Feminism och definitionen av den

För mig så känns detta som ett så utopiskt sätt att se på många företeelser, att det bara beror på könsroller. Eller menar du mer att det till viss del beror på könsroller och till viss del helt enkelt på idiotiska individer som får idiotiska idéer? Är din syn på det hela att i princip alla sexuella brott skulle försvinna med andra könsroller eller är det bara en andel som beror på det?
Det finns ju de som är idioter rakt av, kanske psykiskt sjuka? Sen finns kvinnokränkandet/våldet som absolut skulle minska säkert 90% med en förbättrad kvinnosyn, ja, det är jag övertygad om. Såg du klippet jag länkade till?

Varför skickar män bilder då men inte kvinnor. Jag har inte hört många män som fått motsvarande.
Anledningen behöver inte vara en könsmaktsordning eller patriarkatet. Teoretiskt sett så är det isf lika möjligt att med förändrade roller så blir fördelning på pics bara fördelat 50/50 mellan könen och inte att det helt försvinner eftersom teorin nu är att kvinnorna är kuvade och männen dominerande, om båda blir fria så blir inte nödvändigtvis effekten 0 sexpics utan det är okänt.

Om man kommer så nära ja... Men det är jävligt obehagligt. Skitobehagligt att ett äckel tar sig rätten att runka för att jag ska titta på.
Ja det är extremt obehagligt och förväntar mig inte att man skulle hinna fälla äcklet eller ens vilja ta i ett sådant äckel även om det är för att fälla och hindra honom

Hela scenariot är ju så :wtf: och :rage: oavsett vad man gör där och då liksom

Teoretiskt sett så är det isf lika möjligt att med förändrade roller så blir fördelning på pics bara fördelat 50/50 mellan könen och inte att det helt försvinner eftersom teorin nu är att kvinnorna är kuvade och männen dominerande, om båda blir fria så blir inte nödvändigtvis effekten 0 sexpics utan det är okänt.
Vänta lite nu. Så anledningen till att kvinnor inte skickar dickpics är för att de är kuvade..?

Jag ramlar av stolen. Anyone?

Anledningen behöver inte vara en könsmaktsordning eller patriarkatet. Teoretiskt sett så är det isf lika möjligt att med förändrade roller så blir fördelning på pics bara fördelat 50/50 mellan könen och inte att det helt försvinner eftersom teorin nu är att kvinnorna är kuvade och männen dominerande, om båda blir fria så blir inte nödvändigtvis effekten 0 sexpics utan det är okänt.
Men alltså..... hur lite tid har du lagt på att sätta dig in i feminismen egentligen?
Målet för feminismen är ju inte att kvinnor ska bete sig som respektlösa män? Hur kan du ha missat det? Ärliga frågor

Vänta lite nu. Så anledningen till att kvinnor inte skickar dickpics är för att de är kuvade..?

Jag ramlar av stolen. Anyone?
Jag skrev slarvigt men jag vet inte vad den feministiska teorin är till varför kvinnor inte gör det, dock är vi enligt denna teori underordnade i könsmaktsordningen och då skulle en möjlig teori vara att vi helt enkelt inte har rätt.

Om vi nu är styrda av könsmaktsordningen och den påverkar allt och styr oss varför kan vi då fritt välja vilka egenskaper vi som kvinnor inte gör pga vi är bättre och inte pga könsmaktsordningen bestämmer det? Detta är ingen attack på något sätt utan jag är väldigt nyfiken på hur man bestämmer vilka saker som görs som är bra som är fristående från könsroller och könsmaktsordning.

Du svarade inte på frågan. Varför skickar inte kvinnor lika många bilder om det handlar om enskilda idioter?

Men alltså..... hur lite tid har du lagt på att sätta dig in i feminismen egentligen?
Målet för feminismen är ju inte att kvinnor ska bete sig som respektlösa män? Hur kan du ha missat det? Ärliga frågor
Det är inte att vi inte ska bete oss som respektlösa män men det är även möjligt att en del av våran sk respekt är pga könsmaktsordningen. Om vi blir helt frigjorda från allt vad könsroller osv heter så ser inte jag det som helt säkert att det bara får positiva effekter. Då menar jag inte att vi ska behålla könsroller eller att det är bra att dessa finns men det är även möjligt att vissa beteenden vi som kvinnor har som anses vara positiva är en produkt av konstant press att bete oss på ett visst sätt.

Du svarade inte på frågan. Varför skickar inte kvinnor lika många bilder om det handlar om enskilda idioter?
Jag har inte påstått att det består av enbart enskilda idioter. Sedan är inte män och kvinnor likadana biologiskt och lever likadana liv heller. Det där är inte någon fråga som jag har något klart svar, jag säger "jag vet inte", det jag frågar är om man verkligen kan se det som helt garanterat att bristen på könsbilder från kvinnor till män inte även det kan ses som en del av könsmaktsordningen.

@Alexis
Frågan blir vad vi anser orsakar beteendet och hur vi löser det. Om vi anser att det beror på någon sorts maktstruktur/patriarkatet, om vi nu löser upp maktstrukturen och patriarkatet innebär detta då också att personerna börjar skicka bara till personer som är intresserade eller innebär det att personerna helt enkelt slutar skicka? Det jag undrar är vad den så att säga feministiska lösningsvägen för problemet är, hur löser man det från ett feministiskt perspektiv? Eller ser man det bara som ett brott utan patriarkala kopplingar och därmed är det bara något som ska beivras rent brottsmässigt?
Ja både rättsväsendet och att vi propagerar för sånt som jämställdhet och samtycke kommer många sluta eftersom sociala djur som människor fungerar så ----> man anpassar sig efter dom sociala reglerna man lärt sig av gruppen

Sen kommer det troligt finnas dom som blottar sig oavsett men dom kommer vara mycket färre än i ett samhälle som idag där män tyvärr inte lär sig respektera kvinnor och deras rätt till sin integritet så mycket som dom borde

@Alexis
Frågan blir vad vi anser orsakar beteendet och hur vi löser det. Om vi anser att det beror på någon sorts maktstruktur/patriarkatet, om vi nu löser upp maktstrukturen och patriarkatet innebär detta då också att personerna börjar skicka bara till personer som är intresserade eller innebär det att personerna helt enkelt slutar skicka? Det jag undrar är vad den så att säga feministiska lösningsvägen för problemet är, hur löser man det från ett feministiskt perspektiv? Eller ser man det bara som ett brott utan patriarkala kopplingar och därmed är det bara något som ska beivras rent brottsmässigt?
Vilka vi? Vad har feminism med dickpics att göra?

Jag skrev slarvigt men jag vet inte vad den feministiska teorin är till varför kvinnor inte gör det, dock är vi enligt denna teori underordnade i könsmaktsordningen och då skulle en möjlig teori vara att vi helt enkelt inte har rätt.

Om vi nu är styrda av könsmaktsordningen och den påverkar allt och styr oss varför kan vi då fritt välja vilka egenskaper vi som kvinnor inte gör pga vi är bättre och inte pga könsmaktsordningen bestämmer det? Detta är ingen attack på något sätt utan jag är väldigt nyfiken på hur man bestämmer vilka saker som görs som är bra som är fristående från könsroller och könsmaktsordning.
Bättre enligt vem?
Det är inte att vi inte ska bete oss som respektlösa män men det är även möjligt att en del av våran sk respekt är pga könsmaktsordningen. Om vi blir helt frigjorda från allt vad könsroller osv heter så ser inte jag det som helt säkert att det bara får positiva effekter. Då menar jag inte att vi ska behålla könsroller eller att det är bra att dessa finns men det är även möjligt att vissa beteenden vi som kvinnor har som anses vara positiva är en produkt av konstant press att bete oss på ett visst sätt.
Vilka negativa effekter då? Att män inte öppnar dörren, eller drar ut stolen?
Allvarligt så begriper jag inte hur du tänker o hur du associerar.

Målet är att ta bort orättvisor och begränsningar och fördomar --> inte att ta bort bra egenskaper

Vad är det du är så rädd att feminismen ska ta ifrån dig?

Annars kan man ju skapa en ny ordning där man uppmuntras till att bete sig som en vettig människa därför att man respekterar sina medmänniskor istället för att man gör det som ett resultat av mallen man tvingas in i.

vallhund skrev:
Vilka negativa effekter då? Att män inte öppnar dörren, eller drar ut stolen?
Allvarligt så begriper jag inte hur du tänker o hur du associerar.

Jag syftade mer på att vissa beteenden som vi ändå gillar kanske skulle förändras om vi släpper loss helt. Då skulle visserligen bra/dåliga beteenden vara könsbefriade vilket kan ha sina fördelar i sig.

Det är inte alltid människan visar sina bästa sidor om den är fri att agera som den vill och det gäller då båda könen. Att visa respekt för sin medmänniska är givetvis något som alla borde göra oavsett roller men jag kan även tänka mig att vissa respektbeteenden för vissa personen nu kommer som en del av en roll snarare än deras personlighet och för dessa individer så kan det då bli att man skulle vara mer respektlösa i ett "fritt" samhälle. Det är mest att jag inte är så säker på att allt blir bättre, en del saker blir nog det, en del saker blir nog inte det, men man vet inte. Jag tycker att det ofta antas för mycket om alla positiva effekter utan att ens betänka möjligheten av negativa sådana.

Nu måste jag springa ut och handla mat så jag kan få till en bra fredagsmiddag så kommer inte kunna svara på ett tag, ha en bra fredag om vi inte höres igen :)

Annars kan man ju skapa en ny ordning där man uppmuntras till att bete sig som en vettig människa därför att man respekterar sina medmänniskor istället för att man gör det som ett resultat av mallen man tvingas in i.
Ja precis det vore bra, då skulle det ersätta :)

Målet är att ta bort orättvisor och begränsningar och fördomar --> inte att ta bort bra egenskaper

Vad är det du är så rädd att feminismen ska ta ifrån dig?
Jag är inte rädd för något :) Jag är bara lite frågande till tanken att allt kommer lösa sig och att allt blir bättre, thats it :)

Jag har inte påstått att det består av enbart enskilda idioter. Sedan är inte män och kvinnor likadana biologiskt och lever likadana liv heller. Det där är inte någon fråga som jag har något klart svar, jag säger "jag vet inte", det jag frågar är om man verkligen kan se det som helt garanterat att bristen på könsbilder från kvinnor till män inte även det kan ses som en del av könsmaktsordningen.

Saken är ju att det finns väldigt få biologiska skillnader mellan män och kvinnor när det kommer till psykologiska egenskaper. Variationen inom könen är större än variationen mellan könen. Så skillnader mellan män och kvinnor är svåra att förklara med biologi.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka