"Feminismen har gått för långt"

Jag tror vi använder orden fitta och kuk mycket mer tack vare (på grund av?) stand-up kulturen. Det är ju vansinnigt roligt att säga fitta och kuk så många gånger som möjligt. Folk blir geniförklarade för det.

I princip de enda gånger jag öht pratar om mitt eget kön så är det med den jag är tillsammans med. Bara för att man använder de orden utan att skämmas eller ha några mindervärdighetskomplex så innebär det inte att man strör dem omkring sig i alla möjliga och omöjliga sammanhang eller brukar folk prata om sina kön "bara sådär" överlag?

När pratar man om sitt kön egentligen, förutom med sin partner eller med vården/nån nära vän om något där nere felar och man blir bekymrad?

Jo, men nu menade jag naturligtvis irl.

Fast om mot all förmodan ämnet skulle komma upp till diskussion irl så blir i af inte mina svar annorlunda.

Fast det där gör mig lite fundersam, om det är så att man verkligen tror att sönernas framtid ska bli sämre av ett mer jämlikt samhälle.

Feminismen kan liksom inte gå för långt på det sättet; för då är det inte längre feminism. Definition.

Fast när vi talar om jämställdhet så fokuseras det ofta på hur tjejer hamnar i underläge, inte så mycket om hur killarna också hamnar i kläm i ett ojämlikt samhälle.

Att det ställs olika krav på killar och tjejer, att killar "kommer undan" med ett stökigare beteende. Redan som två-, treåringar så har tjejer ett större ordförråd. För föräldrar och skolpersonal pratar med tjejer på ett annat sätt än med killarna. Man visar tydligare för tjejer vad som är accepterat beteende och vad som är olydnad. Det ger ju dels tjejer som drillas in i "duktig flicka rollen". Men också killar som riskerar att halka efter och missa tåget till de utbildningar med störst konkurrens.

Jämställdhet är framtidens lösning, det är en ganska lång väg dit, därav mina tankar.

Ni som tycker att F och K orden är helt ok att använda, skulle ni lära era barn att använda dom orden??

Nej, jag kallar inte heller mitt könsorgan för snippa eller makens för snopp. Pojkar har snoppar och flickor har snippor (även fast jag inte är någon glad anhängare av ordet snippa). Varför? Jo, det är lite bra att det finns ett universellt ord för deras (barns) könsorgan. Det är de orden som används i förskolan och jag tycker att det är bra med en viss konsekvent hållning. Sedan får barnen med åldern själva sätta namn på sina könsorgan.

Senast ändrad:
Jag tror vi använder orden fitta och kuk mycket mer tack vare (på grund av?) stand-up kulturen. Det är ju vansinnigt roligt att säga fitta och kuk så många gånger som möjligt. Folk blir geniförklarade för det.

Jag tycker användandet av ordet i den kontext som användarna här i tråden gör gällande, så är "fitta" ett kaxigt reclaimat ord som man använder som statement. Användandet av ordet är en slags obstinat protest, en slags sjärvförverkligande vokabulär styrkedemonstration. Fast jag tycker bara den är sorglig.

Jag tycker användandet av ordet i den kontext som användarna här i tråden gör gällande, så är "fitta" ett kaxigt reclaimat ord som man använder som statement. Användandet av ordet är en slags obstinat protest, en slags sjärvförverkligande vokabulär styrkedemonstration. Fast jag tycker bara den är sorglig.

Så ser inte jag det. Jag ser det som att man använder ordet i sin rätta betydelse. När man inte vill använda ordet pga att andra använt det som ngt fult och nedsättande, så tycker jag det är tråkigt pga att det handlar om hur de som använt det nedsättabde har sett på kvinnor och också att underlivet varit ngt man inte pratar om.

Jag drog till med vessla. Mussla, mus eller eng. clam, pussy... alla är de ord som egentligen betyder någonting annat, de är inte benämningar för fitta utan omskrivningar. Signalerar alldeles för mycket prydhet för min smak. Som om fittan är så mystisk och tabu att man inte kan nämna den vid eget namn - det är misogyni.

Jag försvarar användandet av ordet fitta om mitt kön. Som innehavare av en fitta har jag lika stort tolkningsföreträde i frågan som du. Jag hävdar inte att du måste kalla ditt kön för fitta och jag tycker att det är oförskämt av dig att tro och säga att vi som säger fitta gör det pga bristande självrespekt. Har du aldrig hört talas om att göra motstånd genom att uppvärdera ord? Tycker du synd om svarta som använder ordet nigger också? Tror du att de gör det pga bristande självrespekt?

Ja, vad tusan handlar alla dessa djur om? Höna (=ett djur), pulla (=en höna=ett djur), mus (=ett djur), mussla (=ett djur), kissen (=katten=ett djur) osv. Jag har iaf inte ett djur mellan benen. Jag har ett könsorgan. Att kalla det vid ett djurs namn associerar jag direkt till att man inte vågar tala öppet, utan det är någonting hemligt. Har man mer självrespekt om man inte ens vågar tala om sitt könsorgan som just ett könsorgan utan man måste kalla det ett djur? Eller har namnet absolut ingenting med självrespekt att göra...

Nej jag håller inte med alls.

För mig har fitta aldrig varit ett smutsigt eller laddat ord på samma sätt som det är för dig tex, tror inte jag är ensam om det.

Nej jag håller inte med alls.

För mig har fitta aldrig varit ett smutsigt eller laddat ord på samma sätt som det är för dig tex, tror inte jag är ensam om det.
Nej det är du ju definitivt inte? Precis som jag heller inte är ensam om att anse att fitta ÄR ett hånande ord?

Nja för mig är det det ord som ligger naturligt närmast. Det har inte krävts något feministiskt filosoferande för att jag ska använda ordet. Sedan blir det i praktiken ett motstånd att använda det på det sätt som jag med flera gör.

Nej det är du ju definitivt inte? Precis som jag heller inte är ensam om att anse att fitta ÄR ett hånande ord?
Poängen är att jag inte håller med om att det som förmedlats i tråden är att det skulle vara en protest, styrkedemonstration, statement osv att använda ordet.

För mig och många andra är det i vissa sammanhang det mest naturliga ordet att använda bara, väldigt odramatiskt. Du får det att låta som om man säger ordet fitta med en tår i ögat och automatvapen i handen liksom, och benämner det som obstinata protester när det för många bara är ett ord. Är min poäng.

Nja för mig är det det ord som ligger naturligt närmast. Det har inte krävts något feministiskt filosoferande för att jag ska använda ordet. Sedan blir det i praktiken ett motstånd att använda det på det sätt som jag med flera gör.
Ja men precis, du sa det lite bättre!

Poängen är att jag inte håller med om att det som förmedlats i tråden är att det skulle vara en protest, styrkedemonstration, statement osv att använda ordet.

För mig och många andra är det i vissa sammanhang det mest naturliga ordet att använda bara, väldigt odramatiskt. Du får det att låta som om man säger ordet fitta med en tår i ögat och automatvapen i handen liksom, och benämner det som obstinata protester när det för många bara är ett ord. Är min poäng.

Du/ni/de som nu tycker att detta ord är så naturligt vet ju mycket väl att ordet används i sammahang som inte är så smickrande. Att unga flickor blir kallade för 'jävla fitta' är inte det mest upplyftande positiva och stärkande man kan bli kallad - som tillmäle är det inget smickrande naturligt ord. Lika lite som bögjävel eller skinkryttare skulle vara ett naturligt ord.

Du/ni/de som nu tycker att detta ord är så naturligt vet ju mycket väl att ordet används i sammahang som inte är så smickrande. Att unga flickor blir kallade för 'jävla fitta' är inte det mest upplyftande positiva och stärkande man kan bli kallad - som tillmäle är det inget smickrande naturligt ord. Lika lite som bögjävel eller skinkryttare skulle vara ett naturligt ord.
Jag betraktar inte fitta som ett "geniunt" skällsord, det bara används som skällsord. Vilket jag ogillar men jag använder själv kuk som skälls-/svärord ganska frekvent så jag ska inget säga... Häromdagen hörde jag en person svära med orden "jävla farfar", det gör inte att jag slutar kalla min farfar för farfar. ;)

Att bli kallad mus eller höna brukar inte allmänt anses vara positivt heller. Likväl kallar kvinnor kvinnors könsorgan för just det.

För mig är allmänhetens åsikt inte viktigt heller. Jag brukar inte prata fitta (eller mus eller höna eller pulla eller pärla eller mussla eller snäcka eller springan eller framstjärten osv.) med allmänheten.

Men det är ju för att de som kallar tjejerna för det är ju otroligt fåniga. För att de kanske ser ner på tjejerna.
Tänk om vi skulle sluta säga fitta för att det är ett nedvärderande ord och säger att ny ska vi bara säga tex underliv. Vad händer då om morsvarande händer då dvs att tjejerna blir kallade för "jävla underliv". Ska man sluta använda det ordet också? Det är med andra ord inte ordet det är fel på utan det som är fel är att någon ser ner på tjejerna, deras kroppar och sexualitet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka