Fet och lat

sthu

Trådstartare
Någon som har bra tips på hur man kan "banta" en överviktig fjording/islandskorsning som blir tjock av precis allt? Just nu får han 5 kg hö om dagen, lite lite musli, ännu mindre betfor och lite alger.(Strunta i att kommentera algernas jodinnehåll tack) Dessutom fri tillgång på halm. Jag rider eller kör varje dag, ofta ca en timme. Han går ute hela dagarna, ofta runt 12 h/dygn. Stor hage, men tyvärr bara en kompis.
Han är dessutom ganska så slö. Jag vet inte om det beror på maten, fetman eller bara hans psyke, men man kan ju testa maten. Något tips? Vad tänka på? Han får ju inte bli tjockare..

Sv: Fet och lat

Hur mycket halm tror du att han sätter i sig? Det kan ge en hel del kalorier om han äter mycket. Halm innehåller ca 5MJ/kg (jämför med hö som innehåller 7-8MJ/kg) och om han har fri tillgång på det så kanske det blir en hel del för mycket där.
Så jag tror att jag skulle först o främst pröva att begränsa mängden halm till max 1-2kg.

I övrigt kan det vara nog så viktigt att han får all den näring han behöver i rätt proportioner och med bra balanser. Får han inget mineraltillskott? Utan det går han miste helt på SELEN bland annat.

Går han på gräs ännu också?

Halmen låter väl inget vidare om han ahr lätt att gå upp?! Äter han mkt av den?
Öka på ridningen tex longering innan ridning.. osv..

En tjej i mitt stall fick order av vet att banta sin ena häst, och han föreslog följande: 1 kg hö /100kg kroppsvikt (istället för 1,5kg/100kg kroppsvikt vid lättare arbete) och bort med allt kraftfoder förutom lite mineraler och 1 dl betfor /mål (så att den skulle få ngt iaf), och låååånga skritturer med mkt trav. Försök att sprida ut höet på så många måltider det bara går med. Viktigt när hästen bantar är att den får massa annan sysselsättning, såga av massa asp och lägg in till hästen att gnaga på, köp en "jollyball" eller lägg in en fotboll, häng upp gamla läskflaskor med lite småsten i m.m. Annars kan den börja krubbita eller lägga sej till med andra olater.

Senast ändrad av en moderator:

Fri tillgång på halm är väl inte det optimala om man har en fet häst som behöver bantas. Halm ger bara onödig energi som lägger sig på hullet. Har du dock väldigt höga proteinvärden i höet, så kan ju halmen vara ett bra komplement.

Det viktigaste när hästen ska banta är ju MOTION. Hästen ska inte gå på nån svältkost, utan en foderstat beräknad på att hästen är i normalhull. Försök att i första hand bara ge grovfoder om detta är möjligt med hänsyn till näringsvärdena.

Att hästen är lat beror troligtvis på att den är för tjock.

Han föråt sig på halm för ca tre år sedan, så han äter inte speciellt mycket. halmen är dessutom något år gammal. Jag hänger in ett hönär med ca tre kg, bara för han ska ha något att göra. Det brukar räcka fyra veckor ungefär så det är inga våldsamma mängder han äter.
Han ligger på ca 1,2 kg/100 g häst. Kanske ska minska ett kg tills det blir kallare.. Det växer trots allt lite ute fortfarande.
Något kraftfoder att tala om får han inte heller, sammanlagt betfor+musli ca 0,5 liter om dagen.
Daglig motion och utevistelse får han också, så jag antar att det bara är att vänta och se vad som händer.
Kan äppelcidervinäger hjälpa? Det ska ju vara bra mot hungerskänslor sägs det. Kan vara värt ett försök.

Han har fettvalkar på magen, så det är rätt illa.. Och bakbenen blir lätt krokiga på honom..

Nu är det ju så med både djur och människor att, om man får för lite att äta, sk svältkost, så går man INTE ned i vikt eftersom kroppen ställt in sig på kristider. Allt som man äter lagras som fett för att kunna klara kommande kristider. Istället för att bara minska hur som helst bör du analysera ditt hö, ta reda på vad din häst ska ha i näringsbehov, och dra i från ev 10% i intag samt öka motionen.

Men det förslag jag skrev är inte svältkost och dessutom rekomenderat av vet. Är hästen såpass fet som hon beskriver och dessutom lättfödd så måste man minska givan för hästens bästa. Men det viktigaste är ju såklart motion!

1 kg/100kg häst ÄR svältkost då det ger för lite mat.. MINST 1,2kg hö / 100kg häst.

det är 1kg TS/ 100kg häst

Fast nu svarade jag ju visserligen inte till dig, men ur djurskyddssynpunkt är minimigivan 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt/dag. Och sedan går det inte bara säga bort med all kraftfoder, tänk om ditt grovfoder har extremt dåliga värden då ? Även om man bantar måste det finnas någon sans och balans i vad man ger/inte ger. Kroppen behöver ju en viss näring ändå...knappast svälta.

Ja, jag vet att 1 kg torrsubstans är rek för underhåll, som jag skrev ovan, men det är inte svältkost att minska 0,2 kg, tycker jag. Detta var, som sagt, rekomenderat av vet. pga kraftig övervikt. Och det låter ju som om trådskaparens häst är synnerligen överviktig. Detta ska den bara gå på tills resultat kan börja märkas och är ingen permanent kosthållning, så klart.

Jag vet 2 hästar som motioneras kanske 4-5 grr/ vecka som ändå bara står på underhållsgiva av hö (av "lagom") kvalitét, pga extrem lättföddhet.

Nu är det ju skillnad på motion och motion. Motion kan ju bara vara lätt hobbyridning som extrem motion. Hobbyryttare har oftast en tendens till att överdriva vad dom anser att hästen går...samma med bantning...då underskattar dom hur mycket motion hästen verkligen får.

Så klart ska den inte svälta, men uppenbarligen så gör denna häst inte det, eftersom den är mkt överviktig! Vissa hästar klarar sej (and then some) på mindre än andra, speciellt vissa kallblodiga raser och ponnys.

Det jag gjorde var bara att säga vad min stallkompis fått rekomenderat av VETERINÄR till sin överviktiga häst. Så klart ingen permanent lösning, men tills resultat kan börja märkas. Och återigen, motion är det viktigaste.

Fast en veterinär kan ju omöjligt veta era hövärden...dvs om ni nu inte sagt dom till denne och veterinären satt sig ned och räknat lite. Om du läser mitt inlägg ang underkant av mat och att man omöjligt kan gå ned i vikt av svältkost så kanske du förstår hur jag menar. Bantning är inget som ska ske på kort sikt, utan ske under längre tid.

Fast i detta fall var det faktiskt så att min stallkompis noga räknat ut utifrån analys på hö och hösilage en foderstat som redan var nästan i undrerkant till sin häst, och den gick ändå inte ner i vikt! Reds varannan dag (hästen är 21) lååånga skritturer i skog och mark och lite trav. Då tog hon ut vet som BEORDRADE detta för hästens bens skull, trots att komisen stod där med gråten i halsen och tyckte att hon nästan skulle plåga sin häst, men det var enda sättet att få den att gå ner i vikt!

Men då är ju frågan, hur lades motionen upp som ? eventuellt kanske din kompis foderstat funkat om hon lagt om arbetet, vem vet. En del hästar har tro det eller ej, gått ned i vikt med mer mat, fast i andra former. En del hästfolk bantar å bantar sin häst men den står still...och sen har dom tex hästen på halmunderlag där den kan vräka i sig ditten och datten. Detta var bara ett exempel.

Men funkade det för din kompis häst så var det väl bra. Men jag anser man INTE ska underskrida hästens behov av grovfoder för den skull.

Som sagt, hästen reds varannan dag, långa skritturer i skog med lite trav. Annars var den ute i hage från ca 7-8 på morgonen till 17-18 på kvällen. Den står på torv.

Klart att detta inte är det första man tar till om hästen börjar bli lite rund, men är man där att man provat att minimera foderstaten och motionera mer men det ändå inte hjälper, hästen är alltså kraftigt överviktig, så har man inte så mkt annat val än att göra som vet. säger...

vi säger att hästen väger 500 kg.. då tycker du att den ska ha max 5 kilo hö.. fast man minst bör ge hästen 6 kilo hö.. det är inte 0,2kg man drar bort då utan ett helt kilo..

Nu svarade jag på trådskaparens inlägg, och hon hade en islands/fjordingkorsning, dvs mkt lik i typ av den som min kompis fick råd till av sin vet. Jag skulle inte råda att ge 5 kg hö till ett 500 kg tungt halvblod som ska banta. Nu var det så att denna hästen som fick 5 kg hö, vilket inte ens lär vara underhållsgiva för en sådan häst, utan mer. En häst som dessutom var väldigt lättfödd...

Jag har denna vinter en inhyst fjording... Hon behöver också minska i omfång.. Hon har hitills gått i samma hage tillsammans med en häst av ädlare typ. Den ädlare varianten behöver betydligt mer foder än fjorden. Dessutom är den ädlare hästen dräktig.

Jag har fått lösa situationen genom delade hagar för att jag skall ha stenkoll på vad fjorden äter, framför allt hur mycket. Har jag dem tillsammans så blir det per automatik för mycket mat till fjorden. I erat fall.. har ni funderat på hur hästarna själva "fördelar" fodergivan i hagen. För om ni fodrar dem tillsammans i hagen så kan de ju vara så att den häst som behöver minska i omfång kanske äter för mycket av det som bjuds i hagen.

Du skriver att hästen går ute mycket. Här hos mig växer faktiskt gräset fortfarande... alltså måste det tas med i beräkningen för fjordens intag under dagen. Hur är det hos er? Får hästen i sig en del från hagen som ni inte räknat med i foderstaten?

Lättfödda hästar är på ett sätt svårare att utfodra korrekt... om man vill ligga precis rätt. Utan analys på grovfodret är det nästan omöjligt. Om man vill fodra på känn så ställer det stora krav på den som sätter foderstaten.
Man kan minska fodergivan till en viss gräns. Sen går det inte att minska mer för då står hästen på svältkost. När man börjar närma sig den undre gränsen för vad som är ett minimum så är det bara ökad motion som kan komplettera viktminskningen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 722
Senast: whyme
·
Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
3 180
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: GardenAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar