska man göra?? finns de något bra bantningssätt för hästar??

Det första om stavningen: Ditt modersmål är svenska, det märker man, texten är helt enkelt slarvskriven och vill man göra ett så bra och seriöst intryck som möjligt får man helt enkelt tänka på stavningen.

För det andra: Hur stor är hästen? Hur mycket motion får den per vecka? Hur ser dess foderstat ut? Hur fet är den egentligen? Dessa frågor är viktiga att veta om man vill ändra hullet på hästen.

För det tredje: Prata med ägaren, banta inte hästen själv utan ägarens tillåtelse, rid de dagar du ska rida och se till att jälv inte ge hästen godsaker eller att någon annan gör det medans du är i stallet.

:bump::bump:

min sköthäst är fet coh ägaren verkar inte bry sig mycket, jag har hästen ca 4 ggr/v och jag försöker att ge llite hö till henne och rida ordentligt, men de brukar int gå så bra ja e lite slö me ridande för tillfället... men vad ska man göra?? finns de något bra bantningssätt för hästar??

Tycker du borde prata med ägaren, och säga att hästen är fet och att dom kanske borde ändra foderstaten :D
Men jag tycker inte att du ska ge hästen mindre hö!
Hopas det går bra :laugh:

*Knapplån*

Innan tråden helt spårar ur stämningsmässigt, väljer jag att låsa den och hoppas att Wanis, får den hjälp som är mer rätt för henne och hennes syn på hästar i det stall, där hennes sköthäst står.

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17