Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast traditionellt så går ju stången genom en stor ring, inte två ringar. Den versionen är knepigare att tillverka så nu ser man den inte så ofta men den ringen borde väl symbolisera en vagina? Fruktbarhetssymboler borde ju innefatta bägge ingredienserna i fruktbarheten.Ringarna är väl snarare testiklarna, med den symboliska tolkningen. Möjligen kan man säga att den befruktar jorden, och att kvinnan således är med i form av jorden.
Jag tror snarare det är så att varje trakt har sitt eget utseende på stängerna?Fast traditionellt så går ju stången genom en stor ring, inte två ringar. Den versionen är knepigare att tillverka så nu ser man den inte så ofta men den ringen borde väl symbolisera en vagina? Fruktbarhetssymboler borde ju innefatta bägge ingredienserna i fruktbarheten.
På vilket sätt är midsommarstången inte en fallossymbol? Midsommarfirandets ursprung är väl just fruktbarhetsriter?
Oavsett så känns det som att de som blir upprörda över midsommarsnippor tillhör kategorin "kränkta vita män"... orka?
en sax ser ju ut som en kuk ...man kanske skulle förändra formen på den
jag skiter i hur en midsommarstång ser ut , men det är sjukt att ens se den kopplingen.
Nej, midsommar firades innan kristendomen ens var uppfunnen, likaså julen. Inget av dem har med varesig någon Johannes eller Jesus att göra.Var hittar du att det är ett firande för fruktbarhet? Man firar sommarsolståndet och Johannes döparen födelse. Midsommarstången är ett kors!
Jag kan se din poäng, även om jämförelserna du gör inte riktigt håller hela vägen, fitta är inte ett positivt uttryck för alla och det är bra att det finns alternativ som snippa tex även om jag inte använder dem själv.Fitta används i vardagligt tal som ett kränkande ord. Precis som "neger". Jag tycker kanske inte att argumentationen du för är så konstruktiv i att du försvarar ditt användande av ett ord som många uppfattar som kränkande.
Nej, midsommar firades innan kristendomen ens var uppfunnen, likaså julen. Inget av dem har med varesig någon Johannes eller Jesus att göra.
Har det inte, det var ju märkligt..
Midsommar började firas runt 300talet och innan det firades vad man tror midsommarblotet vilket skedde i mitten eller slutet av Juli och är inte riktigt samma som dagens midsommar som faktiskt är firandet av Johannes döparens dag
På vilket sätt är inte jul förknippat med Jesus?
I min hemtrakt hade varje by sin egen karakteristiska stång.Jag tror snarare det är så att varje trakt har sitt eget utseende på stängerna?
Midsommar firades innan kristendomen hade hittat hit, men majstången är inte en del av detta hedniska ursprungliga firande.Nej, midsommar firades innan kristendomen ens var uppfunnen, likaså julen. Inget av dem har med varesig någon Johannes eller Jesus att göra.
Det var väl kyrkan som ville kapa redan befintliga festligheter..?Julen fanns innan Jesus, både här och i Rom. Dock i form av en vinterhögtid. Som jag fattat det är det därför man bestämt att Jesus föddes just på julafton, för att det redan fanns en festttradition den tiden på året. Ordet Jul är inte kristet, utan namnet på den germanska högtid som fanns innan vi blev kristna. Idag är det ju ganska få som firar en kristen jul, utan det har ju blivit en vinterfamiljehögtid, eller rent av barnens högtid i första hand.
Fast traditionellt så går ju stången genom en stor ring, inte två ringar. Den versionen är knepigare att tillverka så nu ser man den inte så ofta men den ringen borde väl symbolisera en vagina? Fruktbarhetssymboler borde ju innefatta bägge ingredienserna i fruktbarheten.
Julen fanns innan Jesus, både här och i Rom. Dock i form av en vinterhögtid. Som jag fattat det är det därför man bestämt att Jesus föddes just på julafton, för att det redan fanns en festttradition den tiden på året. Ordet Jul är inte kristet, utan namnet på den germanska högtid som fanns innan vi blev kristna. Idag är det ju ganska få som firar en kristen jul, utan det har ju blivit en vinterfamiljehögtid, eller rent av barnens högtid i första hand.
Midsommar firades innan kristendomen hade hittat hit, men majstången är inte en del av detta hedniska ursprungliga firande.
Det var ganska mycket som fanns innan kristendomen, Jesus och Gud fanns. Till exempel Jorden, människorna och hela universum. Det är ganska senkommet att kristendomen försökt "erövra" alla högtiderna och kalla de sina.
Nu är jag ju så urkass på att lägga in bilder att jag inte fixar det....... Men Googla på Majstång/Midsommarstång så finns det en hel del sådana. Jag tycks minnas (om nu minnet är korrekt...) att på gamla målningar av typen Zorn, så var Midsommarstången just en sådan. Ibland hängde det band från ringen, långa band, som barnen (?) höll i medan de sprang runt.En sån stång du beskriver har jag aldrig sett, var finns den traditionen? Den tradition jag har sett är ett kors med två kransar fästa vid tvärslån.
https://www.google.co.uk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=5Q9HCmeVHJnYCM&tbnid=f9ZkRt5FIlvmjM:&ved=0CAUQjRw&url=https://naturenshus.wordpress.com/page/20/&ei=ZBqoU8_FFaG9ygOPjIDAAg&bvm=bv.69411363,d.bGQ&psig=AFQjCNF4S-RYmOgc0fByP5sfd4yuFH9Gcg&ust=1403612124989084En sån stång du beskriver har jag aldrig sett, var finns den traditionen? Den tradition jag har sett är ett kors med två kransar fästa vid tvärslån.
https://www.google.co.uk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=5Q9HCmeVHJnYCM&tbnid=f9ZkRt5FIlvmjM:&ved=0CAUQjRw&url=https://naturenshus.wordpress.com/page/20/&ei=ZBqoU8_FFaG9ygOPjIDAAg&bvm=bv.69411363,d.bGQ&psig=AFQjCNF4S-RYmOgc0fByP5sfd4yuFH9Gcg&ust=1403612124989084
Oj vilken ramsa! Funkar den....? Och nä, det är inte Zorn men ändå ;-) Nu ser jag att man får scrolla ner lite på sidan.......