"Feminismen har gått för långt"

Tja, i tidigare inlägg omtalar du väl det där med fallossymbolen som en myt. Det krävs väl lite folk för att nåt ska bli en myt.

Jag är mer eller mindre uppvuxen med det där med fallossymbolen som ett slags allmänbildning. Men det är ju samtidigt mest skämtsamt man pratar om det. En midsommarfitta ser jag också som lite skämtsam.

Ja visst, men en myt för att många har hört att vi dansar runt en penis. Det betyder ju nödvändigtvis inte att man vet vilken typ av symbol det skulle vara och vad de skulle ha sitt ursprung ifrån. Och därifrån ha bildat sig en uppfattning om att det är därifrån midsommarstången har sin betydelse.

Jag tycker att @Myrten beskriver det bra i inlägg #7, nej så länge vi fortfarande har alla olika rättigheter och skyldigheter i vårt samhälle baserat på kön har feminismen inte gått för långt. Jag ser inte hur den argumentationen ens ser ut? "Nej alltså, nu har vi bara 25 000 anmälningar om kvinnomisshandel om året. Det var mycket bättre när de låg på 27 000! Det är lagom antal misshandlade kvinnor per år!"? Nej, skulle inte tro det.

Och helt ärligt, spela roll om några dansar runt en midsommarfitta istället för en midsommarstång? Det är ju ingen som bryr sig om man skiter i att dansa runt den alls, utan bara äter och umgås istället, så varför bry sig om vissa väljer att göra om föremålet man dansar runt? Det är ju inte som att någon förespråkar att vi ska förbjuda midsommarstången och bara dansa runt fittor?
Precis! Det enda som gått förlångt är de personer som är så insnöade och ängsliga att de faktiskt blir provocerade och tycker att "feminismen har gått för långt" för att några dansar runt ( eller igenom) en midsommarfitta... Det är inte så att några feminister tvingat DOM att dansa runt en fitta och inte en stång.

Det är ett utmärkt exempel på varför feminism behövs.

Och jag menar att den är ju det för de som anser att den är det? Oavsett hur många det är? Det finns ju mängder av saker som vi inte är överens om är på ena eller andra sättet, men vi behöver inte vara överens om en "sanning" så länge vi accepterar att det går att tycka olika?

Hur många skulle behöva anse/tro att det är en fallossymbol för att det ska bli "sant"? I ett tidigare inlägg skrev du att Sol "gått på myten" om fallossymbolen, så du verkar ju själv anse att det är en tanke med viss spridning ändå?

Eller kan det helt enkelt aldrig bli en fallossymbol om det inte var avsikten från början?

Om tillräckligt många personer börjar anses att idag här och nu så är midsommarstången en fallossymbol. Ja då blir ju midsommarstången en fallossymbol. På samma sätt som att Eiffeltornet blir en fallossymbol om tillräckligt många börjar anse det.

Men det är inte samma sak som att midsommarstången skulle ha ett ursprung som hednisk fallossymbol och en del av dåtida fruktbarhetsriter som i sin tur ligger till grund för vårt midsommarfirande. För att det ska bli sant krävs det bevis och belägg, vilket inte finns. Annars är det en myt om folk tror på det.

Och att alternativ 1 skulle vara aktuellt idag känns inte så troligt. De som känner till midsommarstången som fallossymbol idag har säkerligen (även om jag inte gjort någon undersökning) hört talas om historien i alternativ 2. De lär inte en gång om året gå och dansa runt fallossymbolen som har en betydelse som sådan för dem.

Senast ändrad:
Jag tycker det blir löjligt mest eftersom vi inte dansar runt en midsommarkuk. Vi kallar det stång, måste man då kalla motsvarigheten fitta? Jag har väldigt svårt att se någon vilja ta med barnen och kolla på midsommarfitta?

Kransarna vi har på huvudet, kan vi inte göra dom lite ovala? Sen trä dom över kroppen på slutat av kvällen för att symbolisera vårt återfödande? Eller nåt..

Nej jag tycker det är löjligt, faktiskt. Jag vill inte dansa runt ett könsorgan helt enkelt.

Jag tycker feminismen går för långt när man inte längre kämpar för jämlikhet = samma rättigheter oavsett kön, utan när man plötsligt vill ha bättre läge för kvinnor. Jag tycker också feminismen går för långt när vissa lite mer extrema hånar andra kvinnor. Kvinnor som gjort valet att vara hemmafru, eller som vill operera brösten och se ut som bimbos. Är man mindre värd som kvinna då? I andra kvinnors ögon?

Jag tycker också feminismen går för långt när den slår över i mansförakt. Männen ska väl inte vara sämre än kvinnor? Vi ska väl vara jämlika? Det är inte heller enbart männens fel att samhället ser ut som det gör.

Jag tror på en kamp om ett jämlikt samhälle, inte att kvinnor ska ha fördelar för att de är kvinnor. Inte för att allt som kan tolkas som en fallossymbol måste ha en fittig motsvarighet. Inte för att kvinnor som väljer att jobba som lättklädda modeller ska bli bespottade av andra kvinnor.

Tja vilket fortplantningsorgan ska det likna

BNRca_GCMAApnqx.jpg:large

Om tillräckligt många personer börjar anses att idag här och nu så är midsommarstången en fallossymbol. Ja då blir ju midsommarstången en fallossymbol. På samma sätt som att Eiffeltornet blir en fallossymbol om tillräckligt många börjar anse det.

Men det är inte samma sak som att midsommarstången skulle ha ett ursprung som hednisk fallossymbol och en del av dåtida fruktbarhetsriter som i sin tur ligger till grund för vårt midsommarfirande. För att det ska bli sant krävs det bevis och belägg, vilket inte finns. Annars är det en myt om folk tror på det.

Och att alternativ 1 skulle vara aktuellt idag känns inte så troligt. De som känner till midsommarstången som fallossymbol idag har säkerligen (även om jag inte gjort någon undersökning) hört talas om historien i alternativ 2. De lär inte en gång om året gå och dansa runt fallossymbolen som har en betydelse som sådan för dem.

Nr 4 på listan. ;)

Vad jag tänker mig är att om folk fallit för myten (alternativ 2) och accepterat som sanning att midsommarstången är en fallossymbol "egentligen", så är ju den tron sann oavsett om den bygger på en osann myt? Om de tror att midsommarstången är en fallos så blir det inte automatiskt ogiltigt för att alternativ 2 är osant? Mao, om det finns ett (ganska utbrett) missförstånd om midsommarstången som fallos så finns ju kopplingen där även fast den saknar saklig grund.

I grund och botten tycker jag dock hela diskussionen är otroligt absurd. "Midsommarfittan" säger noll och intet om feminismen eller feminister. Det är inte Den Stora Feministöverhögheten som fattat kongressbeslut om antagandet om midsommarfittor (för alla, alltid, och med noggrann undervisning för dansande barn om kvinnans könsorgan), folk får väl fira midsommar hur 17 de vill? Om det hade gjorts nån stor aktion av detta där folk "attackerat" andras midsommarfirande, rivit ner deras lövade fallos och rest (sänkt?) en fitta istället kunde jag förstå att folk reagerade (men inte heller i den situationen hade det sagt något om feminismen som stort - om det inte beslutats av ovan nämnda Överhöghet, såklart :idea:), men det här är alltså en facebookgrupp. Jösses, vilka bizarra proportioner saker och ting får ibland alltså...

Jag tycker också feminismen går för långt när vissa lite mer extrema hånar andra kvinnor. Kvinnor som gjort valet att vara hemmafru, eller som vill operera brösten och se ut som bimbos. Är man mindre värd som kvinna då? I andra kvinnors ögon?

Ursäkta, det är möjligt att detta blir lite trådkap nu, men i vilka sammanhang har du hört någon som kallar sig feminist uttrycka det så? Jag har aldrig hört en feminist uttrycka sig så om andra kvinnor, kalla en kvinna för något så nedsättande som "bimbo" låter snarare som ett uttryck för kvinnohat och väldigt antifeministiskt.

Ursäkta, det är möjligt att detta blir lite trådkap nu, men i vilka sammanhang har du hört någon som kallar sig feminist uttrycka det så? Jag har aldrig hört en feminist uttrycka sig så om andra kvinnor, kalla en kvinna för något så nedsättande som "bimbo" låter snarare som ett uttryck för kvinnohat och väldigt antifeministiskt.

Ja jag håller med, visst är det så. Men då har det ansetts att dessa kvinnor inte stödjer feminismen och ja det må väl vara hänt. Men en feminist bör väl stödja alla kvinnor, oavsett om de är engagerade eller inte.
Sen har jag hört kvinnor använda uttrycket feminist i mindre uppskattade ordalag också. Kvinnor är ju generellt ganska bra på att vara elaka mot andra kvinnor.

Om man nu ska jämföra en "sopgubbe" med något inom vården så är det rimligt att jämföra med en undersköterska.

Ett vårdbiträde har usel lön eftersom den titeln nästan inte finns och kräver noll utbildning. Ev kan du få jobba som timmis och kallas vårdbiträde - men du får inte fast anställning som vårdbiträde idag.

Dessutom heter det inte "sopgubbe" - det heter Avfallshämtare. Ett yrke som kräver 3-årigt gymnasium plus att du har minst C-körkort.

Undersköterska är också ett yrke som har som lägsta utbildning 3-årigt gymnasium (undersköterskeutbildning) och det är ofta ett krav att du kan cykla, i alla fall om du ska jobba inom hemtjänsten.

I min kommun tjänar en USK:a inom hemtjänsten mer än våra Avfallshämtare.

Det som jag däremot tycker är väldigt viktigt är att det inte ska spela någon roll vilket KÖN man har när man VÄLJER vad man ska bli.

Är man kvinna och vill jobba som avfallshämtare och ta C-körkort - då ska man kunna göra det utan att behöva känna att man är och klampar inom fel yrke. Samma sak med män som vill jobba som USK:a.

Alla behövs ju liksom!

/Lizzie

Vad det heter , korrekt sett är mig egalt, en sopbil bemannas av ett par sopgubbar, så det så;)

Naturligtvis behövs alla, det räcker med att köra mc genom en Italiensk stad efter 2 veckors sopstrejk om sommaren så begriper man det.
Naturligtvis ska alla ha rätt att försöka skaffa sig den utbildning och jobb man vill ha.
Men det ingår också att acceptera att marknaden idag betalar vissa yrken sämre, under vad yrken med motsvarande kompetens o utbildningskrav ger.
Dessa skillnader ska, på sikt, endast bero på marknadens svängningar, inte om yrket är mans eller kvinnodominerat.

Ja visst, men en myt för att många har hört att vi dansar runt en penis. Det betyder ju nödvändigtvis inte att man vet vilken typ av symbol det skulle vara och vad de skulle ha sitt ursprung ifrån. Och därifrån ha bildat sig en uppfattning om att det är därifrån midsommarstången har sin betydelse.

Ja, det är nog rätt ofta traditioner skapas och återskapas på ungefär det sättet. Jag ser inte problemet.

Att man säger att midsommarstången är en fallossymbol, får ju ingen vidare innebörd. Jag har aldrig hört talas om någon som bedriver rituellt sex vid midsommarstången tex, eller blir pilska av se den.

Förutom att man möjligen kan säga att idén om fallossymbol som uråldrig för vidare en (av väldigt många) historiska felaktigheter och felaktiga förklaringar till våra traditioner, så spelar det väl ingen roll? Traditioner skapas ju hela tiden, i nuet. Oavsett om vi vill det eller inte.

allmänt knapplån i diskussionen

Är jag ensam i hela världen om att tycka att ordet 'fitta' är ett vansinnigt fult ord som känns som ett kraftord i icke positiv betydelse, och att det känns lite synd att ordet används i legitimt syfte av de som har mest att vinna på att inte använda just det ordet?

Liksom, jag känner ingen, och har aldrig hört talas om _någon_ som rest eller dansat runt midsommarkuken. Har ni?

Vad det heter , korrekt sett är mig egalt, en sopbil bemannas av ett par sopgubbar, så det så;)

Nix, inte på mitt jobb - hos oss heter det avfallhämtare och dessutom bemannas några av våra bilar av KVINNOR - ska dessa också kallas för sopgubbar?

Det är också en sak när det gäller jämställdhet - att INTE förminska en helt yrkeskår.

/Lizzie

@purity_666

Menar du att det anses att en kvinna som opererar sina bröst eller är hemmafru automatiskt inte stödjer feminismen? Hur då? Vilken feminist anser det?
Jag har aldrig hört något liknande faktiskt. Däremot kan jag köpa att man som feminist kan kritisera anledningarna till att kvinnor känner att deras kroppar inte duger så till den milda grad att de behöver ändras kirurgiskt. Det är två helt separata ställningstaganden.

Ja, det är väl knappast en nyhet att det finns kvinnor som är antifeminister, vad vill du ha sagt?

Är jag ensam i hela världen om att tycka att ordet 'fitta' är ett vansinnigt fult ord som känns som ett kraftord i icke positiv betydelse, och att det känns lite synd att ordet används i legitimt syfte av de som har mest att vinna på att inte använda just det ordet?

Nej, jag tycker inte att "fitta" är ett fult ord eller att feminister tjänar på att inte använda det ordet. Däremot tycker jag att det är sorgligt att det är såpass slentrianmässigt invant som skällsord att det för många, inklusive dig, fått en ful klang.

Jag arbetar med människor, och jag skulle aldrig aldrig aldrig i livet säga kan du sära på benen så jag får titta på din fitta? till en patient, lika lite som jag skulle sära på benen om jag är patienten.
Jag vet inte om det är sorgligt, saker och ting förändras hela tiden och vad som haft en betydelse tidigare har kanske en annan idag och det accepterar vi. Men att ordet fitta ska försvaras med diversre förklaringar om våt ängsmark och tyska ordet fesse, känns liksom irrelevant för hur ordet faktiskt avänds idag. Jag slåss inte för att behålla prdet genom att avdramatisera det genom att använda det som ett vardagsord, nej. Jag kommer heller inte att göra det. Sorgligt eller slentrianmässigt eller ej - det är ett förjävla fult ord som jag tycker vi kan släppa istället för att 'claima'.

Det jobbiga är väl att det knappt finns fungerande ord - och vad det i sin tur säger om synen på kvinnor, kvinnors kroppar och sexualitet.

Om ordet fitta kommer att återtas så framgångsrikt att det så småningom funkar i vårdsammanhang, håller jag öppet. Helt klart är vi inte där nu i alla fall.

Jag slåss inte för ordet, men jag slåss heller inte mot det. Att någon alls slåss mot det, ser jag snarare som ett argument för att slåss för det.

Det jobbiga är väl att det knappt finns fungerande ord - och vad det i sin tur säger om synen på kvinnor, kvinnors kroppar och sexualitet.

Om ordet fitta kommer att återtas så framgångsrikt att det så småningom funkar i vårdsammanhang, håller jag öppet. Helt klart är vi inte där nu i alla fall.

Jag slåss inte för ordet, men jag slåss heller inte mot det. Att någon alls slåss mot det, ser jag snarare som ett argument för att slåss för det.

Skojar du med mig nu? Det finns väl hur många fungerande ord för kvinnans könsorgan som helst?

"Kuk" känns väl inte så mycket bättre, utan ligger på precis samma nivå som kraftord i icke positiv betydelse.

@purity_666

Menar du att det anses att en kvinna som opererar sina bröst eller är hemmafru automatiskt inte stödjer feminismen? Hur då? Vilken feminist anser det?
Jag har aldrig hört något liknande faktiskt. Däremot kan jag köpa att man som feminist kan kritisera anledningarna till att kvinnor känner att deras kroppar inte duger så till den milda grad att de behöver ändras kirurgiskt. Det är två helt separata ställningstaganden.

Ja hur ska jag veta hurdå? Det är ju inte min åsikt, men diskussioner har lett till såna uttalanden. Säger inte att det är ett utbrett ställningstagande, men det förekommer.

Hur fungerar "kuk" i vårdsammanhang?
Vad säger detta om synen på män, mäns kroppar och sexualitet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka