Fertil hona + hane

YlvaG

Trådstartare
Kort historia. Jag ska köpa katt. En ragdoll. En hona. Och jag vill hålla henne fertil iaf ett tag.
Pojken ska köpa katt. En perser. En hane. Och han är så löjlig med kastrering.

Jag anser att hanen bör kastreras då sambon inte har intresse för varken avel eller utställning. Det är alltså ingen ide att hålla hanen fertil. Tycker det är lite elakt mot honom om han ändå aldrig får "komma till". Plus alla problem en fertil hane kan få.

Finns det något sätt att lösa det på? P-piller finns ju men är dom så säkra? Jag försöker ju självklart prata vett med sambon, men det är ett så känsligt ämne för honom på något sätt :angel:

Några tips?

Sv: Fertil hona + hane

Att hålla hane fertil "bara för att" är verkligen grymt, och med två olika raser i ett hem skulle jag faktiskt aldrig våga. Någon tvärsäker metod finns inte, och att riskera det bara för att pojkvännen inte har kunskap nog att förstå att kastrering är det bästa för en icke avelskatt är bara dumt ;)

Mhm.. Jag vet. Men han måste nästan köpa en kisse för jag har inte råd själv med inköpet av två stycken :( Men det går inte ihop :(

Kort historia. Jag ska köpa katt. En ragdoll. En hona. Och jag vill hålla henne fertil iaf ett tag.
Pojken ska köpa katt. En perser. En hane. Och han är så löjlig med kastrering.

Jag anser att hanen bör kastreras då sambon inte har intresse för varken avel eller utställning. Det är alltså ingen ide att hålla hanen fertil. Tycker det är lite elakt mot honom om han ändå aldrig får "komma till". Plus alla problem en fertil hane kan få.

Finns det något sätt att lösa det på? P-piller finns ju men är dom så säkra? Jag försöker ju självklart prata vett med sambon, men det är ett så känsligt ämne för honom på något sätt :angel:

Några tips?

Är sambon rädd om möbler och hem? Tala om för honom att perserkillen kommer att pinka ner era finaste saker med stinkande hankattsurin. Det brukar vara ett argument som fungerar! Dessutom brukar okastrerade hanar periodvis vråla (speciellt på våren) och vara allmänt oroliga. Jag har själv haft avelshane (perser), så jag vet...

Måste sällskapet till din katt vara en raskatt då? Du kan ju köpa din ragdolltjej och sedan en katthemsunge eller något :)

Eller göra som jag, Jag köpte mina två första med 4 månaders mellanrum. ;)

Det är Jonas som vill ha en perser :angel: Och betalar han, så visst får han väl köpa en perser om han vill. Men han såg lite fundersam ut när han läste Nashuas inlägg så förhoppningsvis ger han med sig ;)

Även om det nu blir så att ni får hem en okastrerad hanne så kommer din kille snabba ryck böna och be att kastrera honom så snart han börjar stänka :angel: Hade själv min yngste hanne okastrererad några månader pga stor risk vid narkosen (pga hjärtfel etc).. men till slut stod jag INTE UT längre :eek: Det STANK överallt även om man tvättade och skurade som en galning... Hankattsurin luktar skunk !!! om man inte har hankatten ensam i ett separat rum dit man sällan går in -men hur snällt är det mot katten.
Så att din kille står ut länge med en okastrerad hankatt innomhus är mycket osannolikt - såvida han inte har helt dött luktsinne :smirk:

Min kompis har givit en P-spruta till sin hankatt. Han hade börjat strila, men slutade med det så foryt han fick sprutan. De skall använda honom som avelskatt bland annat till sin hona men hon är så ung att de inte ville att han skulle vara på henne ännu. Så han kommer att få sprutan tills hon är mogen för att paras.

Fast jag vet avelshanar som fått spruta för att inte strila, men används till avel under tiden. Så jag tror inte man ska vara helt säker på det.

Att ge katter konstgjorda hormoner är alltid en stor risk och inget man ska göra utan vidare. Om man ger hankatter p-spruta så är det för att få ner dem i hormonnivå om de har ett väldigt haningt beteende, tex skriker dygnet runt, strilar och vill para allt som rör sig, inte för att de inte ska kunna para.

Hur som helt så är inte denna p.spruta ett alternativ till kastrering. Särskilt inte då de medför risker för katten.

Åk och hälsa på en uppfödare som har en strilande hankatt. :smirk: Så får din käre pojkvän känna på hur det är att ha en fertil hane. Det är INGEN dans på rosor. Förutom det att de kan pissa ner hela hemmet på en kvart och att de skriker så är de betydligt mindre stabila än kastrerade hanar. En fertil katt tänder mycket lättare till och börjar slåss (alltså, slåss-slåss) vilket kan förstöra relationen till den andra katten totalt.

Att förhindra parning mellan de två katterna kan också bli problematiskt. Många honor blir dräktiga trots p-piller och p-spruta på hane... det funkar inte som kemisk kastrering. Var och varenda uppfödare har sina avelshanar på p-spruta för att hindra dem från att pinka ner hela hemmet, men hanarna används i avel ändå och får normala, friska avkommor. Sedan är ju inte dessa hormonpreparat helt bra för hälsan och ska de användas ska de användas tillfälligt.

Ja, det gör det. Det finns uppfödare som riktat in sig på den s.k. Klassiska persern med lite längre näsa. Sen trillar det ju ut endel "dåligt typade" (ur utställningssynpunkt) avkommor här och där.

Jodå, det finns. Pojken är dock fast för släggansikte :crazy: Jag försöker dock bearbeta honom mot dom "lite längre" nosarna :angel:

Jag måste dock säga att det nu lutar åt en helig birma istället. Då det är just maskningen som jag tycker är så fin, och att ragdollsen är väldigt lika birman nu ändå, så tycker inte jag att det är så rättvist mot rasen om jag ev. vill börja avla, gärna ser brunmasker.

Båda raserna har ju samma färger godkända, fast Ragdollen även kan vara vitfläckad i olika grader medan Birman bara får ha vita tassar.

Senast ändrad:

Ja, det kan dom. Jag kan bara inte bestämma mig.
Det är ju underbara raser båda två.

Jag förstår att det är svårt, mycket vackra katter båda raserna. Har tittat på Birma länge, men valde bort den för att den var svår att avla på med kilar och sånt.

Jo, det är ju lite knepigt det där. Jag har iaf kontaktat uppfödare av båda raser. Kommer fortsätta läsa på om båda. Sen visar det sig i slutändan vad det blir för något.

Åk och hälsa på olika uppfödare, man brukar trilla dit efter ett tag. Men låt bli att hälsa på kattungar, då är det kört oavsett ras :D

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 215
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Katt Hej! Jag har en fantastiskt vacker blandrashona (50% ragdoll och 50% scottish straight) med underbar personlighet som jag önskar para...
2
Svar
27
· Visningar
8 908
Senast: Poppy
·
Övr. Katt Hittade ingen tråd så hoppas jag inte missat Men hela dagen sett min Facebook jubla över att det nu blir krav på kastrering för...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 860
Senast: MissFideli
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 690
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar