"Feminismen har gått för långt"

I vilken situation behöver jag ha ett ord för hela paketet?
Själv känner jag liksom ingen skarp kant eller på annat sätt en gräns mellan var min vulva slutar och slidan tar vid. Det hela hänger ju ihop, all slemhinna som man kommer åt utifrån liksom. Jag tycker det känns konstigt att ha ett namn för det yttre och ett annat för slidan. I vardagligt tal och kontexten av min relation till min egen kropp.

Att kuk är synonymt till penis ser jag inte relevansen i. Säger dina barn typ "vessla" om kuk också? För det skulle ju vara motsvarigheten till alla dylika omskrivningar om fittan. Jag tycker sådant är trams. Fittor är inte tramsiga och de förtjänar ett riktigt, eget ord.

Vulva förknippar jag f ö med hästar och hundar. Har aldrig använt det om min egen kropp, även om det såklart är korrekt.

Vad säger du i sexuella sammanhang? Om ditt eget kön alltså. Jag tycker att fitta är så bra för jag kan säga det till både gynekologen och till min sexpartner. :up:

Återtas? Har fitta alltså tidigare varit ett neutralt ord? Har kuk varit det?
Jag antar att Petruska refererar till det ord som tolkas betyda våt ängsmark, sumpmark på tidig fornnordiska, ett språk ingen nu levande människa kan, annat än tolka. I den betydelsen hade det troligtvis inget med det kvinnliga könsorganet att göra utan det är en modern tillskrivelse.

Själv känner jag liksom ingen skarp kant eller på annat sätt en gräns mellan var min vulva slutar och slidan tar vid. Det hela hänger ju ihop, all slemhinna som man kommer åt utifrån liksom. Jag tycker det känns konstigt att ha ett namn för det yttre och ett annat för slidan. I vardagligt tal och kontexten av min relation till min egen kropp.

Att kuk är synonymt till penis ser jag inte relevansen i. Säger dina barn typ "vessla" om kuk också? För det skulle ju vara motsvarigheten till alla dylika omskrivningar om fittan. Jag tycker sådant är trams. Fittor är inte tramsiga och de förtjänar ett riktigt, eget ord.

Vulva förknippar jag f ö med hästar och hundar. Har aldrig använt det om min egen kropp, även om det såklart är korrekt.

Vad säger du i sexuella sammanhang? Om ditt eget kön alltså. Jag tycker att fitta är så bra för jag kan säga det till både gynekologen och till min sexpartner. :up:

Va? Varför skulle mina barn säga 'vessla' om ett kön? Gör någon det? Vilket kön? :confused:
Vad du använder i relation till vad de kvinnliga delarna av könet heter är ganska orelevant, men vulva är namnet på de yttre kvinnliga könsdelarna. Sköte är ett samlande namn som jag tycker faller bra i arbetet, om mitt eget kön och om andra kvinnors dito i vardagligt tal. Det är inte kränkande och det är beskrivande och associerat till värme och trygghet medan fitta är allt annat än det.

Vad jag säger i sexuella sammanhang? Nej vet du vad, den frågan får du inget svar på här.

Senast ändrad:
Men det känns ju så orimligt att en ska sluta använda orden kuk och/eller fitta för att det blivit skällsord? Det är väl mycket rimligare att försöka styra ifrån att använda könsord som något nedsättande än att sluta använda det helt.

Ni som tycker att det är fult tycker väl inte att följden av bokstäver är anskrämlig, antar jag.
En tanke - hade posten ovan varit möjligt i en diskussion om grad av kränkning i ordet "neger"? Eller "indian"?

Näe va?

Nix, inte på mitt jobb - hos oss heter det avfallhämtare och dessutom bemannas några av våra bilar av KVINNOR - ska dessa också kallas för sopgubbar?

Det är också en sak när det gäller jämställdhet - att INTE förminska en helt yrkeskår.

/Lizzie
man förminskar inte en yrkeskår genom att använda en korekt beskrivning.
Sopbilen hämtar sopor.
postis kör ut post etc oavsett om det är en tjej ellerkille som gör jobbet

Jo jag har hört åsikter om att feminismen gått för långt, men aldrig hört talas om midsommarfittan. Som någon sa vi dansar ju inte kring en kuk heller.

I de sammanhang jag hört att man tycker att det tippat över är i skolan. Att pojkarna halkar efter pga att skolan är mer anpassad efter flickors sätt att lära, vad nu det är för sätt. Att flickor får högre betyg pga att det i första hand är kvinnor som är lärare och dessa har lättare att se flickornas kvaliteter än pojkarnas.

I vissa kretsar pratar man om larmrapporter att andelen kvinnor som studerar på högskola stadigt ökar och andelen män minskar.

Jag tycker inte att feminismen gått för långt, men jag funderar lite på hur min sons framtid kommer att bli.

Jo jag har hört åsikter om att feminismen gått för långt, men aldrig hört talas om midsommarfittan. Som någon sa vi dansar ju inte kring en kuk heller.

I de sammanhang jag hört att man tycker att det tippat över är i skolan. Att pojkarna halkar efter pga att skolan är mer anpassad efter flickors sätt att lära, vad nu det är för sätt. Att flickor får högre betyg pga att det i första hand är kvinnor som är lärare och dessa har lättare att se flickornas kvaliteter än pojkarnas.

I vissa kretsar pratar man om larmrapporter att andelen kvinnor som studerar på högskola stadigt ökar och andelen män minskar.

Jag tycker inte att feminismen gått för långt, men jag funderar lite på hur min sons framtid kommer att bli.

Tjejer tycks ha lättare att focusera på studier. Så det är väl logiskt att i en framtid när utbildning spelar allt större roll , kvinnors roll i det offentliga samhället kommer att bli mer framträdande.
Sedan verkar det som om killar har lättare att klara konkurens o yrkeslivets krav vilket istället talar för dem.

Knuten ligger väl förmodligen i ojämlikheten vad det gäller produktion av de kommande släkterna.
Så länge kvinnor får dra det tyngsta lasset där, kommer man inte att (undantag finns)kunna profitera på sin förmåga att tillgodogöra sig kunskap.

För den som vill göra karriär kan inte ta sig friheten att vara hemma från jobb o möten alltför ofta pga vård av barn etc etc.....

Fast det där gör mig lite fundersam, om det är så att man verkligen tror att sönernas framtid ska bli sämre av ett mer jämlikt samhälle.

Feminismen kan liksom inte gå för långt på det sättet; för då är det inte längre feminism. Definition.

För att de säger mussla om fitta. Varför inte en liknande mysomskrivning för kuk?
Jag har aldrig hört benämningen vessla, används det eller hittade du bara på det för diskussionen just nu?

Mussla/snäcka har jag hört många andra använda om det kvinnliga könsorganet, och det kan härröra från engelskan säger man 'clam' - ofta i barnsammanhang där man gör sinnesbilden av mussla som skyddar en dyrbarhet. Sååå långsökt och mysomskrivet är set väl inte?
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=clam

Men huvudpoängen i min diskussion i diskussionen är väl att du försvarar användning av ett ord som jag och många med mig uppfattar som ett negativt laddat ord om mitt kön.

Så du menar att innan "kuk" och "fitta" blev skällsord så användes de allmänt av folk som helt vanliga ord för könsorgan? Att de på senare tid har "blivit" skällsord. Det har jag helt ärligt aldrig hört talas om. Google ger hintar om våta ängsmarker men annars beskrivs ju orden just som slang och skällsord. I SAOL står det att de kan väcka anstöt.

Sen vet jag inte om jag håller med att det är bättre att börja använda alla fula ord och försöka göra dem normala istället för att undvika dem. Framför allt eftersom svordomar och skällsord alltid har funnits så nya lär ju bara hittas på istället.

Att SAOL uttrycker det så behöver kanske inte nödvändigtvis bevisa någonting, eftersom den uppdateras kontinuerligt liksom språket.

Jag vet faktiskt inte. I min bekantskapskrets används både kuk och fitta i vardagliga sammanhang. Det har liksom aldrig slagit mig att det skulle vara fula ord förrän jag kom i kontakt med uttrycket "jävla fitta". Vilket får mig att tänka att det inte är någonting man naturligt växer upp och tänker, att namn på könet skulle vara något fult, utan att man lär sig. Skulle vi sluta använda orden nedsättande skulle ju det problemet försvinna och ordet bli neutralt.

Jag har aldrig hört benämningen vessla, används det eller hittade du bara på det för diskussionen just nu?

Mussla/snäcka har jag hört många andra använda om det kvinnliga könsorganet, och det kan härröra från engelskan säger man 'clam' - ofta i barnsammanhang där man gör sinnesbilden av mussla som skyddar en dyrbarhet. Sååå långsökt och mysomskrivet är set väl inte?
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=clam

Men huvudpoängen i min diskussion i diskussionen är väl att du försvarar användning av ett ord som jag och många med mig uppfattar som ett negativt laddat ord om mitt kön.

Fast varför är det egentligen negativt laddat..? Jag håller med om de som säger att man ska sluta se det som negativt laddat..

Fast varför är det egentligen negativt laddat..? Jag håller med om de som säger att man ska sluta se det som negativt laddat..
Varför? Du har inga tankar om varför själv? Du har aldrig hört ordet fitta användas som negation?
Jag vet inte om jag någon gång hör det som ett positivt ord, ordet har vad jag vet använts som nedsättande i fler år än jag vandrat på jorden iallafall.

Varför? Du har inga tankar om varför själv? Du har aldrig hört ordet fitta användas som negation?
Jag vet inte om jag någon gång hör det som ett positivt ord, ordet har vad jag vet använts som nedsättande i fler år än jag vandrat på jorden iallafall.

Jo men det är ju typ tonåringar som skrikit jävla surfitta till någon...
Eller när jag varit på match och folk skriker saker till domaren,..

Jag tror båda orden är negativt laddade, eftersom det ansågs mycket fult att överhuvudtaget prata om ens privata delar under mina föräldrars generation. Därför var det mycket effektivt att chockera dessa föräldrar genom att använda orden då min generation ville revoltera på ett eller annat sätt.
Vid chockeringsprocessen användes orden effektivast som invektiv.

Idag blir ingen upprörd på samma sätt som 1972, så jag tycker att det helt enkelt har spelat ut sin roll nu.
Jag har inte heller något behov längre att revoltera mot mina 80-åriga föräldrar.

Att SAOL uttrycker det så behöver kanske inte nödvändigtvis bevisa någonting, eftersom den uppdateras kontinuerligt liksom språket.

Jag vet faktiskt inte. I min bekantskapskrets används både kuk och fitta i vardagliga sammanhang. Det har liksom aldrig slagit mig att det skulle vara fula ord förrän jag kom i kontakt med uttrycket "jävla fitta". Vilket får mig att tänka att det inte är någonting man naturligt växer upp och tänker, att namn på könet skulle vara något fult, utan att man lär sig. Skulle vi sluta använda orden nedsättande skulle ju det problemet försvinna och ordet bli neutralt.

Nej det behöver såklart inte vara ett bevis, det var mer en av sakerna jag hittade när jag letade efter tecken på att det någon gång har använts "normalt".

För mig har dessa ord inte varit vanliga benämningar på könsorgan. Första gången jag ens hörde dem var väl i skolan och då just som skällsord som egentligen inte syftade på könsorganen i sig. Mer jämförtbart med engelska cunt. Att få för sig att börja prata om sitt eget eller andras könsorgan med dessa ord är för mig direkt motbjudande. Och märkligt när det inte finns någon anledning. Och jag tror som sagt inte att vi uppnår något med att neutralisera kuk och fitta. Då får vi ytterligare ett par ord för samma sak och nya ord hittas på för att ersätta.

Jag tycker att man kan dra paralleller mellan den här diskussionen till diskussionen om användandet av ordet 'neger'.
Fitta är i dag ett värdladdat ord med negationer. JAG vill inte kalla mitt kön för fitta, det känns självhånande.
Ordet hör till klassen "runda" ord och har använts mycket länge, även som negation.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka