Fester hos grannar

cherie

Trådstartare
Ni som bor i flerbostadshus, hur ofta har era grannar fester? Vad tycker ni är rimligt att man "får stå ut med" som boende i lägenhet, och när går det över gränsen tycker ni? Störs ni övrr huvud taget när era grannar har fest? Spelar det någon roll för er om vilken tid grannen avrundar festen, eller är det viktigaste under hur lång tid det pågår? Osv osv.

Jag har märkt att folk brukar ha väldigt olika uppfattningar om sånt här, intressant att se hur merparten av er tänker! :)

Det är väldigt lyhört där jag bor, men det sker inte fester så ofta. Jag flyttade in här i mars och har hört hög musik på natten två gånger. Jag brukar bara vända på mig och försöka somna om, skön bakgrundsmusik brukar jag tänka!

En natt hörde jag musik, tänkte inte mer på det och somnade bra ändå. Min syster däremot kunde inte somna (bor i samma lägenhetshus) och vid 03:30 gick hon och bad dom sänka, vilket dom gjorde.

Däremot verkar min granne under konstant renovera och den jäkla slagborren tar knäcken på mig!! Jag hatar det! På eftermiddagarna, på helgen, alltså hur mycket kan man ha att borra?? Det låter i hela väggarna!! Har dock inte sagt till om det, tänker att man borrar ju inte för skojs skull, så han har ju en anledning.. Men det är mycket värre än om dom skulle ha fester!

Här är det väldigt lugnt, bara 6 lgh och 5 är bebodda. Skulle nog kunna stå ut med att det är fest någon/några gånger i månaden men helst inte fredag och lördag samma vecka :) och inte en vardag när jag ska upp och jobba dagen efter. Sedan efter 12 på natten kan det bli jobbigt om det är massor av oljud

I huset vi bor i idag har det aldrig varit någon som haft riktig fest, den enda gången var när småflickorna i lägenheten under hade disco för några veckor sen, dock var de ordentliga av sig och skrev en lapp som sattes upp i trappuppgången där de lovade att festligheterna skulle avslutas runt 8 snåret :D Helt ok enligt mig;)

Jag personligen störs inte jätte mycket av om det spelas hög musik någon kväll. Dock har jag aldrig bott i något hus där det festats på hög volym in på småtimmarna. Men skulle nog i sådant fall uppskatt en liten "förvarning" i form av en lapp i trapphuset.
Tycker dock det är tusen gånger jobbigare om festens gäster barrikerar ytterdörren.

Huset vi bor i är väldigt lyhört men trots detta är det väldigt lugnt, och såklart är det skönt! Det som hörs mest är nog mina två hundar om de leker :o

Där jag bor nu störs jag inte alls av fester. Det blir bara ett dovt ljud som inte stör mig, värre är det när folk borrar och har sig mitt i natten:rage:

Där jag bodde tidigare var det vääääldigt lyhört och då blev jag irriterad på hög musik och spring i trappan.

Jag bor i ett väldigt lugnt hus med 6 lägenheter och i nuläget bor där ingen som har fest.
För tillfället har jag flyttat till en annan lägenhet medan de renoverar i min och här festar en av grannarna varje helg, de brukar börja vid 19-20.00 och avsluta runt 03.00, jag hör basen av musiken och när sällskapet står ute och gapar och skriker på balkongen. Mina hundar, som inte är vana vid att höra så mycket ljud utifrån, störs nog mer än mig av detta dock.

Hos mig är det inte fest i huset som är problemet oftast (även om det finns en bar snett nedanför min lägenhet). Fulla människor är lite störande ja. Men inget går uppemot när restaurangen mitt emot anordnar (utomhus) konserter. Det är då dansband eller annan musik som inte klingar med något som jag skulle lyssna på frivilligt. Eftersom de inte har samma hyresvärd tror jag inte man kan säga till så mycket om det. Bara genomlida och hoppas att man inte får tag i någon form av vapen. Tex skruvmejsel för att peta bort sin egen hörsel.

är 6 stycken lägenheter i våran trappuppgång, 3 med gamlingar, 2 med yngre par (jag och sambon inräknat) och nån skum medelålders typ.

Gamlingarna festar ju som inte, de unga paret över oss kan jag nog räkna på fingrarna de gånger de festat och då har dom dessutom gått ut på krogen senast halv 12, och vi har väldigt sällan fest.

Däremot verkar dom såga och borra rätt ofta med slagborr oxå ;)

Annars är väl största störningsmomentet han mitt emot oss som röker så det stinker så mycket i trappuppgången att till och med riktigt inbitna rökare har kommenterat att de luktar rök!

Det är sällan vi blivit störda av någon faktiskt, där vi bor nu är väldigt bra isolerat. Men min sambo har också haft en slagborrsgranne, han måste ha haft en hålvägg som han skulle slutföra.

Däremot har jag EN gång fått ett sms från en granne, att vi störde. Vi hade spelkväll och var 4 personer, ingen alkohol eller hög musik. Vid 23 fick jag ett sms från min 80-åriga granne under som tyckte det var dags att avsluta :D

Här i huset (typ radhuslänga) så är det sällan fester. Jag har då inte stört mig på någon fest. Och det är lyhört! Men det är vi, en enstamstående kille och fyra barnfamiljer i det här huset.
Området har fördelen att ha en kanonfin kvarterslokal i en fristående byggnad, den är helt gratis att låna, så dom flesta har sina fester där. :up:
Våra favoritgrannar har flyttat.. :( dom hade åtta barn, och levde om massor, men vi störs inte av barnlek. Fredag och lördagkvällar startade dom karaokeanläggningen, och sjöng karaoke till psalmer :D
När vi nyligen hade flyttat in så frågade jag pappan i den familjen om dom hade stört sig på våra hundar något, (jag var lite rädd att hundarna skulle skälla när dom blev ensamma på nytt ställe). "vi har så många barn :laugh:" fick jag till svar av pappan. Han menade att har man åtta barn som leker hela dagarna så stör man sig inte på lite ljud från grannarna heller :D

Däremot har jag EN gång fått ett sms från en granne, att vi störde. Vi hade spelkväll och var 4 personer, ingen alkohol eller hög musik. Vid 23 fick jag ett sms från min 80-åriga granne under som tyckte det var dags att avsluta :D

Haha, underbart! Jag kan i och för sig relatera till det här, spelkvällarna jag och mina vänner har kan nog vara väldigt högljudda utan alkohol eller musik. Skratt, förtjusta rop och mycket engagerade insatser i spelet räcker nog gott ;)

För övrigt, intressant att läsa allas synvinklar! Särskilt att alla verkar störa sig på olika typer av ljud, där festande ibland inte spelar någon roll men t.ex. renovering/skällande hundar/annan musik upplevs som värre i så fall. Undra vad det är som avgör :) Lite egna preferenser och hur man själv lever sitt liv kanske?

I huset vi bor i idag har det aldrig varit någon som haft riktig fest, den enda gången var när småflickorna i lägenheten under hade disco för några veckor sen, dock var de ordentliga av sig och skrev en lapp som sattes upp i trappuppgången där de lovade att festligheterna skulle avslutas runt 8 snåret :D Helt ok enligt mig;)

Haha, åh! Ni skulle ringt störningsjouren, disco till 8-snåret kan man ju inte behöva stå ut med ;)

Där jag bor just nu (flyttar nästa vecka) är det lugnt. Det enda som egentligen hörs är när barnen som bor i lägenheten ovanför leker ordentligt och kör med trampbilar, hoppar och stampar i golvet, då dunkar det och låter ned till oss, men det är inte så man störs så mycket, dessutom är det mest på dagtid och det får man ju stå ut med. Vet inte hur det är i lägengeten vi ska flytta till, men iom att det är lägenheter från gamla sovjet-tiden så lär det vara rätt tyst.

Störs sällan av fester, men är det väldigt skrikigt så kan jag störas. Det var ganska jobbigt när vi hade en granne som hade fest i princip varje fredag och lördag från april-oktober... Men annars är det lugnt med lite städade fester då och då för min del. Då störs jag mer av grannen ovanför som har en tendens att torktumla klockan halv tolv på vardagarna :/

Hos mig är det inte fest i huset som är problemet oftast (även om det finns en bar snett nedanför min lägenhet). Fulla människor är lite störande ja. Men inget går uppemot när restaurangen mitt emot anordnar (utomhus) konserter. Det är då dansband eller annan musik som inte klingar med något som jag skulle lyssna på frivilligt. Eftersom de inte har samma hyresvärd tror jag inte man kan säga till så mycket om det. Bara genomlida och hoppas att man inte får tag i någon form av vapen. Tex skruvmejsel för att peta bort sin egen hörsel.
Du har all rätt att klaga om det stör även om det är annan hyresvärd får bara ta det lite andra vägar än om det varit hos din egen hyresvärd. Just nu står det still om vilket som är den rätta vägen men dels så kan man alltid påtala det till dom som spelar direkt och säga ifrån att dom stör, får du ingen respons så kan man kontakta polisen om det då det är en ordningsstörning, och sedan tror jag det är miljö och hälsa som är den andra vägen att gå.

/Camilla

Inom våran förening har man rätt till att ha "fest" iallafall 1 gång i månaden. Dock skall detta upplysas 2 dagar innan.
"Oväsen" om man nu vill kalla det så tycker jag är väldigt individuellt. Våran granne under oss hör ALLT och är väldigt duktig på att klaga och tycker i stort sett att en fis är lika högljutt som musiken på en inflyttningsfest. I vilket fall som helst så handlar det väl egentligen om att respektera varandra. Våran förening är väldigt duktiga med det och vi får spela tex musik men säger grannen till så får man respektera det. Personen i fråga kanske ska upp och jobba eller ligger i panikångest etc.

Flera gånger i veckan eller samma dag varje vecka tycker jag inte är okej. Inte heller när fester på helgerna håller på till långt efter midnatt. Däremot är jag hyfsat tolerant mot fester på vardagar så länge det är nån enstaka gång och blir tyst framåt 11-12.

I det huset jag bor i är det väldigt lyhört, men jag tror inte jag hört en enda fest (och då pratar vi att jag hör ena grannen när den diskar och den andra när den slår dammsugaren i väggen). Grannen snett under har vänner över ibland och de kan höras en del om de har öppet. Jag vaknar dock sällan, inte ens när grannen mittemot smäller igen sin ytterdörr varje natt kl 01.40. Grannen som bodde under mig tills för en vecka sedan spelade dock julmusik från december-mitten på januari på hög volym med start kl 5 på morgonen, det gillade inte mina grannar. Är lite rädd att den som ska flytta in under mig kommer klaga på katten som leker/rejsar på nätterna, vet inte hur mycket det hörs ner nämligen.
Om det var fest varje vecka och höll på längre än till midnatt så skulle jag nog tycka det var för mycket. Men jag bor vid ett ålderdomshem och nästan 1 mil från stan så det är ganska få ungdomar som vill bo här :p

I vårt hus finns det bara två lägenheter dvs vi + grannarna. Huset är väldigt lyhört så vi förvarnar alltid varandra när det är fest på G, vilket förvisso inte händer superofta.
Skitsmidigt att ha den relationen till sina grannar :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 479
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 137
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 966
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka