"Feminismen har gått för långt"

Jag tycker att @Myrten beskriver det bra i inlägg #7, nej så länge vi fortfarande har alla olika rättigheter och skyldigheter i vårt samhälle baserat på kön har feminismen inte gått för långt. Jag ser inte hur den argumentationen ens ser ut? "Nej alltså, nu har vi bara 25 000 anmälningar om kvinnomisshandel om året. Det var mycket bättre när de låg på 27 000! Det är lagom antal misshandlade kvinnor per år!"? Nej, skulle inte tro det.

Och helt ärligt, spela roll om några dansar runt en midsommarfitta istället för en midsommarstång? Det är ju ingen som bryr sig om man skiter i att dansa runt den alls, utan bara äter och umgås istället, så varför bry sig om vissa väljer att göra om föremålet man dansar runt? Det är ju inte som att någon förespråkar att vi ska förbjuda midsommarstången och bara dansa runt fittor?

Jag tycker att det är rimligt att tänka sig att midsommarstången är en fallossymbol eftersom många anser att det är så.
Midsommarfestligheterna är idag ett familjeevent.
Om du frågar alla barnen som hoppar grodor runt stången vad de hoppat runt är det nog väldigt få som säger att de nyss hoppat runt en kuk.

Och mot det framstår en midsommarfitta som ett rätt rimligt alternativ, tycker jag.
Därför är behovet att också/istället hoppa runt en fitta typ noll.

Midsommarfestligheterna är idag ett familjeevent.
Om du frågar alla barnen som hoppar grodor runt stången vad de hoppat runt är det nog väldigt få som säger att de nyss hoppat runt en kuk.

Därför är behovet att också/istället hoppa runt en fitta typ noll.

Fast vem är du att bestämma det? Om vissa har ett "behov/lust/vilja" av att hoppa runt en stång, vissa ett "behov/lust/vilja" hoppa runt en fitta och vissa inte har "behov/lust/vilja" alls, varför inte bara låta de som vill hoppa hoppa runt vad de nu vill?

där ser man ju hur seriös diskussionen är, varför vi väljer fallossymboler att dansa runt, istället för att försöka ta reda på och åtgärda orsakerna till en eventuell ojämlik behandling baserad på kön.

Varför ett vårdbiträde ofta tjänar mindre än en sopgubbe trots att båda jobbar med att städa undan avfallsprodukter..

Fast vem är du att bestämma det? Om vissa har ett "behov/lust/vilja" av att hoppa runt en stång, vissa ett "behov/lust/vilja" hoppa runt en fitta och vissa inte har "behov/lust/vilja" alls, varför inte bara låta de som vill hoppa hoppa runt vad de nu vill?

Givetvis får man göra vad man vill. Men som motreaktion mot det som det sades vara en reaktion på; verkar behovet vara ungefär noll. Så där håller jag med @Jeffery...

Jag är inte någon att bestämma vad folk gör på sin fritid.
Jag har inga problem med om grupp A hoppar runt stänger, grupp B hoppar runt kukar, grupp C hoppar runt fittor och grupp D struntar i hela lorten.

Däremot,
om grupp E ska ha en fitta att hoppa runt, bara för att grupp F har en kuk, och kuken egentligen bara är en lövad stång och upplevs som en lövad stång av i princip alla utom grupp E - då tillåter jag mig att tycka att grupp E handlar något larvigt, och om då grupp E har något övrigt att säga som kanske är viktigt på annat sätt, då försvinner det i den allmänna larvigheten.
Typ.

Men samtidigt så är ju jag patriarkatet personifierad,
så vem är jag att tycka i en så'n här tråd?

Jag tycker att det är rimligt att tänka sig att midsommarstången är en fallossymbol eftersom många anser att det är så.

Som princip kan jag hålla med dig. Men i det här fallet, vad är många? Och vad är anser?

Frågar du 1000 pers på valfri midsommardans kan jag tänka mig att många tycker att det är en fin och trevlig tradition att dansa runt något man klätt, och aldrig tänkt på det mer än så. Ungefär lika många svarar nog att "hö hö jag det ska ju betyda att man dansar runt en penis hö hö". Det vet de för att de hört någon annan säga "hö hö..."

Försvinnande få är nog de som anser att midsommarstången är en fallossymbol som härstammar från hedniska fruktbarhetsriter.

Det är nog till och med försvinnande få som ens vet vad en fallossymbol är för något.

Givetvis får man göra vad man vill. Men som motreaktion mot det som det sades vara en reaktion på; verkar behovet vara ungefär noll. Så där håller jag med @Jeffery...

Tja, jag kan inte heller se nyttan i det så, men så ser jag inte heller någon anledning till att racka ner på vad andra väljer att göra. Jag ser det som totalt harmlöst och upp till var person hur han eller hon väljer att fira midsommar.

Jag är inte någon att bestämma vad folk gör på sin fritid.
Jag har inga problem med om grupp A hoppar runt stänger, grupp B hoppar runt kukar, grupp C hoppar runt fittor och grupp D struntar i hela lorten.

Däremot,
om grupp E ska ha en fitta att hoppa runt, bara för att grupp F har en kuk, och kuken egentligen bara är en lövad stång och upplevs som en lövad stång av i princip alla utom grupp E - då tillåter jag mig att tycka att grupp E handlar något larvigt, och om då grupp E har något övrigt att säga som kanske är viktigt på annat sätt, då försvinner det i den allmänna larvigheten.
Typ.

Men samtidigt så är ju jag patriarkatet personifierad,
så vem är jag att tycka i en så'n här tråd?

Fast nu håller jag inte med. Så du menar att om jag inte håller mig galet seriös exakt hela tiden så kommer ingen att lyssna på vad jag säger? Det är ju totalt orimligt, ingen är ju helt seriös hela tiden, så då lyssnar ingen på någons åsikter?

Offerkoftan är inget som passar i en givande diskussion. Jag argumenterar gärna, men du behöver inte säga "buhuuu, jag är man, jag får inget säga i diskussionen!". Klart du får säga exakt vad du vill. Men det är lite diskussionsförstörande att hävda att du inte har "tillåtelse" (av vem?) att uttala dig i frågan. Det har du givetvis. För jag antar att du menar att du är patriarkatet personifierat för att du är man och inte för att du sytematiskt förtrycker kvinnor, har jag fel kan vi gärna diskutera frågan mer ingående.

Som princip kan jag hålla med dig. Men i det här fallet, vad är många? Och vad är anser?

Frågar du 1000 pers på valfri midsommardans kan jag tänka mig att många tycker att det är en fin och trevlig tradition att dansa runt något man klätt, och aldrig tänkt på det mer än så. Ungefär lika många svarar nog att "hö hö jag det ska ju betyda att man dansar runt en penis hö hö". Det vet de för att de hört någon annan säga "hö hö..."

Försvinnande få är nog de som anser att midsommarstången är en fallossymbol som härstammar från hedniska fruktbarhetsriter.

Det är nog till och med försvinnande få som ens vet vad en fallossymbol är för något.

Fast i det här fallet, vad är många?

Hur många var det egentligen som bytte från midsommarkuk till midsommarfitta häromkvällen? Jag ser ingen anledning att uppröras över (eller se ner på) att någon väljer att "ta strid" mot något jag själv inte ser som en issue - de (vilka de nu var) skadade knappast någon genom detta alternativa firande och det räcker för mig.

Inte tycker jag heller det skadar feminismen om någon är feminist på ett annat sätt än jag är. Det måste väl finnas större utrymme än så? I vanliga fall när någon försöker bunta ihop feminism till "kolla vad de här stollarna sysslat med *ett eller annat udda extremexempel*, haha, om du också är feminist erkänner du att du är lika knäpp/blåst som dom, långnäsa!" så antar jag att de är extremidioter själva och struntar i dem. Så jag blir förvånad av den här tråden ärligt talat! (Observera att jag inte menar att ni som kritiserat tilltaget är "extremidioter", utan att jag nog får omvärdera mina antaganden...)

Fast nu håller jag inte med. Så du menar att om jag inte håller mig galet seriös exakt hela tiden så kommer ingen att lyssna på vad jag säger? Det är ju totalt orimligt, ingen är ju helt seriös hela tiden, så då lyssnar ingen på någons åsikter?
Glöm offerkoftan. Tyckte bara att det fanns ett visst litterärt värde att parafrasera dig med en allitteration. Så var det med den seriositeten.
(dessutom var det sjöberga som började med patriarkatet...)

I övrigt har jag ingen information i ämnet, mer än vad som sagts i denna tråd. Så jag vet ingenting om vem eller vad och i vilken form och i vilken dignitet nämnda protest har funnits. Så därför kan jag egentligen inte uttala mig alls.

Dock tycker jag fortfarande att det är larvigt att idag se en majstång som en kuk som man hoppar grodor runt - om nu någon har gjort det. På riktigt.

Senast ändrad:
Fast i det här fallet, vad är många?

Hur många var det egentligen som bytte från midsommarkuk till midsommarfitta häromkvällen? Jag ser ingen anledning att uppröras över (eller se ner på) att någon väljer att "ta strid" mot något jag själv inte ser som en issue - de (vilka de nu var) skadade knappast någon genom detta alternativa firande och det räcker för mig.

Fast jag har inte pratat om att det var många, eller "många" som dansade. Mitt inlägg var ett svar till påståendet att midsommarstången skulle vara en fallossymbol eftersom "många" anser att det är det.

Fast jag har inte pratat om att det var många, eller "många" som dansade. Mitt inlägg var ett svar till påståendet att midsommarstången skulle vara en fallossymbol eftersom "många" anser att det är det.

Och jag menar att den är ju det för de som anser att den är det? Oavsett hur många det är? Det finns ju mängder av saker som vi inte är överens om är på ena eller andra sättet, men vi behöver inte vara överens om en "sanning" så länge vi accepterar att det går att tycka olika?

Hur många skulle behöva anse/tro att det är en fallossymbol för att det ska bli "sant"? I ett tidigare inlägg skrev du att Sol "gått på myten" om fallossymbolen, så du verkar ju själv anse att det är en tanke med viss spridning ändå?

Eller kan det helt enkelt aldrig bli en fallossymbol om det inte var avsikten från början?

alltså... jag har inget att tillägga i diskussionen kring huruvida feminismen gått för långt eller ej, men att hävda just det är verkligen ett fantastiskt sätt att fortsätta motarbeta kvinnor och kvinnorörelsen på ett helt ny nivå.
det är helt absurt att den till synes irrelevanta frågan får så stor kraft att den lyckas vända människor ur alla grupper mot en rörelse för civila rättigheter. det är någon sorts matrix-anda över det, när väl tanken har väckts...
precis som allt annat som har med kvinnor att göra står den feministiska rörelsen naturligtvis högst upp på listan över saker som måste underkuvas, och jag tror att när en ställer sig frågan 'har feminismen gått för långt?' har en redan undermedvetet glidit över till sidan som svarar ja.

Varför ett vårdbiträde ofta tjänar mindre än en sopgubbe trots att båda jobbar med att städa undan avfallsprodukter..

Om man nu ska jämföra en "sopgubbe" med något inom vården så är det rimligt att jämföra med en undersköterska.

Ett vårdbiträde har usel lön eftersom den titeln nästan inte finns och kräver noll utbildning. Ev kan du få jobba som timmis och kallas vårdbiträde - men du får inte fast anställning som vårdbiträde idag.

Dessutom heter det inte "sopgubbe" - det heter Avfallshämtare. Ett yrke som kräver 3-årigt gymnasium plus att du har minst C-körkort.

Undersköterska är också ett yrke som har som lägsta utbildning 3-årigt gymnasium (undersköterskeutbildning) och det är ofta ett krav att du kan cykla, i alla fall om du ska jobba inom hemtjänsten.

I min kommun tjänar en USK:a inom hemtjänsten mer än våra Avfallshämtare.

Det som jag däremot tycker är väldigt viktigt är att det inte ska spela någon roll vilket KÖN man har när man VÄLJER vad man ska bli.

Är man kvinna och vill jobba som avfallshämtare och ta C-körkort - då ska man kunna göra det utan att behöva känna att man är och klampar inom fel yrke. Samma sak med män som vill jobba som USK:a.

Alla behövs ju liksom!

/Lizzie

Tja, i tidigare inlägg omtalar du väl det där med fallossymbolen som en myt. Det krävs väl lite folk för att nåt ska bli en myt.

Jag är mer eller mindre uppvuxen med det där med fallossymbolen som ett slags allmänbildning. Men det är ju samtidigt mest skämtsamt man pratar om det. En midsommarfitta ser jag också som lite skämtsam.

I övrigt har jag ingen information i ämnet, mer än vad som sagts i denna tråd. Så jag vet ingenting om vem eller vad och i vilken form och i vilken dignitet nämnda protest har funnits. Så därför kan jag egentligen inte uttala mig alls.

Eftersom det fanns väldigt lite källhänvisning, googlade jag lite - och fann bl.a Facebookgruppen Midsommarfitta!
Den har följande gruppbeskrivning:
Det kan ju vara kul att veta vad som diskuteras i tråden...

Facebookgruppen Midsommarfittan började som en kul grej. En facebookgrupp som skapades för att förena nytta med nöje. Nu har facebooks regler för grupper förändrats & gruppens tidigare nästan 3000 medlemmar har blivit något färre. Dags att gå med igen!

En riktig folkrörelse för att störta fallossymbolerna. Hipp Hipp Hurra! Kanske 2014 blir midsommaråret då fler människor dansar kring en fitta än kring en kuk! Heja feministisk midsommar! Låt det här växa sig till en folkrörelse, som tar tillbaka midsommar från det ondskefulla PATRIARKATET, så att kommande generationer kommer att berätta på sina utlandsresor "in sviiiiiiden viiiii firar midsommar bay dänsing smågrodorna arownd a big vagajna".

Midsommarfittan har rört upp känslor, framförallt från antifeminister som tagit det hela på alldeles för stort allvar. Som någonstans fått för sig att vi som är med i gruppen tycker att det här är den allra viktigaste jämställdhetsfrågan (det är nog snarare sexister än feminister, som saknar humor). Andra har berättat för oss om att det minsann är så att Midsommarstången visserligen är en fallossymbol, men den befruktar fittan/kvinnan, det vill säga jorden (som ligger där och passivt tar emot stången). Något mer heteronormativt får en ju leta efter...

Nu gör vi upp med den här patriarkala och heteronormativa traditionen och dansar runt fittor i midsommar. Gå med i facebookgruppen, bygg en fitta i midsommar och sprid era erfarenheter med andra i gruppen! Tryck upp flygblad som ni delar ut till folk som går förbi på ert midsommarfirande. Midsommarafton 2014 kommer att bli både riktigt festligt och riktigt feministiskt AND AFTERWORDS WE ARE GOING GLOBAL tills varenda jävla amerikan, italienare och kuban dansar kring en fitta på midsommarafton!

Viktigt att nämna är att midsommarfittan INTE hör hemma i ett tvåkönssamhälle och således kan se ut precis hur som helst. Den är mer av en attityd än ett biologiskt faktum. Stor, liten, hård, mjuk, varm, skön, upphöjd eller insjunken. En klitta eller fler eller ingen!

Och dessutom får vi ett fantastiskt tillfälle att göra oss av med alla vidriga sexister! Vi kan slänga ned dem i Midsommarfittan. Än slank han dit och än slank han hit och en slank han ner i fittan! Och vi tänker inte hjälpa dem klättra ut...

GLADA MIDSOMMARKRAMAR till alla från alla!

https://www.facebook.com/groups/42001620635/?fref=ts

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka