Feminism och definitionen av den

Nya våldtäktsanmälningar från Bråvalla igen. Den ska stängas pga det.
Kan man inte fortsätta med festivalen och bara släppa in kvinnor då?
Det enda fina i detta är att det faktiskt diskuteras!

Sexuella övergrepp kommer fram i ljuset och det är inte längre kvinnornas fel. DET tackar vi för.

Edit - En bra debattartikel i Aftonbladet där författarna vädjar till Bråvalla att inte ställa in. För att festivaler som Bråvalla behövs. Där brotten kommer fram i ljuset.
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/AAp6A/bravalla-behovs-for-att-minska-antalet-overgrepp

Jag pratade med min kille om den här tråden idag. Han berättade att hans ex fick en dickpick av en hovis. Hon bad honom sluta. Det fortgick.. Min kille, som då var ihop med henne, hade då tagit upp det med hovisen. Min kille är nästan 190 och rätt stark med hett humör. Den hovisen inte bara slutade trakassera kvinnan. Han slutade sko i de stall min kille jobbade i för att han blev så skraj.
Det är rätt sjukt att man lyssnar så olika på en man och en kvinna.
Det följer samma tema där kvinnans ointresse eller ovilja inte respekteras men om hon säger att hon har pojkvän/sambo/man så är ointresset/oviljan självklar att respektera.

En kvinna har inte rätten till sin egen kropp, vilja och autonomi utan är ständigt ett objekt och bihang till mannen. Men nej våldtäktskultur finns inte? :banghead:
OBS: sista meningen är sarkastisk!

Nya våldtäktsanmälningar från Bråvalla igen. Den ska stängas pga det.
Kan man inte fortsätta med festivalen och bara släppa in kvinnor då?

Tja, i just det här fallet tror jag nog att det är mycket ekonomi bakom beslutet också... den har blött pengar länge.

Men visst, jag tycker det känns väldigt konstigt rent principiellt att stänga en festival bara för att män inte kan uppföra sig. Det är inte rätt väg att gå för att komma till rätta med problemet.

Det följer samma tema där kvinnans ointresse eller ovilja inte respekteras men om hon säger att hon har pojkvän/sambo/man så är ointresset/oviljan självklar att respektera.

En kvinna har inte rätten till sin egen kropp, vilja och autonomi utan är ständigt ett objekt och bihang till mannen. Men nej våldtäktskultur finns inte? :banghead:
OBS: sista meningen är sarkastisk!

Bara en liten "rättning", det är inte hennes ovilja/ointresse som respekteras då, hon är ju en annan mans ägodel :yuck: och mannen respekteras givetvis :yuck: :banghead: :rage:

Min dotter berättade om ett tillfälle då hon haft ett äckel efter sig, tafsade högt och lågt och var riktigt vidrig. Hon sa ifrån på alla möjliga sätt, gick därifrån och var väldigt tydlig med att hans närvaro var väldigt oönskad. När hennes dåvarande sambo kom fram och frågade vad i helvete han pysslade med bad han honom om ursäkt för att han hade tafsat och betett sig vidrigt mot hans flickvän. Dåvarande sambon sa att det är inte mig du ska be om ursäkt utan henne. Han fick bara en frågande blick som svar. Vad fan liksom?

Bara en liten "rättning", det är inte hennes ovilja/ointresse som respekteras då, hon är ju en annan mans ägodel :yuck: och mannen respekteras givetvis :yuck: :banghead: :rage:

Min dotter berättade om ett tillfälle då hon haft ett äckel efter sig, tafsade högt och lågt och var riktigt vidrig. Hon sa ifrån på alla möjliga sätt, gick därifrån och var väldigt tydlig med att hans närvaro var väldigt oönskad. När hennes dåvarande sambo kom fram och frågade vad i helvete han pysslade med bad han honom om ursäkt för att han hade tafsat och betett sig vidrigt mot hans flickvän. Dåvarande sambon sa att det är inte mig du ska be om ursäkt utan henne. Han fick bara en frågande blick som svar. Vad fan liksom?
Helt sant. Jag uttryckte mig illa i min upprördhet.

Min kille, som då var ihop med henne, hade då tagit upp det med hovisen. Min kille är nästan 190 och rätt stark med hett humör.
Så det krävdes inte bara en man? Utan en lång , stark man med hett humör som kan brotta ner den andra mannen. Eftersom du anser det vara relevant? Det späder ju inte på den manliga normen att mannen ska va lång , stark och beskydda kvinnan :banghead:.
Då kan man ju fråga sig om det spelat någon roll om Kvinnan var 190 stark, med hett humör eller om killen va 160 cm, späd.

Så det krävdes inte bara en man? Utan en lång , stark man med hett humör som kan brotta ner den andra mannen. Eftersom du anser det vara relevant? Det späder ju inte på den manliga normen att mannen ska va lång , stark och beskydda kvinnan :banghead:.
Då kan man ju fråga sig om det spelat någon roll om Kvinnan var 190 stark, med hett humör eller om killen va 160 cm, späd.
Fast killen storlek spelar inte jättestor roll. I min ungdom fick jag ofta "skylla på" att jag hade pojkvän för att bli lämnad ifred :(

Observera att det är killarna som anammar normen, inte @tuaphua

I 20årsåldern slutade jag klä upp mig. Jag var ute med några tjejkompisar på ett salsaställe, där man vanligtvis dansar tjej och kille tillsammans. Vi satt där ett tag, jag blev inte uppbjudeb men tänkte inte på det, jag kunde bjuda upp om jag ville dansa. Men, när jag tog av mig kavajen och satt i linne, då var de som flugor och det gjorde mig extremt illa berörd :(

Även samma när jag började bära bh. Det var en väninna som visade på hur män stirrade när jag var 16 som jag började bära bh och kunde inte visa mig utan sedan dess :(

Lite så tänkte jag också. Varför behövde mannens storlek och (besvärliga?) humör nämnas här?

I det här fallet spelade det roll. Andra män hade också konfronterat utan framgång.
Så det är inte för mig eller kvinnor eller alla män det behövs. Men i det här fallet krävdes det någon som rent fysiskt och psykiskt kunde skrämma honom.
Givetvis pratade man med polis först. Det gav inget.

Håller med. Jättemärkligt.

Låter skitjobbigt för övrigt att ha en partner med humör.

Jag har humör även jag. Så jag gillar såna personer. Vi pratar om inom normalspann. Men som vid behov tex detta inte backar. Det är inte frågan om att gå runt och explodera på ingenting.
Jag tycker det är jobbigt med folk som inte vågar agera så.

Jag har humör även jag. Så jag gillar såna personer. Vi pratar om inom normalspann. Men som vid behov tex detta inte backar. Det är inte frågan om att gå runt och explodera på ingenting.
Jag tycker det är jobbigt med folk som inte vågar agera så.
Att säga ifrån när nån gör något dumt är för mig inte synonymt med att ha ett hett humör.

I det här fallet spelade det roll. Andra män hade också konfronterat utan framgång.
Så det är inte för mig eller kvinnor eller alla män det behövs. Men i det här fallet krävdes det någon som rent fysiskt och psykiskt kunde skrämma honom.
Givetvis pratade man med polis först. Det gav inget.
Så då handlade det med andra ord inte om något fall av att mannen äger kvinnan utan att det behövde bli tillräckligt på riktigt med tillräckligt med våldskapital.

Bland vissa män spelar både storlek och kön roll eftersom det handlar om mansrollen

Finns gott om machomän som bara kan respektera andra machomän --> om kvinnan är 190 cm muskler spelar ingen roll för hon är fortfarande en kvinna men en man på 190cm muskler DET kan dom respektera! Det finns gott om machomän som ser ner på "feminina" män nästan lika mycket som dom ser ner på kvinnor och det hör ju ihop med att dom ser ner på ALLT som dom tolkar som kvinnligt både hos kvinnor och män

Är det bara jag som inte är ett dugg förvånad över att det ibland krävs en speciell sorts man för att en annan man ska lägga av?? Det finns män som bara respekterar den stereotypa och macho mansrollen och inget annat

Bland vissa män spelar både storlek och kön roll eftersom det handlar om mansrollen

Finns gott om machomän som bara kan respektera andra machomän --> om kvinnan är 190 cm muskler spelar ingen roll för hon är fortfarande en kvinna men en man på 190cm muskler DET kan dom respektera! Det finns gott om machomän som ser ner på "feminina" män nästan lika mycket som dom ser ner på kvinnor och det hör ju ihop med att dom ser ner på ALLT som dom tolkar som kvinnligt både hos kvinnor och män

Är det bara jag som inte är ett dugg förvånad över att det ibland krävs en speciell sorts man för att en annan man ska lägga av?? Det finns män som bara respekterar den stereotypa och macho mansrollen och inget annat
OBS Jag säger inte att din kille är en stereotyp machoman @tuaphua bara att han då uppfattas så av den andra mannen

Att säga ifrån när nån gör något dumt är för mig inte synonymt med att ha ett hett humör.

Man kan säga ifrån på olika sätt. De som provat innan hade låtit bli att hetsa upp sig. Min kille valde att just därför testa om det funkade med att låta sig vara förbannad och agera ut det och snudd på överdriva.
Jag kan ha uttryckt mig oklart pga trötthet.

OBS Jag säger inte att din kille är en stereotyp machoman @tuaphua bara att han då uppfattas så av den andra mannen

Jag förstår vad du menar. Och det var vad jag ville ha fram i mitt inlägg.
Min kille är ingen matchoman. Däremot var hovisen en cromagnon-liknande varelse som sket i de andra.
Då valde min kille att gå in i roll av matchosnubbe och genom det få aset att sluta trakassera kvinnor.
En sån snubbe har tyvärr inte respekt för andra än andra machosnubbar.
Och då tycker jag det är bra om de som kan nå fram ser till att göra det.
Det är inte ok att skicka kukbilder till kvinnor som man inte vet vill ha det(dvs man pratat om det).
Min kille brukar inte känna behov att skydda mig eller ta mina fighter. Inte heller kvinnor över lag. HAN ser inte kvinnor som några som inte klarar sig och faller för just väldigt starka kvinnor.
Men i just det här fallet behövdes någon som aset fick respekt för. Och nej- han slogs så klart inte. Men han såg till att se jävligt arg ut och valde orden väl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka