"Feminismen har gått för långt"

"Kuk" känns väl inte så mycket bättre, utan ligger på precis samma nivå som kraftord i icke positiv betydelse.
Jag håller med om det, båda orden används i huvudsak som negativa förstärkelseord. Men jag tror att det är många fler män som kallar sitt eget organ för kuk än det är kvinnor som kallar sitt för fitta.

@honung Personligen använder jag fitta emellanåt, jag gillar ordet. Alltså, givetvis ska det inte användas i vårdsammanhang, jag förutsätter här att du inte säger "kuken" till dina manliga patient heller, och det är ord som jag tycker är ungefär "jämställa" fulhetmässigt. Men att använda fitta ibland, snippa ibland och andra ord ibland är helt ok tycker jag. I vissa sammanhang tycker jag att fitta är det ord som passar bäst, även om jag kanske inte hade valt det om jag skapat eventet. Utan då kanske snällare varianter som snippa.

Jag tycker inte att det är så ovanligt att kalla sitt könsorgan fitta, jag gör det själv ibland. Beroende på sammanhang då.

Skojar du med mig nu? Det finns väl hur många fungerande ord för kvinnans könsorgan som helst?
Nej. I vårdsammanhang med vuxna patienter funkar ju underliv. Och sen kan man ju vara mer kliniskt precis beroende på vårdens/undersökningens art.

Svårigheterna med att hitta bra ord att använda tex i samtal med barn är det ju inte jag som hittat på. Inte heller har jag löst dem. På ett dagis nära mig säger man snippa. Jag anpassar mig, men jag är verkligen inte nöjd.

Jag tror inte det hör till vanligheter att kvinnor omnämner sitt könsorgan som fitta. Speciellt inte som ordets vanligaste användning är i nedsättande, hånande och allmänt negativ betydelse. Det har hänt att jag mött ganska gamla människor som använt ordet, men då har det handlat om människor som kanske har levt ett ganska ovanligt liv.

Jag håller med om det, båda orden används i huvudsak som negativa förstärkelseord. Men jag tror att det är många fler män som kallar sitt eget organ för kuk än det är kvinnor som kallar sitt för fitta.
Ja. Det tror jag också. Vilket tyder på att kuk trots allt inte är lika negativt laddat.

Nej. I vårdsammanhang med vuxna patienter funkar ju underliv. Och sen kan man ju vara mer kliniskt precis beroende på vårdens/undersökningens art.

Svårigheterna med att hitta bra ord att använda tex i samtal med barn är det ju inte jag som hittat på. Inte heller har jag löst dem. På ett dagis nära mig säger man snippa. Jag anpassar mig, men jag är verkligen inte nöjd.
Underliv? Tja...det är ju ganska könsneutralt så. Kliniskt används nog vulva och vagina, jag har nog inte hört annat där i det sammanhanget iallafall och skulle heller inte använda annat.

I dagligt tal har ju de allra flesta andra omskrivningar för sitt kön, snippa, muff, snäcka, mussla - u name it. Jag kan inye påstå att det är ont om ord. Kärt barn har många namn?

Att det finns svårigheter att använda andra ord än fitta, får stå för dig-

Snälla. Läs först och hugg sen. Jag har inte svårt att använda andra ord än fitta - jag har i de flesta sammanhang svårt att hitta ett vettigt ord. Fitta funkar vanligtvis inte och löser inte problemet för mig tills vidare.

Ont om ord som funkar. Ja. Känns som sagt inte som mitt påhitt. Om du har missat diskussioner om detta kan du ju googla om du är intresserad.

De vårdinsatser jag tänker på är gamlingar som får hjälp med sin personliga hygien. Oftast tanter. Då tycker jag underliv funkar bättre än tex vagina. Hos tex gynekologen verkar vagina mer rimligt som ord. Vulva är svåranvänt, tycker jag. Känns lite som på Dramaten, ungefär.

@honung men vulva är väl det yttre (blygdläpparna, klitoris) och vagina är bara slidan. Vilket ord använder du för att beskriva hela könet? Alltså blygläppar, klitoris och slida (ev livmoder).

Själv gillar jag order fitta. Jag använder det om min eget kön och i alla andra sammanhang förutom om barn (men jag har ingen kontakt med barn och diskuterar sällan barns könsorgan på sådant sätt att jag behöver en synonym till fitta) och i arbetet (jobbar också med kroppar). Att jag inte använder i arbetet beror givetvis på att jag vet att ordet är laddat för andra och jag vill inte förarga.

Den enda synonym till fitta som jag kan komma på är snippa. Jag hade hellre sätt en betydelseförskjutning av fitta än det nya snippa.

allmänt knapplån i diskussionen

Är jag ensam i hela världen om att tycka att ordet 'fitta' är ett vansinnigt fult ord som känns som ett kraftord i icke positiv betydelse, och att det känns lite synd att ordet används i legitimt syfte av de som har mest att vinna på att inte använda just det ordet?

Liksom, jag känner ingen, och har aldrig hört talas om _någon_ som rest eller dansat runt midsommarkuken. Har ni?

Nej du är inte ensam. "Fitta" är ett ord jag aldrig skulle använda mig av över huvud taget. Samma sak med "kuk" för övrigt. Det är könsord/skällsord som aldrig för mig kan ha en positiv betydelse och är snäppet värre än svordomar. (Jo jag inser att jag nog är 100 år gammal). Och jag är inte typen som skriker könsord efter folk..

Och nej jag känner inte till någon sådan dans heller ;)

F och K orden har under min barndom, tonår och vuxna liv varit "fula" ord, och kommer så förbli! Inget jag kommer uppmuntra mina barn att använda!

Snälla. Läs först och hugg sen. Jag har inte svårt att använda andra ord än fitta - jag har i de flesta sammanhang svårt att hitta ett vettigt ord. Fitta funkar vanligtvis inte och löser inte problemet för mig tills vidare.

Ont om ord som funkar. Ja. Känns som sagt inte som mitt påhitt. Om du har missat diskussioner om detta kan du ju googla om du är intresserad.

De vårdinsatser jag tänker på är gamlingar som får hjälp med sin personliga hygien. Oftast tanter. Då tycker jag underliv funkar bättre än tex vagina. Hos tex gynekologen verkar vagina mer rimligt som ord. Vulva är svåranvänt, tycker jag. Känns lite som på Dramaten, ungefär.
Jag vet inte vad du har för erfarenheter av äldrevård, men både tanter och gubbar brukar få hjälp med nedre hygien. Vad man säger och omnämner könen med är individuellt. Men jag har nog aldrig haft problem med att omnämna vare sig det kvinnliga som det manliga könet, lika lite som de jag arbetat med haft det.

Ont om ord som funkar - googla? nej, varför? Jag har ju inga problem med det, jag har bara problem med att acceptera ordet fitta. Det behöver jag inte googla för att veta.

Men det känns ju så orimligt att en ska sluta använda orden kuk och/eller fitta för att det blivit skällsord? Det är väl mycket rimligare att försöka styra ifrån att använda könsord som något nedsättande än att sluta använda det helt.

Ni som tycker att det är fult tycker väl inte att följden av bokstäver är anskrämlig, antar jag.

@honung men vulva är väl det yttre (blygdläpparna, klitoris) och vagina är bara slidan. Vilket ord använder du för att beskriva hela könet? Alltså blygläppar, klitoris och slida (ev livmoder).

Tycker du att kuk omfattar mannens pung men också prostata?
Vulva är det anatomiska namnet på de yttre delarna av kvinnans kön, ja.
I vilken situation behöver jag ha ett ord för hela paketet? Mina barn säger mussla, det är väl jämfört med snippa. Förutom att mina barn tog ordet efter en sagobok jag läste för dem, där det kvinnliga könsorganet beskrevs som en mussla med "innehåll av ädla delar". Nu är det inte ett ord jag använder i mitt arbete, jag vet inte om jag har användning av ett ord för allt. I journalmiljö är det kliniskt beskrivande ord som vulva och vagina.

Fitta i rådande vardagligt tal idag beskriver inte ens ett kön utan är mer en spark nedåt om något fegt, otrevligt.

Men det känns ju så orimligt att en ska sluta använda orden kuk och/eller fitta för att det blivit skällsord? Det är väl mycket rimligare att försöka styra ifrån att använda könsord som något nedsättande än att sluta använda det helt.

Ni som tycker att det är fult tycker väl inte att följden av bokstäver är anskrämlig, antar jag.
Jag antar att även du hellre kör en Honda Jazz än en Honda Fitta?

Jag slipper nog helst att köra Honda alls, om jag ska vara helt ärlig.

Vad vill du ha sagt? Den modellen döptes om eftersom det inte kändes så lämpligt att ha könsord på en bilmodell. Det har ju noll och intet att göra med själva ordet fitta utan hade skett på exakt samma vis om bilen hetat vagina, vulva, snippa eller för all del snopp.

@tanten Mer förvånad över att du inte hört det! Jag vet inte hur många gånger jag hört "feminismen har gått för långt" denna helgen och sedan haft diskussioner efter diskussioner om detta.

@honung "Fitta" har tyvärr dålig klang hos mig med, inte för att jag vill att det ska ha det utan för att samhället matat en med att det är ett skällsord, något man absolut inte vill bli kallad

Så du menar att innan "kuk" och "fitta" blev skällsord så användes de allmänt av folk som helt vanliga ord för könsorgan? Att de på senare tid har "blivit" skällsord. Det har jag helt ärligt aldrig hört talas om. Google ger hintar om våta ängsmarker men annars beskrivs ju orden just som slang och skällsord. I SAOL står det att de kan väcka anstöt.

Sen vet jag inte om jag håller med att det är bättre att börja använda alla fula ord och försöka göra dem normala istället för att undvika dem. Framför allt eftersom svordomar och skällsord alltid har funnits så nya lär ju bara hittas på istället.

Jag slipper nog helst att köra Honda alls, om jag ska vara helt ärlig.

Hade jag hunnit, skulle jag snott mig på av bara fan till en bettingsida och satsat stora pengar på att just detta svaret skulle komma på den frågan. Honda var liksom inte relevant i frågeställningen, än mindre som svar.

Small on the outside but big on the inside.
Jomen Fitta hade väl passat finfint till den slogan som de har.

Det jobbiga är väl att det knappt finns fungerande ord - och vad det i sin tur säger om synen på kvinnor, kvinnors kroppar och sexualitet.

Om ordet fitta kommer att återtas så framgångsrikt att det så småningom funkar i vårdsammanhang, håller jag öppet. Helt klart är vi inte där nu i alla fall.

Jag slåss inte för ordet, men jag slåss heller inte mot det. Att någon alls slåss mot det, ser jag snarare som ett argument för att slåss för det.

Återtas? Har fitta alltså tidigare varit ett neutralt ord? Har kuk varit det?

Åh! Jag som älskar orden fitta och kuk! Jag använder den jämt om vi pratar könsorgan. En kuk är dessutom en erigerad penis i min värld, medans snopp är en mjuk liten sak.

I vården ser jag inget problem alls. Bara att använda de kliniska orden som finns, men i sängen använder jag alltid kuk och fitta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka