Då är jag medNej som jag skrev så tror jag dock det är det som gör att man vid en googling kan få uppfattningen att det inte finns kemisk kastrering för katt. Dvs varför @SiZo fick uppfattningen det inte finns.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då är jag medNej som jag skrev så tror jag dock det är det som gör att man vid en googling kan få uppfattningen att det inte finns kemisk kastrering för katt. Dvs varför @SiZo fick uppfattningen det inte finns.
Men det är ju en jättebra lösning om man vill ha en kull senare eller i väntan på kastration.Många använder ju p-piller till sina utekattshonor utan skupler dock.
Men det är ju en jättebra lösning om man vill ha en kull senare eller i väntan på kastration.
P-piller har också biverkningar.Det var ett svar på att chip inte var bra pga sina eventuella biverkningar.
P-piller har också biverkningar.
Pyo är den värsta.
På katt är nog juvertumörer en större risk än pyo.P-piller har också biverkningar.
Pyo är den värsta.
Ja absolut, honkatter finns det ju lösningar på. Och där kan man ju släppa ut med planen att hon ska bli dräktig. Medans med en hankatt så blir ju ev ungar inte ditt bekymmer och därför kan man nog inte anses som planerande om man släpper ut sin okastrerade hankatt tänker jag.Många använder ju p-piller till sina utekattshonor utan skupler dock.
Det är ju mer att det inte finns några garantier, att de inte blir fertila igen känns inte så allvarligt på en bondkatt som man släpper ut. Men däremot att de inte garanterar att de faktiskt blir infertila en period tycker jag känns ganska allvarligt. För är de då fertila så är det ju möjligt att man ev bryter mot lagen. Frågan är ju hur man ska kontrollera detta? Och hur ofta är det som medlet inte fungerar? Är det 1/100 så är ju saken enkel, då spelar det inte så stor roll, men är det 50/50 så är ju saken en helt annan.Att vissa veterinärer vägrar sätta in, är inget jag tycker är nått tecken på nått. Det är nytt i Sverige, det är i princip bara insatta uppfödare som sätter in det och med tiden kommer de flesta veterinärerna sätta in det. Precis som att fler och fler veterinärer kastrerar åtminstone hanar vid 12 v.
Såg den här länken igår på fb efter jag sett den här tråden:
https://press.djurskyddet.se/posts/pressreleases/antligen-krav-pa-kastrerade-utekatter
Nej det finns inga studier på katt förutom alla anekdotiska bevis från ungefär alla raskattuppfödare runt om.
Ante mig det. Hade på känn att det var något lurt. Är det något som stämmer med den ens?Precis. Det där spreds som en löpeld på sociala medier. Haken är att det är felaktigt att det är krav på kastrering/motsvarande :/
Även om det är felaktigt så hoppas jag att folk tror på det såpass mycket att de kastrerar sina katter. Jag skulle tro och hoppas att seriösa uppfödare läser lagen rätt istället för att bara läsa på sociala medierPrecis. Det där spreds som en löpeld på sociala medier. Haken är att det är felaktigt att det är krav på kastrering/motsvarande :/
Även om det är felaktigt så hoppas jag att folk tror på det såpass mycket att de kastrerar sina katter. Jag skulle tro och hoppas att seriösa uppfödare läser lagen rätt istället för att bara läsa på sociala medier
Just ja. Läste lite i föreskrifterna och där står:
Under kapitel 6:
2 § Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplane- rad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.
Känns som de tolkat om lite i länken då det inte ens är samma ord:
Allmänna råd till 6 kap. 2 §
Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.”
Ja absolut, honkatter finns det ju lösningar på. Och där kan man ju släppa ut med planen att hon ska bli dräktig. Medans med en hankatt så blir ju ev ungar inte ditt bekymmer och därför kan man nog inte anses som planerande om man släpper ut sin okastrerade hankatt tänker jag.
Det är ju mer att det inte finns några garantier, att de inte blir fertila igen känns inte så allvarligt på en bondkatt som man släpper ut. Men däremot att de inte garanterar att de faktiskt blir infertila en period tycker jag känns ganska allvarligt. För är de då fertila så är det ju möjligt att man ev bryter mot lagen. Frågan är ju hur man ska kontrollera detta? Och hur ofta är det som medlet inte fungerar? Är det 1/100 så är ju saken enkel, då spelar det inte så stor roll, men är det 50/50 så är ju saken en helt annan.
Jag har inte kikat på de siffrorna. Någon som har koll?
Men vem i hela friden vill ha en okasterad hankatt?
Det stinker ju satan om dem när de pinkar. Samma doft som skunk.
Men vem i hela friden vill ha en okasterad hankatt?
Det stinker ju satan om dem när de pinkar. Samma doft som skunk.
Eller en okastrerad honkatt som skriker öronen av en.
Vem vill ha det?
Jag personligen är så glad för att man numera kastrerar före odören och oljudet.