Så jag äter upp mitt slarviga
Tillsammans med en jordgubbe, den tusenåriga symbolen för patriarkatets makt. (sjöberga et al "midsommar är patriarkets sista utpost" 2017)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så jag äter upp mitt slarviga
Midsommarfestligheterna är idag ett familjeevent.Jag tycker att det är rimligt att tänka sig att midsommarstången är en fallossymbol eftersom många anser att det är så.
Därför är behovet att också/istället hoppa runt en fitta typ noll.Och mot det framstår en midsommarfitta som ett rätt rimligt alternativ, tycker jag.
Midsommarfestligheterna är idag ett familjeevent.
Om du frågar alla barnen som hoppar grodor runt stången vad de hoppat runt är det nog väldigt få som säger att de nyss hoppat runt en kuk.
Därför är behovet att också/istället hoppa runt en fitta typ noll.
Fast vem är du att bestämma det? Om vissa har ett "behov/lust/vilja" av att hoppa runt en stång, vissa ett "behov/lust/vilja" hoppa runt en fitta och vissa inte har "behov/lust/vilja" alls, varför inte bara låta de som vill hoppa hoppa runt vad de nu vill?
Jag är inte någon att bestämma vad folk gör på sin fritid.Fast vem är du att bestämma det? Om vissa har ett "behov/lust/vilja" av att hoppa runt en stång, vissa ett "behov/lust/vilja" hoppa runt en fitta och vissa inte har "behov/lust/vilja" alls, varför inte bara låta de som vill hoppa hoppa runt vad de nu vill?
Jag tycker att det är rimligt att tänka sig att midsommarstången är en fallossymbol eftersom många anser att det är så.
Givetvis får man göra vad man vill. Men som motreaktion mot det som det sades vara en reaktion på; verkar behovet vara ungefär noll. Så där håller jag med @Jeffery...
Jag är inte någon att bestämma vad folk gör på sin fritid.
Jag har inga problem med om grupp A hoppar runt stänger, grupp B hoppar runt kukar, grupp C hoppar runt fittor och grupp D struntar i hela lorten.
Däremot,
om grupp E ska ha en fitta att hoppa runt, bara för att grupp F har en kuk, och kuken egentligen bara är en lövad stång och upplevs som en lövad stång av i princip alla utom grupp E - då tillåter jag mig att tycka att grupp E handlar något larvigt, och om då grupp E har något övrigt att säga som kanske är viktigt på annat sätt, då försvinner det i den allmänna larvigheten.
Typ.
Men samtidigt så är ju jag patriarkatet personifierad,
så vem är jag att tycka i en så'n här tråd?
Som princip kan jag hålla med dig. Men i det här fallet, vad är många? Och vad är anser?
Frågar du 1000 pers på valfri midsommardans kan jag tänka mig att många tycker att det är en fin och trevlig tradition att dansa runt något man klätt, och aldrig tänkt på det mer än så. Ungefär lika många svarar nog att "hö hö jag det ska ju betyda att man dansar runt en penis hö hö". Det vet de för att de hört någon annan säga "hö hö..."
Försvinnande få är nog de som anser att midsommarstången är en fallossymbol som härstammar från hedniska fruktbarhetsriter.
Det är nog till och med försvinnande få som ens vet vad en fallossymbol är för något.
Glöm offerkoftan. Tyckte bara att det fanns ett visst litterärt värde att parafrasera dig med en allitteration. Så var det med den seriositeten.Fast nu håller jag inte med. Så du menar att om jag inte håller mig galet seriös exakt hela tiden så kommer ingen att lyssna på vad jag säger? Det är ju totalt orimligt, ingen är ju helt seriös hela tiden, så då lyssnar ingen på någons åsikter?
Fast i det här fallet, vad är många?
Hur många var det egentligen som bytte från midsommarkuk till midsommarfitta häromkvällen? Jag ser ingen anledning att uppröras över (eller se ner på) att någon väljer att "ta strid" mot något jag själv inte ser som en issue - de (vilka de nu var) skadade knappast någon genom detta alternativa firande och det räcker för mig.
Fast jag har inte pratat om att det var många, eller "många" som dansade. Mitt inlägg var ett svar till påståendet att midsommarstången skulle vara en fallossymbol eftersom "många" anser att det är det.
Varför ett vårdbiträde ofta tjänar mindre än en sopgubbe trots att båda jobbar med att städa undan avfallsprodukter..
Tja, i tidigare inlägg omtalar du väl det där med fallossymbolen som en myt. Det krävs väl lite folk för att nåt ska bli en myt.Fast jag har inte pratat om att det var många, eller "många" som dansade. Mitt inlägg var ett svar till påståendet att midsommarstången skulle vara en fallossymbol eftersom "många" anser att det är det.
I övrigt har jag ingen information i ämnet, mer än vad som sagts i denna tråd. Så jag vet ingenting om vem eller vad och i vilken form och i vilken dignitet nämnda protest har funnits. Så därför kan jag egentligen inte uttala mig alls.