Feminism och definitionen av den

Alla som inte innehåller hot om våld, särskilt inte av en stor stark machoman. Det har diskuterats många i tråden.

Men man har ju provat utan framgång.
Och hot om våld har inte uttalats. Man bara tog en person som kunde se skrämmande ut pga storlek, styrka, förmåga att rikta energi sas etc.

Den här meningen tycker jag speglar vad som är problemet. Samtidigt kan jag också tycka att ändamålet helgar medlen, i det beskrivna fallet. Men, det hade helt enkelt funnits bättre metoder som inte hade reproducerat mansrollen och framförallt som inte innehåller hot om våld.

Men jag känner föräldrar som fortfarande lär sina barn att de ska slå tillbaka om de blir slagna. Som lär sina barn att våld är en acceptabel metod för att lösa problem. Som tycker att barn som inte vill göra det, är mesar som får skylla sig själva. Jag blir så ledsen varje gång jag hör det.
Medlen motverkar samtidigt ändamålet. Det är det jag har problem med.

Men man har ju provat utan framgång.
Och hot om våld har inte uttalats. Man bara tog en person som kunde se skrämmande ut pga storlek, styrka, förmåga att rikta energi sas etc.
Så du tror att om man anmäler kukbild efter kukbild efter kukbild så lägger polisen ner även när det börjar närma tvåsiffrigt antal anmälningar mot samma person? Kukbilder är sexuellt ofredande, ett brott med fängelse i straffskalan.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/kriminologen-nina-rung-dick-pics-kan-ge-fängelse-1.3973134

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/aklagare-om-dickpics

@mandalaki Jag tror absolut att det skulle läggas ned, om det inte vore en person som gör det mot ett stort antal personer. Typ över minst 50 pers.

Det är en sak att tala om vad som i teorin kan ge fängelsestraff, en helt annan vad polisen faktiskt tar i om man anmäler. Jag gissar att man i fallet dickpics inte ens skulle inleda en förundersökning. Ingen blir dock gladare än jag om jag har fel.

Med tanke på hur mycket annan brottslighet där fall läggs ner trots hyfsade bevis så är det nog ganska troligt att det skulle bli nerlagt. Dickpics är trots allt ett ganska svårhanterligt fall att lösa och bevisa.

@mandalaki Jag tror absolut att det skulle läggas ned, om det inte vore en person som gör det mot ett stort antal personer. Typ över minst 50 pers.

Det är en sak att tala om vad som i teorin kan ge fängelsestraff, en helt annan vad polisen faktiskt tar i om man anmäler. Jag gissar att man i fallet dickpics inte ens skulle inleda en förundersökning. Ingen blir dock gladare än jag om jag har fel.
Nja, jag tänker alltså på att @tuaphua säger att allt jag föreslog redan var gjort, han fortsatte ändå. Och det är då jag menar att man inte uttömt alla möjligheter så länge man inte fortsätter anmäla de bilder man får, en efter en. Till slut måste polisen agera. Det ÄR sexuellt ofredande, även om fängelse naturligtvis är övre delen av straffskalan. Och jag tror faktiskt att det är lättare att få det till förundersökning och åtal om det är flera kukbilder/upprepade ofredanden av en och samma kvinna, än om det är en bild vardera till 50 pers.

Tänkte också på, när jag läste intervjun med Nina Rung som tyckte att ordet dickpic innebär en normalisering, att jag tycker att det bidrar till normalisering om man inte polisanmäler. Dock sagt med all respekt för brottsoffer som inte orkar anmäla.

Med tanke på hur mycket annan brottslighet där fall läggs ner trots hyfsade bevis så är det nog ganska troligt att det skulle bli nerlagt. Dickpics är trots allt ett ganska svårhanterligt fall att lösa och bevisa.
Inte särskilt svårt om man vet vem avsändaren är. Det enda han skulle kunna hävda är att någon annan använt hans prylar för att skicka bilderna.

Till slut måste polisen agera.
Ja, det kan man tycka men det ser inte ut så. Anmälningar läggs ned där det finns vittnen som gärna ställer upp och vittnar om att de sett och hört hot, våld etc. Så länge det ser ut så i Sverige så tror jag inte att dickpics är nåt som man kommer engagera sig i från polisens sida.

Nja, jag tänker alltså på att @tuaphua säger att allt jag föreslog redan var gjort, han fortsatte ändå. Och det är då jag menar att man inte uttömt alla möjligheter så länge man inte fortsätter anmäla de bilder man får, en efter en. Till slut måste polisen agera. Det ÄR sexuellt ofredande, även om fängelse naturligtvis är övre delen av straffskalan. Och jag tror faktiskt att det är lättare att få det till förundersökning och åtal om det är flera kukbilder/upprepade ofredanden av en och samma kvinna, än om det är en bild vardera till 50 pers.

Tänkte också på, när jag läste intervjun med Nina Rung som tyckte att ordet dickpic innebär en normalisering, att jag tycker att det bidrar till normalisering om man inte polisanmäler. Dock sagt med all respekt för brottsoffer som inte orkar anmäla.

Till slut kanske.. Det har jag problem med.
Spec när man var allmänt vidrig mot minderårig dessutom. Man vet liksom inte att det stannar vid det.

Och jag är rätt säker på att sånt läggs ner tyvärr. Jag har en vän som har vittnen till hur hennes man misshandlat, hotat henne och barn under många år.
Han är dömd sen tidigare för sexbrott mot barn.
Åtalades lades ner med motivering att mamman påverkat barn och vittnen ljög.
Mannen lever än idag på fruns gård. Fru och barn bor annorstädes. Polisen gör nada. För över ett år sen skulle han vara utflyttad. Inget händer.
Så det är vad jag tror skulle hända här med. Inget.

Dessutom vill inte alla anmäla av olika skäl. Så att få med alla kan man glömma.

Inte särskilt svårt om man vet vem avsändaren är. Det enda han skulle kunna hävda är att någon annan använt hans prylar för att skicka bilderna.
Och det är just det som gör det svårt, kan du inte bevisa att just han utfört trakasserierna så kan du inte gärna fälla honom heller rent juridiskt.

Ja, det kan man tycka men det ser inte ut så. Anmälningar läggs ned där det finns vittnen som gärna ställer upp och vittnar om att de sett och hört hot, våld etc. Så länge det ser ut så i Sverige så tror jag inte att dickpics är nåt som man kommer engagera sig i från polisens sida.
Ja, fast det finns ju också hot och våld eller t o m sexuellt ofredande den elektroniska vägen, som leder till åtal och dom.

http://www.ttela.se/nyheter/trollhättan/hoten-mot-rosanna-dinamarca-fortsätter-1.4252728

Ja, fast det finns ju också hot och våld eller t o m sexuellt ofredande den elektroniska vägen, som leder till åtal och dom.
Givetvis. Jag tänkte faktiskt skriva att jag tror att det skulle se annorlunda ut om dickpicsen skickades exempelvis till en politiker.

Min erfarenhet är att oerhört mycket läggs ned (stöds även av polisens och BRÅs egna statistik) och att många saker är olagliga men där det inte finns resurser för att komma åt det. Jag har suttit med många offer för stalkning till exempel där det funnits mängder med bevisning och det bara läggs ned. Om man lägger ned en utredning där det finns bevis för att personen ringer dygnet runt, uppåt 50 gånger, skickar brev, lämnar brev i postlådan, SMS:ar, mailar, skickar på Facebook etc etc så håller jag det för troligt att om en vanlig tjej anmäler 10 dickpics så kommer det också läggas ned.

Jag hör ofta Massi Fritz och Rung prata om allt som tjejer ska anmäla och kräva men det är långt ifrån den verklighet jag ser på jobbet.

Givetvis. Jag tänkte faktiskt skriva att jag tror att det skulle se annorlunda ut om dickpicsen skickades exempelvis till en politiker.

Min erfarenhet är att oerhört mycket läggs ned (stöds även av polisens och BRÅs egna statistik) och att många saker är olagliga men där det inte finns resurser för att komma åt det. Jag har suttit med många offer för stalkning till exempel där det funnits mängder med bevisning och det bara läggs ned. Om man lägger ned en utredning där det finns bevis för att personen ringer dygnet runt, uppåt 50 gånger, skickar brev, lämnar brev i postlådan, SMS:ar, mailar, skickar på Facebook etc etc så håller jag det för troligt att om en vanlig tjej anmäler 10 dickpics så kommer det också läggas ned.

Jag hör ofta Massi Fritz och Rung prata om allt som tjejer ska anmäla och kräva men det är långt ifrån den verklighet jag ser på jobbet.
Jag vet. Och det är bedrövligt. Det verkar ta tid innan de där specialutbildningarna för bättre kvalitet i förundersökningar om kvinnovåld ger genomslag.

Men jag tycker ändå att allt (som man orkar) ska anmälas. Även dickpics. Annars bidrar det till synen att det inte är så farligt, man glömmer att det är ett brott. Och lika lite som jag tycker att man ska göra det vid andra brott, så tycker jag att lösningen på dickpics är att skicka fram en hotfull machokarl.

Jag vet. Och det är bedrövligt. Det verkar ta tid innan de där specialutbildningarna för bättre kvalitet i förundersökningar om kvinnovåld ger genomslag.

Men jag tycker ändå att allt (som man orkar) ska anmälas. Även dickpics. Annars bidrar det till synen att det inte är så farligt, man glömmer att det är ett brott. Och lika lite som jag tycker att man ska göra det vid andra brott, så tycker jag att lösningen på dickpics är att skicka fram en hotfull machokarl.
Håller med om allt!

Bland vissa män spelar både storlek och kön roll eftersom det handlar om mansrollen

Finns gott om machomän som bara kan respektera andra machomän --> om kvinnan är 190 cm muskler spelar ingen roll för hon är fortfarande en kvinna men en man på 190cm muskler DET kan dom respektera! Det finns gott om machomän som ser ner på "feminina" män nästan lika mycket som dom ser ner på kvinnor och det hör ju ihop med att dom ser ner på ALLT som dom tolkar som kvinnligt både hos kvinnor och män

Är det bara jag som inte är ett dugg förvånad över att det ibland krävs en speciell sorts man för att en annan man ska lägga av?? Det finns män som bara respekterar den stereotypa och macho mansrollen och inget annat
Jag är inte förvånad. Det jag funderade över var att mannens storlek och aggressivitet nämndes.

Fast det finns ju flera fall som lett till åtal trots att det inte handlar om att dickpics är skickade till flera personer.

Nej.
Jag vill inte sluta vara på dejtingsidor för att det finns idioter där.
Jag har också fått några bilder på Facebook. Det sammanföll med att jag var aktiv i några grupper på Facebook. Bla grupper om matlagning och hantverk. En person skulle skicka mig en beskrivning på en stickning. Hon (för det var ett kvinnligt) namn sa att hon gör det på pm. Så kom en meddelandeförfrågan och jag accepterar. Sen kom en kukbild upp. En annan gång skulle en man skicka mig ett recept. Då kom också en bild. :confused: :confused: :confused:
Fy fan! Vidrigt! :wtf:
Det känns ju som så jordnära intressen som hantverk och matlagning åtminstone skulle få vara en "fredad zon" för att slippa sånt där skit.
Men tydligen inte! :mad:

Det har jag också problem med. Jag tänker som du här. Med det tillägget att om det hade varit min man, hade han fått en akut relationskris på halsen. Jag står inte ut när sk schyssta män spelar macho.

Så man ska låta en vuxen man som trackasserar kvinnor fortsätta ohejdat?
Trots att man är rädd att människan ska våldföra sig fysiskt på mindårig?

Seriöst?

För att annars lär sig idioten som ingen hittills nåt fram till att de roller han redan tror på är som han redan tror?

Jag tror ni som svarar ring polisen inte riktigt vet hur lite polisen oftast gör.
Och inte inser att med vissa har man inte tid.

Jag har haft en inneboende som levde hos mig dolt just för att hon jagades av ett ex som misshandlat och våldtagit henne. Det anmäldes och han åkte efter flera ÅR in. Hur många gånger tror ni han lyckades ge sig på henne innan det?
Hon fick lämna sitt barn hos sin familj för att skydda barnet. Om barnet var där när han dök upp kunde han skada det med. Men när hon levde själv lät han bli barnet.
Han förföljde henne över halva Sverige när hon ständigt flyttade under 10 års tid.
Vad gjorde polisen? Inget!

Jag har en annan vän som stalkats. Vad gjorde polisen? Inget!

Jag har en annan vän som blivit misshandlad i relation. Det fanns vittnen. Lades åtalet ner av en man? Japp..

Så är det rätt ofta. Visst ska och bör man anmäla om man orkar. Men det räcker tyvärr inte alltid.

Det är jättefint att ni tror polisen löser det. Eller att vem som helst kan prata med en sån idiot. Eller att alla offer vågar/vill/kan anmäla eller outa.
Men så ser ju liksom inte världen ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka