"Feminismen har gått för långt"

Nu är jag ju så urkass på att lägga in bilder att jag inte fixar det....... Men Googla på Majstång/Midsommarstång så finns det en hel del sådana. Jag tycks minnas (om nu minnet är korrekt...) att på gamla målningar av typen Zorn, så var Midsommarstången just en sådan. Ibland hängde det band från ringen, långa band, som barnen (?) höll i medan de sprang runt.
Och @Mabuse
Jag tror att det är lite ihop blandningar av midsommar stång, majstång och maypole men några exempel på hur de kan se ut:
majstang_kk.jpg

images

image2.0x400.gif

midsommarstAng.jpg

Maypole:
Barwick_Maypole_Dancing.jpg

Jag tänkte mig att Majstång och Midsommarstång var i stort sett samma sak, jag hör folk säga Majstång om den man dansar kring i Juni. Men de är kanske två helt olika företeelser?

Jag tänkte mig att Majstång och Midsommarstång var i stort sett samma sak, jag hör folk säga Majstång om den man dansar kring i Juni. Men de är kanske två helt olika företeelser?
Jag tror (observerar tror! ;)) att det från början var två skilda saker, Maypole används i lite olika sammanhang och jag vet att det finns folkdanser där man dansar med band. Men i dag används nog majstång och midsommarstång lika mycket och ingen tänker så mycket på det! ;) Men Maypole finns på flera ställen, men midsommar firar väl egentligen bara de skandinaviska länderna? Om nu ens Danmark gör det... ;)

edit:
Nu läste jag på lit eoch Majstång kommer av maja, dvs löva och har inget med månaden maj att göra! :D

Jag tror (observerar tror! ;)) att det från början var två skilda saker, Maypole används i lite olika sammanhang och jag vet att det finns folkdanser där man dansar med band. Men i dag används nog majstång och midsommarstång lika mycket och ingen tänker så mycket på det! ;) Men Maypole finns på flera ställen, men midsommar firar väl egentligen bara de skandinaviska länderna? Om nu ens Danmark gör det... ;)

edit:
Nu läste jag på lit eoch Majstång kommer av maja, dvs löva och har inget med månaden maj att göra! :D
Enligt mina danska bekanta firar de inte midsommar utan st hans den 24:e, dock är det ingen helgdag.

I Sverige är Majstång den korrekta äldre benämningen på stången, medan Midsommarstång är samma sak, omdöpt av människor som inte fattat att Maja handlar om att löva stången istället för - som de tror - att det rör sig om en månadsangivelse som blivit fel.

Dagens jul är kristen dvs födelsen av Jesus, vilket inträffar 6 månader efter midsommar där Johannes döparen föddes.

Man kan söka hur långt tillbaka som helst men dagens jul och midsommar har def kristna betydelser sedan får man bestrida det om man vill.
Kyrkan försökte hindra festligheterna vid bl a både midsommar och midvinter eftersom de var hedniska. Eftersom kyrkans makt inte var så stor och stark trots allt så valde man att följa den gamla devisen "if you can't beat them, join them" och försökte därmed göra om högtiderna till kristna genom att svamla ihop Johannes och Jesu födelse, vilket det inte finns några som helst historiska belägg för skulle ha skett vid något av datumen.

Det finns inte ens historiska belägg för att personerna som kallas för Johannes döparen och Jesus har existerat i den form som kristendomen påstår, vilken av alla revolterande Jesusar som avrättats av Rom är det som firas?

Det är väl olika som i sill och strömming då?

Och jag kan ge ett exempel på en då 100-årig tant som under min praktiktid i slutet av 90-talet som alltid skrek !AJ MIN PULLA! när hon bajsade. Jag tror inte att det ordet är nytt för det kvinnliga könet.

Det är dina egna ord och klarar du inte av att argumentera på ett bättre sätt än som du gör så är det ditt eget val.

Om du väljer att vara en fittgeneralist är du mer förtryckande än män som använder ordet, eftersom du gör en 'give away' av ditt eget kön. Det skulle inte kännas så smickrande skulle ju jag tycka då. Och jag tycker inte det är smickrande för egen del heller att du slåss för att göra en give away av mitt och alla andras kön heller.
Till barn säger jag snippa, inom vården anpassar jag efter situation, det finns massvis från det kliniska vagina,slida via olika underliga benämningar till "därnere" för de riktigt pryda.
Jag säger dock även fitta privat så att säga, har du inte sett "fittkonst till sd" kampanjen till exempel?
Fitta och Kuk är dock helt klart ord för vuxnas organ och har en viss sexuell laddning för mig.

Till barn säger jag snippa, inom vården anpassar jag efter situation, det finns massvis från det kliniska vagina,slida via olika underliga benämningar till "därnere" för de riktigt pryda.
Jag säger dock även fitta privat så att säga, har du inte sett "fittkonst till sd" kampanjen till exempel?
Fitta och Kuk är dock helt klart ord för vuxnas organ och har en viss sexuell laddning för mig.

Jo men som jag tidigare sagt om fittgeneralism, så är ord som såväl våt ängsmark, borrfitta och fittkonst orelevant i sammanhanget då ordet i huvudsak är ett ord som står för allt som är dåligt, det är ett hånande skällsord i vedertaget vardagsmål med stick, och bara här i den här debatten så försvaras ordet som en protest. Det är det Zytomierska lumpna proletariatets väg in i den vedertagna normen var det någon som sa om debatten och jag är benägen att skriva under på det.

Jag har samma rätt att att inte vilja ha det namnet mitt kön som de som hävdar att de vill ha det. Det är det som är så fiffigt med åsiktsfrihet. Så länge fittgeneralisterna inte inkluderar mitt kön så är jag nöjd.

Jag tycker att man kan dra paralleller mellan den här diskussionen till diskussionen om användandet av ordet 'neger'.
Fitta är i dag ett värdladdat ord med negationer. JAG vill inte kalla mitt kön för fitta, det känns självhånande.
Ordet hör till klassen "runda" ord och har använts mycket länge, även som negation.

Du behöver inte kalla ditt könsorgan för fitta och i din värld må fitta enkom vara ett negativt laddat ord men i min bekantskapskrets (akademiker födda på 80-talet) är det varken ovanligt eller chockerande att kalla sitt könsorgan för fitta. Uppenbarligen har ordet i vissa kretsar anammats i en positiv mening.

Jag har aldrig hört benämningen vessla, används det eller hittade du bara på det för diskussionen just nu?

Mussla/snäcka har jag hört många andra använda om det kvinnliga könsorganet, och det kan härröra från engelskan säger man 'clam' - ofta i barnsammanhang där man gör sinnesbilden av mussla som skyddar en dyrbarhet. Sååå långsökt och mysomskrivet är set väl inte?
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=clam

Men huvudpoängen i min diskussion i diskussionen är väl att du försvarar användning av ett ord som jag och många med mig uppfattar som ett negativt laddat ord om mitt kön.

Jag drog till med vessla. Mussla, mus eller eng. clam, pussy... alla är de ord som egentligen betyder någonting annat, de är inte benämningar för fitta utan omskrivningar. Signalerar alldeles för mycket prydhet för min smak. Som om fittan är så mystisk och tabu att man inte kan nämna den vid eget namn - det är misogyni.

Jag försvarar användandet av ordet fitta om mitt kön. Som innehavare av en fitta har jag lika stort tolkningsföreträde i frågan som du. Jag hävdar inte att du måste kalla ditt kön för fitta och jag tycker att det är oförskämt av dig att tro och säga att vi som säger fitta gör det pga bristande självrespekt. Har du aldrig hört talas om att göra motstånd genom att uppvärdera ord? Tycker du synd om svarta som använder ordet nigger också? Tror du att de gör det pga bristande självrespekt?

Som om fittan är så mystisk och tabu att man inte kan nämna den vid eget namn - det är misogyni.
Och VAD är dess eget namn? Definitivt inte fitta, det är något jag varken är eller har, tacksåmycket. Sänk inte debatten till sån låg nivå.

Jag försvarar användandet av ordet fitta om mitt kön. Som innehavare av en fitta har jag lika stort tolkningsföreträde i frågan som du. Jag hävdar inte att du måste kalla ditt kön för fitta och jag tycker att det är oförskämt av dig att tro och säga att vi som säger fitta gör det pga bristande självrespekt. Har du aldrig hört talas om att göra motstånd genom att uppvärdera ord? Tycker du synd om svarta som använder ordet nigger också? Tror du att de gör det pga bristande självrespekt?

Ja, jag tycker synd om de som har ett så fattigt språk att de i brist på annat använder ett vedertaget skällsord för sitt kön som man ska vara stolt över. Oförskämt tycker jag få stå för dig.

Jo men som jag tidigare sagt om fittgeneralism, så är ord som såväl våt ängsmark, borrfitta och fittkonst orelevant i sammanhanget då ordet i huvudsak är ett ord som står för allt som är dåligt, det är ett hånande skällsord i vedertaget vardagsmål med stick, och bara här i den här debatten så försvaras ordet som en protest. Det är det Zytomierska lumpna proletariatets väg in i den vedertagna normen var det någon som sa om debatten och jag är benägen att skriva under på det.

Jag har samma rätt att att inte vilja ha det namnet mitt kön som de som hävdar att de vill ha det. Det är det som är så fiffigt med åsiktsfrihet. Så länge fittgeneralisterna inte inkluderar mitt kön så är jag nöjd.
Jag upprörs inte av att du inte vill
Och VAD är dess eget namn? Definitivt inte fitta, det är något jag varken är eller har, tacksåmycket. Sänk inte debatten till sån låg nivå.

Ja, jag tycker synd om de som har ett så fattigt språk att de i brist på annat använder ett vedertaget skällsord för sitt kön som man ska vara stolt över. Oförskämt tycker jag få stå för dig.
Jag kan säkert ett tjugotal mer eller mindre långsökta smeknamn och synonymer för mitt könsorgan, ändå använder jag ordet fitta ibland.
Om du inbillar dig att jag har ett dåligt ordförråd, skäms för mitt kön eller förnedrar mig så är du ute och cyklar.

Jag upprörs inte av att du inte vill

Jag kan säkert ett tjugotal mer eller mindre långsökta smeknamn och synonymer för mitt könsorgan, ändå använder jag ordet fitta ibland.
Om du inbillar dig att jag har ett dåligt ordförråd, skäms för mitt kön eller förnedrar mig så är du ute och cyklar.

Jag upprörs inte över att du vill. Jag säger bara att jag inte vill. Och ett fattigt språk betyder inte dåligt ordförråd, snarare ett utarmat, och nej naturligtvis skäms du inte över din fitta och jo, självhån i den innebörden att du använder ett ord om ditt könsorgan som i mottagarens (mitt) öra innebär att du sänker ditt eget köns värde. Det är det språk går ut på, att göra sig tydlig för den som lyssnar, språket finns inte till för ditt eget höga nöjes skull.

Alltså förlåt men inte fan är det "mussla" i alla fall. Snippa är väl bättre, eller vulva, slida, livmodertapp och livmoder etc.

Du kan sluta tycka synd om mig, tack så mycket. Jag är nöjd med min fitta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka